wedergeboren en dan??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2006 16:07

Ja, Raido

Je kunt het ook een ladder noemen, zoals jij wilt, het is als symbool bedoeld.
Christus wordt als symbool ‘De Weg’ genoemd, dat is wel het zelfde, want een ander weg als Navolger en Verlosser is er niet. Maar dat er fases zijn in de bekering of ladder is niet aan te ontkomen, omdat wij allemaal in verschillende leven omstandigheden verkeren. Tevens is het daardoor onmogelijk om voor een ander te zeggen, op die of die sport van de ladder begint bij jou de wedergeboorte. Dat is een persoonlijk beleving en hoeft niet de eerste treden te zijn, zoals jij aangeeft. Let wel, ik propageer hier mee geen onbewuste wedergeboorte.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 mei 2006 18:09

Jantjes schreef:Nee hoor Gerdien B.

Je bent niet te hard en ik neem het Wullimpie ook niet kwalijk.

Ik weet waar de reacties uit voort komen en hoe ik zelf ook altijd zo vel gereageerd hebt op gelijksoortig commentaar als ik schreef op Omega’s verhaal.

Als jij dat weet, wil ik dat eigenlijk ook wel erg graag weten.

Toch is mij dat nu juist tot groot onderwijs geweest en ga je inzien dat er trappen of standen zijn in de bekering. Dan ga je niet meer zo snel van jezelf zeggen, ik ben er. Deze topic stelt toch de vraag ‘wedergeboren en dan?’

Ik zeg ook niet dat ik er ben, maar God heeft mij duidelijk gemaakt dat ik er mag zijn. Lijkt mij ook een wezenlijk verschil.

Als je wedergeboren bent, dan is de Heilige Geest in je gaan werken, dan heb je de liefde van God ervaren. Als je weet wat dat is, dan kan je er niet over zwijgen!!
om met Koos zijn woorden te zeggen: dan spuit het er uit!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 27 mei 2006 16:42

Als je wedergeboren bent, dan is de Heilige Geest in je gaan werken, dan heb je de liefde van God ervaren. Als je weet wat dat is, dan kan je er niet over zwijgen!! om met Koos zijn woorden te zeggen: dan spuit het er uit!

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Een dominee kan een mens niet bekeren, maar hij kan wel het middel zijn. De vrucht van bekering is in ieder geval dat je de Heere groot maakt ("Verblijd u in de Heere"). En waar je Die Ander in het middelpunt plaatst, raak je zelf automatisch op de achtergrond. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in als mensen blijven steken in het "wat ben ik toch een slecht mens" en daarbij Gods grootheid en heerlijkheid niet benadrukken. Het één kan namelijk niet zonder het ander. Als het "kussen van de Zoon" onbespreekbaar is of wordt, dan is dat maar een half evangelie.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

schaapje
Generaal
Generaal

Re:

Berichtdoor schaapje » 03 dec 2011 20:31

Ik weet waar de reacties uit voort komen en hoe ik zelf ook altijd zo vel gereageerd hebt op gelijksoortig commentaar als ik schreef op Omega’s verhaal. Toch is mij dat nu juist tot groot onderwijs geweest en ga je inzien dat er trappen of standen zijn in de bekering. Dan ga je niet meer zo snel van jezelf zeggen, ik ben er. Deze topic stelt toch de vraag ‘wedergeboren en dan?’

Ik denk dat hier de verwarring wordt gemaakt met bekeren en wedergeboorte.
Natuurlijk is het zo dat God aan ons hart werkt tot bekering, en dat kunnen we als zondaar ons bekeren, en ja zeggen en geloven op wat God tegen ons en over ons zegt, wedergeboorte is iets wat God alleen kan doen.

Wedergeboorte ...en dan? Is dat niet je leven in Zijn handen leggen, vernieuwd worden in ons denken, niet meer zelf bepalen wat we willen, maar Zijn wil zoeken in alle dingen?

Ik schrijft het zo gemakkelijk op...maar wat moeilijk kan het soms zijn.
Herkenbaar?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: wedergeboren en dan??

Berichtdoor Janvanverweg » 04 dec 2011 11:16

in het onderwijs dat ik aan mensen geef die overwegen om zich aan Christus toe te wijden (tot geloof komen) komt naar voren dat
een wedergeborenen als een baby is en nog niet meteen volwassen. dat het niet acceptable is om als baby te blijven leven maar dat er een vanuit een verlangen naar volwassen worden groei verwacht mag worden. Als Christus zijn is het einddoel :) daar groeien we naartoe. als leerling (discipel) van Christus leren we meer en meer
- Jezus om hulp te vragen in de beslissingen die we moeten nemen
- om Jezus te vertrouwen en te gehoorzamen. (ook al gaat het tegen ons begrijpen in)
- om vinden, te denken en te doen wat Jezus zou vinden, denken of doen
- om vanuit de kracht van de Heilige Geest Gods liefde te tonen aan de mensen om je heen.

aan gelovigen die me vragen hoe als christen te leven geef ik soms het advies om op papier kenmerken te schrijven van "een volwassen discipel". vaak wordt een discipel gezien als een leerling die nog veel moet leren; maar in de bijbel zijn de discipelen soms heel volwassen in hun geloof. (of ze worden onvolwassenheid verweten) Door kenmerken van deze volwassen discipelen te vinden krijg je hopelijk een idee waartoe je mag groeien. (je staat versteld wat gewonen discipelen allemaal deden: profeteren, anderen dopen, onderwijs geven, evangeliseren, etc etc.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 dec 2011 13:06

quote="Janvanverweg"in het onderwijs dat ik aan mensen geef die overwegen om zich aan Christus toe te wijden (tot geloof komen) komt naar voren dat
een wedergeborenen als een baby is en nog niet meteen volwassen. dat het niet acceptable is om als baby te blijven leven maar dat er een vanuit een verlangen naar volwassen worden groei verwacht mag worden. Als Christus zijn is het einddoel :) daar groeien we naartoe. als leerling (discipel) van Christus leren we meer en meer
- Jezus om hulp te vragen in de beslissingen die we moeten nemen
- om Jezus te vertrouwen en te gehoorzamen. (ook al gaat het tegen ons begrijpen in)
- om vinden, te denken en te doen wat Jezus zou vinden, denken of doen
- om vanuit de kracht van de Heilige Geest Gods liefde te tonen aan de mensen om je heen.

aan gelovigen die me vragen hoe als christen te leven geef ik soms het advies om op papier kenmerken te schrijven van "een volwassen discipel". vaak wordt een discipel gezien als een leerling die nog veel moet leren; maar in de bijbel zijn de discipelen soms heel volwassen in hun geloof. (of ze worden onvolwassenheid verweten) Door kenmerken van deze volwassen discipelen te vinden krijg je hopelijk een idee waartoe je mag groeien. (je staat versteld wat gewonen discipelen allemaal deden: profeteren, anderen dopen, onderwijs geven, evangeliseren, etc etc.

Ben het helemaal met je eens janv.v.w., baby in geloof mag je als gelovige niet blijven, en zal als je God meer lief gaat hebben ook niet zo zijn.
Maar ik zie een discipel van God wel degelijk als een leerling van Jezus, en of je nou al volwassen in geloof bent, dat doet niets af dat er in het leven, ook als men al volwassen is, altijd wat te leren is.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 07 dec 2011 09:19

schaapje schreef:Maar ik zie een discipel van God wel degelijk als een leerling van Jezus, en of je nou al volwassen in geloof bent, dat doet niets af dat er in het leven, ook als men al volwassen is, altijd wat te leren is.

ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. zodra we niet meer geleerd willen worden (ja, ja, ik weet het wel) gaat er iets mis. of we willen niet meer dichter bij Christus komen (zonde) of we denken dat we volmaakt op Christus lijken of Hem misschien voorbij gestreeft zijn. (heel eng)

het punt dat ik wilde maken is dat we niet moeten blijven steken met een genoegelijke vorm van christendom waar je als een baby gepamperd en gevoed wordt. het doel is een volwassen vorm van discipelschap.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 01 jan 2012 23:57

De topictitel intrigeert me wel: wedergeboren en dan??

Er zijn hele simpele antwoorden op deze vraag geformuleerd.

In Amerika zijn er duizenden 'reborn christians' die de vraag als volgt beantwoorden:
wedergeboren en dan??...dan stem je republikeins.

Afgezien van de totale onzin van dit antwoord, heeft het toch het voordeel van de duidelijkheid. En je kunt het ook nog eens fijn omdraaien, alles ter geruststelling van eigen zieleheil: als je dus niet republikeins stemt...ben je dus geen reborn-christian!! (zie het bijbehorende triomfantelijke gezicht).

In zekere zin werkt deze simpele lakmoesproef ook wel in de Nederlandse discussies over 'wedergeboren' mensen.

wedergeboren en dan?? dan heb je dus dit en dit en dat bevindelijk leren kennen, heb je weet van zus en zo, mocht je ervaren dat bla, bla, bla enz.

Ook hier geldt de geruststellende omdraaiing: als je dit en dit en dat niet bevindelijk hebt leren kennen, als je geen weet hebt van zus en zo, als je niet hebt mogen ervaren dat bla, bla, bla enz....ben je dus NIET wedergeboren (zie het bijbehorende veroordelende en quasi-medelijdende gezicht).

Alles onder het motto: laten we het lekker simpel en overzichtelijk houden.
Naar mijn gevoel ook grote onzin, overigens.

Ik bedoel maar, laten we nu eindelijk eens ophouden met ons ontzag voor dit soort boekhoudkundige termen als 'wedergeboren' en 'bekeerd'. Alsof die begrippen werkelijk eenduidig de waarheid kunnen beschrijven van het christelijke leven.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mar 2012 13:56

Ik heb een boekje in mijn kast wat zegt: "Behouden wat nu?"
Er is een weg tot bekering waarvan de Bijbel leert dat de Heilige Geest de wereld overtuigt van zonde, ongerechtigheid en oordeel.
En als je die keuze maakt dan word je van Godswege wedergeboren.
Ik gebruik als voorbeeld de rups en de vlinder met 1 verschil dat die vlinder de hele cocon achterlaat en dat wij wel als vlinders met een hemelse bestemming dan wel burgerschap toch nog in de cocon zitten. En de bedoeling van wedergeboorte is dat de vlinder zou ontwikkelen en de rups zou sterven.
Wedergeboren tot een levende hoop zegt Petrus.
Wedergeboren tot iets. Namelijk tot een nieuw leven om God te dienen en Hem welbehaaglijkt te zijn.
Een koninklijk priesterdom en tot koningen en priesters en de priesters waren zij die het Woord zouden verspreiden en koningen opdat wij Hem zouden dienen , want "Adeldom Verplicht".
En dan??? Nee niet en dan...maar waartoe!!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mar 2012 14:18

quote="Wilsophie"
En dan???

Dat houdt de vraag in...mag/kan je dezelfde blijven, wat moet er veranderen? En wie zal je veranderen?

niet en dan...maar waartoe!!
Inderdaad waartoe in dit leven ? Geef daar jou visie eens op
want die is mij niet duidelijk.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mar 2012 16:44

Waartoe dan denk ik aan... van kind tot zoonstelling.

http://eindtijdinbeeld.nl/Waarheid%20of ... 20God..htm

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mar 2012 17:52

quote="Wilsophie"Waartoe dan denk ik aan... van kind tot zoonstelling.

http://eindtijdinbeeld.nl/Waarheid%20of ... 20God..htm[

Deze link geeft een antwoord wát wedergeboorte is, en dat is een genadegave van God, dan zijn we kind/zoon/dochter van Hem.
Maar dat was niet de vraag, met de wedergeboorte staan we in het begin van het bestaan met Hem.
En als je het hebt over het volle "zoonschap" dan ben je dat niet direct.
Wat is de weg om dat zoonschap te bereiken, zou ik kunnen vragen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mar 2012 19:54

Als je even doorleest wordt er meer uitgelegd, op het zoonschap kom ik terug, maar het gaat even over de vraag waartoe wordt een mens wedergeboren?
Het voorbeeld hieronder geeft aan het verschil tussen Jezus Die stierf en Christus als Eerstgeborene van een NIeuwe Schepping en dat ìs wedergeboorte. Het proces van dood en opstanding in een nieuwe schepping. Uit God geboren en niet uit Adam

Vraag
Was de Here Jezus bij Zijn geboorte al De Christus?

Nee, dat denk ik niet, hoewel ik begrijp dat, dat geïmpliceerd kan worden.
Matt.1:18 De geboorte van Jezus Christus was nu aldus…

Ik denk dat de titel “Christus” (Messias = Verlosser), gekoppeld moet worden aan de voorafgaande verzen over de geslachtsrekening tot aan Christus.
Als de Here Jezus geboren werd als de Christus, zou Hij niet zijn gestorven aan het kruis, want dan had Hij het eeuwige leven, uit dat onvergankelijke zaad (1Petr.1:23) en zou Hij niet kunnen sterven. Toch stierf Hij aan het kruis. De mens Jezus stierf, net zo als alle andere mensen die van Adam afstammen.

vraag
Moest de Here Jezus dan Wedergeboren worden?

Jazeker, maar alleen op de wijze Die de Bijbel uitlegt over de betekenis van wedergeboorte. Dus met andere woorden de Here Jezus kwam niet tot geloof, zoals ‘t Evangelische jargon wedergeboorte definieert, maar de Here Jezus ontving nieuw leven, opstandingsleven, maar daarvoor moest Hij wel Zijn oude / aardse leven voor ons verliezen.

vraag
Werd de Here Jezus dan Wedergeboren door de waterdoop?

Nee.
Als de Here Jezus werd wedergeboren door Zijn waterdoop had Hij niet kunnen sterven aan het kruis, omdat Hij dan al het eeuwige leven had ontvangen.

Wedergeboorte is het ontvangen van nieuw leven. Als een echtpaar in blijde verwachting is, dan zeggen we dat de moeder nieuw leven in haar heeft, ter aanduiding van het kindje in de buik. De geboorte is dan ook een uitbeelding van wedergeboorte. Dat blijkt wel als Nicodemus met de Here Jezus over dit onderwerp spreekt.
Joh.3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

vraag
Dus moest de Here Jezus Wedergeboren worden?

Ja, want toen Hij geboren werd, was Hij vlees en zijn de spijkers door Zijn handen en voeten gegaan en heeft Hij gebloed!
Dat was het bloed onder het oude verbond.
Na Zijn opstanding uit de dood, kon Hij niet meer sterven, omdat Hij toen uit de Geest Gods geboren werd. Opnieuw? Ja opnieuw geboren. Zijn waterdoop is daarmee een voorafspiegeling van Zijn latere opstanding uit de dood, zoals de volwassen waterdoop dat heden ten dage ook is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mar 2012 20:00

De Bijbel leert dat wij ook aangesteld worden tot zonen.
De weg van wedergeboorte heeft als doel deze aanstelling.
Een zoon is in de Bijbel een erfgenaam en dat is per definitie niet altijd de eerstgeborene.
Het tijdstip van deze aanstelling zal plaats vinden bij wat wij noemen 'De opname van de Gemeente'

Rom.8:14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn zonen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot zonen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.
18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.
19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der zonen Gods.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mar 2012 21:35

Code: Selecteer alles

De Bijbel leert dat wij ook aangesteld worden tot zonen.
De weg van wedergeboorte heeft als doel deze aanstelling.
Een zoon is in de Bijbel een erfgenaam en dat is per definitie niet altijd de eerstgeborene.
Het tijdstip van deze aanstelling zal plaats vinden bij wat wij noemen 'De opname van de Gemeente'

Rom.8:14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn zonen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot zonen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.
18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.
19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der zonen Gods.

Aan Romeinen 8:14-19 gaat vooraf Rom.8:1-13
Wedergeboorte is door Gods Geest geleid worden, dat is een proces, en dat begint niet bij Rom.8;14
dan lezen we en leren uit Romeinen 7:13-26 en hebben een strijd te voeren, waar Paulus ook over spreekt, en eindigt met, ik ellendig mens wie zal mij uit het lichaam des doods.
Gode zij dank door onze Jezus Christus, onze Heer.

Door deze strijd en overwinning hierin, kunnen wij van kind tot zoonschap worden.
Dus zonden belijden en nalaten, precies zoals in de psalmen waar we het over hadden. :wink:

Terug naar “Archief”