Hoe (on)geloofwaardig is het christendom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

miss t

Berichtdoor miss t » 30 jun 2005 10:21

jostitosti schreef:je zou het christendom ongeloof waardig kunnen noemen omdat het zichzelf niet kan bewijzen.....zoals met elk ander geloof.....

tenzij je een bril op zet en dingen aan God toe gaat schrijven.....(denk aan ontstaan van de aarde, tot standkoming van de bijbel etc)

net zoals met elk ander geloof....

als je alles dan maar door die bril ziet dan klopt het.....net zoals met elk ander geloof....

In weze heb je ook een bril op als je God niet erkent.
In alle gevallen is er sprake van visie.
Je kunt alleen kiezen voor wat jij denkt dat de beste visie is.

Als ik een marktkraam tegen kwam waar ze allemaal brillen verkochten en ik zou zonder bril niks kunnen zien, dan ga ik verschillende brillen passen. Ik zou bij anderen kunnen checken of dat wat ik nu ineens zie door de bril, is wat zij ook zien, en/of ik zou af kunnen gaan op mijn eigen gevoel of dat wat ik nu zie, me reëel lijkt.

Je moèt een bril op. Daar kun je niet omheen. Het enige alternatief zou kunnen zijn dat je voortdurend van bril verwisselt.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 30 jun 2005 10:27

wat nou als:

sommige mensen je vertellen dat je door de christelijke God bril de echte waarheid ziet.....

je probeert die bril en het blijkt niet waar.....
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Bharat

Berichtdoor Bharat » 30 jun 2005 10:36

jostitosti schreef:wat nou als:

sommige mensen je vertellen dat je door de christelijke God bril de echte waarheid ziet.....

Dat komt doordat anderen het zeggen. Ga naar je hart en luister wat deze zegt. Het maakt niet uit welk geloof; ze leiden allemaal tot dezelfde God want er is maar een God. En Hij is Liefde. Volg het pad van Liefde.

Shanti.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jun 2005 10:41

Bharat schreef:

Dat komt doordat anderen het zeggen. Ga naar je hart en luister wat deze zegt. Het maakt niet uit welk geloof; ze leiden allemaal tot dezelfde God want er is maar een God. En Hij is Liefde. Volg het pad van Liefde.

Shanti.

Dus het maakt niet uit op welke trein ik stap, omdat ze allemaal in Roodeschool uitkomen?

Volgens mij niet hoor. Het zou best eens kunnen dat ik op het rangeerterrein van Wladiwostok wakker word.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bharat

Berichtdoor Bharat » 30 jun 2005 10:47

elbert schreef:
Bharat schreef:

Shanti.

Dus het maakt niet uit op welke trein ik stap, omdat ze allemaal in Roodeschool uitkomen?

Dat klopt want elke trein gaat uiteindelijk weer terug waar die vandaan komt. Je komt van God en gaat weer terug naar God, de reis is het spel van het leven waar religie onderdeel van is.

Shanti

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2005 10:51

Iedereen komt ooit eens voor God te staan inderdaad..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

miss t

Berichtdoor miss t » 30 jun 2005 10:58

Dan probeer je een andere bril...

En kijken doe je niet alleen door je ogen hè... het is een samenspel van zintuigen. Wanneer ze elkaar bevestigen, zou je kunnen zeggen dat het realiteit is.

Maar dan nog heb je de mogelijkheid tot filosofie om te zeggen dat je jezelf alleen maar voor de gek houdt, dat je niks en niemand kunt vertrouwen, niet eens jezelf. Want wat is echt? Alleen dat wat jij zegt dat echt is en als jij het zegt, wie kan dat dan bevestigen?

De keuzes zijn onbegrensd.
En ik ben het ergens wel met Bharat eens: alle religies, godsdiensten zijn te leiden tot God.
Maar alleen Jezus brengt je bij de Vader.

En nu stop ik mee te gaan in je spiraal ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jun 2005 10:59

Bharat schreef:
elbert schreef:
Bharat schreef:

Shanti.

Dat klopt want elke trein gaat uiteindelijk weer terug waar die vandaan komt. Je komt van God en gaat weer terug naar God, de reis is het spel van het leven waar religie onderdeel van is.

Shanti

Dat is nou jammer, want ik ben niet in Roodeschool op de trein gestapt en daar wilde ik zo graag naartoe. :(

Ik ben op de trein gestapt in het plaatsje Verderf (zie Bunyans christenreis) en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het daar niet goed toeven is.

N.B. uiteraard bedoel ik met Roodeschool in dit voorbeeld zinnebeeldig het hemelse Jeruzalem, wat in de huidige werkelijkheid natuurlijk niet zo is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 30 jun 2005 13:20

Raido schreef:Poëzie en poetisch is natuurlijk wat anders heh :P wat ik bedoel is gewoon de totale manier van spreken in de Bijbel, net als wij onze dingen hebben, als ik zeg dat jij een uur in de wind stinkt wil niet zeggen dat jij dat letterlijk doet maar wel dat je niet zo lekker ruikt :)

Ha, je wilt toch niet zeggen dat die zegswijze poetisch is, he? ;)

Ik wil maar zeggen dat Jezus' uitspraak in die zin misschien niet letterlijk genomen hoeft te worden, maar dat er in ieder geval volgens Hem heel wat mogelijk moet zijn!

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 06 jul 2005 18:14

miss t schreef:

Dan probeer je een andere bril...

En kijken doe je niet alleen door je ogen hè... het is een samenspel van zintuigen. Wanneer ze elkaar bevestigen, zou je kunnen zeggen dat het realiteit is.

Maar dan nog heb je de mogelijkheid tot filosofie om te zeggen dat je jezelf alleen maar voor de gek houdt, dat je niks en niemand kunt vertrouwen, niet eens jezelf. Want wat is echt? Alleen dat wat jij zegt dat echt is en als jij het zegt, wie kan dat dan bevestigen?

De keuzes zijn onbegrensd.
En ik ben het ergens wel met Bharat eens: alle religies, godsdiensten zijn te leiden tot God.
Maar alleen Jezus brengt je bij de Vader.

En nu stop ik mee te gaan in je spiraal ;)

Dag Miss T

wat is het verschil tussen God en de Vader?

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 jul 2005 18:17

Alle religies leiden helemaal niet tot God.
Dat is helemaal niet waar.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 06 jul 2005 18:44

Alle religies leiden helemaal niet tot God.

Hihihi.....laat me eens raden...wat is de gedachte achter die gedachte....?
'Want dat staat niet in de bijbel!'

Tja. En zo staat dat ook in de koran.

En zo onverdraagzaam kunnen mensen hun religies maken.
Brrrrrrrrr

je broer
carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 06 jul 2005 19:10

Bharat schreef:
elbert schreef:
Bharat schreef:

Shanti.

Shanti
Bharat noemt gewoon verschillende dingen die wezenlijk verschillend zijn hetzelfde. Ja, dat kun je altijd blijven volhouden en alle problemen die daar door onstaan met een nieuw statement oplossen.

Toen Newton en Descartes (die geloofde niet in Vacuum bijv.) streden over het wereldbeeld en over hun filosofie, won Newton de wetenschappelijke strijd door 1 extra stelling: het system dat eenvoudigst is, maar evenveel verklaart, geldt.
Het systeem van Descartes was ingewikkelder dus verloor. En andere wetenschappers namen Newton daarom over.

Dus ik zou ik kunnen stellen: niet alle goden zijn gelijk, maar er zijn er vier: God de almachtige schepper, all afgoden (die zijn allemaal hetzlefde laten we zeggen), Bharat, en Jan.

Maakt niet uit welke argumentatie je betedenkt om te zeggen dat het niet zo is, we bedenken voor ieder argument een nieuwe geloofsuitspraak waarmee het weer recht getrokken wordt.

Sommige paden van "verlichting" eindigen bij (de enige ware) God vandaan en sommige tot God. Die bij God uitkomen lopen allemaal via Jezus (ik bedoel niet degene die hetzelfde is als Krisna of Shiva of Boedah).

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 jul 2005 19:12

simpel voorbeeld is bv het satanisme, is ook een religie, leidt dat tot God dan? Carl?

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 06 jul 2005 19:20

Carl schreef:Alle religies leiden helemaal niet tot God.
Hihihi.....laat me eens raden...wat is de gedachte achter die gedachte....?
'Want dat staat niet in de bijbel!'

Tja. En zo staat dat ook in de koran.

En zo onverdraagzaam kunnen mensen hun religies maken.
Brrrrrrrrr

je broer
carl
De vraag is niet of het onverdraagzaam (wat bedoel je eigenlijk met dit woord in deze context?) is, maar of het waar is. Als het waar is dat het Christendom de enige ware godsdienst is (bedoeld is: de enige die tot God leidt), dan is het toch niet fout om dat te zeggen?

Maar het idee het onverdraagzaam is als iemand zegt dat "niet alle religies leiden tot God" of als iemand zegt dat "alleen Christus leidt tot God" of als iemand zegt "alleen deze religie leidt tot God", dat idee is zelf ook onverdraagzaam. Want het verdraagt niet een religie die zegt dat "alleen deze religie leidt tot God".

Om deze reden vindt ik het standpunt van Carl innerlijk tegenstrijdig en verwerp ik dit standpunt.

Mijn uitgangspunt is hier: er is maar 1 God (3 personen), die niet gelijk is aan andere (af)goden. (God en goden hebben hier dus een verschillende betekenis). Hij is Almachtig en heeft ook Oppergezag. Zou deze God misschien mogen (of: kunnen) besluiten dat bijv. alleen die mensen bij hem mogen komen die door Jezus Christus bij Hem komen (met uitsluiting van iedere willekeurige andere religie)?

Ik heb nog steeds niet gezegd dat God dat zegt, alleen maar gevraagd of God dat zou mogen besluiten. Het is dus niet aan mij ter beoordeling of religies zich "exclusief waar" zouden mogen noemen, maar aan deze God.

Terug naar “Archief”