Op dat gebied vraag ik me ook af in hoeverre 4:1 een goede balans is, ongeacht de bestaande onderwerpen. Aangezien 80% van de onderwerpen die genoemd kunnen worden door atheisten of andersgelovigen, eigenlijk in een van de vier subfora horen, loop je zelfs het risico dat ze verplaatst worden na aanmaak, maar dat terzijde; als deze lijn doorgetrokken wordt, verdwijnen vrees ik alle meningen uit sommige discussies: want er is geen andere mening dan datgene dat een aantal kerkvaders 500 jaar geleden gedefinieerd heeft (in een cultuur die toch wel wat verschilde van de onze denk ik). Maar als je daar een opmerking over wil maken kan dat niet?
En ik kan begrijpen dat je een gebied wil hebben waar je als christen rust hebt van de indringers, absoluut. Als je twee of drie van de Rel. subforums afsluit, natuurlijk is dat logisch. Dan heb je een "veilige" helft, en een andere helft waar men ook breder kan discussieren.
Maar een verhouding van 4:1 betekent meer zoiets als "nou ja als je iets anders gelooft of twijfelt over bepaalde kerkelijke keuzes, mag je nog wel in dat topicje daar". Ik weet niet wat de exacte doelen zijn van dit geloofs forum, maar is het ook niet om in gesprek te kunnen komen met hen die twijfels hebben?
Laten we wel wezen. Als het reformatorische geloof klopt, zou het (zeker met een grote meerderheidsgroep) een eitje moeten zijn om elke onruststoker onmiddelijk de kop in te drukken. Uitzonderingen bestaan, en daar moet simpelweg tegen opgetreden worden door te voorkomen dat discussies offtopic gaan. Het is niet bepaald prettig als elk topic verandert in een discussie over de vraag of de Bijbel klopt (maar op dat moment ben je offtopic bezig). Ook kan ik me voorstellen dat je in sommige discussies simpelweg als beginstandpunt neemt dat de Bijbel (of bepaalde andere bronnen) correct zijn. Logisch. Maar zoals gezegd, als je discussiert over bijvoorbeeld religie, en je eist daarbij dat iedereen de reformatorische religie van tevoren ondersteunt, waar discussieer je dan nog over?
Ik denk dat de veranderingen op zich niet verkeerd zijn, maar ze mogen denk ik nog wel wat uitgebalanceerd worden.