HSP (Hoog Sensitieve Personen)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 03 apr 2006 17:26

Aragorn schreef:1. Ik wel. Volg de media en de mensen die er last van zeggen te hebben, vergelijk dat met 5 jaar geleden en trek je conclusies.
Wsl werd het voorheen gevoelsmens genoemd.
2. Wellicht, daarom is die hype voor mensen die er echt last van hebben ook helemaal niet handig.
Wsl wel, je kunt ervaringen uitwisselen en je voordeel er mee doen
3. Ik had het juist over mensen die er niet serieus hinder van hebben maar het wel interessant vinden om een psychisch labeltje te hebben.
Om nog even terug te komen op Mw. Deckers, ze schrijf 'gewoon' herkenbare dingen in haar artikel in de Telegraaf, en het strookt met het tv programma samen met Dhr. Borsato bij Rik Felderhof.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2006 17:54

Er zijn veel meer mensen die van dit soort dingen last hebben dan je denkt. Ik kwam er afgelopen weekend achter dat een jongen waarvan ik het nooit had verwacht ook niet tegen eetgeluiden kan. En door ervaringen uit te wisselen met zijn vriendin, voelden we ons echt een stuk beter. Dat heet lotgenotencontact ;) 1. je weet dat anderen met hetzelfde zitten 2. je kunt bespreken hoe je er het beste op kunt reageren

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 apr 2006 18:13

Aan de ene kant is het niet verwonderlijk dat er BN'ers zijn die wat trekjes hebben, vaak zijn BN'ers namelijk toch wat kunstige/artistieke mensen naar mijn gevoel is kunst/artiestiek zijn een uiting van een emotie of een impressie. Impressies hebben sensitieve mensen gewoon meer gok ik (als ik bij mijzelf afga; ja zeker). Het is niet zo dat je meer ziet of op andere dingen let, je ziet ze gewoon en je vind dat normaal.

Toen ik ging rijlessen was ik van plan om 23 lesjes te doen, eerst ging het niet zo lekker met de techniek van het koppelen maar dat was na 20 lesjes wel goed. Echter ik leste vaak 's avonds oranje gewone lampjes, remlichtjes, oranje lantarenpalen, rode stoplichten, witte lichten, regen, groene lichten en dat komt als een chaotische storm informatie als een tsunami op je af. Overweldigd door dit alles werd ik gek, bang en gestoord rijlessne was niets voor mij, chag, depri vanalles...

Ik had niet door dat het 'daardoor' kwam, ook niet gezegt tegen mijn instructeur, maar hij sprak telkens over 'je moet filteren Harm-Jan' maar dat kon ik niet goed... : oh kijk een luchtballon LET OP DE WEG, REMMEN GEK! Sorry hoor... FILTER DAN, ja... HJ zweeg stil. Maar ik heb hem lekker nu :P

Ik ben niet het type dat graag de HSP-jas aantrekt en als HSP-er door het leven gaat, ik ben een mens. Harm-Jan. dat die mens erg veel overeenkomsten heeft met een lijst van 100 punten is een feit. Eerst was het een verdoemd stempeltje, nu is het een toolbox met dingen die ik lekker wel heb en veel mensen lekker niet.

Mijn leven is fantatisch, ik zie meiden met mooie sleutelbeenderen, fantastisch haar of mooie ogen. Ik zie duizenden dingen meer, het leven is zo veel mooier.... Maar wel vermoeiend.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Re: HSP (Hoog Sensitieve Personen)

Berichtdoor marina87 » 03 apr 2006 21:15

punten die ik moeilijk vind:

Als ik een dag intensief bezig ben geweest en samen heb gewerkt aan iets, moet ik de volgende dag thuis blijven om bij te komen omdat ik dat helemaal uit balans en door de war ben. Ik heb een hekel aan aanstellerij en ik zou het erg vinden als mensen van school mij zo zouden zien. Ik zeg dan ook altijd dat ik ziek ben. Zo voel ik me ook half. Ik zit dan lekker de hele dag alleen in mn kamer zodat ik kan denken, over alle dingen die gebeurd zijn, schilderen enz.
Ik heb een afkeer van drukke plaatsen met harde geluiden, dat is eng omdat alles op je af komt, het is net of je een stuk van jezelf dreigd te verliezen. :? Ik heb ook een hekel aan UC. In volle treinen stap ik niet, dan wacht ik liever een half uur lang op het station.

punten die ik geweldig vind:
Dat ik enorm kan genieten van muziek, kunst en natuur, ik kan daar helemaal in op gaan. Stemmingen of gevoelens van mensen goed aanvoelen, vaak weten wat mensen gaan zeggen, dingen zien, horen of ruiken die anderen niet opmerken. Het leven is reuze interessant!

verder zijn alle punten op pagina 1 van toepassing

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 apr 2006 22:19

Bijzonder om te lezen dat jij het aanvoelen van stemmingen enzo als positief noemt. Ik word er juist gek van...er komt zoveeel binnen...ga eens bij een bushalte staan..ik ervaar en voel al die stemmingen enzo...ik wordt daar soms echt gek van...
In vriendschappen kan het handig zijn al is voor mij wel eens de keus..moet ik hier wat mee ofniet??

(zomaar 1 puntje)

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 04 apr 2006 07:22

essieee schreef:Bijzonder om te lezen dat jij het aanvoelen van stemmingen enzo als positief noemt. Ik word er juist gek van...er komt zoveeel binnen...ga eens bij een bushalte staan..ik ervaar en voel al die stemmingen enzo...ik wordt daar soms echt gek van...
In vriendschappen kan het handig zijn al is voor mij wel eens de keus..moet ik hier wat mee ofniet??

(zomaar 1 puntje)

Essieee, ik denk dat niet iedereen dat op zo'n sterke manier aanvoelt als jij! Ik in elk geval (gelukkig?) niet. Kan me wel goed verplaatsen vaak in leefwerelden van anderen (niet dat ik dat altijd wil :wink: ), maar gelukkig vallen 'al die mensen' niet op me.. ik zou daar ook gek van worden ja!
Misschien komt het omdat ikzelf sterk auditief ben ingesteld en jullie misschien iets anders. Moet je trws wel naar die mensen kijken voor die stemmingen of gaat dat echt vanzelf?

Enne Marina, 1 tip! (bijna) alles went, dus als je wat vaker op Utrecht Centraal komt gaat ook daar de spanning grotelijks vanaf! Ik ken het wel ongeveer op m'n duimpje (en gelukkig is het niet altijd stampdruk) en ik voel me niet zo verloren meer gelukkig!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 apr 2006 09:59

essieee schreef:Bijzonder om te lezen dat jij het aanvoelen van stemmingen enzo als positief noemt. Ik word er juist gek van...er komt zoveeel binnen...ga eens bij een bushalte staan..ik ervaar en voel al die stemmingen enzo...ik wordt daar soms echt gek van...

(zomaar 1 puntje)
Ik denk ook dat het is waar je open voor staat, uiteraard komen die dingen tot je maar wat doe je er mee? trek je het je aan (lijkt mij niet slim ;)) of komt het 'slechts' over je? Ik zie het persoonlijk als een zegen, om aan een half woord; en vaak nog minder genoeg te hebben, praten vinden mensen moeilijk; dan kijk je gewoon.. dat zeg ook genoeg.

Onthou; je moet helemaal niets, je hebt gewoon een wat andere gereedschapskist met andere gereedschappen die mag je gebruiken, je sensitieve gereedschappen heb je gewoon, hoe je er mee omgaat moet je zelf bepalen. Een zaag kan twee dingen, iets maken en iets slopen, je kunt je zelf snijden dat doet pijn. Waarom zou je dat willen? Jij bent de gene die het gereedschap gebruikt, maar ga er niet zelf aan onderdoor.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 04 apr 2006 10:52

Gelukkig praten we hier al iets positiever over HSP. Het is zo dat sommige mensen het gegeven HSP gebruiken, ze gaan op een berg staan en leven dan niet meer IN de maatschappij. Het is de kunst om als HSP'er te leven met de mensen om je heen, om daarin rekening te houden met je eigen grenzen. Dan maar iets korter in het café, maar zorg er wel voor dat je blijft leven in de maatschappij.

Je hebt 2 soorten HSP'ers: superHSP'ers en 'gewone' HSP'ers. De eerste zijn nog gevoeliger dan de tweede. Hooggevoelig zijn kan behoorlijk lastig zijn, maar als je het kan integreren in je leven, kun je er goed mee omgaan en is het geen last meer, maar een gave.
En: HSP'ers blijven mensen, ze moeten niet op een voetstuk gaan staan, zo van: 'Kijk mij nou, ik ben HSP!'. HSP'ers zijn gelijk aan niet-HSP'ers.
Hooggevoeligheid is een eigenschap, elke HSP'er heeft daarnaast weer zijn eigen karakter en eigenschappen.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Zenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zenk » 04 apr 2006 12:45

mystery schreef:HSP'ers blijven mensen, ze moeten niet op een voetstuk gaan staan, zo van: 'Kijk mij nou, ik ben HSP!'.

Dit geldt ook voor niet-HSPers neem ik aan?
vergeet het korreltje zout niet

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 04 apr 2006 13:13

Zenk schreef:
mystery schreef:HSP'ers blijven mensen, ze moeten niet op een voetstuk gaan staan, zo van: 'Kijk mij nou, ik ben HSP!'.

Ik neem aan van wel. :)
Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat iemand er mee te koop gaat lopen :roll: en al helemaal niet: 'kijk mij nou!'. Weet niet hoe anderen dat beleven....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 apr 2006 14:15

Raido schreef:

(zomaar 1 puntje)
Ik denk ook dat het is waar je open voor staat, uiteraard komen die dingen tot je maar wat doe je er mee? trek je het je aan (lijkt mij niet slim ;)) of komt het 'slechts' over je? Ik zie het persoonlijk als een zegen, om aan een half woord; en vaak nog minder genoeg te hebben, praten vinden mensen moeilijk; dan kijk je gewoon.. dat zeg ook genoeg.

Onthou; je moet helemaal niets, je hebt gewoon een wat andere gereedschapskist met andere gereedschappen die mag je gebruiken, je sensitieve gereedschappen heb je gewoon, hoe je er mee omgaat moet je zelf bepalen. Een zaag kan twee dingen, iets maken en iets slopen, je kunt je zelf snijden dat doet pijn. Waarom zou je dat willen? Jij bent de gene die het gereedschap gebruikt, maar ga er niet zelf aan onderdoor.

Bedankt voor je reactie!!!

Juist, over de positieve kant ben ik het eens!!!
Maar hoe scherm jij je af dan...je voelt zoveel(letterlijk) :?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 04 apr 2006 14:53

marina87 schreef:punten die ik geweldig vind:
Stemmingen of gevoelens van mensen goed aanvoelen, vaak weten wat mensen gaan zeggen, dingen zien, horen of ruiken die anderen niet opmerken.

Hoe weet je of je iets goed aanvoelt? En hoe weet je dat anderen dingen die jij ziet, hoort en vooral ruikt niet zien, horen of ruiken :roll: Vooral ruiken is toch in hoge mate subjectief?

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 04 apr 2006 15:00

rafaell schreef:
Hoe weet je of je iets goed aanvoelt? En hoe weet je dat anderen dingen die jij ziet, hoort en vooral ruikt niet zien, horen of ruiken :roll: Vooral ruiken is toch in hoge mate subjectief?

Dat ben ik niet met je eens! Mensen die hooggevoelig zijn ruiken dingen eerder dan anderen, zoals bijvoorbeeld een gaslucht, of aanbranden.
En wat betreft horen: die hoge pieptonen zoals die in een ander topic werden beschreven horen ook maar weinig mensen. hsp's over het algemeen wel. Over zien weet ik niet zoveel eigenlijk.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 04 apr 2006 15:10

Ruiken is erg lastig meetbaar hoor :wink: En het blijft maar de vraag of we allebei op hetzelfde doelen als we het over gaslucht hebben.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 05 apr 2006 08:59

marina87 schreef:
Zenk schreef:

Ik neem aan van wel. :)
Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat iemand er mee te koop gaat lopen :roll: en al helemaal niet: 'kijk mij nou!'. Weet niet hoe anderen dat beleven....

Tuurlijk, het geldt voor iedereen om niet op een voetstuk te gaan staan.
Er zijn echt mensen die het gegeven hooggevoeligheid gebruiken, er zijn HSP'ers die zich in verre mate afzonderen van anderen en op een sokkel gaan staan.
Ik kan het me ook niet zo voorstellen hoor... Maar het is wel zo.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Terug naar “Archief”