MissF schreef:Wij hadden zondag een preek die alleen maar over de zonden ging.
De meeste andere preken gaan voor 1/3 over zonden, 1/3 over verlossing en 1/3 over dankbaarheid (dat zijn by the way in mijn wiskundig idee de goede verhoudingen hoor, niet 1/2 over zonden, en 1/2 over verlossing en dankbaarheid)
Toch merkte ik bij ongeveer de hele gemeente dat iedereen het vervelend vond, een hele preek alleen daarover. En echt niet omdat zij niet zondig zijn of het niet willen horen, ofzo, want mijn gemeente is echt niet zo ''halleluja' ingesteld, maar, gelukkig, wil men graag ook de verlossing en dankbaarheid benadrukt zien, en dat is iets waar de dominee in mijn idee mee af moet sluiten, en waarmee we de week weer in kunnen gaan. Niet met die zonden en lasten, dat is geloof ik nooit Gods bedoeling geweest, door Zijn Zoon te sturen aan het kruis.
Er is niets mis mee als 1 van de 3 stukken (ellende, verlossing, dankbaarheid) het grootste gedeelte in een preek opsoupeert. Het wordt wel een probleem als het in elke preek hetzelfde is (dus alleen chronische aandacht voor 1 punt). Dus gemiddeld zouden de verhoudingen ongeveer gelijk moeten liggen.
Daarom kan zo'n preek heel heilzaam zijn. Want het spreken over de menselijke zonde dient 1 doel: het kennen van jezelf als zondaar, opdat die zondaar zich bekeert tot de levende God.
Als je bij zo'n preek over de menselijke zonde graag iets hoort over verlossing en dankbaarheid, zonder dat de zonde wordt toegeeigend, is er wel wat mis, denk ik. Want het gaat er niet om, dat we ons troosten met een evangelie dat grotendeels langs ons geweten heen gaat, maar dat het de diepte ingaat, zodat we meer en meer God en onszelf leren kennen.
Dat is groeien in de genade: jezelf als verloren zondaar in jezelf kennen en tegelijk God als genadige Vader in Jezus Christus. Want als het echt zo is, dat Jezus je leven is, dan is je oude mens dat dus niet meer en dan wil je dat weten ook, in woord en daad, dus ook in eerbied.
Marnix schreef:Intieme omgang lijkt soms een beetje tegenover eerbied gezet te worden en daar heb ik juist moeite mee... alsof eerbied zou moeten leiden tot afstandelijkheid.
De Bijbel spreekt in verschillende beelden over de omgang met God: eerbied, ontzag, kindschap, blijdschap, vrolijkheid, vrees, vreugde, schrik, enz. Dat zijn allemaal aspekten die erbij horen. Afstandelijkheid hoort er in elk geval niet bij. Dus ik zou ze niet tegen elkaar uit willen spelen, maar ze bij elkaar willen houden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)