Hoi Mr Sokkie,
Poe, en dan wil je God vinden via een refomatorisch forum. *vooroordeel-alert* Ik heb het idee dat refomatorische dominees nog wel eens de neiging hebben om over hel en verdoemenis te prediken, en vooral over zonde... heel veel over zonde. Dus ja, misschien voel je je daar wel enorm thuis, maar of je die gevoelens over jezelf nou op zo'n manier wilt gaan versterken....?
Haha, het scheelt dat ik dat vooroordeel niet heb, ik kom niet uit een reformatorische hoek.
Bovendien zijn katholieken toch ook erg goed in het preken over schuld en zonde?
Overigens had ik wel een ander vooroordeel.
Ik verwachtte dat mensen hier minder over de liefde en meer over het oordeel van God zouden schrijven.
En dat is me 100% meegevallen.
De mens kan zichzelf vaak zo goed voor de gek houden dat ie niet eens meer doorheeft dat ie voor de gek gehouden wordt.
Dat is waar

Maar het is erg lastig om te weten of ik mezelf nou voor de gek hou of niet, omdat mijn gedachten en emoties zo waar aanvoelen.
Ik bedacht me dat ook al. Als je gelooft dat alles een keuze is, dan is het dus jouw keuze om je zo rot te voelen. Daar kan je op 2 manieren op reageren: 1) de keuze maken om gelukkig te worden en dat ook doen of 2) nog depressiever worden.
Precies.
En aangezien 1 me niet lukt, voel ik me nog depressiever, 'want ik ben te zwak om een andere keuze te kunnen maken'.
Niet alles is een keuze, soms komen er dingen op je pad waar je niks over te zeggen hebt gehad. Het is wél altijd precies datgene wat je op dat moment nodig hebt om vooruit te komen, ook al voelt dat vaak niet zo en weet je niet wat je er mee aan moet.
En je kunt elk moment opnieuw beginnen. Gewoon een keer diep inademen, uitademen en het vorige moment loslaten en gewoon opnieuw beginnen.
Eerder geloofde ik dat alles wat ik ervaarde een doel had, een zin, een betekenis.
Dat het me sterker zou maken, me zou 'voorbereiden' op mijn bestemming in dit leven.
Dat ik dat wat ik ervaarde nodig had om vooruit te komen, zoals jij schrijft.
Dat geloof ik nu totaal niet meer.
Sterker nog, eerder was het ook meer een wíllen geloven dan een daadwerkelijk geloven, dat weet ik nu.
Misschien kun je idd elk moment opnieuw beginnen.
Maar ik vraag me af of ik dat nog wel wil.
Ik zie het leven als volkomen zinloos en wreed en dat is mede iets wat mij ervan weerhoudt 'opnieuw te beginnen' en hulp te zoeken (bijv.).
Ik zie het als plicht om het lijden van mensen in de wereld te verlichten. En dat kan alleen maar als je zelf ook gelukkig bent. Zo lang iemand niet gelukkig of in ieder geval tevreden is, is het erg moeilijk voor diegene om er voor anderen te zijn en hen te helpen met hun leed. Vandaar.
Dan neem je nogal een verantwoordelijkheid op je schouders...
Stel dat lijden idd een keuze is (gelet op onze beroemde vrije wil), ga je dan niet tegen die vrije wil in door zoiets na te streven?
'Vroeger' wilde ik de wereld verbeteren.
Nu denk ik dat het er vooral om gaat zelf 'heel' te worden.
Niet zozeer om anderen actief te willen helen, maar om ze bijv. puur door wie je bent te inspireren op hun eigen weg.
Mwaa, dat weet ik niet. Je weet natuurlijk feilloos je eigen zwakke plekken te vinden. JIJ weet waar je jezelf het meeste pijn mee kan doen. Maar als anderen je pijn doen is dat natuurlijk koren op de molen van je ego, die zal meteen in dat gat springen met een "zie je wel"
Inderdaad

En een ander kan mij alleen maar pijn doen op plekken waar ik mezelf al heb verwond denk ik.
Tja, het is moeilijk accepteren als je het idee hebt dat je het niet verdient of niet waard bent. Accepteren moet je ook leren. Ik zou zeggen, als je vriend, of iemand anders je eens liefde geeft, of iets aardigs tegen je zegt. Geloof ze dan gewoon eens een keertje. Bedoezel dat cadeau niet meteen door er vanalles over te denken.
Die laatste zin is raak...
Toch kán ik het niet binnenlaten.
Als mijn vriend liefdevol voor me is, merk ik dat ik alleen maar boos word van binnen.
Ik laat het niet alleen niet binnen, stoot het zelfs van me af.
Ook al snap ik daar zelf helemaal niets van

Sterkte
Dank je