Vasten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petra777
Luitenant
Luitenant

Re: Vasten

Berichtdoor Petra777 » 14 mei 2010 20:03

inderdaad, het gaat om de intentie waar je het mee doet.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jun 2010 09:00

Ik zou best graag willen vasten. De 40-dagen vastentijd is dan al wel voorbij. Maar je kunt evengoed nog een periode voor jezelf besluiten te vasten toch? Alleen vind ik het in een gezin met kleine kinderen wat minder praktisch. Ik kan van hen niet verwachten dat zij meedoen. Hoe doen jullie dat dan? Apart koken voor je gezin?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 07 jun 2010 09:13

BigSmile schreef:Ik zou best graag willen vasten. De 40-dagen vastentijd is dan al wel voorbij. Maar je kunt evengoed nog een periode voor jezelf besluiten te vasten toch? Alleen vind ik het in een gezin met kleine kinderen wat minder praktisch. Ik kan van hen niet verwachten dat zij meedoen. Hoe doen jullie dat dan? Apart koken voor je gezin?

Nou mijn gezin bestaat uit mijn man en ik.
Maar ik kan me je vraag goed voorstellen, ik zou zelf gewoon vasten en idd koken voor mijn gezin.
Wel taai trouwens denk ik.
Echt veel water drinken en bouillon als er een honger-gevoel komt ...
Vruchtensappen heb je ook wel nodig, als je tenminste wil vasten ... niet eten....
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2010 09:25

Op deze (RK) site vind je wat informatie over vasten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jun 2010 09:29

Zoals al eerder in dit topic is beschreven hoeft vasten niet per se te bestaan uit zo min mogelijk eten.
pobody's nerfect

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 07 jun 2010 09:31

Jo'tje schreef:Zoals al eerder in dit topic is beschreven hoeft vasten niet per se te bestaan uit zo min mogelijk eten.

Dat klopt!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jun 2010 09:36

Jo'tje schreef:Zoals al eerder in dit topic is beschreven hoeft vasten niet per se te bestaan uit zo min mogelijk eten.

Dat klopt. Maar met een gezin kun je niet zo makkelijk zeggen dat mama vandaag aan het vasten is, daarom veel uit de Bijbel leest en bid. De kinderen hebben toch aandacht en verzorging nodig. Dus ik denk dat het minder eten wel haalbaarder is.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jun 2010 09:45

Dat begrijp ik inderdaad :) Maar omdat er al over bouillon etc. werd gesproken wilde ik toch even die nuancering maken. Je kunt je ook bepaalde dingen ontzeggen. Zelf geen sausje, of minder/geen vlees o.i.d. Geen toetje? En misschien is het juist wel leuk/leerzaam om de kids er bij te betrekken?
pobody's nerfect

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jun 2010 09:55

Nou ik hoorde laatst over een gezin waar in de 40-dagen tijd de kinderen ook meededen met vasten. Ieder kind koos iets wat hij/zij gedurende die periode liet staan. Alleen kinderen onder de 4 deden niet mee. Vond ik een heel goed idee!

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 07 jun 2010 10:23

BigSmile schreef:Nou ik hoorde laatst over een gezin waar in de 40-dagen tijd de kinderen ook meededen met vasten. Ieder kind koos iets wat hij/zij gedurende die periode liet staan. Alleen kinderen onder de 4 deden niet mee. Vond ik een heel goed idee!

Super!!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jun 2010 12:33

Het is natuurlijk wel een kunst om de kinderen niet alleen dingen te laten ontzeggen, maar ze ook nog bewust te maken van het gericht zijn op God. Hoe zou je dat kunnen doen?
pobody's nerfect

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 07 jun 2010 13:54

Jo'tje schreef:Het is natuurlijk wel een kunst om de kinderen niet alleen dingen te laten ontzeggen, maar ze ook nog bewust te maken van het gericht zijn op God. Hoe zou je dat kunnen doen?

Door ze niets op te leggen, maar wel te onderwijzen [en natuurlijk het goede voorbeeld geven]...

Naar mijn idee is het dus belangrijk om de liefde van Jezus Christus te tonen, en dat doe je niet door hen van alles te verbieden. Daarmee zorg je er enkel voor dat ze tegendraads worden.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 jun 2010 18:32

BigSmile schreef:

Dat klopt. Maar met een gezin kun je niet zo makkelijk zeggen dat mama vandaag aan het vasten is, daarom veel uit de Bijbel leest en bid. De kinderen hebben toch aandacht en verzorging nodig. Dus ik denk dat het minder eten wel haalbaarder is.

Mij lijkt dat het bijbel lezen en bidden juist altijd een onderdeel van het vasten zijn.
Als je je helemaal focust op het zo min mogelijk eten wordt dat het doel, terwijl dat juist het middel moet zijn om meer met God, dus de bijbel en gebed, bezig te zijn.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jun 2010 20:43

Wullimpie schreef:
BigSmile schreef:

Mij lijkt dat het bijbel lezen en bidden juist altijd een onderdeel van het vasten zijn.
Als je je helemaal focust op het zo min mogelijk eten wordt dat het doel, terwijl dat juist het middel moet zijn om meer met God, dus de bijbel en gebed, bezig te zijn.

Elk moment dat je de honger voelt denk je eraan dus reken maar dat je genoeg bezig bent met God wat zich uit in meer gebed. Maar natuurlijk kan het geen kwaad om wat extra tijd te investeren in het lezen van de Bijbel.

Terug naar “Archief”