"Uw wil geschiede" [EO] 30 Juni: Gebedsgenezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

miss t

Berichtdoor miss t » 03 jul 2005 09:10

Elladan schreef:
jas schreef:
miss t schreef:
Brion schreef:
miss t schreef:Nee, de documentaire is daar niet duidelijk over, het is wat jìj eruit haalt. Er wordt met geen woord over bereagemeentes of een pastor Sunday gerept.

Dan heb ik een andere versie van de documentaire gezien of een totaal andere documentaire. Ik heb een docu gezien waar een echtpaar totaal in de vernieling is geholpen door een Berea-gemeente, een pastor-Sunday-gebedsgenezingsbijeenkomst in de jaarbeurshallen, en een gebedsgroepje. Een "pastorale ramp" zoals Ds. Rob van Essen zei.

Als voor jou de documentaire niet duidelijk is over de zeer kwalijke kanten van gebedsgenezing, dan is dat jouw zaak; voor mij 'ie is wel duidelijk. Als tijdens de gebedsgenezing de moeder gedwongen wordt om na te zeggen: "Vergeef me Heer, dat ik dacht dat mijn kindje zal overlijden" en tijdens diezelfde bijeenkomst wordt geschreeuwd dat "de artsen het kindje ter dood hebben veroordeeld", en het is voor jou niet duidelijk of dit een buitengewoon slechte zaak is, dan laat ik het hier bij, omdat dan verdere discussie zinloos is.


Wat een vijandige toon sla je toch aan!

Verdere discussie is op deze manier idd zinloos.

Maar hij heeft wel 100% gelijk. Gebruik toch je verstand.


Gelijk heeft ie iig wel ja...



Als jullie goed lezen (in alle posts), zul je zien dat ik ècht m'n best gedaan heb om hem/haar te begrijpen en om begrepen te worden... Deze persoon gaat helaas persoonlijk op mij reageren terwijl hij/zij, als ze/hij goed had gelezen, erachter had kunnen komen dat we het meer eens zijn dan hij/zij nu denkt! Hij/zij heeft me gewoon niet begrepen, wat gewoon de narigheid is van een discussieforum en lettertjes op een beeldscherm waar je geen intonatie en gezichtsuitdrukkingen ed bij kunt zien.

Jas zegt nu als reactie op één post dat ik m'n verstand niet gebruik. Ik sta perplex! Wat een gevoelsreactie! En hij wordt bijgevallen door Elladan... Ik zit hier echt met grote ogen.


Maar goed nog één keer dan zal ik proberen mijn reactie helder uiteen te zetten:
Ik heb met pijn in m'n hart naar het programma gekeken. Ik heb met afschuw gehoord en gezien hoe twee ouders met grote liefde voor hun kind en met groot vertrouwen in God, in een hoek werden gedrukt waar enkel kortzichtigheid en angst nog mogelijk waren. En dat dit nog niet ophield nadat het kindje gestorven was, vind ik echt heel erg.

Ik persoonlijk vind het alleen ver gaan om te zeggen dat al die gebedsbijeenkomsten daarom verkeerd zijn, dat alle bereagemeenten (en andere gemeenten) verkeerd bezig zijn. De reden daarvoor kun je ook lezen in de posts van Naomi.
Mensen en plaatsen veroordelen (terwijl ik er niet bij was) waar genezing en bekering in de naam van Jezus Christus plaatsvìndt, vind ik èrg gevaarlijk zelfs! Ik heb wèl begrip voor de teleurstelling die mensen ervaren wanneer ze slechte ervaringen hebben. En zal luisteren wanneer mensen, op grond van persoonlijke ervaring en kennen van 'genezers', kunnen zeggen dat wat er gebeurt letterlijk niet klopt met Gods woord.

Kan God genezen? Zonder twijfel. Ik heb het zelf meegemaakt en ken zelfs mensen die een kindje dat gestorven was, weer levend zagen worden.
Is er een foefje, een maniertje, een bepaalde geloofshouding die dat kan bewerkstelligen? Ik betwijfel het. God heeft altijd het laatste woord. Gelukkig maar... Opdat niemand in zichzelf roeme...

Maar nogmaals: Ik betreur ten zéérste de manier waarop deze ouders dit hebben meegemaakt en bid echt dat het hun vertrouwen en geloof in God niet zo geschaad heeft dat ze nooit meer echt durven te vertrouwen en geloven in een Vader die zorgt voor Zijn kinderen.

Hiermee heb ik het laatste hierover gezegd.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jul 2005 10:09

naomi schreef:Jammer dat jouw ervaringen met berea mensen en gebedsgenezing negatief zijn.
Ik zelf heb absoluut goede ervaringen met mensen uit berea gemeenten. Ik denk dat het niet goed is om, vanuit dit soort ervaringen, direct een waardeoordeel toe te kennen aan een groep mensen of gemeente.
Daarnaast heb ik ook positieve ervaringen met gebedsgenezing.

Ik kan namelijk ook zeggen dat ik negatieve ervaringen heb met reformatorische christenen/kerken, dus de reformatorische christenen of kerken deugen niet....

Helemaal mee eens, dat een hele geloofsgemeenschap niet op enkelen mag worden afgerekend.
Maar ik ben te veel tegengekomen, dat het alleen maar 'hallelujah, prijs de Heer" is en er geen of nauwelijks oog is voor verdriet of moeiten.
Het dwingende staat mij tegen en ook dat je gelijk voor ongelovige - of op zijn minst als enigszins dwalend, of niet meer toegewijd aan de Heer - afgeschilderd wordt.

Kijk, wanneer er vanuit wordt gegaan dat als het gebed om genezing niet verhoord wordt, het misschien wel aan jouw geloof zou kunnen liggen, gaan ze veel te ver. Gaat iedere groepering die dit "verkondigt" veel te ver. Wij kunnen niet en nooit God onze wil opleggen.
Dit programma heette niet voor niets: "Uw wil geschiede..." We bidden niet: "onze wil geschiede"... maar juist het gebed des Heren. En dan past ons bescheidenheid en vertrouwen dat Hij het goed zal maken op Zijn wijze.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 jul 2005 11:32

Ik ben het helemaal met Riska eens. Vanochtend hoorde ik een preek waarin ook gezegd werd dat God niet altijd alles doet wat je vraagt, maar Hij geeft wel de Heilige Geest aan wie daarom vragen en je wordt in de bijbel opgeroepen om het verlangen van je hart aan God te vertellen.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jul 2005 11:51

Maar het is juist kenmerkend voor dit soort geloofsgemeenschappen. In een 'gewone' kerk zal iets dergelijks zich nooit voordoen. Noch links, noch rechts in het prot. spectrum gebeuren dit soort dingen dan alleen in typisch ariminiaanse gemeenschappen. Ik vind het afschuwelijk.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2005 12:43

Of het in traditionele kerken wel altijd goed gaat vraag ik me af Jas. Ik denk dat gebedsgenezing helemaal niet verkeerd is en absoluut neit onbijbels. Alleen is de manier waarop het gebeurt nie altijd goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2005 12:55

jas schreef:Maar het is juist kenmerkend voor dit soort geloofsgemeenschappen. In een 'gewone' kerk zal iets dergelijks zich nooit voordoen. Noch links, noch rechts in het prot. spectrum gebeuren dit soort dingen dan alleen in typisch ariminiaanse gemeenschappen. Ik vind het afschuwelijk.


Ik heb nog nooit gehoord van dergelijke toestanden bij de Remonstranten. Nu ben ik nog nooit in een Remonstrantse dienst geweest, maar ik volg het "kerkelijke wereldje" toch vrij aardig.

In de Anglicaanse, Rooms- en Oud-Katholieke kerken wordt wel eens de zalving der zieken toegepast. De olie is dan een sacrament dat de zieke niet zonder meer geneest (het is geen toverolie), maar bedoeld om de "wonde" te "behandelen": de zieke mee te geven dat hij niet alleen is. Een opdracht tot deze behandeling wordt in de brief van Jacobus heel duidelijk gegeven: Jac. 5:14.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

gurl
Mineur
Mineur
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 feb 2005 19:25

Berichtdoor gurl » 03 jul 2005 13:01

jas schreef:Maar het is juist kenmerkend voor dit soort geloofsgemeenschappen. In een 'gewone' kerk zal iets dergelijks zich nooit voordoen. Noch links, noch rechts in het prot. spectrum gebeuren dit soort dingen dan alleen in typisch ariminiaanse gemeenschappen. Ik vind het afschuwelijk.


Tja daar doen zich dan weer andere dingen voor he...

Ik ben het ermee eens dat je niet Gods wil kan afdwingen en dat ze in deze documentaire veel te ver gingen maar dat betekent niet dat alle gebedsgenezing slecht is.
De moeder van een vriend van mij was half gehandicapt door iets aan haar knie en daar hebben ze 7 jaar voor gebeden...en ik ken ook het verhaal van Smith Wigglesworth die zijn overleden vrouw tot drie keer toe oppakte tegen de muur aan zette en pas bij de derde keer kwam ze tot leven...ik bedoel maar.
Je moet dus een middenweg vinden...
stomp niet af, blijf slijpen

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jul 2005 21:08

Optimatus schreef:
jas schreef:Maar het is juist kenmerkend voor dit soort geloofsgemeenschappen. In een 'gewone' kerk zal iets dergelijks zich nooit voordoen. Noch links, noch rechts in het prot. spectrum gebeuren dit soort dingen dan alleen in typisch ariminiaanse gemeenschappen. Ik vind het afschuwelijk.


Ik heb nog nooit gehoord van dergelijke toestanden bij de Remonstranten. Nu ben ik nog nooit in een Remonstrantse dienst geweest, maar ik volg het "kerkelijke wereldje" toch vrij aardig.

In de Anglicaanse, Rooms- en Oud-Katholieke kerken wordt wel eens de zalving der zieken toegepast. De olie is dan een sacrament dat de zieke niet zonder meer geneest (het is geen toverolie), maar bedoeld om de "wonde" te "behandelen": de zieke mee te geven dat hij niet alleen is. Een opdracht tot deze behandeling wordt in de brief van Jacobus heel duidelijk gegeven: Jac. 5:14.

Er zitten meer remonstranten buiten de remonstrantse broederschap dan erin.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2005 00:19

Ga nou niet met losse flodders gooien maar werk het ook even uit. Maak het eens concreter.

En ga je nou niet heel kort door de bocht door de reactie van Optimatus op jou reactie met zo'n opmerking te beantwoorden? Een onschuldige, argeloze lezer die je niet zo vaak heeft zien reageren zou zomaar kunnen denken dat je iedere vorm van gebedsdiensten voor zieken (waarbij de zieken aanwezig zijn) als remonstrants afdoet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jul 2005 00:54

Marnix schreef:Ga nou niet met losse flodders gooien maar werk het ook even uit. Maak het eens concreter.

En ga je nou niet heel kort door de bocht door de reactie van Optimatus op jou reactie met zo'n opmerking te beantwoorden? Een onschuldige, argeloze lezer die je niet zo vaak heeft zien reageren zou zomaar kunnen denken dat je iedere vorm van gebedsdiensten voor zieken (waarbij de zieken aanwezig zijn) als remonstrants afdoet.

Laten we het maar ontopic houden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 04 jul 2005 01:07

okey on-topic :wink:

Ik heb de uitzending ook gezien. Ik vond het, zoals al meer gzegd, afschuwelijk hoe die mensen gemanipuleerd werden door gebedsgenezers. Ik vond het verschrikkelijk toen er door de gebedsgenezers zelfs op werd genezen dat de vrouw het zelf had veroorzaakt, want daar kwam het toch op neer. Ik heb zelf ook gebedsgenezingsdiensten meegemaakt. Het valt me wel altijd op dat het altijd zo dwingend gebracht word, God zal en moet genezen. Ik vind het opvallend hoe weinig er in zulke diensten gebeden word "maar Uw Wil geschiedde", daarom was de titel van de uitzending ook zo voortreffelijk gekozen. Die dwingende manier valt mij echt op in de keren dat ik zulke diensten heb meegemaakt, overigens heb ik ook wonderen voor mijn ogen zien gebeuren, maar de manier waarop beangstigde mij soms wel.
De documentaire had voor mij nog wel een stap verder mogen gaan. Wat mij nou juist zo interesseerde was de confrontatie met de gebedsgenezers die in de uitzending voor kwamen. Ik had graag een reactie gezien van die mensen op hoe uiteindelijk de geboorte was afgelopen. Wat zou hun verklaring nu zijn dat het kindje uiteindelijk toch niet levensvatbaar ter wereld kwam? Zeker leek me dat interessant omdat ze er toch zo dwingend mee bezig waren geweest betreffende de genezing. Een soort verantwoording misschien.
Tuurlijk geloof ik in wonderen en dat genezing na gebed mogelijk is, maar de praktijk van gebedsgenezing zoals die gebeurd, had en heb en houd ik toch mijn twijfels bij.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 04 jul 2005 10:21

Ben er veel mee bezig geweest het afgelopen weekend, met de documentaire. Veel over gepraat ook met mensen om mij heen.

Ik vind het moeilijke van deze documentaire dat nu voor veel mensen hun vooroordelen over gebedsgenezing worden bevestigd en dus meteen gebedsgenezing (jan zijlstra, stolwijk e.d.) afgeschreven wordt. Want zie je wel: het klopt toch niet.
Dat vind ik echt heel gevaarlijk. Ik heb wel eens gepraat met een man die ook 'gebedsgenezer' (raar woord, net alsof die man het dan zelf kan.., voor de duidelijkheid gebruik het alleen wel even) is. Hij bid veelal op zo'n zelfde manier als die russische vrouw in uwg. Hij vertelde mij echter dat hij niet voor alle zieke mensen bad. Hij bid met mensen waarvan God tegen hem zegt dat hij ervoor moet bidden. Hij laat zich daarin leiden door de Heilige Geest. Dit kun je ook duidelijk herkennen aan de vruchten van wat hij doet. Je ziet mensen genezen, mensen rust vinden, mensen tot geloof komen.

Dat is belangrijk bij alle gebedsgenezers e.d. die je tegen komt, waar dan ook. Jezus zegt zelf dat je naar de vruchten moet kijken. (lucas 6).
Bij de vrouw uit de film zag je geen goede vruchten. De moeder van het kind liep maandenlang in een kramp: ze moest en zou geloven. Het kind is niet genezen en de ouders hadden een psychiater nodig om er bovenop te komen. Lijkt me niet dat God op die manier werkt.

Ik denk dus dat je moet uitkijken met het op 1 hoop gooien van alle gebedsgenezers.
Laatst gewijzigd door naomi op 04 jul 2005 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 04 jul 2005 10:32

Gebedsgenezing: de mens bidt, God beschikt. Daarom ben ik ook tegen de term gebedsgenezer. Want de mens geneest niet, maar God. De genezing is een vrucht van Gods goedheid over ons. Daarom hobbel ik ook niet achter zgn. gebedsgenezers aan, alsof het om hen zou gaan. Het gebed van een rechtvaardige vermag inderdaad veel (Jak. 5:16), maar niet zonder meer alles en zeker niet op de automatische piloot. Paulus bad dat een doorn in zijn vlees verwijderd zou worden en hij werd niet verhoord (2 Kor. 12:7). Mozes bad dat hij alsnog het beloofde land in mocht gaan, maar hij moest toch sterven (Deut. 3:23-27).

En bovendien: we moeten niet vertrouwen op speciale mensen die, als zij maar voor ons bidden, ons een grotere kans geven op genezing. Want dat is bijgeloof (hoewel ik het belang van voorbede door mede-christenen hiermee trouwens niet ontken). We moeten zelf bidden, ons zelf richten tot de levende God, alles van Hem verwachten en op Hem vertrouwen.
Laatst gewijzigd door elbert op 04 jul 2005 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 04 jul 2005 10:44

Terugredenerend moet het -menselijk gesproken- afschuwelijk geweest zijn voor G.d Zelf.. De manier waarop in Zijn Naam werd gesproken terwijl het onzin was en Zijn mensen kapot maakte..

Het maakt dat je als mens alleen maar om vergeving kunt vragen.
..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2005 12:45

Maar weet je wat ik zo vreemd vind.... Ik heb heel kort wat van de documentaire gezien... dus corrigeer me als ik het mis heb... maar was er in de uitzending ook niet iemand die wel genezen was?

Is het niet vreemd dat, als het niet op een goede manier zou gebeuren, er tijdens dergelijke diensten toch mensen genezen worden? Hoe komt dat?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 116 gasten