Fietsen, zwemmen en schaatsen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jul 2005 08:19

Fly29 schreef:
essieee schreef:
André schreef:Ik vind het ook redelijk armoedig om alleen op Zondag met dingen bezig te zijn die met je geloof in God van doen hebben.
Vandaar dat ik b.v. dagelijks op het refowebforum lees. :P

Lieve schat, dat wordt ook niet beweerd!

Wat klinkt dat "lieve schat " neerbuigend. Dat kan toch op een andere manier en wel met wat meer respect? Verder houd ik mijn mond. Er schiet namelijk een waarschuwing door mijn hoofd:"Verwijder eerst die balk uit uw eigen oog voor u aan de splinter van de ander begin."

Groet,

Fly29

Zo is het niet bedoeld hoor, andre kent me :P ....dus maak jij je nu maar geen zorgen!

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 13 jul 2005 14:31

Optimatus schreef:
caprice schreef: ... Dan kunnen we de andere zes dagen wel wandelen, en desnoods wandelen we op zondag ook maar naar de kerk.

Dat is voor mij uitermate onpraktisch. Als ik in Schoohoven orgel ga spelen in de kerkdienst, zou ik dan eerst 15 km. moeten wandelen? Bij mooi weer ga ik toch echt met de fiets en bij regen met de auto. Aan een kleddernatte organist die gaandeweg snipverkouden wordt, heeft men in de regel niet zoveel. Daar komt nog bij dat ik de avonddiensten in Bergambacht en Krimpen aan de Lek ook vaak begeleid op het orgel, moet ik dan weer 8 tot 12 km. gaan lopen?

Al bij al loop ik dan 15+15+12+12=54 km. op een zondag. Als je bedenkt dat je gemiddeld 4 km/u loopt, zou ik dan echt 13 en een half uur per zondag te voet onderweg moeten zijn?

Ik was het niet van plan.

Het mág hoor, het hoeft niet!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2005 01:07

Moet je Farizeer worden Opti... die mogen ook niet zoveel lopen op zondag.

Ik moet altijd nog lachen als ik denk aan het verhaal dat mijn Opa vertelde over vroeger.... ze gingen altijd lopend naar de kerk, dat was een half uur lopen.... Maar nu was er een jongere in die kerk die vlakbij woonde... maar wat moeite had met opstaan 's ochtends... dus die ging regelmatig op de fiets naar de kerk, anders kwam hij te laat.... als hij dan aan kwam fietsen spraken veel gemeenteleden er schande van dat hij op de fiets was :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jul 2005 03:20

Marnix schreef:Ik moet altijd nog lachen als ik denk aan het verhaal dat mijn Opa vertelde over vroeger.... ze gingen altijd lopend naar de kerk, dat was een half uur lopen.... Maar nu was er een jongere in die kerk die vlakbij woonde... maar wat moeite had met opstaan 's ochtends... dus die ging regelmatig op de fiets naar de kerk, anders kwam hij te laat.... als hij dan aan kwam fietsen spraken veel gemeenteleden er schande van dat hij op de fiets was :D

Zoiets is mij ook verteld. Er waren maar een paar mensen van de gemeente die op de fiets kwamen, maar twee straten voor de kerk zetten ze die bij iemand in de achtertuin, en gingen lopend verder.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2005 10:33

Hahaha. Ernstig toch? :) Het is achteraf wel grappig.... maar ook gewoon heel hypocriet :) Sowieso dat er ooit zulke ongeschreven regels waren...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 14 jul 2005 12:08

we lezen dat God een dag afgezonderd heeft van de andere dagen. bij ons is dat de zondag. en het is een ongeschreven regel dat wij dan ook dingen laten die we door de weeks wel doen. zoals schaatsen en zwemmen.

Hoezo 'dingen laten die we door de week doen'? Rustdag, dag om te rusten en tijd te besteden aan God, maar ook lichamelijk tot rust te komen. God eren en praktisch rust hebben van je werk (om het zo te zeggen: 2 vliegen in 1 klap). Fietsen, zwemmen, schaatsen zijn over het algemeen rustgevende dingen. Alsof we de hele zondag door bezig zijn met 'de preek'. Mijn moeder leest 's avonds gewoon lekker een boek, is dat dan ook verkeerd? 'dat kun je ook wel door de week doen' (niet cynisch opvatten hoor maar bij die redenering trek ik mijn wenkbrauwen op. Hoever moet je dan gaan bij het 'doordeweekse dingen laten'?) Mijns inziens: als je God eert, de preek (geestelijk voedsel whatever) overdenkt en uitrust op de zondag (waarbij je mensen niet laat werken (marnix :wink: :P )) heb je denk ik wel een 'geslaagde zondag'.
Casae Sentum Quoque Habent

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 15 jul 2005 06:54

Romeinen 14 al nagelezen? Paulus was niet zo moraliserend bezig over de zondag over wat wel en niet mag als dat ik hier lees... Daarnaast is het zo dat de sabbat is ingesteld voor het Joodse volk. Als je goed leest, dan zie je dat Paulus niet van heiden-christenen verlangt om ook een dag apart te zetten...

Ik heb er dan ook geen moeite mee om op zondag een terrasje te pakken, te gaan zwemmen (betaald of onbetaald), te gaan voetballen of wat dan ook...

Overigens zegt Paulus hier ook dat als je geweten in opstand komt tegen de dingen die je doet, je dan zonde bedrijft... Dus voor hen die dit op zondag niet kunnen doen, niet doen dus :mrgreen:

* Gooit knuppel in hoenderhok *
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 jul 2005 11:28

Om nou op zondag een terrasje te pikken of iets betaald te doen, dat vind ik zelf persoonlijk te ver gaan. Gij zult niet arbeiden noch uw naaste om het eens ingekort te zeggen. Maar onbetaald zwemmen of schaatsen, daar werkt in principe niemand voor. Maar waar ik wel bang voor ben is dat van het een het andere komt.
Het valt me trouwens op dat er zo verschrikkelijk veel verschillende meningen zijn, van terrasje pikken op zondag is geen bezwaar en aan de andere kant zijn er ook reakties van "compleet nix doen" op zondag.

Van heel oude mensen hoor ik nog wel eens dat ze op zondag de vaat niet deden vroeger. Dat was me een bende op de maandag!

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 15 jul 2005 11:57

pol schreef:Gij zult niet arbeiden noch uw naaste om het eens ingekort te zeggen.
Maar dit gold de sabbat, en daarmee het Joodse volk. Mag je dit wel één op één doortrekken naar onze samenleving?
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2005 17:20

pol schreef:Om nou op zondag een terrasje te pikken of iets betaald te doen, dat vind ik zelf persoonlijk te ver gaan. Gij zult niet arbeiden noch uw naaste om het eens ingekort te zeggen. Maar onbetaald zwemmen of schaatsen, daar werkt in principe niemand voor. Maar waar ik wel bang voor ben is dat van het een het andere komt.
Het valt me trouwens op dat er zo verschrikkelijk veel verschillende meningen zijn, van terrasje pikken op zondag is geen bezwaar en aan de andere kant zijn er ook reakties van "compleet nix doen" op zondag.

Van heel oude mensen hoor ik nog wel eens dat ze op zondag de vaat niet deden vroeger. Dat was me een bende op de maandag!

Tja.... als ik de bijbel er op nasla en al helemaal lees wat er over de sabbath wordt geschreven in het nieuwe testament vind ik het niet doen van de vaat, het vinden dat je geen televisie mag kijken op zondag etcetera sowieso te ver gaan. Niet werken = je inkomen verdienen.... en dat doe je niet als je de vaat doet en al helemaal niet als je gaat ontspannen. Wat anderen laten werken betreft, de vraag is of je iemand voor je laat werken als je op zondag een terrasje pakt. Het is niet zo dat die ander voor jou werk, die maakt de keuze te werken op zondag en werkt die dag gewoon. Maar goed, dat daar de meningen over verschillen kan ik me nog wel voorstellen.

In ieder geval leert Jezus door zijn handelen tegen de farizeeen dat we van de zondag geen vreselijk dag moeten maken waarop vanalles niet mag en zo... een dag waar je eigenlijk tegenop ziet... De sabbath is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath. Als mensen dus vinden dat je niet lekker een stuk mag fietsen of wat voor sport dan ook maar, als je niet de vaatwasser mag doen/afwassen, en ga zo maar door wordt er een karikatuur van de rustdag gemaakt, wordt er op een farizeese manier met de zondag omgegaan. Laten we daar voor oppassen. Dan slaan we de plank namelijk behoorlijk mis.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 jul 2005 21:39

Fly29 schreef:Wat klinkt dat "lieve schat " neerbuigend. Dat kan toch op een andere manier en wel met wat meer respect? Groet,

Fly29

Nou, ik vind het juist lief klinken als iemand lieve schat tegen mij zou zeggen.
Heb je liever dat ze " domme klier" tegen je zou zeggen dan?
Tegen mij mogen ze wel lieve schat zeggen, hoor, graag zelfs!!!!!!!!!!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 jul 2005 11:32

Mariamagdalena schreef:
Fly29 schreef:Wat klinkt dat "lieve schat " neerbuigend. Dat kan toch op een andere manier en wel met wat meer respect? Groet,

Fly29

Nou, ik vind het juist lief klinken als iemand lieve schat tegen mij zou zeggen.
Heb je liever dat ze " domme klier" tegen je zou zeggen dan?
Tegen mij mogen ze wel lieve schat zeggen, hoor, graag zelfs!!!!!!!!!!

Precies!!!!!!!!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 17 jul 2005 11:43

Het is nu echt schaatsweer :mrgreen:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 jul 2005 14:07

klunen heet dat toch?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 17 jul 2005 14:09

Inderdaad :wink: