parsifal schreef:Een ver van mijn bed show voor mij. Allereerst het is idioot om man en vrouw als gelijk te willen zien. De biologie geeft al duidelijk aan dat dit wat ver gegrepen is. Gelijkwaardig is oke. Maar dat betekent niet automatisch dat er geen verschillen in gezag zijn. Ik ben gelijkwaardig met mijn chef op het werk, toch heeft hij iets meer te zeggen dan ik. Vervelend? Valt wel mee. Het is een aardige kerel tenslotte. Bij je man heb je nog wat meer te kiezen dan bij je chef, dus ik neem aan dat je ook wel een aardige kerel trouwt. Eentje die je bovendien liefhebt. Tenminste ik zou op een vrouw uit zijn die voor mij zoveel betekent dat ik niet gemeen, min of overheersend naar haar zal zijn (en ja nog veel meer natuurlijk

).
Hm, dat is wel erg makkelijk geredeneerd natuurlijk. Het is ook evident dat aziaten en negroïden niet gelijk zijn, maar er is geen enkele reden om dan ook maar een verschil in gezagsverhouding te suggereren (bijv: negers zijn fysiek meer ontwikkeld dus die mogen de werkende klasse bevolken). Het gezag van je chef heeft een functie; hij stuurt z'n ondergeschikten aan. En zo had het gezag van de pater familias in de tijd van de bijbel ook een functie, omdat die z'n vrouw(en), kinderen en personeel aan moest sturen, allemaal om het werk op de boerderij gaande te kunnen houden. Het gezin was ook voor een groot gedeelte een economische eenheid, zoals Geert Mak dat beschrijft in
Hoe God verdeween uit Jorwerd.
Maar als je het hebt over een gelijkwaardige relatie tussen twee personen, daar past voor mij geen gezagsverhouding in. Ik denk ook dat de meeste mensen dat vandaag de dag ook helemaal niet meer zouden kunnen (zelfs al willen ze het wel en erkennen ze dat het bijbels zou zijn) omdat ze niet met die rolpatronen zijn groot gebracht. Ikzelf zou me er iig hoogst ongemakkelijk bij voelen, zo'n relatie wil ik niet.
Jort schreef:Het oermechanisme achter de kinderwens kan evolutionair verklaard worden. Een oerdrang om uit huis te gaan is er niet, immers vroeger was het zelfs gewoonte om als een extended family bij elkaar op een kluitje te zitten. Dát was evolutionair wel handig.
Ongezond voor het individu en evolutionair onvoordelig voor de groep/soort zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Die haal je een beetje door elkaar hier.