Per maand 400 jonge kerkverlaters

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2006 16:11

Waarom trekken jeugdkerken dan zoveel jongeren en waarom lukt het de evangelische kerken dan beter om de jeugd bij zich te houden?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2006 16:16

Raido schreef:Kunnen we niet gewoon concluderen dat jongeren een kerk nooit goed genoeg vind ;)

Nee, dat kunnen we niet. Er zijn ook veel jongeren die hun kerkgenootschap goed vinden. Helaas worden die vaak door de critici ofwel een beetje meewarig aangekeken ofwel met verwijten overladen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 06 jun 2006 19:59

Jongeren gaan niet altitjd weg omdat het ze niet aanspreekt. Bij ons zijn er veel laagdrempelige diensten, hadden we jeugddiensten ook eens andere liederen en andere instumenten, maar het hielp niets.

Na een paar keer waren ze er al weer op uitgekeken en moest het nog grootser aangepakt worden, nog flistender nog... vul maar in.

Ik denk dat behalve de verpakking ook de inhoudt er toe doet. Dat wil dus zeggen, niet alleen uiterlijke manieren, maar het moet ook echt zijn. Als het van binnenuit komt, en de boodschap radicaal en toepasbaar is, heb je al heel wat gewonnen.

Maar wat ik ervan gemerkt heb, helpt het opleuken van de dienst niet.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 jun 2006 20:05

ik lees veel dat de kerk de schuld krijgt. De kerk is saai, de kerk veranderd niet, de kerk is ouderwets, de kerk besteed geen aandacht aan de jongeren, de kerk ....enz enz

Maar zal het niet aan de jongeren zelf liggen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2006 20:21

@Petra777: mochten ze ook zelf dingen doen? En hoe was de preek of iets wat erop lijkt?

@mw: is dat erg? En heb je een oplossing?

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 06 jun 2006 20:23

Ja, zij maakten de muziek, mochten de schriftlezing doen, kozen de liederen uit. Preek deed de dominee, maar kort, krachtig en in eigentijdse taal.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2006 20:26

hmmm.... zijn ze zeker vertrokken naar mijn kerk 8)
Ga je zelf nog wel vaak Petra? En val jij ook in die leeftijdsgroep? Hoe ervaar jij het dan?
Ik zag in m'n tienerjaren ook dat ik een van de weinigen was die met geloof bezig was, terwijl ik genoeg vrienden heb gehad die God zo hard nodig hadden en dan zeiden dat ze niet konden geloven. :-S

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2006 20:27

Petra777 schreef:Ja, zij maakten de muziek, mochten de schriftlezing doen, kozen de liederen uit. Preek deed de dominee, maar kort, krachtig en in eigentijdse taal.

Op zich zijn dit allemaal hele zinvolle zaken. In de Gereformeerde Kerk te Bergambacht, waar ik gastlid ben en ook in die te Krimpen aan de Lek (ook gastlid) werkt deze aanpak enorm goed. Uit de (zwaardere) Hervormde Gemeenten in die plaatsen komen veel jongeren op deze diensten af, met als gevolg dat er (vooral in Bergambacht) forse groei in de Geref. Kerk zit.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 06 jun 2006 20:28

Als je zegt dat het op zich goede zaken zijn... wat is dan de andere kant?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 jun 2006 20:38

Marnix schreef:Mee eens. Vaak wordt er echter gedacht: Tja, wij doen het goed, die mensen prikken niet door vormen heen, ze zijn te wereldgelijkvormig... komt vaak neer op: Het ligt absoluut niet aan ons maar aan hen, niet wij moeten veranderen maar de jongeren.

Tja, zo'n manier van denken eist zijn tol. Zeggen dat je jongeren belangrijk vindt en ondertussen er weinig rekening mee houden gaat gewoon niet goed samen, zie hier de consequenties... :?

Je zal toch het eerst moeten vragen aan die jongeren waarom ze afhaken. Ik heb het gevoel -als we het over de PKN hebben- dat dit niet met de liturgie of de vormen te maken heeft. Want als die je in de ene (wijk)gemeente niet aanspreken, ga je gewoon naar de andere.
De kerk heeft voor veel jongeren gewoon hopeloze standpunten, bijvoorbeeld over homofilie, vrouwen, condooms en over de wetenschap. De boodschap is niet relevant voor ze. Het doet ze niets, als je stopt met geloven verandert er niets, dus waarom zou je dan geloven? Het is voor opa, die loopt met een rollator en gelooft dus ook nog in God. Daar zit volgens mij veel meer de pijn dan in welke liedjes we zingen. Maar dat maakt het probleem ook zo onoplosbaar.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 jun 2006 20:50

mw schreef:ik lees veel dat de kerk de schuld krijgt. De kerk is saai, de kerk veranderd niet, de kerk is ouderwets, de kerk besteed geen aandacht aan de jongeren, de kerk ....enz enz

Maar zal het niet aan de jongeren zelf liggen?
Precies mw.
Je kan de kinderen afmeten aan hun ouders.
Hoe leven die ouders hun kinderen voor?
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Daar licht de oorzaak en niet direct bij de kerk.
Hoewel die kerk ook niet vrijuit gaat.
Maar dat zal iedere gemeente onderkennen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 21:01

Lalage schreef:Waarom trekken jeugdkerken dan zoveel jongeren en waarom lukt het de evangelische kerken dan beter om de jeugd bij zich te houden?
Omdat jongeren willen voelen, ervaren, proeven en meemaken... en dát heb je niet in die mate in reformatorische kerken :)

En dat is nou juist wat mij niet trekt in 'evangelische' kerken het is mij te 'gevoelgericht', ik ben toch meer iemand van het heilige, het sacrale, ik vind niets fijner dan in een Rooms-Katholieke Kerk, in totale stilte even het Onze Vader te bidden, even bij de ingang met je vingers in het water en een kruisje slaan.. zulke dingen zijn mij meer waard dan een portie goede muziek waar je God moet voelen, waar de Geest je aanraakt..

Leuk stukje uit een boek wat ik laatst las over een Amerikaanse dominee rond de jaren 50/60 hij is Luthers geloof ik en dan komen er Methodisten bij de rivier, mensen dopen etcetra hij gaat naar die dienst en schrijft daarover 'naast mij viel een man alsof hij spontaan van pudding was in de aarde; om daarna op te springen en te vertellen hoe diep hij gevallen was en hoe hij was vrijgemaakt' met de droge opmerking van de dominee er achter 'ik bedacht mij, dat, als ik twee meter naar links had gestaan; dat ik dan de pisang was geweest'.

Nog een leuke anekdote was van een vriend van mij die naar Soul Survivor was geweest waar iedereen in Geest viel, in tongen sprak en wat dies meer zij. Uitgezonderd één jongen in het midden van de zaal met een shirt met daarop de opdruk 'how can I be surrounded by such losers'. Kortom... het gaat bij jongeren vooral om het gevoel van God, het ervaren van God, het proeven etcetra..

En naar mijn overtuiging is dat grotendeels illusie of wishfull thinking :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2006 21:15

Raido schreef:En dat is nou juist wat mij niet trekt in 'evangelische' kerken het is mij te 'gevoelgericht', ik ben toch meer iemand van het heilige, het sacrale, ik vind niets fijner dan in een Rooms-Katholieke Kerk, in totale stilte even het Onze Vader te bidden, even bij de ingang met je vingers in het water en een kruisje slaan..

Kijk, kijk...

Maar die wierook hè...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 21:28

Dat was er gelukkig niet, want dan ben ik niet stil meer... 8)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 23:02

Raido, ik denk dat je nu erg generaliseert.
Natuurlijk zijn er gemeenten en jongeren die veel op het gevoel gericht zijn. Dat dit zoveel jongeren trekt is misschien wel een teken dat daar in de eigen gemeente een tekort aan is?
Sommige jeugdkerken merken nu dat de toeloop minder wordt omdat kerken in de omgeving zélf het jongerenwerk weer een positieve impuls hebben gegeven. Goed teken toch? Dat zegt niet dat het jongerenkerken an sich worden, maar wél dat er meer aandacht aan wordt besteed en dat het evenwicht weer wat meer terug is tussen inhoud én andere vormen of gevoel.
Dat is misschien wel iets wat kerken uit deze ontwikkeling kunnen leren.

@ MW en Jantjes,
Het is ontzettend makkelijk om alles op de opvoeding van ouders af te schuiven, maar zo simpel ligt dat natuurlijk lang niet altijd. Ook wij hebben op onze JV zat mensen die van buitenaf komen of waarvan ouders andere keuzes hebben gemaakt dan de kinderen zelf. Ook die groep moet je als gemeente kunnen blijven trekken.
En hoe vaak zetten puberende kinderen zich niet af tegen hun ouders? Dan kun je als kerk gaan wijzen: whaha, zij doen het fout! Die kinderen haken af!
Je kan als kerk ook je kans grijpen en die groep proberen erbij te houden.
Daarbij hoef je heus niet de taak van ouders over te nemen en die taak kan een gemeente ook helemaal niet vervullen. Natuurlijk hebben ouders een ontzettend belangrijke rol daarin, in opvoeding, ook in kerkgang. Maar de kerkgang van kinderen totaal bij de ouders leggen lijkt me niet eerlijk en ook lang niet altijd realistisch.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”