Hoe nuttig is de Bond tegen het Vloeken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 aug 2006 13:50

Sabra schreef:
parsifal schreef:
Niet het hele NT is na 70 geschreven. De apostelen vonden het blijkbaar goed om de teksten uit het OT over te nemen met God's naam vervangen door Kurios. Ook in de Septuagint gebruikt men al Kurios voor de Naam van de Heere, dit lijkt me dus iets wat beslist is voor de val van de tempel.

Het gebruik van het woord Adonaj stamt al ver van voor de jaartelling, het woord verving J-H-W-H, omdat dit niet mag worden uitgesproken (in de Joodse traditie).

Toen de Tenach in het grieks werd vertaald, zo'n 200 v. Chr. werd het woord Adonaj vertaald door Kyrios.

Dit doet mijns inziens niets af aan mijn voorgaande posting, die overigens ook in het licht van de Joodse traditie moet worden gelezen.

Het is dus van belang om in te zien dat het woord Kyrios niet de vertaling is van J-H-W-H.

Dat ben ik met je eens. Maar het doet niet van het feit af dat het ook voor ons gerechtvaardigd is om de vertaling van Kurios te gebruiken in het OT als "vertaling/vervanging" van de Naam van de Heere. Niet uit angst om het derde gebod te overtreden, maar ook om in een goede traditie te staan, die ook door de Heere Jezus (Matt 4) en de apostelen werd gebruikt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 aug 2006 14:03

Het is nogal logisch de schrijvers van de bijbelboeken de Joodse traditie volgende, zij waren immers Joden. Zij gebruikten dit woord zoals gebruikelijk was in de Joodse traditie, om niet ijdel de naam van God te gebruiken.

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 26 aug 2006 20:17

Goed, nu even afgezien van kritiek en voorspraak:

Heeft de bond tegen het vloeken iets bereikt door de jaren heen?

1. er wordt meer 'gevloekt' dan ooit tevoren
2. men is zich minder bewust van Wie God is dan ooit tevoren

Voorts:

3. ongelovigen hebben geen boodschap aan wat de bond verkondigt: zij geloven immers niet
4. gelovigen hebben niks van doen met oordelende organisaties als de bond tegen het vloeken, want de Heere oordeelt hen te Zijner tijd.
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 22:03

Chutzpah schreef:Goed, nu even afgezien van kritiek en voorspraak:

Heeft de bond tegen het vloeken iets bereikt door de jaren heen?

1. er wordt meer 'gevloekt' dan ooit tevoren
2. men is zich minder bewust van Wie God is dan ooit tevoren

Voorts:

3. ongelovigen hebben geen boodschap aan wat de bond verkondigt: zij geloven immers niet
4. gelovigen hebben niks van doen met oordelende organisaties als de bond tegen het vloeken, want de Heere oordeelt hen te Zijner tijd.

Toen ik nog in de vis zat - nee, ik hoefde niet naar Ninevé - toen had ik zo'n sticker van die club op de heftruck geplakt: "Verboden te vloeken" stond erop. Mijn kennis van scheldwoorden is er zéker na die dag op vooruit gegaan. Kortom.. het is bijzonder vermakelijk als je van vloeken houdt!

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 27 aug 2006 16:51

Dus eens te meer een bewijs dat:

...de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood...
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 27 aug 2006 23:32

Chutzpah schreef:Dus eens te meer een bewijs dat:

...de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood...

Inderdaad! Hoe meer wetten, hoe meer overtredingen!

Terug naar “Archief”