Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2005 17:27

Pauline, dankzij het feit dat mensen in hun lijf lieten snijden na hun dood, is de medische wetenschap dermate ver ontwikkeld dat allerhande ellende kan worden voorkomen en/of genezen. Als iedereen zo zou zijn dat ze het ranzig zouden vinden en dus het codicil niet zouden ondertekenen, dan zou de medische wetenschap nog steeds met aderlaten en soepgroenten aan het werk zijn...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2005 17:28

spacy schreef:
Pauline schreef:bovendien geef ik genoeg aan andere mensen. maar niet mijn lichaam.
ik denk dat je kan geven op verschillende gebieden, geestelijk psychisch lichamelijk. en die eerste 2 zijn voor mij oke, maar lichamelijk iets weggeven. nee bedankt.

nu je het zegt, met welke insteek zijn donoren eigenlijk donor ?
en tijdens je gewone leven kun je inderdaad al veel meer geven dan na je dood.

So? Als je donor bent, zegt dat toch niet dat je in dit leven minder geeft? De kans dat je daadwerkelijk donor wordt is trouwens nogal klein.

Pauline: Ik vind het enger als ik geopereerd moet worden, dan wanneer ze na m'n dood iets doen. M'n ziel is dan ergens anders en het lichaam is slechts een lege huls. Maar als jij 't niet wilt, hoeft het natuurlijk niet ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2005 17:31

Waar kun je zo'n codicil eigenlijk halen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2005 17:43

als je 18 jaar wordt, krijg je automatisch een formulier opgestuurd.
meer info: http://www.donorregister.nl/

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 sep 2005 17:51

spacy schreef:nu je het zegt, met welke insteek zijn donoren eigenlijk donor ?
en tijdens je gewone leven kun je inderdaad al veel meer geven dan na je dood.

Iemand met niet werkende nieren kan ik anders echt niet helpen tijdens mijn leven; hooguit wat geestelijke steun en een 10tje per jaar naar het nierfonds. Na mijn dood kan ik die persoon wel helpen door mijn nieren te laten recyclen.

Waarom donor?... waarom niet? Ik ben dan toch dood dus merk ik er niks meer van. Het kost mij dus in principe helemaal niks en je geeft anderen iets onbetaalbaars, namelijk een normaal leven.

Waarschijnlijk zal ik met de jaren ook wel wat soepeler tegenover het ter beschikking stellen van mijn lichaam voor de wetenschap -snijvlees voor eerstejaars - worden. Is een kwestie van oefenen in loslaten.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 sep 2005 17:55

Mariekje88 schreef:Nou, misschien heb ik het fout.. maar ik ben er op één of andere manier toch bang voor dat ze minder voor je doen om je te redden zeg maar na bijv. een ongeval. Ze hebben al die 'dingen' van donoren hard nodig he..
Ik weet het niet, maar ik heb het idee dat het soms wel eens zo gaat ;)

Zo, dat zou wat zijn zeg... als een dokter zou zeggen: Nee sorry, we gaan uw dierbare niet proberen te redden want met de organen kunnen we 10 anderen helpen. 1 telefoontje naar de media en je hebt de grootste rel in de nederlandse geschiedenis met als waarschijnlijke gevolg dat iedereen zijn donorverklaring zou intrekken.

Dat men bang is om dood te gaan is logisch, maar als je realistisch bent weet je dat het ooit ook jouw beurt is. Beter om het dan nog iets waardevols te maken voor anderen, niet?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 sep 2005 17:56

Optimatus schreef:Waar kun je zo'n codicil eigenlijk halen?

Doen hoor opti, dan ben je mijn held! :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2005 17:58

Het formulier rolt op dit moment uit mijn printer.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 sep 2005 18:03

Optimatus schreef:Het formulier rolt op dit moment uit mijn printer.

Hoera!! ::)) d:)b

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2005 18:05

Nou jij nog naar de SLU en alles is in orde ;)

Pauline

Berichtdoor Pauline » 04 sep 2005 19:19

nou gelukkig is dan niet iedereen zoals ik :wink:

vind het ook goed dat mensen het doen hoor, serieus.
maar ik kan het niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2005 20:02

Ik vind dat mensen die zelf een codicil hebben ingevuld, voorrang moeten krijgen voor transplantaties.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 sep 2005 20:35

Optimatus schreef:Ik vind dat mensen die zelf een codicil hebben ingevuld, voorrang moeten krijgen voor transplantaties.

Maak hier een apart topic van...goeie stelling!

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 04 sep 2005 21:20

MrSokkie schreef:
Mariekje88 schreef:Nou, misschien heb ik het fout.. maar ik ben er op één of andere manier toch bang voor dat ze minder voor je doen om je te redden zeg maar na bijv. een ongeval. Ze hebben al die 'dingen' van donoren hard nodig he..
Ik weet het niet, maar ik heb het idee dat het soms wel eens zo gaat ;)

Zo, dat zou wat zijn zeg... als een dokter zou zeggen: Nee sorry, we gaan uw dierbare niet proberen te redden want met de organen kunnen we 10 anderen helpen. 1 telefoontje naar de media en je hebt de grootste rel in de nederlandse geschiedenis met als waarschijnlijke gevolg dat iedereen zijn donorverklaring zou intrekken.

Dat men bang is om dood te gaan is logisch, maar als je realistisch bent weet je dat het ooit ook jouw beurt is. Beter om het dan nog iets waardevols te maken voor anderen, niet?

En dat zeggen ze er natuurlijk ook vooral bij dat ze niet alles voor je dierbare hebben gedaan he ;)
Verder wil ik m'n organen enzo wel afstaan or, daar hoef je me niet ovor te overtuigen :)

Lalage schreef:bullshit, gelukkig zet je er een knipoogje achter!

Het spijt me, maar ik heb weinig vertrouwen meer in sommige ziekenhuizen.. En dat knipoogje betekend niet dat het een grapje is. Ik hoop voor je dat je nooit in het GZG in Den Bosch op een bepaalde afdeling komt, dan ga je ditzelfde als mij denken. Want ik denk serieus dat het soms echt zo zal gaan.
Ben ik te wantrouwig? Ik denk het niet na die dingen die ik gezien heb en heb meegemaakt.. ;)

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 04 sep 2005 21:49

Optimatus schreef:Ik vind dat mensen die zelf een codicil hebben ingevuld, voorrang moeten krijgen voor transplantaties.

juist! ik heb het codicil ook ingevuld met mede als argument dat ik er voor mezelf anders geen recht op zou hebben. vind niet dat je organen van anderen aan kan nemen als je ze zelf niet beschikbaar wil stellen.

Terug naar “Archief”