Heidelbergse Catechismus [Deze week : Zondag 1 | Vraag 2]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 02 okt 2005 22:33

Raido, is het misschien ook een idee om een hele zondag per week te 'overdenken' i.p.v. 1 vraag per week?

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 04 okt 2005 19:15

Het is jammer dat in sommige kerkgenootschappen nogal iets teveel nadruk wordt gelegd op de dankbaarheid.
Het eerste stuk van ellende heeft men daar nooit afgelegd.
"Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Rom. 7:24" zal daar dan ook niet klinken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 okt 2005 19:52

broeloe schreef:Het is jammer dat in sommige kerkgenootschappen nogal iets teveel nadruk wordt gelegd op de dankbaarheid.
"Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Rom. 7:24" zal daar dan ook niet klinken.
Stierenderrie. Zo kan ik ook heel ongenuanceerd zeggen: Het is jammer dat in sommige kerkverbanden nogal iets teveel nadruk wordt gelegd op de ellende.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 okt 2005 22:29

*gaat dit nog verder*

????

André

Berichtdoor André » 18 okt 2005 23:07

essieee schreef:*gaat dit nog verder*

????
Idd nu je het zegt, kom op mods, let's go on with it!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 nov 2005 12:38

Raido schreef:
broeloe schreef:Het is jammer dat in sommige kerkgenootschappen nogal iets teveel nadruk wordt gelegd op de dankbaarheid.
Stierenderrie. Zo kan ik ook heel ongenuanceerd zeggen: Het is jammer dat in sommige kerkverbanden nogal iets teveel nadruk wordt gelegd op de ellende.

Hmm, volgens mij is het zo dat je niet teveel nadruk kunt leggen op de menselijke ellende, maar wel te weinig nadruk op 1 van de drie stukken (ellende, verlossing, dankbaarheid). Dus laat die vele nadruk op de ellende maar staan, maar vraag dan ook naar net zo'n grote nadruk op de verlossing en de dankbaarheid. Want als het evenwicht zoek is, is er iets grondig mis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 nov 2005 12:50

Hmm ja, je hebt gelijk. Maar gezien de andere stukken wordt er dus wel 'meer' nadruk gelegd op het eerste stuk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”