The Engineer schreef:Ik wordt er alleen een beetje moe van dat er mensen zijn die constant zeggen: "Dit is het enige goede en de rest gaat naar Satan."
ik beweer dat niet. ik wil gereformeerd zijn. dat wil zeggen volgens de gereformeerde belijdenisgeschiften die zijn vastgesteld in 1618. de PKN wil NIET gereformeerd zijn. het enige wat ik dan zeg is: de PKN is m.i. niet de ware kerk waarover mijn Gereformeerde belijdenis spreekt. wilt u gereformeerd zijn hoort u m.i. niet thuis in de PKN. ik wil niemand mijn mening opleggen, laat dat duidelijk zijn. maar ik heb meer begrip voor een vrijzinnige die vrijzinnig wil zijn en die er vervolgens naar doet ook, dan voor een gereformeerde die zich gereformeerd noemt maar het vervolgens niet is. gereformeerd is niet per defenitie de waarheid. maar als een kerk zich christelijk-GEREFORMEERD of GEREFORMEERDE gemeenten of iets anders gereformeerds noemt dan moet zij er ook naar DOEN. dus spreek de gereformeerde belijdenis over ware/valse kerk dan moet men net zo spreken als de belijdenis en daaruit verder werken. wilt u dat niet, claim dan ook de naam gereformeerd niet, dan is het duidelijk. de PKN claimt niet gereformeerd te zijn en wil dat ook helemaal niet, ze is volkskerk. ok, maar als u gereformeerd wilt zijn dat weet u dat u daar niet de ruimte voor krijgt. ruimte? in de PKN is toch ruimte voor iedereen?
de ruimte voor gereformeerden houd dan ook in, ruimte voor de gereformeerde tucht. die is er niet.
Je mag best zeker zijn van je geloof, maar je hoeft daarmee nog niet gelijk te oordelen.
het was geen VERoordelen maar een BEoordelen.
tel 1 goede opmerking en 3 slagen in de lucht:
Het is natuurlijk belachelijk dat er zo gedaan wordt over de PKN. Maar over wie zegt dat nou wat?
eens, men mag niet belachelijk maken. of serieus het debat aangaan of zwijgen.
De PKN is vrijer en volgens velen dus slechter. Staat er niet in de bijbel dat Geloof in God iets persoonlijks is? God bepaalt of iemand slaagt of faalt, wij niet.
een slag in de lucht. a doet het zus en b doet het zo. maar men mag niet bekritiseren omdat geloof iets persoonlijks is? of omdat God bepaald of men slaagt of niet?
men kan geen wil of gedachtengang OPleggen, maar men kan wel UITleggen en OVERleggen. gewoon het gezonde debat aangaan.
En laten we wel wezen, belijdenis is door de mens verzonnen, alsmede het avondmaal.
de belijdenis is niet verzonnen in die zin dat het puur menselijk is. de belijdenis is een belijdenis van geloof. kunt u zich daarin vinden dan kunt u zich daarachter scharen en ermee aangeven wat uw visie is. maar bent u het er niet mee eens noem u er dan ook niet naar. ik noem me toch ook geen roomskatholiek. het avondmaar is duidelijk NIET door mensen verzonnen, maar is de uitvoering van het bevel van de HERE Christus