Een waar gelovige, of... een huichelaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2003 10:49

Ikke21 schreef:ik denk dat niet, ik weet gewoon heel zeker dat het zo is!! Ik geef je helemaal gelijk als je zegt dat wij God moeten zoeken, en wie oprecht zoekt zal ook vinden, want God laat zeker geen bidders staan, maar het moet ons wel geschonken worden!!
Wil jij hiermee dan zeggen dat wij op onze manier en wanneer wij er is een keer tijd voor hebben bekeerd kunnen worden? Dat kunnen en mogen wij toch niet van God verwachten, het is pure genade wanneer ons gebed en ons roepen door God verhoord wordt!!

nee,dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat je te lang twijfelt of je het wel of niet hebt gekregen!!!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 10:52

ik twijfel liever 15642x dan dat ik straks wanneer ik voor God moet verschijnen moet horen; Ga weg van Mij ik heb u nooit gekend!!

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2003 10:52

Je zegt dat ze je de berg op helpen en aan het eind je laten vallen. (ik neem aan dat je met dat laatste woord dit bedoelde)
- Dat is een trieste zaak.

ik bedoel dat ik in een preek altijdde trits ellende, verlossing dankbaarheid hoor. Dus je bent slecht, maar God heeft je gered, en wees daar dan maar blij mee. Maar ze leren je zelden hoe je als wedergeborenchristen je staande kunt houden en steeds dichter bij God kan komen. Dan is het namelijk tijd en keren we allen huiswaarts of ergensanders heen waar de koffie staat te wachten.

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2003 10:53

Ikke21 schreef:ik twijfel liever 15642x dan dat ik straks wanneer ik voor God moet verschijnen moet horen; Ga weg van Mij ik heb u nooit gekend!!
Of zegt God dan: waarom heb je me nooit vertrouwd?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 apr 2003 10:57

joris schreef:
Ikke21 schreef:ik twijfel liever 15642x dan dat ik straks wanneer ik voor God moet verschijnen moet horen; Ga weg van Mij ik heb u nooit gekend!!
Of zegt God dan: waarom heb je me nooit vertrouwd?

Dát is precies het spanningsveld!

-wanneer mag je met zekerheid zeggen: 'Ik ben er'?
is dat gelijk bij het aannemen (standpunt van Joris)
is dat gelegen in een soort mystiek, God getuigt in jou dat je op de goeie weg bent (ikke, wilko)

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2003 10:59

God is voor zondaars gekomen! En omdat het gaat om een proces denk ik dat je direct mag vertrouwen dat God met je bezig is!! ! Wedergeboorte, waneer ben je nu geboren? is dat na de eerste wee? Is dat nadat de vliezen gebroken zijn? is dat nadat je hoofd naar buiten komt? of is dat als je gewassen en ademend in de armen van je moeder ligt?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 11:04

God kan jaren met een mens bezig zijn voordat de mens pas echt kan zeggen van, nu weet ik dat ik echt bekeerd ben!! Maar als God eenmaal met een mens begint zal Hij het ook zeker afmaken!!
Laatst gewijzigd door Ikke21 op 08 apr 2003 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2003 11:06

en wat wil jij met GOD?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 11:09

Ik wil ook graag bekeerd worden!! dat wil denk ieder mens

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2003 11:13

als Als u met uw mond belijdt: Jezus is Heer, en met uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, wordt u gered.Want geloven doen we met ons hart, en daardoor vinden we rechtvaardiging; belijden doen we met onze mond, en dat brengt ons redding. Er staat toch in de Schrift: Niemand die in Hem gelooft, wordt teleurgesteld. Rom 10:9. weet je waaromdat in de bijbel staat? omdat het waar is.

Wat houdt je tegen om God te bedanken voor zijn liefde voor jou?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 11:16

Niks houdt mij tegen om God te danken, alleen al voor de dagelijkse dingen die God mij geven wil, ik weet dat God barmhartig is maar Hij is ook rechtvaardig!! En het zou heel rechtvaardig zijn als er niemand bekeert werd, want diep in ons hart zeggen wij gelijk met Petrus, ik ken de Mens niet!!

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2003 11:20

en dan gleoof je stiekum niet in de genade volgens mij. Die genade van God is zoooooo groot dat lles erin past! Tuurlijk blijf je zondigen, maar die oznden zijn vergeven!!! mensen die denken dat ze oke zijn, die hoeft God niet. God wil mensen die willen leven naar de Geest en zich doro Hem willen laten leiden. Je hoeft niet perfect te zijn!!! Anders had JEzus niet hoeven te sterven, dan had je het zelf kunnen doen of was het heel niet nodig geweest. En juist omdat God rechtvaardig is, heeft Hij het niet meer over je zonden!!!! De satan probeert je te verzoeken, maar jij ka zeggen: ga maar vissen in mijn doopwater!
God is niet als een leraar op de havo die je er uit stuurt, je een straf laat opleggen door de conrector en vervolgens ook zel fnog een paar weken lelijk blijft doen. Nee, God heeft ons het paradijs uitgestuurd, de straf is volbracht, de lei is schoon> Dat is rechtvaardig: doen wat je zegt en zeggen wat je doet.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 01 apr 2003 11:57

God is niet voor ALLE mensen aan het kruis gestorven.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Een waar gelovige, of... een huichelaar?

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 12:00

kootje schreef:Hoe kun je nu weten of je geloof echt is?

Al heb ik het volmaakte geloof dat bergen verzet .. als ik de liefde niet heb, ben ik niets (1.Kor13:2b).

Paulus was Farizeeer en die wist heel goed wat het ware Farizeese geloof was, en wat dat geloof kon bereiken, maar zonder liefde is het niets ...
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=57593#57593

1.Kor.13:13 En nu blijft geloof, hoop [en] liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.

kootje schreef:Waarin verschilt een waar gelovige van een huichelaar?

Een huichelaar houdt de schijn op gelovig te zijn en doet mee met de gelovigen, doet mee met de groep, maar gaat niet mee omdat dat zijn beleving is ...

kootje schreef:Moet je jezelf wel zoiets afvragen, is dat geen ongeloof?
Jaja, reageert u maar!

Ik denk dat het goed is om realistisch zelfkritek te hebben, dan zie je ook je eigen balk :wink:
Natuurlijk kun je je zelfkritiek te ver door trekken waardoor een negatief zelfbeeld ontstaat.

John

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 apr 2003 12:01

Rudolf Meuser schreef:God is niet voor ALLE mensen aan het kruis gestorven.

Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet zal verderven, maar het eeuwige leven hebben. (Joh. 3:16)

Daar gaat het nu net om, Rudolf! Hoe weet je of je écht gelooft. Joris heeft het niet over een algemene verzoening.
Ik ben er nog niet uit. 'k Zal het anders eens aan de dominee of zo, vragen, misschien kan die ons een helpende hand bieden...

Terug naar “Archief”