Smurffie schreef:reform schreef:De 'wet' is er voor de mensen. De mensen zijn er niet voor de 'wet'.
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat het niet perse zondig hoeft te zijn als je de wet overtreedt.
Moderator: Moderafo's
reform schreef:Smurffie schreef:reform schreef:De 'wet' is er voor de mensen. De mensen zijn er niet voor de 'wet'.
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat het niet perse zondig hoeft te zijn als je de wet overtreedt.
reform schreef:Aragorn schreef:reform schreef:God had de aarde en de mens volmaakt geschapen. De aarde was dus volmaakt. Het zou niet meer volmaakt zijn als mensen dingen niet mooi zouden vinden. Het was objectief mooi. Subjectief heet iets onvolmaakt (je bent onderworpen). Dus daarom is het logisch (als je uit gaat van mijn veronderstelling dat er een volmaaktheid is) als iets volmaakt is, niet subjectief kan zijn.
Met het tweede gedeelte kan ik goed meekomen, maar waarom denk je dat de aarde en de mens volmaakt waren?
Dat haal ik uit 1 genesis:
En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag
Ik ga er van uit dat 'zeer goed', foutloos is en daarom volmaakt.
reform schreef:De 'wet' is er voor de mensen. De mensen zijn er niet voor de 'wet'.
Aragorn schreef:Marnix schreef:Aragorn, ik denk dat je in het geval dat ik schets helemaal tevreden zou zijn...
Oh, dat geloof ik ook wel. Ik heb dan ook geen volmaaktheid nodig om helemaal tevreden te zijn.
En dat je mijn argument als "kul" omschrijft had ik van een op feiten gericht mannetje als jou wel verwacht![]()
Toch kan je de waarheid van mijn opmerking niet ontkennen. Geloof is voor een groot deel niet op de Bijbel gegrond... maar ook wel op gevoel... en beiden zijn niet hard te maken. Daarom heet het geloof
Ja, dat is ook wel zo en geloof hoeft ook niet perse voor 100% beredeneerd en rationeel te zijn, maar ik vind het altijd een beetje lafjes om als iets niet meer te verklaren is en niet lijkt te kloppen te zeggen: ja, daar is het een geloof voor. Als je die redenering consequent doortrekt zijn de meest belachelijke dingen het meeste geloof-waardig. Dat doet de geloofwaardigheid van geloven weinig goed.
Aragorn schreef:Ja, en daar ga je de fout in. Want zeer goed is heel iets anders dan volmaakt, aangezien zeer goed een gradatie van goed is en volmaakt een objectief ultiem eindpunt is. Of nee, van een heel andere orde zelfs.
Serenity schreef:reform schreef:De 'wet' is er voor de mensen. De mensen zijn er niet voor de 'wet'.
DAAR ligt de intentie. Ik dank je enorm. Die zin vormt zo ongeveer mijn hele "christelijke" bestaan.
Je uitleg vind ik niet correct, of in elk geval wie het ook uitlegde (ben niet helemaal helder dus vergeet snel dingen).
Het is niet zo dat het niet zo slecht is als je de wet overtreedt. ELKE overtreding is verkeerd.
Maar waar het om gaat is de intentie van de wet. Het overtreden van een weet op letterlijke basis hoeft niet per definitie verkeerd te zijn. Het redden van iemands leven op Sabbath is een overtreding op het weet ik veel hoeveelste gebod namelijk "houdt de sabbathdag dat gij die heiligt", maar door het redden vervul je een andere wet omgekeerd, wat nog waardevoller is, namelijk "gij zult niet doodslaan".
Het liefhebben van en zorgen voor je naaste is o.a. de intentie van de wet. Je helpt jezelf ermee, en daarom moet je ook rust hebben. Maar als je op Sabbath een goede daad doet wat eigenlijk "werken" zou zijn, dan is dat volgens de "regelneukers" (forgive my words) een overtreding op de wet, maar in feite vervul je daar de wet mee. Je zorgt ervoor dat de wet voor jou "leeft", en jij niet voor de wet. Als je de ander benadeelt op welke manier dan ook, omdat je een wet moet voldoen, dan doe je de wet (en jezelf) tekort. Als je echter goed bezig bent, vervul je de wet.
Farrizee-ers waren zulke "regelneukers". Ze hielden de wet, maar misten het vaak het doel van de wet (ik zeg niet "altijd", want ik wil uiteraard niet elke Farrizee-er over een kam scheren).
Aragorn schreef:reform schreef:Aragorn schreef:reform schreef:God had de aarde en de mens volmaakt geschapen. De aarde was dus volmaakt. Het zou niet meer volmaakt zijn als mensen dingen niet mooi zouden vinden. Het was objectief mooi. Subjectief heet iets onvolmaakt (je bent onderworpen). Dus daarom is het logisch (als je uit gaat van mijn veronderstelling dat er een volmaaktheid is) als iets volmaakt is, niet subjectief kan zijn.
Met het tweede gedeelte kan ik goed meekomen, maar waarom denk je dat de aarde en de mens volmaakt waren?
Dat haal ik uit 1 genesis:
En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag
Ik ga er van uit dat 'zeer goed', foutloos is en daarom volmaakt.
Ja, en daar ga je de fout in.Want zeer goed is heel iets anders dan volmaakt, aangezien zeer goed een gradatie van goed is en volmaakt een objectief ultiem eindpunt is. Of nee, van een heel andere orde zelfs.
Marnix schreef:Aragorn schreef:Marnix schreef:Aragorn, ik denk dat je in het geval dat ik schets helemaal tevreden zou zijn...
Oh, dat geloof ik ook wel. Ik heb dan ook geen volmaaktheid nodig om helemaal tevreden te zijn.
En dat je mijn argument als "kul" omschrijft had ik van een op feiten gericht mannetje als jou wel verwacht![]()
Toch kan je de waarheid van mijn opmerking niet ontkennen. Geloof is voor een groot deel niet op de Bijbel gegrond... maar ook wel op gevoel... en beiden zijn niet hard te maken. Daarom heet het geloof
Ja, dat is ook wel zo en geloof hoeft ook niet perse voor 100% beredeneerd en rationeel te zijn, maar ik vind het altijd een beetje lafjes om als iets niet meer te verklaren is en niet lijkt te kloppen te zeggen: ja, daar is het een geloof voor. Als je die redenering consequent doortrekt zijn de meest belachelijke dingen het meeste geloof-waardig. Dat doet de geloofwaardigheid van geloven weinig goed.
Staat dat ook niet in de Bijbel? Dat het geloof voor wijzen en verstandigen dwaasheid is, maar dat die dwaasheid voor God wijsheid is... en Hij die aan kinderen openbaart
Volgens mij is volmaaktheid niet dat er een einde is gekomen aan dingen leren, nieuwe dingen ontdekken enzo... volgens mij horen die dingen juist WEL bij volmaaktheid... leren en nooit uitgeleerd raken, telkens weer nieuwe dingen ontdekken, nieuwe dingen ontwikkelen, dingen beter kunnen gaan doen, mensen beter leren kennen etc. Volgens mij is juist dát volmaaktheid... en niet de veelvoorkomende gedachte dat bij de volmaaktheid aan die dingen juist een einde gekomen zou zijn.
reform schreef:Hier moet ik even over nadenken...Ik kan er natuurlijk niet zo goed tegen als jij gelijk heb![]()
.
Marnix schreef:Die keuzemogelijkheid zelf doet dus niets af aan volmaaktheid, maar het verkeerd kiezen... We doen nu net alsof we geen keuze hadden en zeggen: Het ging verkeerd DUS het was niet volmaakt. Dat is nietszeggend achterafgepraat. Als de mens niet was gevallen voor de verleiding van de satan hadden we nu gezegd: Het was volmaakt.
Charlotte schreef:En waren we zo volmaakt dat we het allemaal met elkaar eens waren over het fenomeen volmaakt.
Als je besluit om een prostituee niet te stenigen (zie Jesus) dan overtreed je een gebod en overtreed je dus de wet.
Aragorn schreef:Reform schreef:Hier moet ik even over nadenken...Ik kan er natuurlijk niet zo goed tegen als jij gelijk heb![]()
.
Waarom niet? Het gaat er toch om je mening te vormen en te ontwikkelen en dingen te begrijpen, niet om het standpunt dat je aan het begin had ten koste van alles te behouden?
reform schreef:Aragorn schreef:Reform schreef:Hier moet ik even over nadenken...Ik kan er natuurlijk niet zo goed tegen als jij gelijk heb![]()
.
Waarom niet? Het gaat er toch om je mening te vormen en te ontwikkelen en dingen te begrijpen, niet om het standpunt dat je aan het begin had ten koste van alles te behouden?
Dat was natuurlijk als grapje bedoeld. Ik probeer wel zo lang mogelijk me standpunten te behouden. Maar dat doe ik dan omdat ik meer inzicht wel hebben in de tegenargumentatie. Niet om mijn eigen gelijk koste wat kost wil behouden.
Toch denk ik nog steeds dat God volmaakt is en dat God de aarde volmaakt heeft geschapen. Ik denk dat wij een andere definitie van volmaakt hebben dan dat God dat heeft. De bijbel gaat er van uit dat vrijwillig liefhebben beter is dan onvrijwillig liefhebben (als God robotten zou hebben geschapen, zouden die foutloos zijn, maar die zouden God niet vrijwillig liefhebben en daarmee is het wellicht ook niet volmaakt. Hiermee wil ik zeggen dat wij niet kunnen weten wat volmaakt in Gods ogen is. Ik denk dat volmaakt is dat God een doel heeft en die naar Zijn wil wordt verwezenlijkt (klinkt misschien een beetje vaag... ik hoop dat je begrijp wat ik bedoel) .
Aragorn schreef:Nouja, ik begrijp geloof ik wel wat je bedoelt, maar zou daar toch graag een bijbelse en logische argumentatie voor zien. Want waar staat bijvoorbeeld dat God de aarde 'volmaakt' geschapen heeft en hoe kom je aan God's definitie van volmaakt?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten