GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2005 11:20

Raido, voor de vraag waarom ze niet onder het kopje reformatorisch vallen zul je even je in de kerkeschiedenis moeten verdiepen... dan merk je dat er na al die scheidingen en zo verschillende gereformeerden zijn ontstaan (ik dacht reformatorisch, syndodaal en gkv+ngk en delen van de cgk vallen daar tegenwoordig ook wel onder)

Verder zijn er ook wel overduidelijke verschillen bijvoorbeeld als je kijkt naar wie aan het avondmaal gaan, wat er aan wedergeboorte vooraf gaat en denk ook bijvoorbeeld aan kleding... ga er maar vanuit dat gkv-meisjes bijvoorbeeld niet graag naar een school gaan waar ze een rok aan moeten.

Je ziet alleen tegenwoordig dat de verzuiling ook afzwakt sommige GG's veranderen daarin ook al heel erg in sommigen zitten best dicht tegen de GKV aan..... dat zie je zowel op persoonlijk vlak als bij verschillen tussen plaatselijke gemeenten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 aug 2005 16:43

Marnix schreef:net als dat ik mijn evangelische broers en zussen als volwaardige christenen beschouw...

Volgens mij was ik hier al behoorlijk aan het nuanceren....

Marnix schreef:Overigens snap ik je reaktie al helemaal niet.

In dit bericht heb ik daarover terloops iets verteld: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=788739#788739
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 aug 2005 16:44

Hendrik schreef:ja de GKV een kerk met een eigen wereldje vind ik. Eigen kerken,scolen,verenigingen. Waar is dat nu voor nodig? Vinden ze zich zelf soms zo goed? ze geloven toch ook dat de doop zaligmakend is? Nou ja ik heb niks tegen medechristenen hoor ik vind het alleen vreemd dat ze een beetje hun eigen wereld creeeren. Straks beginnen ze nog een GKV-kledinglijn ofzoiets.

Je verhaaltje is ietwat gedateerd. Dat wat je hier noemt, is tegenwoordig wat minder sterk het geval dan in het verleden. Een goed voorbeeld daarvan is het GPV dat met de RPF gefuseerd is tot de ChristenUnie. Zeker tot in de jaren '80 was dat ondenkbaar. Tot en met toen lieten ze alleen maar GKV-kerkleden als volwaardige partijleden toe. Daar is binnen die partij altijd wel wat verschil van mening over geweest. Er waren er altijd wel die zich afvroegen "Moet dat nou zo streng?" Maar tot en met de jaren '80 bleef het beleid gewoon zo.
Ook wat betreft het gereformeerd onderwijs heb ik wel geluiden opgevangen dat men het toelatingsbeleid wil verruimen. In Groningen is zo'n besluit genomen, vernam ik eens uit een krantebericht. Hoe dat op andere vestigingen is, weet ik niet.
Dat eigen wereldje van de gereformeerd-vrijgemaakten is wat dat betreft wel een beetje op zijn retour.
En eigen kerken... wat is daar nou weer raar aan? Iedere kerkgemeenschap heeft toch zijn eigen kerk? (Ik redeneer nu even wat pragmatisch, want natuurlijk hoort de kerk één te zijn. Die verdeeldheid, die hoort niet.)

Waarom de gereformeerd-vrijgemaakten nogal geïsoleerd optrokken, heeft te maken met de belijdenis aangaande de ware kerk zoals N.G.B. art. 27-29 dat leert, en het idee van 'doorgaande reformatie' (uitgedrukt in de spreuk 'ecclesia reformata semper reformanda'). Dat laatste heeft - als ik me niet vergis - met de theologie van K. Schilder te maken. Maar ik weet niet of dat klopt als ik dat zeg. Er is ook een Nadere Reformator geweest die die spreuk gebruikte. De naam weet ik niet meer.
In ieder geval kon je wel stellen dat die gereformeerd-vrijgemaakten ernst maakten met het gereformeerde belijden omtrent de kerk. Dat is iets wat te waarderen valt.
Of dat altijd op de juiste wijze ging? Ik denk dat het in de praktijk wel eens tot exclusivisme leidde, die wel eens hautaine trekjes kon krijgen. Dat het wel eens wat farizeïstisch kon uitpakken. (Ik herinner mij dat dr. C. Trimp de kerkelijke sfeer van pakweg 40 jaar geleden wel eens zo beschreef.) Dat men wel eens te zacht naar binnen toe was, en te hard naar buiten. Ik denk dat dat principes zijn die je overal wel hebt/krijgt: bepaalde gedachtenlijnen, die in hun oorsprong niet fout zijn, maar die wel eens iets te extreem worden doorgetrokken.
Maar het serieus nemen van het gereformeerde belijden omtrent de kerk, zoals NGB art. 27-29 daar over spreekt, is iets wat te waarderen valt. Je bewust zijn van waar je als kerk voor staat, ook.

Of ze geloven dat de doop zaligmakend is? Dat is ook weer een simplistische karikatuur van de eerste orde.
De doop is teken van het verbond, en dàt is wat ze geloven. Ja, en dat de kinderen bij dat verbond horen. In de officiële GKV-theologie heeft dat 2 kanten: zegen als je leeft overeenkomstig Gods verbond, vloek als je niet leeft overeenkomstig dat verbond. Je zou i.i.g. wat betreft het verleden mogen opmerken dat deze leer met wat meer reliëf gebracht had mogen worden. Dat het wel eens wat te positief veronderstellend toeging. In hun contacten met de CGK zijn ze daarover ook wel op de vingers getikt, en is er daarover ook wel enige bezinning geweest. (Hoe ik dat t.a.v. het heden zou moeten beoordelen, dat weet ik eigenlijk niet.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2005 17:13

De GKV gelooft niet dat de doop zaligmakend is, hoewel ze wel ingingen tegen Kuypers veronderstelde wedergeboorte.

Oh en Hendrik, de GKV heeft geen eigen kledinglijn hoor... in tegenstelling tot de reformatorische kerken ;) :D :roll: (just kidding)

Voor meer info, zie hierL http://nl.wikipedia.org/wiki/Gereformee ... rijgemaakt

Wat de doop betreft ging het bij de vrijmaking (idd met Schilder als "kopman") niet of de doop zaligmakend was maar of deze altijd bleef gelden. Kuypers zei dat als iemand die gedoopt was zich van God afkeerde, dit niks meer dan geknoei en gemors met water was geweest. Hier ging de GKV Schilder tegenin door te stellen dat de doop altijd geldig blijft, maar niet automatisch zaligmakend is.

Voor meer info over de vrijmaking, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmaking
Laatst gewijzigd door Marnix op 23 aug 2005 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

André

Berichtdoor André » 22 aug 2005 17:17

Boekenlezer schreef:Ook wat betreft het gereformeerd onderwijs heb ik wel geluiden opgevangen dat men het toelatingsbeleid wil verruimen. In Groningen is zo'n besluit genomen, vernam ik eens uit een krantebericht. Hoe dat op andere vestigingen is, weet ik niet.
Ik weet b.v. dat de basisschool bij ons in de stad (ongeveer) hetzelfde toelatingsbeleid heeft als hier op refoweb.(Gods Woord en de 3 belijdens geschriften)
Dat eigen wereldje van de gereformeerd-vrijgemaakten is wat dat betreft wel een beetje op zijn retour.
Ze hebben b.v. wel een sterke band met 'De Driehoek' en 'Eleos' maar ook hier is het beleid verruimd van verschillende zijden.
Of ze geloven dat de doop zaligmakend is? Dat is ook weer een simplistische karikatuur van de eerste orde.
De doop is teken van het verbond, en dàt is wat ze geloven.
In de lijn zoals God een verbond sloot met Abram.(Ik kijk ook wel eens over kerkmuren heen dus het is misschien niet 100% vrijgemaakt wat ik vertel. 8)
Ja, en dat de kinderen bij dat verbond horen. In de officiële GKV-theologie heeft dat 2 kanten: zegen als je leeft overeenkomstig Gods verbond, vloek als je niet leeft overeenkomstig dat verbond.
Daar tussen zit nog wel je bevestiging van je geloof d.m.v. het doen van openbare geloofsbelijdenis. (mm, misschien is een korte ei beter :) )

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 23 aug 2005 09:08

ehm...

hoe zit dat nu met artikel 31
ik herrinner mij dat de gkv ook zo genoemd werd vroeger..

maar waarom?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

André

Berichtdoor André » 23 aug 2005 11:28

leclerc schreef:ehm...

hoe zit dat nu met artikel 31
ik herrinner mij dat de gkv ook zo genoemd werd vroeger..

maar waarom?
Inmiddels is de GKV en naar de toekomst gerichte kerk :)
Ik ben 42 maar weet het niet eens precies, volgens mij had het iets te maken met dat de vrijgemaakten zich steeds weer vrij maakten, zie kerk geschiedenis op de verschillende sites van de reformatorische kerken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2005 13:04

Tja Andre, je bent nooit de oud om te leren. :)

"Artikel 31" wijst naar artikel 31 van de Dordse kerkorde:

Als iemand van oordeel is dat hem door een uitspraak van een mindere vergadering onrecht is aangedaan, kan hij zich beroepen op de meerdere vergadering. De uitspraak die bij de meerderheid van stemmen gedaan is, zal als bindend worden aanvaard, tenzij bewezen wordt dat zij in strijd is met het Woord van God of met de kerkorde.

Het laatste gedeelte is waar het om ging. Vanuit de hoek van Schilder kwam er kritiek op uitspraken die waren gedaan door de gereformeerde synode, onder andere (als belangrijkste punt) gingen over Kuypers "veronderstelde wedergeboorte."

Schilder en wie met hem meegingen beroepten zich op artikel 31 om aan te geven dat niet de synode het laatste woord heeft, maar de Bijbel, en onderbouwde vanuit de Bijbel dat Kuyper op dit punt ongelijk had en de uitspraken van de synode onbijbels waren. De synode was het er niet mee eens en gaf aan dat de meerderheid van de synode voor had gestemd.

Daarom werden de afgescheidenen die de GKv vormden ook wel "artikel-31'ers" of Gereformeerde Kerk op grondslag van artikel 31 genoemd, waar de rest die niet met de afscheiding meeging "synodaal" werden genoemd. Deze termen werden in het begint overigens vaak een beetje spottend over de ander gebruikt, en "artikel 31" is geen term die je tegenwoordig nog vaak hoort in de GKV :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 aug 2005 17:55

André schreef:
Boekenlezer schreef:Of ze geloven dat de doop zaligmakend is? Dat is ook weer een simplistische karikatuur van de eerste orde.
De doop is teken van het verbond, en dàt is wat ze geloven.
In de lijn zoals God een verbond sloot met Abram.(Ik kijk ook wel eens over kerkmuren heen dus het is misschien niet 100% vrijgemaakt wat ik vertel. 8)

In dit geval past het keurig in het vrijgemaakte straatje wat je zegt. Je zal er niemand mee voor het hoofd stoten in je kerk. :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 aug 2005 18:19

Hendrik schreef:
De GKV is gewoon de GerGem met nieuwe bijbelvertaling, psalmberijming, minder wetticisme en meer vrolijkheid.

Dan is de PKN ook de ger gem met minder wetticisme,kortere kerkdiensten,gezangen en meer vrolijkheid.
Och... oprechte ziele vreugd hoeft niet naar buiten te komen natuurlijk :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2005 11:04

Hendrik, verklaar je eens nader....

Ik denk dat de verschillen in LEER tussen de Ger Gem en de PKN veel groter zijn dan tussen de GG en de GKV.

Ik denk wel dat de grootste verschillen tussen GKV en Ger Gem in vormen zitten (meer vrolijkheid is trouwens iets waar ik aan twijfel).... misschien wat minder droefheid maar om nou te zeggen dat ik zoveel vrolijkheid in de kerk zie... daar zijn GKV-ers misschien ook wel te nuchter voor :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 aug 2005 12:36

Marnix schreef:Hendrik, verklaar je eens nader....

Ik denk dat de verschillen in LEER tussen de Ger Gem en de PKN veel groter zijn dan tussen de GG en de GKV.

Ik denk wel dat de grootste verschillen tussen GKV en Ger Gem in vormen zitten (meer vrolijkheid is trouwens iets waar ik aan twijfel).... misschien wat minder droefheid maar om nou te zeggen dat ik zoveel vrolijkheid in de kerk zie... daar zijn GKV-ers misschien ook wel te nuchter voor :D
De PKN heeft bijvoorbeeld toch ook nog een ander 'boek' hoe heet het nou, heeft een of andere koning ingesteld (Willem II dacht ik)..

GKV en GerGem zijn qua leer echt heel close met elkaar, ik denk alleen dat de uitwerking van de leer anders is (haten van de wereld, definitie van de wereld, bijvertalingen, gezangen, psalmberijmingen). En de GKV valt van oudsher niet onder de Bevindelijk gereformeerde kerken :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2005 12:59

Van oudsher misschien wel maar tegenwoordig allang niet meer nee.

Wat je zegt over uitwerking van de leer klopt. Hoewel er wel verschillen zijn is de leer voor een groot deel gelijk, de GKV heeft ook de drie formulieren bijvoorbeeld.... veel dingen zijn gelijk. Maar kijk hoeveel mensen er in beide gemeenten aan het avondmaal gaan en dan heb je het bewijs dat de leer een verschillende uitwerking heeft.... ook als je kijkt naar kleding bijvoorbeeld.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 aug 2005 13:25

Marnix schreef:Van oudsher misschien wel maar tegenwoordig allang niet meer nee.

Wat je zegt over uitwerking van de leer klopt. Hoewel er wel verschillen zijn is de leer voor een groot deel gelijk, de GKV heeft ook de drie formulieren bijvoorbeeld.... veel dingen zijn gelijk. Maar kijk hoeveel mensen er in beide gemeenten aan het avondmaal gaan en dan heb je het bewijs dat de leer een verschillende uitwerking heeft.... ook als je kijkt naar kleding bijvoorbeeld.
Inderdaad

In de GKV dragen vrouwen broeken terwijl de Gergem vind dat een vrouw een rok hoort te dragen omdat een broek een mannenkleed is, toch hebben beide kerken dezelfde meningen. Mannen horen geen vrouwenkleren te dragen, en vrouwen geen mannenkleren, alleen de defintie van vrouwen/mannenkleding is anders.

Hoe zit het in de GKV met belijdenis? Gergem doe Openbare Belijdenis (lees : geen geloofsbelijdenis!)

André

Berichtdoor André » 24 aug 2005 13:47

Raido schreef:
Marnix schreef:Van oudsher misschien wel maar tegenwoordig allang niet meer nee.

Inderdaad

In de GKV dragen vrouwen broeken terwijl de Gergem vind dat een vrouw een rok hoort te dragen omdat een broek een mannenkleed is, toch hebben beide kerken dezelfde meningen. Mannen horen geen vrouwenkleren te dragen, en vrouwen geen mannenkleren, alleen de defintie van vrouwen/mannenkleding is anders.

Hoe zit het in de GKV met belijdenis? Gergem doe Openbare Belijdenis (lees : geen geloofsbelijdenis!)
Precies dat is een wezelijk leer verschil, de GKV verwoord het zo

Terug naar “Archief”