duivelsteken ?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 jun 2006 14:04

Waarom zou je überhaupt een dubieus teken gebruiken? Omdat je er anders niet bij hoort?
..

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 jun 2006 14:45

kurtyo schreef:
columbus schreef:(...)de duivel lacht zich slap.

Ik denk dat hij zich slap lacht om jou. Je doet alsof je er heel veel van weet, maar uit je antwoorden blijkt dat je nog niet veel begrepen hebt van de huidige betekenis van het gebaar. Dat je zélfs niet duidelijk weet te benoemen wat de oorsprong ván het gebaar is en dat je bovendien neit veel begrijpt van cultuur- en tijdgebonden zaken: of stenig jij ook nog steeds verkrachte vrouwen of uitlevende homo's?

ik vind het knap dat je juist op dit stukje tekst 'de duivel lacht zich slap.'reageert en niet op de rest van die posting. =D>
ik doe niet alsof ik er veel van af weet alleen weet ik genoeg ervan om er op te reageren. :)
sommige cultuur- en tijdgebonden zaken gaan in tegen het reformatorische gedachtengoed en ik meen op te kunnen maken uit andere topics en postings dat jij over het algemeen een bloedhekel of in elk geval aversie (het komt iig zo over)heeft aan dat gedachtengoed. en laat ik me er nu toevallig wel in kunnen vinden zeg! oké, er zijn ook wel eens dingen in dat reformatorische gedachtengoed waar ik m'n twijfels over hebt maar elke zaak,topic of posting waar jij het niet mee eens bent word door jou afgekraakt, word er meewarig om gedaan of als bekrompen ervaren.

snap je dan niet dat iets wat als (vanouds) een duivelsteken word ervaren en ook zo word genoemd, niet alleen door christenen trouwens, dat het voor veel christenen als pijnlijk word ervaren omdat de duivel nog steeds de grote tegenstander van God is en uit alle macht probeert macht en mensen naar zich toe te trekken? dat christenen uit liefde voor God niet dat teken willen maken als ze zich ervan bewust zijn dat het geen 'goed teken' is?

ik denk ook wel dat er meer tekens of hedendaagse gebruiken afstammen uit het heidendom of andere culturen/religie's maar daar mag door andere op gewezen worden en het hoort bij de levensheiliging dat we daar dan afstand van doen en vergeving vragen aan God als we ons schuldig maken aan die gebruiken.

je vroeg of ik ook nog steeds verkrachte vrouwen stenig en uitlevende homo's?
de laatste tijd niet meer :roll:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jun 2006 14:54

Invincible schreef:Waarom zou je überhaupt een dubieus teken gebruiken? Omdat je er anders niet bij hoort?
Het is vaak een kwestie van het behoren tot een subcultuur, vooral binnen de metalscene komt het gebaar gewoon extreem veel voor. Ik luister ook aardig wat metal, en maak naar vrienden soms dat gebaar, zonder verdere betekenis eigenlijk.

Net als jij misschien een kruisje draagt omdat je behoord tot de christelijke subcultuur.. (over dubieuze tekens gesproken.... je gaat toch niet met een stroomstoel ofzo om je nek lopen :|).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 jun 2006 16:06

Raido schreef:
het teken tégen het boze oog?! dat is puur bijgeloof!
Dat klopt, maar dat houdt niet in dat het gebaar opeens demonisch is. Er zijn zoveel dingen bijgeloof. (wat dacht je van vuurwerk? paasvuren? kerstbomen?, kerkklokken? haantjes op de kerk?).

Zijn dat manifestaties van de Antichrist?

Wat gelooft men dan bij de haan op de kerk, en kerkklokken?
Ben ik ook wel benieuwd naar!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jun 2006 07:03

Klokken hingen bij de germanen op de begraafplaatsen en andere heilige plaatsen om de boze geesten te verdrijven, tijdens de kerstening zijn ze in de kerktorens gehangen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 13 jun 2006 07:13

ssst Raido kom niet aan de kerkklokken anders zijn de spreekwoordelijke rapen gaar ;)
maar ja, zoals al aangegeven (o.a. door mij) zit onze cultuur vol met dit soort symbolismen en overblijfselen.
Je kan de deur niet meer uit. Het gaat er maar net om hoe je ermee omgaat. Een kerstboom ter versiering van je huiskamer vind ik prima. Oorspronkelijk was het een versiering van de boom, van de grote Eik waar ze voor knielden. Tja.
Vuurwerk is om de boze geesten te verdrijven inderdaad, net zoals veel trommelwerk.
what the soul hides, blood tells

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jun 2006 07:25

En de lampjes kwamen van het zonnewendefeest Joel, wonderbaarlijk genoeg *kuch* op dezelfde dag waarbij men bomen in de fik stak en er door heen sprong.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 13 jun 2006 18:43

Ik kom het teken vooral tegen als satansteken. Maar net zoals veel gebaren heeft het vele betekenissen.

Zelf gebruik ik het niet omdat er nog weleens een verkeerde uitleg aan gegeven wordt -los van welke de juiste is-. Net zoals dat ik geen pentagrammen draag.

De swastika is in oorsprong een zonneteken. De nazi's keerde het om en gebruikte het voor hun eigen doeleinden. Sommige tekens kun je gewoon niet meer gebruiken, ookal is de oorsprong ervan niet verkeerd.

Met bijgeloof is het maar net hoe je het gebruikt. Bij mij in de klas gaat iedere dag de krant rond. We lachen ons altijd krom om onze horoscopen. En dan als er iets gebeurd... Oeh, pas op want in je horoscoop staat dat en dat... Gewoon bij wijze van grap. Zolang je het niet serieus neemt is het niet verkeerd.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 14 jun 2006 09:11

Ach, je moet ook altijd de horoscoop van gisteren lezen, dan kan je precies zien hoeveel geleuter het is, en hoe vaag het is. Ach, er zijn zoveel tekens tegenwoordig die hun oorsprong hebben in oude culturen, en ik vrees dat er in de kerk ook vast wel het een en ander te vinden is dat niet geheel en al koosjer is.....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”