Anticrist

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 28 mar 2003 13:30

Mmmm, Herodus, die van de kindermoord, was een vertegenwoordiger van de Romeinen;
Pilatus, die Jezus ter dood veroordeelde was een Romein;
het zou me idd niet verbazen als de Antichrist ook een 'Romein' zal blijken te zijn.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Dennis

Berichtdoor Dennis » 28 mar 2003 14:08

Hallo groenrondballetje,

Enkele uitspraken uit het boek 'A history of Popery' van een voormalig
rooms-katholiek priester Gavin uit 1848 die begin van die eeuw om de doodstraf in Spanje te ontlopen vanwege zijn afval, gevlucht is naar Engeland. Dit om wellicht aan te zetten tot eigen onderzoek waarom het protestantisme het pausdom heeft aangewezen als de antichrist.

'a statement recently made by two Romish priests, the very John Power, V.G. And Rector of St. Peters, and the Rev. Tho. C. Levins, pastor of St. Patrick's cathedral: ";The Roman Catholic and Protestant religion are not merely differences in opinion; they are opposite, and must naturally counteract each other. If the Catholics are right, your reformation (Protestantism) was not merely superfluous, but must be
stigmatized as a rebellion against the powers established by God himself. If you (Protestants) hold the truth, the chief part of Catholic worship is not merely erroneous, but idolatrous-an offence against Heaven, instead of a reasonable service&";.-New York Observer, March 16, 1833.'

'Let the truly pious ; let all who wish well to religion, reflect upon the
above avowal. It forces us to the alternative, that if Protestants are
christians, Roman Catholics are idolaters ! Surely the characters of two
such opposing systems of religion are worth searching into. He who
can be indifferent here, shows an awful unconcern for his own
soul's salvation. Let it never be forgotten, that, in the judgement
of Papists themselves, either they are idolaters or Protestants
are infidels.'

'Our readers will here discover, that one grand difference between
Protestants and Romanists is, that while the former receive the
Bible as the only divine rule of faith, the latter acknowledge the
acts of Councils, the traditions of the Church, &c, as of inspired
authority. And as those acts and traditions are not unfrequently
opposed to the Word of God; yea, are most monstrously erroneous
and wicked; so may we account for the fact, that the Romish
priesthood, where they have the power to prevent it, will never
suffer the people to possess or read the Bible. It requires nothing
under the divine blessing, but a universal knowledge of the Holy
Scriptures, to overthrow every fabric of superstition, idolatry,
and tyranny.'

De volgende uitspraken komen uit een belijdenis opgesteld door Paus Pius IV:

'I most firmly admit and embrace the apostolical and ecclesiastical tradions, and all other observances and constitutions of the same church. (i.e. the Romish church) Also, I admit sacred scripture, according to the sense which has been held and is held by Holy Mother Church, to whom it
belongs to judge of the true sense and interpretation of the sacred scriptures: nor will I ever receive or interpret it (scripture) except according to the unanimous consent of the Fathers.'

'I embrace and receive all and each of those things, which, in the holy Council of Trent, have been defined and declared concerning original sin and justification.'

'I firmly hold, that there is a purgatory, and that the souls there detained, are helped by the suffrages of the faithful: likewise, the saints reigning together with Christ, are to be venerated and invoked, and that they offer prayers to God for us; and that their reliques are to be venerated. I most firmly assert that the Images of Christ, and the Mother of God, ever virgin; and also of the other saints, are to be held and retained, and a due honor and veneration is to granted them.'

'I acknowledge the holy catholic and apostolical church, to be mother and mistress of all churches; and I promise and swear true obedience to the Roman Pontiff, sucessor of the blessed Peter, Prince of the Apostles, and Vicar of Jesus Christ.'

'Also, all other things handed down, defined, and declared by the sacred canons and general councils, and chiefly by the most holy of Trent, I undoubtingly receive and profess: and at the same time, all things contrary, and all heresies what ever condemned, rejected, and anathematized (bv.het protestantisme), I, in like manner,
condemn, reject, and anathematize. And this true catholic faith, out of which no one can have salvation, which at present I voluntarily profess and truly hold, I, the said A.B. Promise, vow and swear that I will hold and confess the same entire and inviolate, to the last breath of my life,....'

Over deze belijdenis van paus Pius de IV vond ik de volgende informatie
in 'McClintock&Strong's cyclopedia' (eind 19e eeuw, verkrijgbaar op
www.ageslibrary.com):
'This document, which forms one of the authorized standards of the Church of Rome, was prepared by pope Pius IV immediately after the rising of the Council of Trent, and is understood to embody in substance the decisions of that Council. The creed bears date November 1564, and was no sooner issued than it was immediately received throughout the Romish Church, and since that time it has continued to be accepted as an accurate summary of their faith. It is binding upon all clergymen, doctors, teachers, heads of universities, and of monastic institutions and military orders, and all reconciled converts. For this authoritative document, with the oath of promise appended, SEE PROFESSIO FIDEI.'

Mvg,

Dennis

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 28 mar 2003 15:39

Dennis, waarom wil je zo graag aanzetten tot haat? Waarom zien gelovigen het Kwaad altijd in een ander geloof? Bedenk eens dat slechte dingen als oorlog en folteringen komen door intolerantie en dat vrede veroorzaakt wordt door de acceptatie van een ander mens.

Dennis

Berichtdoor Dennis » 29 mar 2003 10:24

Hallo groenrondballetje,

## Allereerst zou ik je willen vragen of bereid bent kennis op te doen van de protestantse positie aangaande de pauselijke antichrist door op www.iconbusters.com of www.historicism.org onderzoek daarnaar te doen ? En kun je aangeven wat je wel weet al weet van deze positie ? Als je namelijk niet bereid bent de positie van degene waartegen je discussieert te onderzoeken, dan zie ik geen enkel nut om door te blijven gaan met schrijven van hele stukken, die met 1 oppervlakkige zin en een smiley met een knipoog weggewuifd lijken te worden alsof ze geen waarde hebben. In deze reactie reageer ik op jouw reacties, en pas me aan dit 'olifant doorslikken, en de mug ziften'-niveau van argumenteren aan, veronderstellende dat er grote onwetendheid bij je is over de positie die je meent te kunnen wegwuiven als onzin.

Je schreef:
In dat geval veranderen de getallen naar 1200 jaar (meer dan 1000 !) voor de Christelijke kerk, waarvan 800 jaar ook de geschiedenis zijn van het protestantse christelijke geloof
## De term protestanten pas ontstaan vanaf de Reformatie. De eerste 1500 jaar derhalve kan je alleen spreken van de geschiedenis van de (uiterlijk) christelijke kerk op aarde, waarin de gelovige in Christus vanaf het duidelijk opkomen van de antichrist in Rome, onderscheid maakt tussen de gelovigen en de kerk van de antichrist in Rome met haar navolgers.

Heilig heeft in de RK geen Goddelijke status, zoals jij ten onrechte suggereerd. Heilig is in de RK 'heel goed, maar menselijkerwijs mogelijk met hulp van God.'
## Dus de RK maakt onderscheid tussen 'Heilig' als in een eigenschap van God, dan betekent het puur en volmaakt. Als met de term 'Heilig' de paus wordt aangeduid, dan betekent het 'heel goed, maar menselijkerwijs mogelijk met hulp van God' ? Als dan de paus met 'Heilige Vader' wordt aangeduid dan is dit dus geen titel van God, want 'Heilig' als betiteling van wie de paus is, is niet hetzelfde als 'Heilig' als het gaat om wie God is ?

Dat is strijdig met het idee dat de Paus de antichrist is ...
## Waarom is dit strijdig met het idee dat de Paus de antichrist is ? Graag argumenten of redeneer jij enkel met 'ex-cathedra uitspraken !' die ik alleen op jouw gezag moet geloven ?

Dan heb je het met name over de gezamelijk geschiedenis van de RK en de protestanten,
## Welke periode bedoel je hier precies mee ?

en de RK-kerk voor de contra-reformatie (die inhoudelijk bevestigde dat vele redebeb van de reformatie gegrond waren!).
## Welke inhoudelijke redenen werden volgens jou bevestigd door de contra-reformatie ? En wat waren volgens jou de redenen waarom dit een 'contra-reformatie' werd genoemd ?

Tegenwoordig mogen RK-geestelijke geen wereldse bezittingen hebben, i.t.t. protestantse dominees ..
## Allereerst gold dit voor vele RK-geestelijken van vroegere tijden ook, ondanks dit leefden zij in grote weelde. De paus met zijn kardinalen in Rome zijn RK-geestelijken, dus zij mogen tegenwoordig geen wereldse bezittingen hebben, maar iedereen weet dat het Vaticaan stinkend en stinkend rijk is zowel in landerijen over heel de wereld, als in geld. Ten tweede ging het mij om de tegenstelling tussen het voorbeeld van Paulus die zeer zeker een navolger van Christus was, en dat van de pausen die in alles het tegendeel hebben uitgeleefd in rijkdom en wereldse macht. Het ook hier menen met 1 zin en een smiley met een knipoog de geschiedenis weg te wuiven, is mijns inziens, beste groenrondballetje, niet zo'n best teken dat je inhoudelijk in staat bent je positie te verdedigen met argumenten. Laat ik hierbij duidelijk zeggen dat wat mij betreft de huidige zichzelf protestant noemende dominees die in luxe, weelde, en een grote pastorie leven, voor mij in lijn staan met de pausen die dat ook deden, en niet in lijn met de protestantse religie.

Die is van een duistere periode in de RK-kerk, voor de contra-reformatie!
## De artikelen van Trent waren de basis van de Inquisitie van het Lichaam van Christus. Deze principes zijn daarna alle eeuwen, ook nu na herbevestigd te zijn in 1962 tijdens het 2e Vaticaanse Concilie, verankerd gebleven in de kerkbelijdenissen van de RK. Deze principes waren ook de grondslag van de contra-reformatie door de Jezuieten tegen de reformatie van het Lichaam van Christus. Hierbij verwijs ik ook terug naar de engelstalige citaten die ik in een reactie hiervoor heb neergezet.

Uit de daden van sommige reformatoren blijkt duidelijk dat ze niet allemaal Christenen waren ...
## Welke reformatoren bedoel je ? En waaruit blijkt volgens jou dat dat niet allemaal christenen waren, want ik vind dit een behoorlijk boute uitspraak van iemand die bij 'De Hoeksteen' op het niveau van Willowcreek, EO-praiseavonden, en gezellige avonden opereert ! De reformatoren zijn zwaar vervolgd geweest door de RK, dankzij hen heeft Europa haar vrijheid, en jullie waaien met de wereld mee en o,wee als de avond niet gezellig is geweest ! Volgens mij praat jij namelijk over iets, beste John, waar jij helemaal niets van afweet, en omdat je iets uit je duim hebt gezogen in je stuk over de antichrist, en je meent nu zowel geschiedenis, de Schrift, als de honderdduizenden broeders en zusters die hun bloed vanwege deze stellingname hebben moeten afleggen, te kunnen afdoen met 1-zins reacties en een smiley die een knipoog geeft ! O, sorry, dat ik kwaad wordt, dat mag niet, he, want dan toon ik zwakte, net zoals die ketterse protestanten die ook eens een beetje kwaad werden, na tot den bloede vervolgd te zijn, en zowel in hun leven als hun goed beroofd te zijn geweest door de roomse antichrist ! Eens kijken wat er van de Hoeksteen overblijft als er vervolging komt om Christus'wil !

Gruweldaden in naam van het geloof zijn niet beperkt tot 1 kerk (de RK), maar zijn ook uitgevoerd door o.a. protestants Christenen ...
## Dus dan heb ik niets meer te zeggen, want wie zou tegen zo'n redenering nog opkunnen ! Stalin, Hitler, Pol Pot, hebben vreselijke dingen bedreven. Ja, maar de vervolgde Russen, de vervolgde Joden, en de vervolgde Cambodjanen, hebben ook niet altijd zich netjes gedragen, nou, dan mag niemand dus meer iets zeggen over Stalin, Hitler en Pol Pot ! Ik begrijp niet goed hoe iemand nog iets kan zeggen van Saddam Hoessein, want die verzetsmensen in Irak hebben ook niet altijd correct gehandeld. Onrecht is onrecht, en dient erkend te worden, en indien mogelijk gestraft, of het nu RK of protestanten zijn geweest. Maar als de olifant van de RK weggewuifd wordt met een smiley met een knipoog vanwege de mug bij de protestanten, dan is dit klassejustitie, temeer dat ook vergeten wordt dat bijvoorbeeld de 'Church of England' en de 'Revolution Church' in Schotland uiterlijk wel zichzelf protestants noemend maar danwel in hun onstaan, danwel in hun verdere ontwikkeling, blijk gaven van Roomse gedragingen in vervolgingen van de protestanten, en het minimaliseren van hun belijdenisgeschriften.

De conclusie in je laatste zin is onjuist en werkt verketterend jegens de RK-kerk op grond van onwaarheden!
## Eerst zul je kennis moeten nemen van de geschiedenis van het pausdom, de machtspositie die de pausen hebben gehad over de gewetens van de mensen, en de straffen die er stonden op het niet gehoorzamen van de pauselijke decreten. Als je dit namelijk niet weet, dan klinkt deze uitspraak heel gewichtig, maar is niet meer dan een uiting van gebakken lucht.

De RK-kerk leert dat het draait om de aanbidding van de drie-eenheid, God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
## Ik zeg A, onderbouw dit met argumenten. Groenrondballetje heeft blijkbaar de argumenten niet gelezen, maar omdat groenrondballetje A min zegt, is A met argumenten weerlegd ? Ik geef je duidelijk aan dat de paus aangeduid wordt als 'Heilige Vader', dat de paus wordt aangeduid als 'Opperpriester', dat de paus wordt aangeduid als 'plaatsvervanger van Christus'. Dit zijn titels van God de Vader, God de Zoon, en God de Heilige Geest. Ik geef ook aan dat de zogenaamde liefde tot de Drieenige God tot gevolg heeft in het pausdom een geschiedenis van donkere middeleeuwen, en zware vervolgingen van het Lichaam van Christus wat nu juist geliefd is door de Drieenige God omdat Christus haar Hoofd is. Dit alles kan blijkbaar weggewuifd worden met 1 zin en een smiley.

Bemiddeling vragen aan 'heiligen' (zie RK-definite boven) is toegestaan, maar wordt niet aangemoedigd en is niet noodzakelijk.
## Vergetende de talloze feestdagen die door Rome in de geschiedenis voor de verschillende heiligen zijn ingesteld, vergetende ook de beeldendienst in de RK waarin heiligen afgebeeld worden, vergetende ook de vele kloosters en RK-kerken die genoemd zijn naar 'heiligen', vergetende ook de vele 'heiligverklaringen' in de afgelopen eeuwen door de pausen, vergetende ook de vele relikwien van heiligen die vereerd worden in de RK zowel in de geschiedenis als nu, totaal vergetende de Maria-verering binnen de RK (ter info: de paus heeft deze eeuw opgedragen aan Maria) die grotere vormen aanneemt dan de verering van Christus, en tenslotte totaal vergetende de beelden van de RK-heiligen die in de St-Pieter in Rome staan. Vergetende ook een recente actie van de KRO waarin zij de mensen vroegen hun hedendaagse 'heiligen' in te sturen, die dan ook overal ten lande op posters te zien waren. De realiteit en geschiedenis van de RK is een totale weerlegging van jouw uitspraak, zie ook het engelstalige citaat uit de belijdenis van paus Pius IV in een eerdere reactie.

In de RK-kerk wordt een direct gebed naar God (onze vader) aangemoedigd, en het Godsbegrip staat ook in de RK-kerk vastgelegd in de Nederlandse geloofsbelijdenis, die identiek is aan de geloofsbelijdenis in de (meeste) protestantse kerken.
## Heb jij voor jezelf onderzocht waarom de reformatoren en de protestanten na hen, zo'n probleem met Rome hadden ? Heb jij onderzocht wat de Jezuieten waren, wat de inquisitie is geweest, wat de donkere middeleeuwen hebben ingehouden, hoe de verschillende pausen hebben geleefd, en wat zij over zichzelf als opperste machthebbers over de gewetens van mensen hebben uitgesproken ? Heb jij onderzocht de artikelen van Trent die nu nog steeds binnen de RK geldend zijn, die in anathema's spreekt over de protestantse doctrines verwoord in protestantse belijdenisgeschriften ? Heb jij onderzocht de artikelen van het Tweede Vaticaanse Concilie ? Heb jij onderzocht hoe de St.Pieter in elkaar steekt, hoe de verschillende grote kathedralen in NL eruit zien van binnen, welke gebeden er gedaan worden in de kloosters ? Kort gezegd: heb jij wel kennis van waarom de reformatoren als kenners van de RK (omdat ze er oorspronkelijk lid van uitmaakten) zich ervan hebben afgescheiden, heb jij kennis van de argumenten en geschiedenis achter de protestantse doctrine van de pauselijke antichrist ? Of meen je dat je zo intelligent bent dat je dat niet hoeft, en middels 1-zins tegenreacties zonder argumenten gebaseerd op feiten met een smiley met een knipoog, meent deze tegenpositie af te doen als niet waar ?

Hoezo geschiedvervalsing ...
Tijdens de donkere middeleeuwen en de kruistochten maakten de protestanten deel uit van de RK kerk ...
## Beste groenrondballetje, ik heb uitgebreide boeken gelezen over de geschiedenis van het pausdom vanaf Christus tot ongeveer de 18e eeuw. Jij hebt me al eerder voorgehouden dat mijn reactie op een bepaald moment 'onjuist, verketterend' is en werkt, en 'onwaarheden' zou bevatten, hier beschuldig je me van 'geschiedvervalsing'. Na deze reactie zal ik wellicht niet netjes argumenteren, persoonlijk jou aanvallen, en nog meer van dat soort onzin. En dit doe je niet met argumenten, maar met uitspraken die ik maar op jouw gezag moet aannemen, waarachter ik tot op heden geen kennis terug zie van de positie die je af doet als onzin, en een besef van wat de inhoud van wat ik aangeef, betekent. Dit kan alleen als je de inhoudelijke argumenten van deze protestantse doctrine niet kent, noch bereid bent daar onderzoek naar te doen.

Als je onderscheid wilt maken, dan kun je beter geen stukjes gezamelijke geschiedenis van de RK en de protestanten (voor de reformatie) aanhalen ...
## Beste groenrondballetje, jouw positie kan je alleen handhaven als je de geschiedenis ontkent, en als je het getuigenis van getrouwe leraars van het Lichaam van Christus niet acht. De enigste reden dat je met je stuk in een krantje van de Hoeksteen interessant kunt lopen doen, is omdat de lezers nog onwetender zijn aangaande het onderwerp van de antichrist dan jij. In het land der blinden is eenoog koning, dus als eenoog een stuk uit zijn duim zuigt, daar een intellectueel sausje overheen legt, dan zullen de blinden eenoog beschouwen als 'een intellectueel orakel wat echt van zaken afweet'. Dit terwijl bij de eerste toetsing eenoog een bril nodig blijkt te hebben met een glas wat alleen voor zeer slechte ogen nodig is. Tegenwoordig kun je bij Pearle ook gehoorapparaten kopen, misschien is dat ook een aanrader, wellicht dat je dan de inhoud van de argumenten die ik aangeef, wellicht misschien eens hoort en hun betekenis beseft.

Ik doel op het feit dat het pausdom nu geen wereldbeheerser is op wereldlijk vlak en jij zegt dat de dat reden is waarom het pausdom de antichrist is !?
## De reden dat ik dit schrijf, is dat het boek Openbaringen keurig netjes heeft aangegeven dat de pauselijke antichrist gedurende een periode in de wereldgeschiedenis zou opkomen, tot wereldbeheerser zou worden, er zou een reformatie komen tegen deze antichrist, en na dat alles zou er nog een tijd van afval komen waarin we nu zitten waarin de antichrist niet meer openlijk de macht zou hebben, opdat vlak voor de start van het Millenium de antichrist volledig vernietigd zal worden ! Dit laatste is te zien in Openbaringen 18.

Ik hoor van jouw alleen maar argumenten uit de 16e eeuw van voor de contra-reformatie, dus ik heb nog niet 1 standhoudend argument gehoord dat het pausdom de antichrist is ...
## Dit is een politieke taktiek. Je opponent komt met vele argumenten, deze laat je over je heen komen zonder deze te achten, en met 1-zin en een smiley af te doen alsof de ander 'onzin' uit loopt te kramen, en daarna zeg je 'ik heb nog geen enkel argument gehoord'. Interessant, dat moet ik onthouden de volgende keer als ik het bedrog op het Binnenhof probeer te volgen.

Ik denk dat ik hiermee voldoende argumenten heb gegeven tegen jouw stelling " Het getal van de antichrist is 666, dit is door getrouwe protestanten uit (Nadere) Reformatie, ja zelfs door Ireneaus van Lyon uitgelegd als de 'lateinos' ('latin man'). Het kenmerk van iedere paus is dat hij een latijnse naam heeft " ...
## Jouw argument is hetzelfde als dat iemand zegt 'in een pak Verkade koekjes 'Knappertjes' zitten 20 koekjes'. Nee, dat is niet zo, want ook in een verpakking theezakjes, of in een zak witte broodjes, of in een doosje met zoetjes, (.... nog 30 voorbeelden van zaken waar 20 elementen in zitten........)zitten ook 20 elementen, dus dan vindt de opponent dat hij voldoende argumenten heeft gegeven tegen de stelling 'in een pak Verkade koekjes 'Knappertjes' zitten 20 koekjes'. Dat is niet zinnig, beste groenrondballetje, als in dat pak koekjes weldegelijk 20 koekjes zitten, en de beste koekjes-experts dat uitgebreid hebben aangetoond en aangehangen !

Waar ben je het dan niet mee eens ?
## In het stuk wat je schrijft over de 'antichrist' lijkt het net alsof er niet 2000 jaar christendom achter ons ligt. En mijn raad aan jou is om de bijbelteksten die je aanhaalt, eens te leggen op het pausdom, en dan op onderzoek te gaan want als het pausdom de antichrist is dan zul je deze kenmerken daarin moeten terugvinden. Grootste raad mijnerzijds is een studie te gaan doen waarom Luther, Calvijn, Knox, de engelse puriteinen, de nederlandse nadere-reformisten, de schotse covenanters, Edwards, Wesley (=arminiaan), en Spurgeon, wel hebben geloofd en onderwezen dat het pausdom de antichrist is. Als je die positie niet kent, dan kun je die positie ook niet weerleggen. Als je die positie zoals je nu doet blijft afwimpelen als onzin, dan zeg je indirect ook dat bovenstaande broeders onzin hebben uitgedragen toen zij op basis van de Schrift en de geschiedenis meenden het pausdom aan te moeten wijzen als de antichrist. Daar moet je dan toch wel een aardige bijbelse exegese voor hebben om de exegese van deze getrouwe christenen te kunnen tegenspreken alsof zij onzin praatten, zonder dat je je in hun exegese verdiept hebt !

Mvg,

Dennis

Dennis

Berichtdoor Dennis » 29 mar 2003 10:26

Hallo Storyteller,

Je schreef:
Dennis, waarom wil je zo graag aanzetten tot haat?
@@ Als dit zo zou zijn, dan zou dit in volkomen tegenspraak zijn met datgene wat ik zeg te belijden, namelijk een christen te zijn. Je leeft zelf in een land waarin de bijbel met daarin de Boodschap van de Grote Vredevorst Jezus Christus, niet geacht wordt, met als gevolg dat alle goede geboden des Heeren gebroken worden (bv. atheisme, wereldsgezindtheid, geldzucht, hoererij, bedrog, leugen, begeerten) waarmee liefde tot God en de naaste met voeten getreden wordt. Gevolg is onder meer dat uit een onderzoek in het AD deze week bleek dat ongeveer 500.000 mensen in een sociaal isolement leven, en 1 miljoen dreigen daarin te komen (dit ondanks de psychologie, communicatie, respect, tolerantie, en vrijheid die men de afgelopen jaren heeft voorgespiegeld). Derhalve moet je niet bij mij zijn als je mensen wilt vinden die aanzetten tot haat, maar bij je eigen regering die het getuigenis van Christus te laag acht voor haar wijsheid (=dwaasheid) !

Waarom zien gelovigen het Kwaad altijd in een ander geloof?
@@ Je zult eerst inhoudelijk moeten weten wat 'Kwaad' is, en je zult inhoudelijk moeten weten wat 'een ander geloof' is. Want dit soort discussies gaan meestal niet om de inhoud van de diverse geloven, maar om het direct negatief betitelen van iedere discussie die wellicht misschien wel eens kan neigen om wellicht een klein beetje veroordelend te zijn, en aangezien de gewetens in NL dichtgeschroeid zijn, verdragen de Nederlanders enig 'oordeel' niet meer want dat kan 'onze gewetens' wellicht tot leven brengen, en dan gaat er naar alle waarschijnlijkheid een zeer grote beerput open in het licht van de overtredingen tegen de Tien Geboden van God.

Bedenk eens dat slechte dingen als oorlog en folteringen komen door intolerantie en dat vrede veroorzaakt wordt door de acceptatie van een ander mens.
@@ In Nederland lopen volgens een studie in het AD deze week, 500.000 mensen rond die in een sociaal isolement verkeren, 1 miljoen dreigen daarin te vallen. Hieraan kan toegevoegd worden het algemene individualisme, het aftakelen van familiebanden, slechte huwelijken, de vele echtscheidingen, de zelfverrijking door de toplaag in het bedrijfsleven, het gemiddeld per dag 3 uur televisie kijken door de Nederlanders, en het algemeen gevoel in NL dat wij in een 'harde maatschappij' leven waarin 'ieder zijn eigen voordeel zoekt'. Dit zijn allemaal uitingen van intolerantie en niet willen omgaan met de naaste, beste Storyteller, en uitingen van het niet accepteren of willen kennen van de medemens. Dus als je een christen voorhoudt dat hij op zou roepen tot haat, terwijl hij juist oproept tot de navolging van Jezus Christus, ben je de zaak aan het omdraaien waarbij je op woorden oordeelt, terwijl je de realiteit in NL door de vingers ziet. Een vraag die ik in dit kader mezelf stel, is welke rol de kerken incluis 'gristelijke politici' hierin spelen en gespeeld hebben om tot de bevindingen van bovenstaande studie te komen ?

Mvg,

Dennis

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 29 mar 2003 11:32

Cathy schreef:Mmmm, Herodus, die van de kindermoord, was een vertegenwoordiger van de Romeinen;
Pilatus, die Jezus ter dood veroordeelde was een Romein;
het zou me idd niet verbazen als de Antichrist ook een 'Romein' zal blijken te zijn.

Antichrist moet een ´Jood´ lijken. De Joden zouden een doorsnee goj never nooit in de Tempel toelaten ;-)
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 29 mar 2003 12:10

@@ Als dit zo zou zijn, dan zou dit in volkomen tegenspraak zijn met datgene wat ik zeg te belijden, namelijk een christen te zijn. Je leeft zelf in een land waarin de bijbel met daarin de Boodschap van de Grote Vredevorst Jezus Christus, niet geacht wordt, met als gevolg dat alle goede geboden des Heeren gebroken worden (bv. atheisme, wereldsgezindtheid, geldzucht, hoererij, bedrog, leugen, begeerten) waarmee liefde tot God en de naaste met voeten getreden wordt. Gevolg is onder meer dat uit een onderzoek in het AD deze week bleek dat ongeveer 500.000 mensen in een sociaal isolement leven, en 1 miljoen dreigen daarin te komen (dit ondanks de psychologie, communicatie, respect, tolerantie, en vrijheid die men de afgelopen jaren heeft voorgespiegeld). Derhalve moet je niet bij mij zijn als je mensen wilt vinden die aanzetten tot haat, maar bij je eigen regering die het getuigenis van Christus te laag acht voor haar wijsheid (=dwaasheid) !

Je geeft hier zelf toe dat we in een land leven waarin liefde niet meer lijkt te bestaan. Waarom ga wijs je dan met je vinger naar de katholieken om nog meer haat te kweken? Wil je soms dat er een godsdienst oorlog in Nederland komt waarbij jouw prachtige geloof de rest uitmoord? Wordt een wakker. Ik denk niet dat het God's bedoeling is om een hele bevolkingsgroep als zondebok aan te slepen voor de dingen die fout gaan in de wereld. Ik dacht dat het God's bedoeling was om de wereld te laten leven in Zijn liefde. Maar volgens jou zij er mensen die daar geen recht op hebben.

@@ Je zult eerst inhoudelijk moeten weten wat 'Kwaad' is, en je zult inhoudelijk moeten weten wat 'een ander geloof' is. Want dit soort discussies gaan meestal niet om de inhoud van de diverse geloven, maar om het direct negatief betitelen van iedere discussie die wellicht misschien wel eens kan neigen om wellicht een klein beetje veroordelend te zijn, en aangezien de gewetens in NL dichtgeschroeid zijn, verdragen de Nederlanders enig 'oordeel' niet meer want dat kan 'onze gewetens' wellicht tot leven brengen, en dan gaat er naar alle waarschijnlijkheid een zeer grote beerput open in het licht van de overtredingen tegen de Tien Geboden van God.

Wat een kletsverhaal. Je weet best wat ik met dat zinnetje bedoel. Waarom zijn gelovigen zo overtuigt van het feit dat een ander geloof slecht en van de duivel is? Waarom zijn er mensen zoals jij die haat proberen te kweken tegenover onschuldige mensen?

(...) Dit zijn allemaal uitingen van intolerantie en niet willen omgaan met de naaste, beste Storyteller, en uitingen van het niet accepteren of willen kennen van de medemens. Dus als je een christen voorhoudt dat hij op zou roepen tot haat, terwijl hij juist oproept tot de navolging van Jezus Christus, ben je de zaak aan het omdraaien waarbij je op woorden oordeelt, terwijl je de realiteit in NL door de vingers ziet. (...)

Je probeert je eigen zonde te verdoezelen, je eigen overtredig van het gebod van je eigen god: 18 Gij zult niet wreken, noch [toorn] behouden tegen de kinderen uws volks; maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelven; Ik ben de HEERE! (Leviticus 19)
En dat is precies wat je aan het doen bent, je naaste (de katholieken, die nog in dezelfde god geloven ook) wreken en een toorn over hen uitspreken.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 31 mar 2003 16:37

Hallo Dennis,

Leuk dat je een boek uit 1848 en teksten uit 1564 en 1833 aanhaalt, maar dat is al weer tijdje geleden volgens mij kalender .... (we leven toch in 2003 !?) Mijn kerk bestond toen nog niet ;)

Dennis schreef:Allereerst zou ik je willen vragen of bereid bent kennis op te doen van de protestantse positie aangaande de pauselijke antichrist door op www.iconbusters.com of www.historicism.org onderzoek daarnaar te doen ? En kun je aangeven wat je wel weet al weet van deze positie ? Als je namelijk niet bereid bent de positie van degene waartegen je discussieert te onderzoeken, dan zie ik geen enkel nut om door te blijven gaan met schrijven van hele stukken, die met 1 oppervlakkige zin en een smiley met een knipoog weggewuifd lijken te worden alsof ze geen waarde hebben. In deze reactie reageer ik op jouw reacties, en pas me aan dit 'olifant doorslikken, en de mug ziften'-niveau van argumenteren aan, veronderstellende dat er grote onwetendheid bij je is over de positie die je meent te kunnen wegwuiven als onzin.

Ik weet absoluut niet wat jij bedoelt met de protestantse positie, want ik ben zelf protestant dus 'de' protestantse positie zou ook mijn positie moeten zijn ...
Ik heb gekeken op www.iconbusters.com en het valt mij op dat ze daar zelfs oproepen tot haat tegen hun protestantse broeders van de zevende dag adventisten (ZDA) ... http://www.iconbusters.com/iconbusters/ ... adven1.htm
De ironie hiervan is dat ik op ander forum eerder iemand van de ZDA heb horen verkondingen dat de RKK de antischrist i: http://www.oneway.nl/discussie_topic.php?topicID=4594

Dus het komt op mij over als aanzetten tot haat ....
en ik ben niet de enige die dat zo ervaart, want Storryteller vroeg je:
"Dennis, waarom wil je zo graag aanzetten tot haat? Waarom zien gelovigen het Kwaad altijd in een ander geloof? Bedenk eens dat slechte dingen als oorlog en folteringen komen door intolerantie en dat vrede veroorzaakt wordt door de acceptatie van een ander mens."

groenrondballetje schreef:In dat geval veranderen de getallen naar 1200 jaar (meer dan 1000 !) voor de Christelijke kerk, waarvan 800 jaar ook de geschiedenis zijn van het protestantse christelijke geloof
Dennis schreef:De term protestanten pas ontstaan vanaf de Reformatie. De eerste 1500 jaar derhalve kan je alleen spreken van de geschiedenis van de (uiterlijk) christelijke kerk op aarde, waarin de gelovige in Christus vanaf het duidelijk opkomen van de antichrist in Rome, onderscheid maakt tussen de gelovigen en de kerk van de antichrist in Rome met haar navolgers.

Lees jij je eigen bijdrage weleens? Als je zegt dat de Paus en zijn volgers de antichrist zijn, dan zorgde de antichrist voor het voorbestaan van het christelijke geloof voor de reformatie, en werd de reformatie uitgevoerd door mensen die bij de antichrist hoorden ...

groenrondballetje schreef:Ik doel op het feit dat het pausdom nu geen wereldbeheerser is op wereldlijk vlak en jij zegt dat de dat reden is waarom het pausdom de antichrist is !?

Dennis schreef:De reden dat ik dit schrijf, is dat het boek Openbaringen keurig netjes heeft aangegeven dat de pauselijke antichrist gedurende een periode in de wereldgeschiedenis zou opkomen, tot wereldbeheerser zou worden, er zou een reformatie komen tegen deze antichrist, en na dat alles zou er nog een tijd van afval komen waarin we nu zitten waarin de antichrist niet meer openlijk de macht zou hebben, opdat vlak voor de start van het Millenium de antichrist volledig vernietigd zal worden ! Dit laatste is te zien in Openbaringen 18.

Openbaring 18
1 En na dezen zag ik een anderen engel afkomen uit den hemel, hebbende grote macht, en de aarde is verlicht geworden van zijn heerlijkheid. 2 En hij riep krachtelijk met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen, en een bewaarplaats van alle onreine geesten, en een bewaarplaats van alle onrein en hatelijk gevogelte; 3 Dewijl uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken gedronken hebben, en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben, en de kooplieden der aarde rijk zijn geworden uit de kracht harer weelde. 4 En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt. 5 Want haar zonden zijn [de] [ene] [op] [de] [andere] gevolgd tot den hemel toe, en God is harer ongerechtigheden gedachtig geworden. 6 Vergeldt haar, gelijk als zij ulieden vergolden heeft, en verdubbelt haar dubbel, naar haar werken; in den drinkbeker, waarin zij geschonken heeft, schenkt haar dubbel. 7 Zoveel als zij zichzelve verheerlijkt heeft, en weelde gehad heeft, zo grote pijniging en rouw doet haar aan; want zij zegt in haar hart: Ik zit [als] een koningin, en ben geen weduwe, en zal geen rouw zien. 8 Daarom zullen haar plagen op een dag komen, [namelijk] dood, en rouw, en honger, en zij zal met vuur verbrand worden; want sterk is de Heere God, Die haar oordeelt. 9 En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd en weelde gehad hebben, zullen haar bewenen, en rouw over haar bedrijven, wanneer zij den rook haar brands zullen zien; 10 Van verre staande uit vreze van haar pijniging, zeggende: Wee, wee, de grote stad Babylon, de sterke stad, want uw oordeel is in een ure gekomen. 11 En de kooplieden der aarde zullen wenen en rouw maken over haar, omdat niemand hun waren meer koopt; 12 Waren van goud, en van zilver, en van kostelijk gesteente, en van paarlen, en van fijn lijnwaad, en van purper, en van zijde, en van scharlaken; en allerlei welriekend hout, en allerlei ivoren vaten, en allerlei vaten van het kostelijkste hout, en van koper, en van ijzer, en van marmersteen; 13 En kaneel, en reukwerk, en welriekende zalf, en wierook, en wijn, en olie, en meelbloem, en tarwe, en lastbeesten, en schapen; en van paarden, en van koetswagens, en van lichamen, en de zielen der mensen.
14 En de vrucht der begeerlijkheid uwer ziel is van u weggegaan; en al wat lekker en wat heerlijk was, is van u weggegaan; en gij zult hetzelve niet meer vinden. 15 De kooplieden dezer dingen, die rijk geworden waren van haar, zullen van verre staan uit vreze van haar pijniging, wenende en rouw makende; 16 En zeggende: Wee, wee, de grote stad, die bekleed was met fijn lijnwaad, en purper, en scharlaken, en versierd met goud, en [met] kostelijk gesteente, en [met] paarlen; want in een ure is zo grote rijkdom verwoest. 17 En alle stuurlieden, en al het volk op de schepen, en bootsgezellen, en allen, die ter zee handelen, stonden van verre; 18 En riepen, ziende den rook van haar brand, [en] zeggende: Wat [stad] was deze grote stad gelijk? 19 En zij wierpen stof op hun hoofden, en riepen, wenende en rouw bedrijvende, zeggende: Wee, wee, de grote stad, in dewelke allen, die schepen in de zee hadden, van haar kostelijkheid rijk geworden zijn; want zij is in een ure verwoest geworden. 20 Bedrijft vreugde over haar, gij hemel, en gij heilige apostelen, en gij profeten, want God heeft uw oordeel aan haar geoordeeld. 21 En een sterke engel hief een steen op als een groten molensteen, en wierp [dien] in de zee, zeggende: Aldus zal de grote stad Babylon met geweld geworpen worden, en zal niet meer gevonden worden. 22 En de stem der citerspelers, en der zangers, en der fluiters, en der bazuiners, zal niet meer in u gehoord worden; en geen kunstenaar van enige kunst zal meer in u gevonden worden; en geen geluid des molens zal in u meer gehoord worden. 23 En het licht der kaars zal in u niet meer schijnen; en de stem eens bruidegoms en ener bruid zal in u niet meer gehoord worden; want uw kooplieden waren de groten der aarde, want door uw toverij zijn alle volken verleid geweest. 24 En in dezelve is gevonden het bloed der profeten en der heiligen, en al dergenen, die gedood zijn op de aarde.

OK, als ik met je meega en de RK kerk lees als het grote Babylon (vers 2), dan zou de RK kerk kooplieden moeten stimuleren (vers 3,11-16), hetgeen ze niet doet, maar de kooplieden komt dichter bij het calvinisme.
Dus ik ben benieuwd naar jou uitleg van dit Bijbelstuk!

Dennis schreef:De paus beschouwt zich in de eerste plaats de opvolger van Petrus.

groenrondballetje schreef:Dat is strijdig met het idee dat de Paus de antichrist is ...

Dennis schreef:Waarom is dit strijdig met het idee dat de Paus de antichrist is ? Graag argumenten of redeneer jij enkel met 'ex-cathedra uitspraken !' die ik alleen op jouw gezag moet geloven ?

Misschien omdat Petrus niet zegt Christus te zijn, en de antichrist wel .... ;)

groenrondballetje schreef:Tegenwoordig mogen RK-geestelijke geen wereldse bezittingen hebben, i.t.t. protestantse dominees ..

Dennis schreef:Allereerst gold dit voor vele RK-geestelijken van vroegere tijden ook, ondanks dit leefden zij in grote weelde.

Vroeger is niet nu; probeer s.v.p. bij de les te blijven en te reageren op de huidige situatie zonder telkens weg te draaien naar het verleden ...
Dennis schreef:De paus met zijn kardinalen in Rome zijn RK-geestelijken, dus zij mogen tegenwoordig geen wereldse bezittingen hebben, maar iedereen weet dat het Vaticaan stinkend en stinkend rijk is zowel in landerijen over heel de wereld, als in geld.

Dat geld en die bezittingen zijn van de kerk, niet van de RK-geestelijken; een belangrijk onderscheid ...
Dennis schreef:Ten tweede ging het mij om de tegenstelling tussen het voorbeeld van Paulus die zeer zeker een navolger van Christus was, en dat van de pausen die in alles het tegendeel hebben uitgeleefd in rijkdom en wereldse macht. Het ook hier menen met 1 zin en een smiley met een knipoog de geschiedenis weg te wuiven, is mijns inziens, beste groenrondballetje, niet zo'n best teken dat je inhoudelijk in staat bent je positie te verdedigen met argumenten.

Erkennen dat er in het verleden fouten zijn gemaakt (mea culpa, mea maxima culpa: ik heb schuld; ik heb grote schuld) is een teken van menselijke feilbaarheid ....

Dennis schreef:Laat ik hierbij duidelijk zeggen dat wat mij betreft de huidige zichzelf protestant noemende dominees die in luxe, weelde, en een grote pastorie leven, voor mij in lijn staan met de pausen die dat ook deden, en niet in lijn met de protestantse religie.

Ik - als protestant - betwijfel of er iets is als 'de protestantse religie'; daarvoor zijn de verschillen tussen de protestantse kerken veel te groot. Of ben jij nog nooit van de Gereformeerde Gemeente, via de Samen-Op-Weg kerk een Pinstergemeente binnengelopen ....

groenrondballetje schreef:Die is van een duistere periode in de RK-kerk, voor de contra-reformatie!

Dennis schreef:De artikelen van Trent waren de basis van de Inquisitie van het Lichaam van Christus. Deze principes zijn daarna alle eeuwen, ook nu na herbevestigd te zijn in 1962 tijdens het 2e Vaticaanse Concilie, verankerd gebleven in de kerkbelijdenissen van de RK. Deze principes waren ook de grondslag van de contra-reformatie door de Jezuieten tegen de reformatie van het Lichaam van Christus. Hierbij verwijs ik ook terug naar de engelstalige citaten die ik in een reactie hiervoor heb neergezet.

Dan plaatst acties en daden van nu, en niet van eeuwen geleden ...
Een actie van nu uit het Bisdom van Roermond is het uitdelen van Bijbels - maakt ze dat tot de antichrist ?

groenrondballetje schreef:Uit de daden van sommige reformatoren blijkt duidelijk dat ze niet allemaal Christenen waren ...

Dennis schreef:Welke reformatoren bedoel je ? En waaruit blijkt volgens jou dat dat niet allemaal christenen waren, want ik vind dit een behoorlijk boute uitspraak van iemand die bij 'De Hoeksteen' op het niveau van Willowcreek, EO-praiseavonden, en gezellige avonden opereert ! De reformatoren zijn zwaar vervolgd geweest door de RK, dankzij hen heeft Europa haar vrijheid, en jullie waaien met de wereld mee en o,wee als de avond niet gezellig is geweest ! Volgens mij praat jij namelijk over iets, beste John, waar jij helemaal niets van afweet, en omdat je iets uit je duim hebt gezogen in je stuk over de antichrist, en je meent nu zowel geschiedenis, de Schrift, als de honderdduizenden broeders en zusters die hun bloed vanwege deze stellingname hebben moeten afleggen, te kunnen afdoen met 1-zins reacties en een smiley die een knipoog geeft ! O, sorry, dat ik kwaad wordt, dat mag niet, he, want dan toon ik zwakte, net zoals die ketterse protestanten die ook eens een beetje kwaad werden, na tot den bloede vervolgd te zijn, en zowel in hun leven als hun goed beroofd te zijn geweest door de roomse antichrist ! Eens kijken wat er van de Hoeksteen overblijft als er vervolging komt om Christus'wil !

Calvin, John http://www.encyclopedia.com/html/section/Calvin-J_ImportanceofCalvinism.asp
The extension of Calvinism to all spheres of human activity was extremely important to a world emerging from an agrarian, medieval economy into a commercial, industrial era. Unlike Luther, who desired a return to primitive simplicity, Calvin accepted the newborn capitalism and encouraged trade and production, at the same time opposing the abuses of exploitation and self-indulgence. Industrialization was stimulated by the concepts of thrift, industry, sobriety, and responsibility that Calvin preached as essential to the achievement of the reign of God on earth. The influence of Calvinism spread throughout the entire Western world, realizing its purest forms through the work of John Knox in Scotland and through the clergymen and laymen of the civil war period in England and the Puritan moralists in New England.
Luther, Martin http://www.encyclopedia.com/html/section/Luther-M_GrowthofLutheranismandHisLastYears.asp
His attitude hardened toward various sects, especially the Anabaptists, whose growth presented a serious challenge to his conception of the church. His uncompromising attitude in doctrinal matters helped break up the unity of the Reformation that he was anxious to preserve; the controversy with Huldreich Zwingli and later with Calvin over the Lord's Supper divided Protestants into the Lutheran Church and the Reformed Churches. After attempts at union, the Lutherans drew up their own articles of faith in the Augsburg Confession (see creed 4 ), which was written by Melanchthon at the Diet of Augsburg in 1530 with the sanction of Luther, who was not permitted to attend. About this time the control of the Lutheran Church had passed further into the hands of the Protestant princes.

groenrondballetje schreef:Gruweldaden in naam van het geloof zijn niet beperkt tot 1 kerk (de RK), maar zijn ook uitgevoerd door o.a. protestants Christenen ...

Dennis schreef:Dus dan heb ik niets meer te zeggen, want wie zou tegen zo'n redenering nog opkunnen ! Stalin, Hitler, Pol Pot, hebben vreselijke dingen bedreven. Ja, maar de vervolgde Russen, de vervolgde Joden, en de vervolgde Cambodjanen, hebben ook niet altijd zich netjes gedragen, nou, dan mag niemand dus meer iets zeggen over Stalin, Hitler en Pol Pot ! Ik begrijp niet goed hoe iemand nog iets kan zeggen van Saddam Hoessein, want die verzetsmensen in Irak hebben ook niet altijd correct gehandeld. Onrecht is onrecht, en dient erkend te worden, en indien mogelijk gestraft, of het nu RK of protestanten zijn geweest. Maar als de olifant van de RK weggewuifd wordt met een smiley met een knipoog vanwege de mug bij de protestanten, dan is dit klassejustitie, temeer dat ook vergeten wordt dat bijvoorbeeld de 'Church of England' en de 'Revolution Church' in Schotland uiterlijk wel zichzelf protestants noemend maar danwel in hun onstaan, danwel in hun verdere ontwikkeling, blijk gaven van Roomse gedragingen in vervolgingen van de protestanten, en het minimaliseren van hun belijdenisgeschriften.

Je hebt absoluut niet aangetoond dat de olifant van de RK-kerk groter is dan de mug van de protestanten ...
In Noord-Ierland zijn de protestanten de onderdrukkers, en dat is op dit moment het enige protestant-RK godsdienstconflict dat mij bekend is ...

groenrondballetje schreef:Bemiddeling vragen aan 'heiligen' (zie RK-definite boven) is toegestaan, maar wordt niet aangemoedigd en is niet noodzakelijk.

Dennis schreef:Vergetende de talloze feestdagen die door Rome in de geschiedenis voor de verschillende heiligen zijn ingesteld, vergetende ook de beeldendienst in de RK waarin heiligen afgebeeld worden, vergetende ook de vele kloosters en RK-kerken die genoemd zijn naar 'heiligen', vergetende ook de vele 'heiligverklaringen' in de afgelopen eeuwen door de pausen, vergetende ook de vele relikwien van heiligen die vereerd worden in de RK zowel in de geschiedenis als nu, totaal vergetende de Maria-verering binnen de RK (ter info: de paus heeft deze eeuw opgedragen aan Maria) die grotere vormen aanneemt dan de verering van Christus, en tenslotte totaal vergetende de beelden van de RK-heiligen die in de St-Pieter in Rome staan. Vergetende ook een recente actie van de KRO waarin zij de mensen vroegen hun hedendaagse 'heiligen' in te sturen, die dan ook overal ten lande op posters te zien waren. De realiteit en geschiedenis van de RK is een totale weerlegging van jouw uitspraak, zie ook het engelstalige citaat uit de belijdenis van paus Pius IV in een eerdere reactie.

Ik ben het niet eens met de 'heiligverklaringen' in de RK. Het vereren van relikwien is officieel verboden in de RK-kerk (eerste gebod). In de RK-gemeentes waar ik kwam gaat het om de verering van de Heilige drie-eenheid; en ik ben er meer twee decennia lang geweest, en kom er nog steeds enkele malen per jaar ...

groenrondballetje schreef:De RK-kerk leert dat het draait om de aanbidding van de drie-eenheid, God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Dennis schreef:Ik zeg A, onderbouw dit met argumenten. Groenrondballetje heeft blijkbaar de argumenten niet gelezen, maar omdat groenrondballetje A min zegt, is A met argumenten weerlegd ? Ik geef je duidelijk aan dat de paus aangeduid wordt als 'Heilige Vader', dat de paus wordt aangeduid als 'Opperpriester', dat de paus wordt aangeduid als 'plaatsvervanger van Christus'. Dit zijn titels van God de Vader, God de Zoon, en God de Heilige Geest. Ik geef ook aan dat de zogenaamde liefde tot de Drieenige God tot gevolg heeft in het pausdom een geschiedenis van donkere middeleeuwen, en zware vervolgingen van het Lichaam van Christus wat nu juist geliefd is door de Drieenige God omdat Christus haar Hoofd is. Dit alles kan blijkbaar weggewuifd worden met 1 zin en een smiley.

Mijn argumentatie in deze is eenvoudig, in mijn jeugd ben ik RK opgevoed en daar heb ik dit geleerd.
Ik heb nooit geleerd dat de paus iets anders was dan de kerkleider.

Hoe kom jij aan je informatie over de RK? Ben je weleens in een RK-dienst geweest; heb je in de RK deelgenomen aan het avondmaal om de dood van Jezus te herdenken ..

Ik heb in sommige protestantse kerken dan ook moeite als het gaat om Jezus is Heere Jezus is alles, en het gaat alleen om Jezus .... want volgens mij is er ook nog God de Vader en de Heilige Geest ...

groenrondballetje schreef:De conclusie in je laatste zin is onjuist en werkt verketterend jegens de RK-kerk op grond van onwaarheden!

Dennis schreef:Eerst zul je kennis moeten nemen van de geschiedenis van het pausdom, de machtspositie die de pausen hebben gehad over de gewetens van de mensen, en de straffen die er stonden op het niet gehoorzamen van de pauselijke decreten. Als je dit namelijk niet weet, dan klinkt deze uitspraak heel gewichtig, maar is niet meer dan een uiting van gebakken lucht.

Het gaat niet over wat er eeuwen geleden gebeurd is, het gaat om wat men vandaag de dag doet!
Laat de oude koeien in de sloot zitten; en besef dat de koeien van voor de reformatie tot dezelfde kudde behoren ;)

Overigens denk ik dat je zou moeten beginnen bij de kenmerken van de antichrist op grond van de Bijbel en niet met het aanwijzen van iets als antichrist. Het eerste getuigd namelijk van op zoek zijn naar de waarheid en het tweede van het op zoek zijn naar een stok om een hond mee te slaan ...

John

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 apr 2003 06:11

Over de Antichrist:

De teksten uit 1 en 2 Johannes lijken te wijzen op de Gnostiek. Dit zegt bijvoorbeeld het spiekvenster in de online-bijbel bij de anti-Christ:

1) Antichrist, d.i. tegenstander van Christus. Deze benaming komt in de Bijbel alleen voor in de eerste en tweede Brief van Johannes (1 Joh.2:18,22; 4:3; 2 Joh.7 <#1Jo 2.18,22 4.3 2Jo 7$>). In de latere kerkelijke literatuur treffen we hem meermalen aan.

Naar de etymologische betekenis van het woord betekent Anti-christ óf die tegen Christus optreedt óf die zich in plaats van Christus stelt. Bij de eerste opvatting is Antichrist een tegenstander van Christus, zonder dat hij beweert de Christus zelf te zijn; bij de tweede stelt hij zich in de plaats van Christus en matigt hij zich aan, wat alleen aan Christus toekomt (valse Christussen, Matth.24:24 <#Mt 24.24>).

Johannes zegt van de Antichrist "dat hij loochent, dat Jezus is de Christus" en bedoelt hiermee, dat hij de historische Jezus onderscheidt van de Messias als Zoon van God. De meeste uitleggers denken dat dit betrekking heeft op de dwaalleer van de Gnosticus Kerinthus. Deze beweerde, dat Jezus slechts de zoon was van Jozef en Maria, en dat bij zijn doop de hemelse Christus zich met Hem verenigd had. Bij zijn lijden en sterven verliet de hemelse Christus Hem weer. Deze dwaalleer houdt misschien ook in dat aan Jezus een schijnlichaam werd toegekend, waarmee de historische grondslag van het christendom wegviel. In de grond van de zaak is dit een loochening van de Vader en de Zoon (1 Joh.2:22 <#1Jo 2.22>). De apostel, die de vleeswording van het Woord met zoveel gloed in zijn Evangelie beschreef (1:14; 20:31 <#Joh 1.14 20.31>), verzet zich er dan ook krachtig tegen.

Deze Antichristussen waren eerst tot de gemeente toegetreden, maar hadden zich daarna van haar losgemaakt (1 Joh.2:19 <#1Jo 2.19>), en geen wonder, want de gemeente is uit God en zij zijn "uit de wereld" en wat zij leren is van de wereld afkomstig (1 Joh.4:5 <#1Jo 4.5>). Hun dwaling liet het onderscheid zien tussen het ware en het valse christendom (1 Joh.4:2 <#1Jo 4.2>); hun optreden was de voorbode van de komst van de Antichrist (1 Joh.2:18 <#1Jo 2.18>). Met elkaar maakt dit duidelijk dat "de laatste ure" was gekomen (2:18,19 <#1Jo 2.18,19>), nl. van de tegenwoordige eeuw, d.i. van het tijdperk dat onmiddellijk voorafging aan de wederkomst van Christus.

De teksten waar de antichrist echt genoemd wordt gaan zo duidelijk hierover dat er voor mij geen twijfel over bestaat dat er in de eerste plaats op de gnostiek gedoeld wordt. Verder zijn er teksten in Openbaringen die lijken te doelen op wereldse macht van de beesten/de draak en een ander beest en de beschrijving van de mens van zonde uit 2 Thessalonisenzen waarbij ook macht in de Godsdienst wordt toegekend. Ik denk dat de profetieën over de Antichrist zeker belangrijk zijn. Wees op je hoede voor een combinatie van wereldse macht, met beslissende invloed in de Kerk en die leerstellig in verband is te brengen met de gnostiek. De gnostiek is zeker aanwezig in de new-age beweging. Ik denk dat daar een heel groot gevaar van te verwachten is, juist ook omdat deze beweging snel invloed kan krijgen in de politiek.

Ik bestrijd dat de paus de antichrist is, de sites die je aangeraden hebt, heb ik doorgekeken, maar ik heb geen goede verklaringen gezien van de teksten uit de Johannes brieven. Hier staan dingen die niet over de paus gaan. De paus maakt geen scheiding tussen Jezus en de Christus. De paus loochent niet dat Christus in het vlees is gekomen. Ondertussen heb ik de zaken gelezen waarom jij denkt dat je deze teksten wel op de paus kunt betrekken. Deze uitleg vind ik ver gezocht. Laat ik het zo zeggen de teksten zijn direct van toepassing op de gnostiek, terwijl er heel wat uitleg nodig is en het voor anderen conclusies trekken, om het op de paus te betrekken.

Andrew Bonar bestrijdt trouwens ook dat de paus de antichrist is: http://www.pbministries.org/Eschatology/a_bonar/doa.htm

Verder zijn bij Bunyan in zijn Christenreis de paus en de antichrist aparte vijanden van Christen. Dit mag te denken geven.

Nog over andere teksten. In Openbaringen wordt gewezen op de zeven heuvels waarop de hoer zit. Dit kan gaan over de stad Rome, maar merk wel op dat het Vaticaan aan de andere kant van de Tiber ligt en niet op een van deze heuvels is gebouwd. Verder je uitleg van het getal 666 vind ik gezocht. Ik weet dat ireaneus op Rome wees bij zijn uitleg van dat getal, maar hij was echt een van de velen. Misschien slaat dit nummer echt op Rome, maar voor mij is het nu allemaal nog te onduidelijk. Houdt de ogen maar open, voor je het weet heb je met de anti-Christ te maken zonder dat je het weet, omdat je dat gevaar verwacht van de Roomse kerk.

De paus zou zich zelf de titel heilige vader toekennen. En dit zou een titel die alleen aan God toekomt. Hier kan ik het niet mee eens zijn. De vergelijking tussen opzieners in de gemeente en vaders wordt wel gemaakt in de Bijbel. Wordt bijvoorbeeld in de eerste Johannesbrief op natuurlijke vaders gedoeld of op geestelijke vaders? In 1 Thes. 2:11 wordt in ieder geval duidelijk het beeld van de vader gebruikt. Verder mag ieder Christen met heilig worden aangeduid.

Nog een opmerking waarom ik denk te mogen breken met de uitleg van vroeger: Ik denk dat vrijwel iedereen geneigd is om profetie in de eerste plaats op de eigen tijd te betrekken. Iedereen ziet opeens dingen in Openbaringen die over nu gaan. Dan is de anti-Christ, de vervolger uit het Romeinse rijk, dan is het de Paus, dan zijn het de communisten, dan is het de Islam. Een soortgelijk iets zie je met de houding ten opzichte van de Joden, voor het Zionisme opkwam hadden veel mensen er moeite mee om nog een bijzondere plaats te zien voor het Joodse volk. Luther was bijvoorbeeld niet erg lovend over de Joden. (Al waren er ook mensen die de beloften voor de Joden wel zagen zoals Oeclampadius en later McCheyne en een heel groot deel van de bewegingen die in de negentiede eeuw zijn ontstaan, zoals de brethren. Ik denk dat wat de antichrist betreft ook veel mensen in deze val zijn gelopen. Niet dat ik het beter weet, misschien is mijn verdenking naar de New-age beweging net zo ongegrond, daarom wil ik de verdenking ook relativeren.

Vaya con Dios,

parsifal

Dennis

Berichtdoor Dennis » 02 apr 2003 06:20

Hallo Parsifal,

Ik heb een aantal vragen:

1. Ken je de schriftuurlijke argumenten, de commentaren van bijvoorbeeld Calvijn op de stukken in de Schrift die gaan over de antichrist, en de argumenten vanuit de geschiedenis, die de voorstanders van de doctrine van de pauselijke antichrist hebben gebruikt om deze aan te tonen ?
2. Je haalt Andrew Bonar aan als voorbeeld van iemand die de paus niet als antichrist zag. Kun je nog meerdere protestantse voorbeelden aanhalen, bijvoorbeeld niet uit de 19e eeuw maar uit de periode van de 16e en 17e eeuw, die ook de paus niet als de antichrist hebben beschouwd ?
3. Heeft volgens jou Bunyan de paus nu wel of niet als de antichrist gezien ?
4. Je schrijft:'Nog een opmerking waarom ik denk te mogen breken met de uitleg van vroeger:' Als je meent te mogen breken met de uitleg van vroeger, dan veronderstel ik dat je die uitleg kent, en voor jezelf argumenten hebt om de inhoudelijke argumenten van deze positie te weerleggen. Mijn vraag is in welke mate je bijvoorbeeld de argumenten van Calvijn aangaande deze doctrine kent ? En of je vindt dat op het punt van het aanwijzen van de paus als antichrist, degenen die de paus wel hebben aangewezen als antichrist, hebben gedwaald in tegenstelling tot jou en degenen nu die dezelfde visie aanhangen als die jij nu hier uitlegt ?

Dit laatste vraag ik je omdat als je meent te mogen breken met de uitleg van vroeger, dat je dan voor jezelf bijbels gezien tot de conclusie moet zijn gekomen dat hun uitleg niet correct is, omdat volgens jou de paus in de Schrift niet wordt aangewezen als antichrist. Betekent dit dan ook dat de reformatie een zeer treurige breuk is geweest in de kerk van Christus omdat het volgens jou een scheiding was tussen broeders (zijnde paus en reformatoren) ?

Overigens ben ik het met je eens dat Johannes zijn eerste brief met name gericht had tegen de gnostici, de gevolgtrekkingen die je vandaar maakt naar de doctrine van de pauselijke antichrist deel ik niet met je.

Ben benieuwd naar je reactie !

Mvg,

Dennis

Dennis

Berichtdoor Dennis » 02 apr 2003 06:24

Hallo Groenrondballetje,

Dank je voor je reactie !

Voordat ik reageer, zou ik je hierover een aantal vragen willen voorleggen. Ik meld wel alvast dat vanaf komende donderdag tm volgende week woensdag ik niet kan reageren vanwege bezoek, dus ik vraag even geduld.

1. Zou je kunnen reageren op de inhoud van het engelse stuk wat ik citeer ? Staat hier iets in wat niet juist is ? Of is voor jou hoofdzakelijk vanwege de oudheid niet meer actueel voor deze tijd ?
2. Je schrijft:'Mijn kerk bestond toen nog niet.' Kun je aangeven
welke verbinding er ligt tussen jouw kerk en het Lichaam van
Christus uit de periode 100-1990 na Christus ? Welke betekenis
heeft het getuigenis van christenen in die voorgaande periode
voor jouw kerk ?
3. Als mij gevraagd wordt wie de grote namen in de kerkgeschiedenis
zijn in het protestantisme, dan noem ik Luther, Calvijn, Knox, Owen,
Abrakel, Witsius, en Voetius, mede ook omdat hun werken van grote
invloed zijn geweest op andere getrouwe leraars. Mijn informatie is
dat deze allemaal het pausdom aanwezen als antichrist. Zou je onderzoek
willen doen waarom deze leraars dit zo beleden ?
4.. Heb je het stuk over de Zevende Dags Adventisten op
www.iconbusters.com gelezen ? Dit omdat je opmerking hier vlak
na over hun belijdenis van de pauselijke antichrist, ook aan bod
komt met uitleg daarbij waarin deze belijdenis verschilt van het
protestantisme.
5. Je schrijft: 'Dus het komt op mij over als aanzetten tot haat .... '
Dan zul je toch ook de logische gevolgtrekking uit je eigen uitspraak moeten maken, dat dan degenen die dezelfde positie als mij nu en in de kerkgeschiedenis hebben vertolkt, hebben aangezet tot haat ?
6. Je schrijft:'dan zou de RK kerk kooplieden moeten stimuleren (vers 3,11-16), hetgeen ze niet doet,..'. Welke invloed heeft de RK kerk dan wel of niet volgens jou in de huidige economische wereld ? Ik kan me namelijk (als klein voorbeeld) een recent artikel herinneren waarin de directeur van een bekende Pizza fabrikant een katholieke universiteit financierde.
7. Je schrijft:'maar de kooplieden komt dichter bij het calvinisme.' Welke relatie leg jij dan tussen het calvinisme en het stuk uit Openbaringen 18 wat je citeert ?
8. Je schrijft: 'Een actie van nu uit het Bisdom van Roermond is het uitdelen van Bijbels - maakt ze dat tot de antichrist ?' Kun je iets zeggen welke bijbels dit zijn
(bv. SV of Willibrordt ?) en of bij deze ook foldermateriaal en catechesemogelijkheden door een priester worden aangeboden ?
9. Je schrijft:'Uit de daden van sommige reformatoren blijkt duidelijk dat ze niet allemaal Christenen waren ..'. Als ik jou direct op de man afvraag welke reformatoren jij niet beschouwt als christenen, wie zou jij dan noemen ?
10. Je schrijft:'Het vereren van relikwien is officieel verboden in de RK-kerk (eerste gebod).' Kun je wellicht een officieel stuk citeren waaruit dit blijkt ?
11. Uit je reactie haal ik enigszins dat je op dit moment ieder jaar een of meerdere RK-kerkdiensten bezoekt. Betekent dit concreet dat, als zijnde een protestant, je dan deelneemt aan gebeden, zingen van gezangen, en de mis ?
12. Kun je aangeven hoe ver volgens jou de samenwerking tussen RK en protestantisme zou mogen gaan ? Kan het zijn dat de breuk tussen beiden ontstaan in de Reformatie (zonder in het onderling gesprek voorbij te gaan aan de verschillen) in de toekomst als beide
partijen tot eenheid willen komen, zou kunnen worden geheeld, om zo ook een sterk getuigenis naar de wereld toe te geven van eenheid onder christenen ?
13. Vind je (als logisch gevolg op je visie op de doctrine van de pauselijke antichrist) dat op het punt van het aanwijzen van de paus als antichrist, degenen die de paus wel hebben aangewezen als antichrist in Reformatie en Nadere Reformatie, hebben gedwaald in tegenstelling tot jou en degenen nu die dezelfde visie aanhangen als die jij nu hier uitlegt ?

Je schreef:
'Hoe kom jij aan je informatie over de RK? Ben je weleens in een RK-dienst geweest; heb je in de RK deelgenomen aan het avondmaal om de dood van Jezus te herdenken ..'
## Ik ben vanaf mijn geboorte tot een tijd terug ingeschreven geweest in het bevolkingsregister als RK. Ik ben gedoopt in de RK, ik heb communievoorbereidingen meegedaan zonder echter communie te hebben gedaan, ik heb op mijn 11e (dacht ik !) het vormsel ontvangen van Bisschop Ernst. Huwelijken en begrafenissen in mijn familie geschieden in de RK-kerk. En een aantal jaar terug ben ik aanwezig geweest bij de communie van een achternichtje, en de RK-begrafenis van mijn opa. Daarnaast heb ik op tussenliggende momenten in mijn jeugd, een aantal malen deelgenomen aan de mis. Tevens leef ik al heel mijn leven in het katholieke Brabant. Deze ervaringen waren hoofdzakelijk in mijn vroege jeugd toen ik nog niets met het christendom van doen had, buiten vermeld te staan als RK in het bevolkingsregister. Daarnaast heb ik inmiddels meerdere boeken gelezen over de doctrine van de pauselijke antichrist incluis uitleg over Trent en Inquisitie, veel onderzoek op internet gedaan, en de pauselijke uitspraken en bezoeken wat gevolgd de laatste tijd (zoals bijvoorbeeld de bijeenkomst in Assissi waar zowat alle wereldgodsdiensten onder leiding van de paus een dag belegden.)

Ik ben benieuwd naar je reactie op mijn vragen, en hoop dat als ik reageer, dit dan kan doen een beter begrijpen van wat jij met bepaalde uitspraken bedoelt.

Mvg,

Dennis

Dennis

Berichtdoor Dennis » 02 apr 2003 06:26

Beste Storyteller,

Ik heb je reactie gelezen, en je trekt foute conclusies. Je zift de mug bij de een (op basis van getypte woorden), en je slikt de olifant bij de ander door (realiteit en geschiedenis in en van NL). Daarnaast doe je stoer door net te doen alsof je nadenkt, en je praat eenvoudigweg de wijsheden na die de media en staatsscholen in NL jou hebben aangeleerd. Daarin zit niets verrassends meer voor mij, je uitspraken zijn daarvoor te voorspelbaar. Ook is er een duidelijk verschil tussen een christen en een niet-christen. Een van de verschillen is dat de een de ander interpreteert als hard en liefdeloos, terwijl de ander juist in zijn houding niet hard en niet liefdeloos tracht te reageren, en juist in de realiteit van de maatschappij van die ander hardheid en liefdeloosheid al jaren tegenkomt hoeveel malen die persoon ook praat over vrede, respect, tolerantie, eigen mening e.a.. Net zoals in de maatschappij de grootste criminelen vaak vrijuit mogen gaan, terwijl de man van de straat gedonder krijgt omdat hij vergeten is zijn milieubak buiten te zetten. Zo wordt hier op refoweb ook de olifant doorgeslikt bij degenen die fout zitten, terwijl de mug gezift wordt bij degenen die goed zitten. Dit zijn tekenen van een verwerpelijk denken, oftewel een denken zonder oordeel danwel een verkeerd oordeel. Het goede wordt kwaad genoemd, en het kwade goed.

Op jouw reactie had ik al een uitgebreide reactie geschreven, maar zal deze er niet opzetten omdat de objectieve lezer van deze discussies, duidelijk zal zien wie de lasteraar is en wie de laster steeds over zich heen krijgt. En wie ondanks de meest stompzinnige reacties toch vriendelijk en netjes tracht te reageren, en heeft gereageerd. Het zij allen overigens van harte vergeven..

Mvg,

Dennis

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 02 apr 2003 11:41

Hallo Dennis,

Jij ook bedank je voor je reactie.

Dennis schreef:1. Zou je kunnen reageren op de inhoud van het engelse stuk wat ik citeer ? Staat hier iets in wat niet juist is ? Of is voor jou hoofdzakelijk vanwege de oudheid niet meer actueel voor deze tijd ?

Ik denk dat het stuk hoogstens oude koeien uit de sloot haalt, en dat lijkt mij niet fair voor het beoordelen of veroordelen van een kerk vandaag de dag. Je kunt hier hooguit historische conclusies aan verbinden, zoals de paus heeft gedaan met zijn mea culpa, mea maxima culpa, namens de RK-kerk.

Dennis schreef:2. Je schrijft:'Mijn kerk bestond toen nog niet.' Kun je aangeven welke verbinding er ligt tussen jouw kerk en het Lichaam van Christus uit de periode 100-1990 na Christus ? Welke betekenis heeft het getuigenis van christenen in die voorgaande periode voor jouw kerk ?

Mijn kerk, de Evangelische / Pinkstergemeente de Morgenstond, behoort tot de Morgenstond beweging opgericht midden jaren 50. Deze beweging grijpt terug op de Bijbel, en niet op (oude) tradidities, en probeert geloofszaken direct af te leiden uit de Bijbel. Verder kent de kerk inspirerende aanbidding op hedendaagse muziek (waaronder, maar niet beperkt tot opwekking).

In de betekenis van het woord, is deze kerk protestanter dan de volgelingen van de protestantse pausen, wier namen jij hieronder noemt.

Dennis schreef:3. Als mij gevraagd wordt wie de grote namen in de kerkgeschiedenis zijn in het protestantisme, dan noem ik Luther, Calvijn, Knox, Owen, Abrakel, Witsius, en Voetius, mede ook omdat hun werken van grote invloed zijn geweest op andere getrouwe leraars. Mijn informatie is dat deze allemaal het pausdom aanwezen als antichrist. Zou je onderzoek willen doen waarom deze leraars dit zo beleden ?

Ik denk, en dat ben ik met de paus eens, dat de RK-kerk in het verleden grote fouten heeft gemaakt.
Ook vandaag de dag nog maakt de RK-kerk fouten, mede doordat ze deels voortborduurt op tradities.
Het maken van fouten maakt je niet tot antichrist.

De RK-kerk is een belangrijke verspreider van het Christelijke geloof onder mensen; ikzelf ben mededankzij leer en onderricht door de RK-kerk Christen geworden door Gods Heilige Geest. Het Christen-worden is de belangrijkste stap die ik in mijn leven heb gemaakt, en daarvoor ben ik de RK-kerk nog steeds dankbaar, ondanks dat ik geloof dat het voor mij beter is om Christen-te-zijn in de Morgenstond.

Dennis schreef:4. Heb je het stuk over de Zevende Dags Adventisten op www.iconbusters.com gelezen ? Dit omdat je opmerking hier vlak na over hun belijdenis van de pauselijke antichrist, ook aan bod komt met uitleg daarbij waarin deze belijdenis verschilt van het protestantisme.

Het valt mij op dat er een paralel zit tussen de ZDA die zich - volgens het stuk - vooral richten op de sabbath en niet op Jezus, en jouw actie, die zich vooral op de RK-kerk richt en niet op Jezus. Ik denk dat de RK-kerk mensen bij de drie-ene God brengt, ondanks hun fouten.

Dennis schreef:5. Je schrijft: 'Dus het komt op mij over als aanzetten tot haat .... ' Dan zul je toch ook de logische gevolgtrekking uit je eigen uitspraak moeten maken, dat dan degenen die dezelfde positie als mij nu en in de kerkgeschiedenis hebben vertolkt, hebben aangezet tot haat ?

Klopt :!: Daarom ben ik ook blij met het 'mea culpa, mea maxima culpa' van de paus :!:
Jezus heeft ons geleerd dat wij onze schuldenaren moeten vergeven, zeker als deze schuld bekennen en om vergeving vragen :!:

Dennis schreef:6. Je schrijft:'dan zou de RK kerk kooplieden moeten stimuleren (vers 3,11-16), hetgeen ze niet doet,..'. Welke invloed heeft de RK kerk dan wel of niet volgens jou in de huidige economische wereld ? Ik kan me namelijk (als klein voorbeeld) een recent artikel herinneren waarin de directeur van een bekende Pizza fabrikant een katholieke universiteit financierde.

Het hele calvinisme staat bol van de koopman en de dominee; het evangelie hand in hand met de koopmansgeest. Zo is het in het verleden uitgedragen naar de kolonien en handelspartners, en zo hoor je het vandaag de dag nog. Ik heb grote problemen met die koppeling van feiten. Ik heb geen problemen dat een koopman een Christelijk school sponsert (zoals in jouw voorbeeld), maar wel met het idee dat evangelisatie / zending hand-in-hand gaat met Hollandse handelsgeest.
Gelukkig zie ik dat het steeds meer losgekoppeld wordt, en daar ben ik blij om.

Dennis schreef:7. Je schrijft:'maar de kooplieden komt dichter bij het calvinisme.' Welke relatie leg jij dan tussen het calvinisme en het stuk uit Openbaringen 18 wat je citeert ?

Mijn opmerking was bedoelt om het belachelijke van jouw verwijzing van Op.18 naar de RK aan te tonen, omdat het calvinisme, zie boven, in Holland heeft aangetoond daar dichter bij te zitten.

Dennis schreef:8. Je schrijft: 'Een actie van nu uit het Bisdom van Roermond is het uitdelen van Bijbels - maakt ze dat tot de antichrist ?' Kun je iets zeggen welke bijbels dit zijn (bv. SV of Willibrordt ?) en of bij deze ook foldermateriaal en catechesemogelijkheden door een priester worden aangeboden ?

Wat bedoel je met folders :?: en catechesemogelijkheden :?:
Toen mijn ouders jong waren had de RK-kerk ook een catechismus die actief werd gebruikt, maar bij mijn weten nu niet meer. Ik hecht overigens meer waarde aan het begrip van de Bijbel, dan aan de teksten uit de catechismus, waar ik ook al eens foutieve verwijzingen naar de Bijbel in heb gevonden ...
Van hulpbisschop De Jong (Roermond) weet ik wel dat ze van plan zijn iets van jongerenavonden te organiseren voor ge-interesseerde jeugd.
Gezien jouw reactie op de jongerenavonden weet ik niet of je daarmee blij bent. :wink:

Ik neem aan dat ze Willibrordt vertaling gebruiken. Dat is wel zo prettig lezen, en ik gebruik de Willibrordt ook vaker bij bijbelstudie, omdat de vertaling (1) heel dicht bij de grondtekst zit, en (2) begrijpelijk hedendaags Nederlands is. Overigens gebruiken wij op bijbelstudie-kring meerdere bijbelvertalingen, maar we hebben nog nooit een onjuistheid in de Willibrordt geconstateerd, wel teksten die Hervormde Bonders (!) uit de Staten niet begrepen. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de bijbel een moeilijk begrijpbaar boek is, en ik ben blij dat de RK-kerk daarvan terug gekomen is :!:

Dennis schreef:9. Je schrijft:'Uit de daden van sommige reformatoren blijkt duidelijk dat ze niet allemaal Christenen waren ..'. Als ik jou direct op de man afvraag welke reformatoren jij niet beschouwt als christenen, wie zou jij dan noemen ?

Ik denk dat het (1) niet aan mij is om te oordelen of iemand christen is of niet; (2) ik gaf dit stuk om aan te geven dat ook reformatoren niet perfekt zijn.

Dennis schreef:10. Je schrijft:'Het vereren van relikwien is officieel verboden in de RK-kerk (eerste gebod).' Kun je wellicht een officieel stuk citeren waaruit dit blijkt ?

Willibrodt vertaling van de Bijbel, wat de RK-kerk het eerste gebod noemt van de 10 geboden (een ander gebod is in de RK-kerk 2 geboden): gij zult geen God naast mij hebben, en geen afgodsbeelden aanbidden.

Dennis schreef:11. Uit je reactie haal ik enigszins dat je op dit moment ieder jaar een of meerdere RK-kerkdiensten bezoekt. Betekent dit concreet dat, als zijnde een protestant, je dan deelneemt aan gebeden, zingen van gezangen, en de mis ?

Ik neem als Christen deel aan een Christelijke dienst, ter verering van de drie-ene God.

Het bezoek aan RK-diensten heeft te maken met familiaire en praktische topografische zaken.

Dennis schreef:12. Kun je aangeven hoe ver volgens jou de samenwerking tussen RK en protestantisme zou mogen gaan ? Kan het zijn dat de breuk tussen beiden ontstaan in de Reformatie (zonder in het onderling gesprek voorbij te gaan aan de verschillen) in de toekomst als beide partijen tot eenheid willen komen, zou kunnen worden geheeld, om zo ook een sterk getuigenis naar de wereld toe te geven van eenheid onder christenen ?

Ik denk dat wij allen EEN zijn in Christus. En in het lichaam vna Christus kunnen wij zover EEN worden als ieder van ons in Christus wil komen.

Dennis schreef:13. Vind je (als logisch gevolg op je visie op de doctrine van de pauselijke antichrist) dat op het punt van het aanwijzen van de paus als antichrist, degenen die de paus wel hebben aangewezen als antichrist in Reformatie en Nadere Reformatie, hebben gedwaald in tegenstelling tot jou en degenen nu die dezelfde visie aanhangen als die jij nu hier uitlegt ?

Lk.9:49 En Johannes antwoordde en zeide: Meester! wij hebben een gezien, die in Uw Naam de duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt. 50 En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

Mk.9:38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt. 39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken. 40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons. 41 Want zo wie ulieden een beker water zal te drinken geven in Mijn Naam, omdat gij [discipelen] van Christus zijt, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen. 42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware. 43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur; 44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt. 45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur; 46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt. 47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden; 48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt. 49 Want een ieder zal met vuur gezouten worden, en iedere offerande zal met zout gezouten worden. 50 Het zout is goed; maar indien het zout onzout wordt, waarmede zult gij dat smakelijk maken? Hebt zout in uzelven, en houdt vrede onder elkander.

Met vriendelijk groeten,

John

Dennis

Berichtdoor Dennis » 03 apr 2003 06:50

Hallo Parsifal en Groenrondballetje,

Dank jullie voor jullie uitgebreide reacties ! Parsifal was erg snel !

Vanwege bezigheden kan ik de komende week niet reageren, dus ik vraag
even jullie geduld tot eind volgende week voordat ik in deze discussies
weer reageer. Alvast bedankt !

Mvg,

Dennis

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 03 apr 2003 11:24

Ayatollah Dennis is weer op pad, niet-gereformeerden hoedt u! Volg Dennis en Nederland gaat weer terug naar de 16e eeuw.

Hij komt weer aan met zijn uiterst dubieuze (en als ze niet zo triest waren uiterst hilarische) HAAT sites als bewijs voor zijn belachelijke stellingen. Nog nooit bij jou opgekomen dat het aanwijzen van de paus als de anticrist wel eens uit politieke motieven (als gevolg van de vervolging van ketters door de RK kerk) kan zijn gedaan?

Terug naar “Archief”