Mmmm, Herodus, die van de kindermoord, was een vertegenwoordiger van de Romeinen;
Pilatus, die Jezus ter dood veroordeelde was een Romein;
het zou me idd niet verbazen als de Antichrist ook een 'Romein' zal blijken te zijn.
Moderator: Moderafo's
Cathy schreef:Mmmm, Herodus, die van de kindermoord, was een vertegenwoordiger van de Romeinen;
Pilatus, die Jezus ter dood veroordeelde was een Romein;
het zou me idd niet verbazen als de Antichrist ook een 'Romein' zal blijken te zijn.
@@ Als dit zo zou zijn, dan zou dit in volkomen tegenspraak zijn met datgene wat ik zeg te belijden, namelijk een christen te zijn. Je leeft zelf in een land waarin de bijbel met daarin de Boodschap van de Grote Vredevorst Jezus Christus, niet geacht wordt, met als gevolg dat alle goede geboden des Heeren gebroken worden (bv. atheisme, wereldsgezindtheid, geldzucht, hoererij, bedrog, leugen, begeerten) waarmee liefde tot God en de naaste met voeten getreden wordt. Gevolg is onder meer dat uit een onderzoek in het AD deze week bleek dat ongeveer 500.000 mensen in een sociaal isolement leven, en 1 miljoen dreigen daarin te komen (dit ondanks de psychologie, communicatie, respect, tolerantie, en vrijheid die men de afgelopen jaren heeft voorgespiegeld). Derhalve moet je niet bij mij zijn als je mensen wilt vinden die aanzetten tot haat, maar bij je eigen regering die het getuigenis van Christus te laag acht voor haar wijsheid (=dwaasheid) !
@@ Je zult eerst inhoudelijk moeten weten wat 'Kwaad' is, en je zult inhoudelijk moeten weten wat 'een ander geloof' is. Want dit soort discussies gaan meestal niet om de inhoud van de diverse geloven, maar om het direct negatief betitelen van iedere discussie die wellicht misschien wel eens kan neigen om wellicht een klein beetje veroordelend te zijn, en aangezien de gewetens in NL dichtgeschroeid zijn, verdragen de Nederlanders enig 'oordeel' niet meer want dat kan 'onze gewetens' wellicht tot leven brengen, en dan gaat er naar alle waarschijnlijkheid een zeer grote beerput open in het licht van de overtredingen tegen de Tien Geboden van God.
(...) Dit zijn allemaal uitingen van intolerantie en niet willen omgaan met de naaste, beste Storyteller, en uitingen van het niet accepteren of willen kennen van de medemens. Dus als je een christen voorhoudt dat hij op zou roepen tot haat, terwijl hij juist oproept tot de navolging van Jezus Christus, ben je de zaak aan het omdraaien waarbij je op woorden oordeelt, terwijl je de realiteit in NL door de vingers ziet. (...)
Dennis schreef:Allereerst zou ik je willen vragen of bereid bent kennis op te doen van de protestantse positie aangaande de pauselijke antichrist door op www.iconbusters.com of www.historicism.org onderzoek daarnaar te doen ? En kun je aangeven wat je wel weet al weet van deze positie ? Als je namelijk niet bereid bent de positie van degene waartegen je discussieert te onderzoeken, dan zie ik geen enkel nut om door te blijven gaan met schrijven van hele stukken, die met 1 oppervlakkige zin en een smiley met een knipoog weggewuifd lijken te worden alsof ze geen waarde hebben. In deze reactie reageer ik op jouw reacties, en pas me aan dit 'olifant doorslikken, en de mug ziften'-niveau van argumenteren aan, veronderstellende dat er grote onwetendheid bij je is over de positie die je meent te kunnen wegwuiven als onzin.
groenrondballetje schreef:In dat geval veranderen de getallen naar 1200 jaar (meer dan 1000 !) voor de Christelijke kerk, waarvan 800 jaar ook de geschiedenis zijn van het protestantse christelijke geloofDennis schreef:De term protestanten pas ontstaan vanaf de Reformatie. De eerste 1500 jaar derhalve kan je alleen spreken van de geschiedenis van de (uiterlijk) christelijke kerk op aarde, waarin de gelovige in Christus vanaf het duidelijk opkomen van de antichrist in Rome, onderscheid maakt tussen de gelovigen en de kerk van de antichrist in Rome met haar navolgers.
Lees jij je eigen bijdrage weleens? Als je zegt dat de Paus en zijn volgers de antichrist zijn, dan zorgde de antichrist voor het voorbestaan van het christelijke geloof voor de reformatie, en werd de reformatie uitgevoerd door mensen die bij de antichrist hoorden ...groenrondballetje schreef:Ik doel op het feit dat het pausdom nu geen wereldbeheerser is op wereldlijk vlak en jij zegt dat de dat reden is waarom het pausdom de antichrist is !?Dennis schreef:De reden dat ik dit schrijf, is dat het boek Openbaringen keurig netjes heeft aangegeven dat de pauselijke antichrist gedurende een periode in de wereldgeschiedenis zou opkomen, tot wereldbeheerser zou worden, er zou een reformatie komen tegen deze antichrist, en na dat alles zou er nog een tijd van afval komen waarin we nu zitten waarin de antichrist niet meer openlijk de macht zou hebben, opdat vlak voor de start van het Millenium de antichrist volledig vernietigd zal worden ! Dit laatste is te zien in Openbaringen 18.
Openbaring 18
1 En na dezen zag ik een anderen engel afkomen uit den hemel, hebbende grote macht, en de aarde is verlicht geworden van zijn heerlijkheid. 2 En hij riep krachtelijk met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen, en een bewaarplaats van alle onreine geesten, en een bewaarplaats van alle onrein en hatelijk gevogelte; 3 Dewijl uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken gedronken hebben, en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben, en de kooplieden der aarde rijk zijn geworden uit de kracht harer weelde. 4 En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt. 5 Want haar zonden zijn [de] [ene] [op] [de] [andere] gevolgd tot den hemel toe, en God is harer ongerechtigheden gedachtig geworden. 6 Vergeldt haar, gelijk als zij ulieden vergolden heeft, en verdubbelt haar dubbel, naar haar werken; in den drinkbeker, waarin zij geschonken heeft, schenkt haar dubbel. 7 Zoveel als zij zichzelve verheerlijkt heeft, en weelde gehad heeft, zo grote pijniging en rouw doet haar aan; want zij zegt in haar hart: Ik zit [als] een koningin, en ben geen weduwe, en zal geen rouw zien. 8 Daarom zullen haar plagen op een dag komen, [namelijk] dood, en rouw, en honger, en zij zal met vuur verbrand worden; want sterk is de Heere God, Die haar oordeelt. 9 En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd en weelde gehad hebben, zullen haar bewenen, en rouw over haar bedrijven, wanneer zij den rook haar brands zullen zien; 10 Van verre staande uit vreze van haar pijniging, zeggende: Wee, wee, de grote stad Babylon, de sterke stad, want uw oordeel is in een ure gekomen. 11 En de kooplieden der aarde zullen wenen en rouw maken over haar, omdat niemand hun waren meer koopt; 12 Waren van goud, en van zilver, en van kostelijk gesteente, en van paarlen, en van fijn lijnwaad, en van purper, en van zijde, en van scharlaken; en allerlei welriekend hout, en allerlei ivoren vaten, en allerlei vaten van het kostelijkste hout, en van koper, en van ijzer, en van marmersteen; 13 En kaneel, en reukwerk, en welriekende zalf, en wierook, en wijn, en olie, en meelbloem, en tarwe, en lastbeesten, en schapen; en van paarden, en van koetswagens, en van lichamen, en de zielen der mensen.
14 En de vrucht der begeerlijkheid uwer ziel is van u weggegaan; en al wat lekker en wat heerlijk was, is van u weggegaan; en gij zult hetzelve niet meer vinden. 15 De kooplieden dezer dingen, die rijk geworden waren van haar, zullen van verre staan uit vreze van haar pijniging, wenende en rouw makende; 16 En zeggende: Wee, wee, de grote stad, die bekleed was met fijn lijnwaad, en purper, en scharlaken, en versierd met goud, en [met] kostelijk gesteente, en [met] paarlen; want in een ure is zo grote rijkdom verwoest. 17 En alle stuurlieden, en al het volk op de schepen, en bootsgezellen, en allen, die ter zee handelen, stonden van verre; 18 En riepen, ziende den rook van haar brand, [en] zeggende: Wat [stad] was deze grote stad gelijk? 19 En zij wierpen stof op hun hoofden, en riepen, wenende en rouw bedrijvende, zeggende: Wee, wee, de grote stad, in dewelke allen, die schepen in de zee hadden, van haar kostelijkheid rijk geworden zijn; want zij is in een ure verwoest geworden. 20 Bedrijft vreugde over haar, gij hemel, en gij heilige apostelen, en gij profeten, want God heeft uw oordeel aan haar geoordeeld. 21 En een sterke engel hief een steen op als een groten molensteen, en wierp [dien] in de zee, zeggende: Aldus zal de grote stad Babylon met geweld geworpen worden, en zal niet meer gevonden worden. 22 En de stem der citerspelers, en der zangers, en der fluiters, en der bazuiners, zal niet meer in u gehoord worden; en geen kunstenaar van enige kunst zal meer in u gevonden worden; en geen geluid des molens zal in u meer gehoord worden. 23 En het licht der kaars zal in u niet meer schijnen; en de stem eens bruidegoms en ener bruid zal in u niet meer gehoord worden; want uw kooplieden waren de groten der aarde, want door uw toverij zijn alle volken verleid geweest. 24 En in dezelve is gevonden het bloed der profeten en der heiligen, en al dergenen, die gedood zijn op de aarde.
OK, als ik met je meega en de RK kerk lees als het grote Babylon (vers 2), dan zou de RK kerk kooplieden moeten stimuleren (vers 3,11-16), hetgeen ze niet doet, maar de kooplieden komt dichter bij het calvinisme.
Dus ik ben benieuwd naar jou uitleg van dit Bijbelstuk!Dennis schreef:De paus beschouwt zich in de eerste plaats de opvolger van Petrus.groenrondballetje schreef:Dat is strijdig met het idee dat de Paus de antichrist is ...Dennis schreef:Waarom is dit strijdig met het idee dat de Paus de antichrist is ? Graag argumenten of redeneer jij enkel met 'ex-cathedra uitspraken !' die ik alleen op jouw gezag moet geloven ?
Misschien omdat Petrus niet zegt Christus te zijn, en de antichrist wel ....groenrondballetje schreef:Tegenwoordig mogen RK-geestelijke geen wereldse bezittingen hebben, i.t.t. protestantse dominees ..Dennis schreef:Allereerst gold dit voor vele RK-geestelijken van vroegere tijden ook, ondanks dit leefden zij in grote weelde.
Vroeger is niet nu; probeer s.v.p. bij de les te blijven en te reageren op de huidige situatie zonder telkens weg te draaien naar het verleden ...Dennis schreef:De paus met zijn kardinalen in Rome zijn RK-geestelijken, dus zij mogen tegenwoordig geen wereldse bezittingen hebben, maar iedereen weet dat het Vaticaan stinkend en stinkend rijk is zowel in landerijen over heel de wereld, als in geld.
Dat geld en die bezittingen zijn van de kerk, niet van de RK-geestelijken; een belangrijk onderscheid ...Dennis schreef:Ten tweede ging het mij om de tegenstelling tussen het voorbeeld van Paulus die zeer zeker een navolger van Christus was, en dat van de pausen die in alles het tegendeel hebben uitgeleefd in rijkdom en wereldse macht. Het ook hier menen met 1 zin en een smiley met een knipoog de geschiedenis weg te wuiven, is mijns inziens, beste groenrondballetje, niet zo'n best teken dat je inhoudelijk in staat bent je positie te verdedigen met argumenten.
Erkennen dat er in het verleden fouten zijn gemaakt (mea culpa, mea maxima culpa: ik heb schuld; ik heb grote schuld) is een teken van menselijke feilbaarheid ....Dennis schreef:Laat ik hierbij duidelijk zeggen dat wat mij betreft de huidige zichzelf protestant noemende dominees die in luxe, weelde, en een grote pastorie leven, voor mij in lijn staan met de pausen die dat ook deden, en niet in lijn met de protestantse religie.
Ik - als protestant - betwijfel of er iets is als 'de protestantse religie'; daarvoor zijn de verschillen tussen de protestantse kerken veel te groot. Of ben jij nog nooit van de Gereformeerde Gemeente, via de Samen-Op-Weg kerk een Pinstergemeente binnengelopen ....groenrondballetje schreef:Die is van een duistere periode in de RK-kerk, voor de contra-reformatie!Dennis schreef:De artikelen van Trent waren de basis van de Inquisitie van het Lichaam van Christus. Deze principes zijn daarna alle eeuwen, ook nu na herbevestigd te zijn in 1962 tijdens het 2e Vaticaanse Concilie, verankerd gebleven in de kerkbelijdenissen van de RK. Deze principes waren ook de grondslag van de contra-reformatie door de Jezuieten tegen de reformatie van het Lichaam van Christus. Hierbij verwijs ik ook terug naar de engelstalige citaten die ik in een reactie hiervoor heb neergezet.
Dan plaatst acties en daden van nu, en niet van eeuwen geleden ...
Een actie van nu uit het Bisdom van Roermond is het uitdelen van Bijbels - maakt ze dat tot de antichrist ?groenrondballetje schreef:Uit de daden van sommige reformatoren blijkt duidelijk dat ze niet allemaal Christenen waren ...Dennis schreef:Welke reformatoren bedoel je ? En waaruit blijkt volgens jou dat dat niet allemaal christenen waren, want ik vind dit een behoorlijk boute uitspraak van iemand die bij 'De Hoeksteen' op het niveau van Willowcreek, EO-praiseavonden, en gezellige avonden opereert ! De reformatoren zijn zwaar vervolgd geweest door de RK, dankzij hen heeft Europa haar vrijheid, en jullie waaien met de wereld mee en o,wee als de avond niet gezellig is geweest ! Volgens mij praat jij namelijk over iets, beste John, waar jij helemaal niets van afweet, en omdat je iets uit je duim hebt gezogen in je stuk over de antichrist, en je meent nu zowel geschiedenis, de Schrift, als de honderdduizenden broeders en zusters die hun bloed vanwege deze stellingname hebben moeten afleggen, te kunnen afdoen met 1-zins reacties en een smiley die een knipoog geeft ! O, sorry, dat ik kwaad wordt, dat mag niet, he, want dan toon ik zwakte, net zoals die ketterse protestanten die ook eens een beetje kwaad werden, na tot den bloede vervolgd te zijn, en zowel in hun leven als hun goed beroofd te zijn geweest door de roomse antichrist ! Eens kijken wat er van de Hoeksteen overblijft als er vervolging komt om Christus'wil !
Calvin, John http://www.encyclopedia.com/html/section/Calvin-J_ImportanceofCalvinism.asp
The extension of Calvinism to all spheres of human activity was extremely important to a world emerging from an agrarian, medieval economy into a commercial, industrial era. Unlike Luther, who desired a return to primitive simplicity, Calvin accepted the newborn capitalism and encouraged trade and production, at the same time opposing the abuses of exploitation and self-indulgence. Industrialization was stimulated by the concepts of thrift, industry, sobriety, and responsibility that Calvin preached as essential to the achievement of the reign of God on earth. The influence of Calvinism spread throughout the entire Western world, realizing its purest forms through the work of John Knox in Scotland and through the clergymen and laymen of the civil war period in England and the Puritan moralists in New England.
Luther, Martin http://www.encyclopedia.com/html/section/Luther-M_GrowthofLutheranismandHisLastYears.asp
His attitude hardened toward various sects, especially the Anabaptists, whose growth presented a serious challenge to his conception of the church. His uncompromising attitude in doctrinal matters helped break up the unity of the Reformation that he was anxious to preserve; the controversy with Huldreich Zwingli and later with Calvin over the Lord's Supper divided Protestants into the Lutheran Church and the Reformed Churches. After attempts at union, the Lutherans drew up their own articles of faith in the Augsburg Confession (see creed 4 ), which was written by Melanchthon at the Diet of Augsburg in 1530 with the sanction of Luther, who was not permitted to attend. About this time the control of the Lutheran Church had passed further into the hands of the Protestant princes.groenrondballetje schreef:Gruweldaden in naam van het geloof zijn niet beperkt tot 1 kerk (de RK), maar zijn ook uitgevoerd door o.a. protestants Christenen ...Dennis schreef:Dus dan heb ik niets meer te zeggen, want wie zou tegen zo'n redenering nog opkunnen ! Stalin, Hitler, Pol Pot, hebben vreselijke dingen bedreven. Ja, maar de vervolgde Russen, de vervolgde Joden, en de vervolgde Cambodjanen, hebben ook niet altijd zich netjes gedragen, nou, dan mag niemand dus meer iets zeggen over Stalin, Hitler en Pol Pot ! Ik begrijp niet goed hoe iemand nog iets kan zeggen van Saddam Hoessein, want die verzetsmensen in Irak hebben ook niet altijd correct gehandeld. Onrecht is onrecht, en dient erkend te worden, en indien mogelijk gestraft, of het nu RK of protestanten zijn geweest. Maar als de olifant van de RK weggewuifd wordt met een smiley met een knipoog vanwege de mug bij de protestanten, dan is dit klassejustitie, temeer dat ook vergeten wordt dat bijvoorbeeld de 'Church of England' en de 'Revolution Church' in Schotland uiterlijk wel zichzelf protestants noemend maar danwel in hun onstaan, danwel in hun verdere ontwikkeling, blijk gaven van Roomse gedragingen in vervolgingen van de protestanten, en het minimaliseren van hun belijdenisgeschriften.
Je hebt absoluut niet aangetoond dat de olifant van de RK-kerk groter is dan de mug van de protestanten ...
In Noord-Ierland zijn de protestanten de onderdrukkers, en dat is op dit moment het enige protestant-RK godsdienstconflict dat mij bekend is ...groenrondballetje schreef:Bemiddeling vragen aan 'heiligen' (zie RK-definite boven) is toegestaan, maar wordt niet aangemoedigd en is niet noodzakelijk.Dennis schreef:Vergetende de talloze feestdagen die door Rome in de geschiedenis voor de verschillende heiligen zijn ingesteld, vergetende ook de beeldendienst in de RK waarin heiligen afgebeeld worden, vergetende ook de vele kloosters en RK-kerken die genoemd zijn naar 'heiligen', vergetende ook de vele 'heiligverklaringen' in de afgelopen eeuwen door de pausen, vergetende ook de vele relikwien van heiligen die vereerd worden in de RK zowel in de geschiedenis als nu, totaal vergetende de Maria-verering binnen de RK (ter info: de paus heeft deze eeuw opgedragen aan Maria) die grotere vormen aanneemt dan de verering van Christus, en tenslotte totaal vergetende de beelden van de RK-heiligen die in de St-Pieter in Rome staan. Vergetende ook een recente actie van de KRO waarin zij de mensen vroegen hun hedendaagse 'heiligen' in te sturen, die dan ook overal ten lande op posters te zien waren. De realiteit en geschiedenis van de RK is een totale weerlegging van jouw uitspraak, zie ook het engelstalige citaat uit de belijdenis van paus Pius IV in een eerdere reactie.
Ik ben het niet eens met de 'heiligverklaringen' in de RK. Het vereren van relikwien is officieel verboden in de RK-kerk (eerste gebod). In de RK-gemeentes waar ik kwam gaat het om de verering van de Heilige drie-eenheid; en ik ben er meer twee decennia lang geweest, en kom er nog steeds enkele malen per jaar ...groenrondballetje schreef:De RK-kerk leert dat het draait om de aanbidding van de drie-eenheid, God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.Dennis schreef:Ik zeg A, onderbouw dit met argumenten. Groenrondballetje heeft blijkbaar de argumenten niet gelezen, maar omdat groenrondballetje A min zegt, is A met argumenten weerlegd ? Ik geef je duidelijk aan dat de paus aangeduid wordt als 'Heilige Vader', dat de paus wordt aangeduid als 'Opperpriester', dat de paus wordt aangeduid als 'plaatsvervanger van Christus'. Dit zijn titels van God de Vader, God de Zoon, en God de Heilige Geest. Ik geef ook aan dat de zogenaamde liefde tot de Drieenige God tot gevolg heeft in het pausdom een geschiedenis van donkere middeleeuwen, en zware vervolgingen van het Lichaam van Christus wat nu juist geliefd is door de Drieenige God omdat Christus haar Hoofd is. Dit alles kan blijkbaar weggewuifd worden met 1 zin en een smiley.
Mijn argumentatie in deze is eenvoudig, in mijn jeugd ben ik RK opgevoed en daar heb ik dit geleerd.
Ik heb nooit geleerd dat de paus iets anders was dan de kerkleider.
Hoe kom jij aan je informatie over de RK? Ben je weleens in een RK-dienst geweest; heb je in de RK deelgenomen aan het avondmaal om de dood van Jezus te herdenken ..
Ik heb in sommige protestantse kerken dan ook moeite als het gaat om Jezus is Heere Jezus is alles, en het gaat alleen om Jezus .... want volgens mij is er ook nog God de Vader en de Heilige Geest ...groenrondballetje schreef:De conclusie in je laatste zin is onjuist en werkt verketterend jegens de RK-kerk op grond van onwaarheden!Dennis schreef:Eerst zul je kennis moeten nemen van de geschiedenis van het pausdom, de machtspositie die de pausen hebben gehad over de gewetens van de mensen, en de straffen die er stonden op het niet gehoorzamen van de pauselijke decreten. Als je dit namelijk niet weet, dan klinkt deze uitspraak heel gewichtig, maar is niet meer dan een uiting van gebakken lucht.
Dennis schreef:1. Zou je kunnen reageren op de inhoud van het engelse stuk wat ik citeer ? Staat hier iets in wat niet juist is ? Of is voor jou hoofdzakelijk vanwege de oudheid niet meer actueel voor deze tijd ?
Dennis schreef:2. Je schrijft:'Mijn kerk bestond toen nog niet.' Kun je aangeven welke verbinding er ligt tussen jouw kerk en het Lichaam van Christus uit de periode 100-1990 na Christus ? Welke betekenis heeft het getuigenis van christenen in die voorgaande periode voor jouw kerk ?
Dennis schreef:3. Als mij gevraagd wordt wie de grote namen in de kerkgeschiedenis zijn in het protestantisme, dan noem ik Luther, Calvijn, Knox, Owen, Abrakel, Witsius, en Voetius, mede ook omdat hun werken van grote invloed zijn geweest op andere getrouwe leraars. Mijn informatie is dat deze allemaal het pausdom aanwezen als antichrist. Zou je onderzoek willen doen waarom deze leraars dit zo beleden ?
Dennis schreef:4. Heb je het stuk over de Zevende Dags Adventisten op www.iconbusters.com gelezen ? Dit omdat je opmerking hier vlak na over hun belijdenis van de pauselijke antichrist, ook aan bod komt met uitleg daarbij waarin deze belijdenis verschilt van het protestantisme.
Dennis schreef:5. Je schrijft: 'Dus het komt op mij over als aanzetten tot haat .... ' Dan zul je toch ook de logische gevolgtrekking uit je eigen uitspraak moeten maken, dat dan degenen die dezelfde positie als mij nu en in de kerkgeschiedenis hebben vertolkt, hebben aangezet tot haat ?
Dennis schreef:6. Je schrijft:'dan zou de RK kerk kooplieden moeten stimuleren (vers 3,11-16), hetgeen ze niet doet,..'. Welke invloed heeft de RK kerk dan wel of niet volgens jou in de huidige economische wereld ? Ik kan me namelijk (als klein voorbeeld) een recent artikel herinneren waarin de directeur van een bekende Pizza fabrikant een katholieke universiteit financierde.
Dennis schreef:7. Je schrijft:'maar de kooplieden komt dichter bij het calvinisme.' Welke relatie leg jij dan tussen het calvinisme en het stuk uit Openbaringen 18 wat je citeert ?
Dennis schreef:8. Je schrijft: 'Een actie van nu uit het Bisdom van Roermond is het uitdelen van Bijbels - maakt ze dat tot de antichrist ?' Kun je iets zeggen welke bijbels dit zijn (bv. SV of Willibrordt ?) en of bij deze ook foldermateriaal en catechesemogelijkheden door een priester worden aangeboden ?
Dennis schreef:9. Je schrijft:'Uit de daden van sommige reformatoren blijkt duidelijk dat ze niet allemaal Christenen waren ..'. Als ik jou direct op de man afvraag welke reformatoren jij niet beschouwt als christenen, wie zou jij dan noemen ?
Dennis schreef:10. Je schrijft:'Het vereren van relikwien is officieel verboden in de RK-kerk (eerste gebod).' Kun je wellicht een officieel stuk citeren waaruit dit blijkt ?
Dennis schreef:11. Uit je reactie haal ik enigszins dat je op dit moment ieder jaar een of meerdere RK-kerkdiensten bezoekt. Betekent dit concreet dat, als zijnde een protestant, je dan deelneemt aan gebeden, zingen van gezangen, en de mis ?
Dennis schreef:12. Kun je aangeven hoe ver volgens jou de samenwerking tussen RK en protestantisme zou mogen gaan ? Kan het zijn dat de breuk tussen beiden ontstaan in de Reformatie (zonder in het onderling gesprek voorbij te gaan aan de verschillen) in de toekomst als beide partijen tot eenheid willen komen, zou kunnen worden geheeld, om zo ook een sterk getuigenis naar de wereld toe te geven van eenheid onder christenen ?
Dennis schreef:13. Vind je (als logisch gevolg op je visie op de doctrine van de pauselijke antichrist) dat op het punt van het aanwijzen van de paus als antichrist, degenen die de paus wel hebben aangewezen als antichrist in Reformatie en Nadere Reformatie, hebben gedwaald in tegenstelling tot jou en degenen nu die dezelfde visie aanhangen als die jij nu hier uitlegt ?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten