Scheiden...?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Simson

Berichtdoor Simson » 07 mar 2003 19:24

surfer schreef:het is een uiterste middel, en alleen omdat het blijkbaar niet anders schijnt te kunnen. Christus heeft er geen enkele waardering voor, het klinkt heel afkeurend.

He wat is dat nu? Ongeloof?
Tegen mij werd altijd gezecht. Met Jezus is alles mogelijk. Met Hem kan je over een muur springen.
Dan kun je ook nog wel getrouwd blijven!
En aan wie geef je toe als je scheid? (niet aan je maag /darm)
Maar Jezus was tegen en de Duivel voor.
Dus wie volg je op zo'n moment?

Mzzl,
Simson

Simson

Berichtdoor Simson » 07 mar 2003 19:36

Jaja dan bedenk je je wel even.
Maar de meesten nemen de bijbel niet zo nauw als het ze tegen staat.
Kan dus in dit geval ook zo zijn!

Mzzl,
Simson

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2003 19:42

Simson schreef:He wat is dat nu? Ongeloof?
Tegen mij werd altijd gezecht. Met Jezus is alles mogelijk. Met Hem kan je over een muur springen.
Dan kun je ook nog wel getrouwd blijven!
En aan wie geef je toe als je scheid? (niet aan je maag /darm)
Maar Jezus was tegen en de Duivel voor.
Dus wie volg je op zo'n moment?

Met Jezus is inderdaad alles mogelijk. Maar je moet wel naar Hem luisteren! God geeft je keuzevrijheid, maar als je de verkeerde keuzes maakt, zul je daar wel de consequenties van moeten dragen. Als je tijdens je verkeringstijd je eigen gang gaat, en niet samen blijft bidden en uitzoeken of God jullie samen wil hebben, kan het best zo zijn dat je uiteindelijk met de verkeerde trouwt. En een brak huwelijk vindt de Duivel geweldig hoor! Die laat je vervolgens ook gerust denken dat je bij elkaar moet blijven, zodat je er geestelijk (en lichamelijk, wie weet) helemaal onderdoor gaat.

Ik heb met iemand uit mijn gemeente gepraat, die pas gescheiden is.
Kan ik iedereen aanraden, die een relatie heeft en aan toekomstplannen zit te denken. Ze kunnen je vertellen van de kleine dingetjes, waar je tijdens je verkering tegenaan loopt. Dingetjes waarvan je denkt: "Ach, die gaan wel over als we getrouwd zijn." Of misschien: "Als we ervoor bidden, zorgt God wel dat het over gaat." Maar meestal worden die kleine dingetjes steeds groter, zodat je relatie, als je eenmaal getrouwd bent, kinderen hebt enzovoort, steeds slechter wordt.

pippylangkous
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pippylangkous » 07 mar 2003 21:11

wij hadden het pas op catechesatie ook over scheiden,de ouderling zei dat het wel mag als er overspel gepleegd word (ben he wel mee eens)t maar dan mag je niet meer hertrouwen, ook degene die geen overspel heeft gepleegd als die het wel doet pleegt degene die de gescheidene trouwt ook overspel pleegt! hij zei ook als je naar iemand kijkt je dan eigenlijk al overspel pleegt????????? en wat als je verkering heb en je gaat er met een ander vandoor is het dan ook overspel???? vaak zijn het de kinderen die het er het meest onder leiden in allebei de situaties,bedoel ook als de ouders bij elkkaar blijven ken iemand die pas gingen scheiden toen de kinderen groot waren toen ze eindelijk gingen scheiden zeiden de kinderen waarom hebben jullie dat niet eerder gedaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2003 09:20

Christus was er wel duidelijk over. Scheiden mag niet, maar vanwege de hardigheid uws harten............
Dus het mag niet. Maar als het soms echt niet anders meer kan, dan mag roddelen zeer zeker helemaal niet!
Want die roddelaars, hebben die dat echtpaar geholpen toen ze in de problemen zaten? Om er toch nog uit te kunnen komen?
Ik denk het niet, dus dan zijn ze misschien ook wel schuldig aan die echtscheiding, en zouden beter de hand in eigen boezem kunnen steken.
Ik kan me situaties voorstellen waarin er echt geen andere weg meer mogelijk is, maar het gevaar zit er tegenwoordig wel in dat we mee gaan doen met de wereld. We houden niet meer van elkaar is een veel gehoorde reden om te scheiden.
Maar hoe zit het dan met de trouw die je aan elkaar beloofd heb aan het begin van je huwelijk, voor God en zijn gemeente?
Soms is het inderdaad zo dat de trouw het overneemd van de liefde, maar als je God vraagt om de liefde weer terug te krijgen zal Hij je zeker niet onverhoord laten staan. En dat is niet een cliche antwoordt, ik heb het uit eigen ervaring.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 08 mar 2003 15:56

Iemand uit mijn familie die is bij haar man gebleven, ondanks het feit dat hij haar verre van goed behandelde. Puur om de reden dat zij hem voor God trouw had beloofd en dat ze zich koste wat t kost aan die belofte wilde houden.
Verder ben ik ben ik t eens met Joepie: die mensen die erover roddelen zijn geen haar beter. Soort van ramptoeristen zeg maar, lekker kleppen over andermans ellende en allemaal met je oordeel klaar staan, terwijl ze er vaak t fijne niet van weten.

Simson

Berichtdoor Simson » 08 mar 2003 18:02

chickie schreef:Iemand uit mijn familie die is bij haar man gebleven, ondanks het feit dat hij haar verre van goed behandelde. Puur om de reden dat zij hem voor God trouw had beloofd en dat ze zich koste wat t kost aan die belofte wilde houden.
Verder ben ik ben ik t eens met Joepie: die mensen die erover roddelen zijn geen haar beter. Soort van ramptoeristen zeg maar, lekker kleppen over andermans ellende en allemaal met je oordeel klaar staan, terwijl ze er vaak t fijne niet van weten.

Dit is het he!
Als ik met on-kerklijk iemand zulke dingen hoor bij Christenen.
Zomaar tussen koffie door zulke roddels is niet goed voor Christelijk imago!
Daarom was D. Duck en ben ik er mischien wat raar tegen aan gaan kijken!
Maar dit is weer anderonderwerp.
Als het moeilijk is (scheiding) draagt God je toch?
Tenminste heb ik een gelezen (Droom die geen bedrog is, dacht ik)
Waarom zie je dan anders bij zovelen? Gebrek aan wil of geloof mischien?

Mzzl,
Simson

Ps ik probeer niemand te oordelen, komt het wel zo bij je over dan zal het wel zo zijn.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 08 mar 2003 18:31

Ik denk dat mensen vaak worstelen met het feit dat ze ten overstaan van God natuurlijk in eerste instantie beloofd hebben elkaar eeuwig trouw te blijven. Een belofte aan God is erg belangrijk.
Mocht je in een huwelijk zitten waarin het niet goed gaat, zal God je ook heus wel kracht en leiding geven.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 mar 2003 09:29

Je zegt precies hetzelfde als ik, Edge. :?:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 mar 2003 16:04

surfer schreef:de basis van alles is een oprecht geloof in God. Dan kun je ook weten of je je partner van God krijgt of dat je die zelf uitgekozen hebt. In het laatste geval moet je niet vreemd opkijken als later de wegen uiteen gaan lopen.

Deze quote bedoelde je, surfer?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 12 mar 2003 17:12

chickie schreef:Ik denk dat mensen vaak worstelen met het feit dat ze ten overstaan van God natuurlijk in eerste instantie beloofd hebben elkaar eeuwig trouw te blijven. Een belofte aan God is erg belangrijk.
Mocht je in een huwelijk zitten waarin het niet goed gaat, zal God je ook heus wel kracht en leiding geven.

Ik denk dat dit op zich goede argumenten zijn, die de grond raken van menig geval van echtscheiding.
Mat.19:7 Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest. 9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, [die] doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet [ook] overspel. 10 Zijn discipelen zeiden tot Hem: Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen. 11 Doch Hij zeide tot hen: Allen vatten dit woord niet, maar dien het gegeven is.

Maar nu even enkele meer extreme voorbeelden uit de praktijk van alle dag.

1 - Een van beide partners gaat bij herhalign vreemd, of houdt er een tweede relatie op na.Mag de ander scheiden?

2 - Een van beide partners gebruikt fysiek geweld in het huwelijk;Mag de ander scheiden?

3 - Een van beide partners misbruikt de kinderen.Mag de ander scheiden?

4 - Een van beide partners houdt zich bezig met satisme en/of occultisme, en wil de andere tot deze geestelijke stroming overhalen.Mag de ander scheiden?

Is dit 4x nee, 4x ja of iets anders?

John

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 12 mar 2003 17:25

Maar nu even enkele meer extreme voorbeelden uit de praktijk van alle dag.

1 - Een van beide partners gaat bij herhalign vreemd, of houdt er een tweede relatie op na.Mag de ander scheiden?

2 - Een van beide partners gebruikt fysiek geweld in het huwelijk;Mag de ander scheiden?

3 - Een van beide partners misbruikt de kinderen.Mag de ander scheiden?

4 - Een van beide partners houdt zich bezig met satisme en/of occultisme, en wil de andere tot deze geestelijke stroming overhalen.Mag de ander scheiden?

Is dit 4x nee, 4x ja of iets anders?

Ad 1: Bij 1 keer vreemdgaan vind ik dat je naar een oplossing moet proberen te zoeken, maar herhaaldelijk vreemdgaan/ andere relatie is zeker reden tot scheiding!
Ad 2: Niet na de eerste keer, wel bij herhaling
Ad 3: Ja, onmiddellijk; kinderen mogen nooit slachtoffer zijn!
Ad 4: Niet meteen. Je moet in het huwelijk zoeken naar oplossing. Het is jouw verantwoordelijkheid om je partner te helpen.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 12 mar 2003 18:21

Dit antwoord is niet gebaseerd op wat hiervoor werd geschreven.

De Eeuwige is tegen scheiding. Daar is de bijbel duidelijk over. Hoe te handelen bij een echtelijk conflict is moeilijk. Je kan er lang of kort over speculeren, maar je komt er nooit uit. Ieder conflict is anders, begint anders eindigd anders.

De mogelijkheid om te scheiden heeft de Eeuwige bewust aangebracht.
Denk je eens in als een man en vrouw dusdanig met elkaar in conflict zijn dat er een onleefbare situatie dreigt. Wat is dan beter scheiden of bij elkaar blijven tot er gewonden of dooien vallen. Ook voor de kinderen is het in dergelijke gevallen beter dat er een scheiding komt.
Dit is niet een vrijbrief om er maar oplos te scheiden, dat is absoluut niet de bedoeling. In die tijd had de vrouw geen status, zoals ze hedentendage dat wel heeft (tot op zekere hoogte :mrgreen: )De scheidbrief was voor de vrouw als borg dat zij niet veramrde. Hertrouwen was geen optie in die tijd, wat betreft de vrouw.

Een scheiding moet ten alle tijden vermijden worden. Maar als de situatie het niet anders toelaat is het beter te scheiden. maar wel dusdanig dat beide partners goed terecht komen, want ze zijn beide dader als slachtoffer.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 mar 2003 12:33

Er wordt meestal gepraat over de gevolgen, over de consequenties?

Maar je moet zorgen dat het begin goed is. Dan kun je talloze opties schrappen, die zijn gewoon niet aan de orde. Bij scheiden heb je het altijd over het kiezen tussen twee kwaden.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mar 2003 12:48

surfer schreef:Er wordt meestal gepraat over de gevolgen, over de consequenties?

Maar je moet zorgen dat het begin goed is. Dan kun je talloze opties schrappen, die zijn gewoon niet aan de orde. Bij scheiden heb je het altijd over het kiezen tussen twee kwaden.

Denk dat je hiermee een goeie aankaart. Trouwen op basis van uiterlijk (leuk snoetje, mooie ogen, etc.) is nogal in.

Wat scheiden betreft. Is volgens mij niet precies te definiëren, wanneer wel, wanneer niet. Volgens de Bijbel alleen in geval van overspel. Volgens mij mag het ook wel bij fysiek geweld, satisme, etc. (4x ja dus)
Dit hangt ook af van de ernst van de situatie. Heeft hij/zij er spijt van, is het al de zoveelste keer, etc.
Je moet idd kiezen uit twee kwaden, een keuze die je biddend moet maken.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Terug naar “Archief”