bijbelse invulling van het huwelijk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 26 aug 2006 09:26

Lalage schreef:Waarom is het ongezond om geen kinderen te willen? Ik vind het ongezonder als mensen geen oerdrang hebben om uit huis te gaan en eeuwig bij hun ouders blijven wonen, maar goed dat is misschien weer een ander verhaal.

Het oermechanisme achter de kinderwens kan evolutionair verklaard worden. Een oerdrang om uit huis te gaan is er niet, immers vroeger was het zelfs gewoonte om als een extended family bij elkaar op een kluitje te zitten. Dát was evolutionair wel handig.

Maar sorry, dit s weer offtopic.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2006 09:59

hmmm ik ben blijkbaar geen oermens, haha ;) Maar in de bijbel staat duidelijk dat je je vader en moeder moet verlaten (iig voor de man). Er staat natuurlijk ook ga heen en vermenigvuldigt u, maar dat is gericht aan Adam en Eva en je kunt je afvragen of dat nu nog nodig is.

Nu weer on topic: bijbelse invulling van het huwelijk. Voor ons begint dat bij het samen bidden voor het eten. Ik vind het mooi dat we dat nu ook zelf mogen doen, het geeft je toch een structuur om samen te bidden. In de keuken van een studentenhuis durf ik ook niet zomaar hardop te gaan zitten bidden, dus eerder deden we dat minder vaak. Verder neem je als christen je beslissingen toch op een andere manier dan een niet-christen en dat werkt ook door in je huwelijk. Wij praten ook veel over geloof en moedigen elkaar aan als er twijfels zijn. Het toffe is dat we wel ongeveer hetzelfde geloven, maar daar anders in staan door onze verschillende karakters.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 aug 2006 12:56

Lalage schreef:hmmm ik ben blijkbaar geen oermens, haha ;) Maar in de bijbel staat duidelijk dat je je vader en moeder moet verlaten (iig voor de man). Er staat natuurlijk ook ga heen en vermenigvuldigt u, maar dat is gericht aan Adam en Eva en je kunt je afvragen of dat nu nog nodig is.

Je kunt ook vermenigvuldigen met nul. Wellicht bestaat er zelfs theoretische de mogelijkheid om negatief te vermenigvuldigen (dit zeg ik als leek op het gebied van de wiskunde).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2006 13:03

haha zo had ik er nog nooit over nagedacht ;) maar een negatief aantal mensen lijkt me een onmogelijkheid in deze wereld.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 26 aug 2006 13:15

Lalage schreef:haha zo had ik er nog nooit over nagedacht ;) maar een negatief aantal mensen lijkt me een onmogelijkheid in deze wereld.

Nouja..het is in díe mate negatief, dat het er teveel zijn 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 aug 2006 14:14

parsifal schreef:Een ver van mijn bed show voor mij. Allereerst het is idioot om man en vrouw als gelijk te willen zien. De biologie geeft al duidelijk aan dat dit wat ver gegrepen is. Gelijkwaardig is oke. Maar dat betekent niet automatisch dat er geen verschillen in gezag zijn. Ik ben gelijkwaardig met mijn chef op het werk, toch heeft hij iets meer te zeggen dan ik. Vervelend? Valt wel mee. Het is een aardige kerel tenslotte. Bij je man heb je nog wat meer te kiezen dan bij je chef, dus ik neem aan dat je ook wel een aardige kerel trouwt. Eentje die je bovendien liefhebt. Tenminste ik zou op een vrouw uit zijn die voor mij zoveel betekent dat ik niet gemeen, min of overheersend naar haar zal zijn (en ja nog veel meer natuurlijk :) ).

Hm, dat is wel erg makkelijk geredeneerd natuurlijk. Het is ook evident dat aziaten en negroïden niet gelijk zijn, maar er is geen enkele reden om dan ook maar een verschil in gezagsverhouding te suggereren (bijv: negers zijn fysiek meer ontwikkeld dus die mogen de werkende klasse bevolken). Het gezag van je chef heeft een functie; hij stuurt z'n ondergeschikten aan. En zo had het gezag van de pater familias in de tijd van de bijbel ook een functie, omdat die z'n vrouw(en), kinderen en personeel aan moest sturen, allemaal om het werk op de boerderij gaande te kunnen houden. Het gezin was ook voor een groot gedeelte een economische eenheid, zoals Geert Mak dat beschrijft in Hoe God verdeween uit Jorwerd.
Maar als je het hebt over een gelijkwaardige relatie tussen twee personen, daar past voor mij geen gezagsverhouding in. Ik denk ook dat de meeste mensen dat vandaag de dag ook helemaal niet meer zouden kunnen (zelfs al willen ze het wel en erkennen ze dat het bijbels zou zijn) omdat ze niet met die rolpatronen zijn groot gebracht. Ikzelf zou me er iig hoogst ongemakkelijk bij voelen, zo'n relatie wil ik niet.

Jort schreef:Het oermechanisme achter de kinderwens kan evolutionair verklaard worden. Een oerdrang om uit huis te gaan is er niet, immers vroeger was het zelfs gewoonte om als een extended family bij elkaar op een kluitje te zitten. Dát was evolutionair wel handig.

Ongezond voor het individu en evolutionair onvoordelig voor de groep/soort zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Die haal je een beetje door elkaar hier.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 26 aug 2006 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 aug 2006 18:03

Gelijkwaardig aan elkaar zijn betekend niet dat je beide moet kunnen werken, beide even veel in het huishouden doet of noem maar op in mijn ogen.
gelijkwaardig aan je partner zijn is dat je elkaar gelijkwaardig ziet en behandelt. Ook al heeft ieder voor zich andere taken binnen je relatie/ gezin. Dat niet de mening van 1 telt maar van beide personen, dat niet de 1 over de ander heerst.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 aug 2006 18:22

Gerdien B. schreef:Gelijkwaardig aan elkaar zijn betekend niet dat je beide moet kunnen werken, beide even veel in het huishouden doet of noem maar op in mijn ogen.
gelijkwaardig aan je partner zijn is dat je elkaar gelijkwaardig ziet en behandelt. Ook al heeft ieder voor zich andere taken binnen je relatie/ gezin. Dat niet de mening van 1 telt maar van beide personen, dat niet de 1 over de ander heerst.

Inderdaad. Uiteraard zal ook niet ieder precies dezelfde dingen doen en ik vind het ook best logisch als de vrouw bijvoorbeeld meer met de kinderen bezig is dan de man (in termen van baren en verzorgen in de eerste levensjaren dan, verder mag ik toch hopen dat de man de opvoeding niet alleen aan haar overlaat :P ). Maar dat één persoon uiteindelijk het laatste woord zou hebben op basis van z'n geslacht, dat lijkt me toch vrij onprettig.

questio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor questio » 01 sep 2006 18:32

Het kan wel zo zijn dat de man niet (meer) over de vrouw heerst. Maar waarom staat het dan in de Bijbel bijv. Rom 7:2 (Want een vrouw die onder de man staat). Geldt dit niet meer?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 sep 2006 18:57

Eh, mijn toekomstige vrouw zal die positie in ieder geval niet bekleden. No way.

Ik wil een partner, niet iemand die uiteindelijk door mij bestuurd wordt en een treetje lager in de hiërarchie staat.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 02 sep 2006 09:58

Doe mij maar zo'n bijbels getrouwe vrouw. Kinderen werpen, en verzorgen. Doe ik wel iets leuks met ze als ze kunnen praten, zindelijk zijn en kunnen helpen met klussen. IN de tussentijd ga ik wel vrolijk aan het werk (liefst buitenland zoals nu) voor de financien. Ben ik thuis ook nog de slimste, aangezien mijn vrouw natuurlijk niet heeft hoeven studeren, want dat is allemaal zonde van het geld en de tijd en de moeite. Tenslotte is het natuurlijk de bedoeling dat er gelijk een kind komt na voltrekking van het huwelijk. En dan hoeft vrouw lief niet meer te werken. Lijkt me ideaal!!!! Ik begin nu ineens veel meer te snappen van mannen die een ouderwets huwelijksformulier met hand en tand verdedigen.... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Atje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Atje » 02 sep 2006 13:02

Katlheen schreef:Doe mij maar zo'n bijbels getrouwe vrouw. Kinderen werpen, en verzorgen. Doe ik wel iets leuks met ze als ze kunnen praten, zindelijk zijn en kunnen helpen met klussen. IN de tussentijd ga ik wel vrolijk aan het werk (liefst buitenland zoals nu) voor de financien. Ben ik thuis ook nog de slimste, aangezien mijn vrouw natuurlijk niet heeft hoeven studeren, want dat is allemaal zonde van het geld en de tijd en de moeite. Tenslotte is het natuurlijk de bedoeling dat er gelijk een kind komt na voltrekking van het huwelijk. En dan hoeft vrouw lief niet meer te werken. Lijkt me ideaal!!!! Ik begin nu ineens veel meer te snappen van mannen die een ouderwets huwelijksformulier met hand en tand verdedigen.... :mrgreen:

Dit soort vrouwen zie je niet zo vaak meer, maar in het oosten van Turkije zitten er wel een paar die je alleen nog maar hoeft te bekeren.
Waarom is dat zo?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2006 15:22

Zie je, hedendaagse vrouwen (ook refo's!) kúnnen niet eens meer de bijbelse huwelijksverhoudingen praktiseren..

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 sep 2006 15:27

Voorlopig ben ik praktiserend vrijgezel :P

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2006 15:29

Ja, dat doet bijbelse huwelijksverhoudingen ook al weinig goed: vrouwen die zelfstandig het ouderlijk huis uitgaan en eerst een eigen leven opbouwen alvorens te trouwen. Hoe kunnen die ooit nog een man onderdanig zijn?

Terug naar “Archief”