pol schreef:Om nou op zondag een terrasje te pikken of iets betaald te doen, dat vind ik zelf persoonlijk te ver gaan. Gij zult niet arbeiden noch uw naaste om het eens ingekort te zeggen. Maar onbetaald zwemmen of schaatsen, daar werkt in principe niemand voor. Maar waar ik wel bang voor ben is dat van het een het andere komt.
Het valt me trouwens op dat er zo verschrikkelijk veel verschillende meningen zijn, van terrasje pikken op zondag is geen bezwaar en aan de andere kant zijn er ook reakties van "compleet nix doen" op zondag.
Van heel oude mensen hoor ik nog wel eens dat ze op zondag de vaat niet deden vroeger. Dat was me een bende op de maandag!
Tja.... als ik de bijbel er op nasla en al helemaal lees wat er over de sabbath wordt geschreven in het nieuwe testament vind ik het niet doen van de vaat, het vinden dat je geen televisie mag kijken op zondag etcetera sowieso te ver gaan. Niet werken = je inkomen verdienen.... en dat doe je niet als je de vaat doet en al helemaal niet als je gaat ontspannen. Wat anderen laten werken betreft, de vraag is of je iemand voor je laat werken als je op zondag een terrasje pakt. Het is niet zo dat die ander voor jou werk, die maakt de keuze te werken op zondag en werkt die dag gewoon. Maar goed, dat daar de meningen over verschillen kan ik me nog wel voorstellen.
In ieder geval leert Jezus door zijn handelen tegen de farizeeen dat we van de zondag geen vreselijk dag moeten maken waarop vanalles niet mag en zo... een dag waar je eigenlijk tegenop ziet... De sabbath is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath. Als mensen dus vinden dat je niet lekker een stuk mag fietsen of wat voor sport dan ook maar, als je niet de vaatwasser mag doen/afwassen, en ga zo maar door wordt er een karikatuur van de rustdag gemaakt, wordt er op een farizeese manier met de zondag omgegaan. Laten we daar voor oppassen. Dan slaan we de plank namelijk behoorlijk mis.