Zonder gemeente ben je geen goed christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 feb 2003 13:41

is zoek eerst een gemeente waar liefde naar elkaar is en waar de intentie is om naar elkaar en naar de blijde boodschap te luisteren. Neem dingen die je misschien wat minder liggen (de details) op de koop toe. Kijk naar de hoofdboodschap: Christus in jou en in een ander. Christus leer was niet dogmatisch! Christus leer was praktisch: heb elkaar lief en God boven alles. Die dogmatiek komt later wel. Laten we eerst maar eens met de centrale boodschap beginnen.
ja, maar daar ligt nu juist de kern van het probleem! De details kan ik wel overheenkijken.
Iets anders is dat de inhoud van de preek vaak beneden mijn niveau ligt. Dus zit ik mij een beetje te vervelen in de kerk :?

Maar dank voor je advies!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 feb 2003 13:45

surfer schreef: ja, maar daar ligt nu juist de kern van het probleem! De details kan ik wel overheenkijken.
Iets anders is dat de inhoud van de preek vaak beneden mijn niveau ligt. Dus zit ik mij een beetje te vervelen in de kerk :?

Klaarblijkelijk heeft God jou een goed verstand gegeven (lees: gave) om de bijbel uit te leggen. Ligt hier voor jou geen taak? Trouwens als de centrale boodschap niet in jouw gemeente wordt gepredikt zou ik naar een andere gemeente gaan zoeken. Vraag God of Hij jou wilt leiden. Je mag er op vertrouwen dat Hij je de gemeente zult tonen waar je op je plaats bent.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 feb 2003 14:15

Surefr: Sommige mensen, zoals ik, doen dat niet, en ik heb daar zelf vrede mee. Dat anderen denken dat je dan geen christen kan zijn neem ik voor kennisgeving aan.

Ik kan me voorstellen dat je je op een gegeven moment zo opstelt, maar ik geloof niet dat je moet doen alsof geloven in je eentje gelijkwaardig is aan geloven in een geloofsgemeenschap.

De gemeente van Jezus Christus wordt door Paulus voorgesteld als een lichaam waarin elk lid zijn taak heeft. Als dit lichaam niet goed functioneert of als jij niet goed functioneert in dat lichaam kan het inderdaad zo zijn dat je je eigen weg moet gaan. Dit kan m.i. echter nooit zonder daaraan te lijden. Lijden omdat we Gods bedoelingen niet waar kunnen maken.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 14 feb 2003 15:37

Dus zowel m.b.t. vorm als inhoud, valt de RK-kerk tussen de protestantse kerken ... maar misschien kom je zelf maar in een beperkte groep van protestantse kerken geweest ...

Ja hier heb je helemaal gelijk in. Ik zit altijd aan de behoudende kant. Evangelische en pinkstergemeentes ben ik nooit geweest i.i.g

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 14 feb 2003 22:08

Er staat ook in de bijbel dat God overal is. In de kerken maar er ook dus buiten. Ik denk dat het natuurlijk goed is om naar de kerk te gaan. Maar je bent geen christen omdat je naar de kerk gaat, maar omdat je jezelf aan God gegeven heb. Ik ga niet elke zondag naar de kerk. en ik weet niet wanneer je nu wel of niet een goed Christen bent. Daar kan alleen God over oordelen. Maar ik geloof dat Jezus voor mij aant kruis is gestorven, dat Hij van mij houdt. en ik van hem. Ik geloof dat Hij mij kan helpen als ik t moeilijk heb. Ik ben dan toch christen lijkt mij. ookal ga ik niet elke week naar de kerk.
Het is goed om verdere christelijke contacten te hebben, maar dat hoeft denk ik niet perse in de kerk te zijn. je kan ook bijv. bijbelstudies thuis houden, met elkaar bidden, zingen. Het is alleen wat persoonlijker dan in de kerk. maar in principe is het idee toch het zelfde? Je bent met medechristenen bij elkaar, voor Jezus. Dat kan in de kerk, maar er dus ook buiten.
just below my skin I'm screaming

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 15 feb 2003 16:57

Torenspits schreef:Lizzz,

Wat zou jij doen als jij nu bijvoorbeeld zou komen te wonen in een klein plaatsje in Ierland waar in de wijde omtrek alleen maar Rooms-Katholieke kerken te vinden zijn?

naar toegaan. Beter RK dan geen kerk
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 15 feb 2003 17:36

Don Chaot schreef:Er staat ook in de bijbel dat God overal is. In de kerken maar er ook dus buiten. Ik denk dat het natuurlijk goed is om naar de kerk te gaan. Maar je bent geen christen omdat je naar de kerk gaat, maar omdat je jezelf aan God gegeven heb. Ik ga niet elke zondag naar de kerk. en ik weet niet wanneer je nu wel of niet een goed Christen bent. Daar kan alleen God over oordelen. Maar ik geloof dat Jezus voor mij aant kruis is gestorven, dat Hij van mij houdt. en ik van hem. Ik geloof dat Hij mij kan helpen als ik t moeilijk heb. Ik ben dan toch christen lijkt mij. ookal ga ik niet elke week naar de kerk.
Het is goed om verdere christelijke contacten te hebben, maar dat hoeft denk ik niet perse in de kerk te zijn. je kan ook bijv. bijbelstudies thuis houden, met elkaar bidden, zingen. Het is alleen wat persoonlijker dan in de kerk. maar in principe is het idee toch het zelfde? Je bent met medechristenen bij elkaar, voor Jezus. Dat kan in de kerk, maar er dus ook buiten.

allemaal heel goed; maar wij zijn leden van het lichaam van jezus, dus ieder lid is nodig. met andere woorden met elkaar zijn wij tot steun voor onze naasten ook buiten de kerk. samen kunnen kerkeleden veel kerkewerk doen voor de ontwikkelingslanden en voor de mensen in eigen land gr geertje

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 feb 2003 12:35

Ik denk dat het voor Torenspits beter is om in zijn christelijke gezin de zondag door te brengen, omdat er geen kerken zijn waar de waarheid enigszins gebracht wordt. De RK-kerk is totaal verderfelijk. Daar wordt een totaal onbijbelse leer gebracht. RKK is antichrist. Ook sow-kerk is onbijbels. Als er al vrouwen dominee zijn, geeft al aan dat die dominees zich niets van de Bijbel aantrekken. Aan gereformeerd vrijgemaakt is bijbels niet goed te keuren, aangezien iedereen die gedoopt is als kind van God wordt gezien.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 feb 2003 12:44

je doet alle gemeentes af als slecht. waar moet je dan kerken volgens jou?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 17 feb 2003 13:43

CvtH,

Is het dankgebed na het doopformulier wel ok? Daarin wordt gedankt dat God de gedoopte kinderen tot Zijn kinderen heeft aangenomen. Dat is toch wat in de vrijgemaakte kerk geloofd wordt?

Vaya con Dios,

parsifal

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 feb 2003 15:08

Het gehele doopformulier inclusief dankgebed is bijbels niet onderbouwbaar. Er staat nergens in de Bijbel dat de kinderen gedoopt moeten worden. De Bijbel zelf (Mark 16:16) zegt dat eerst geloofd moet worden en daarna de doop. Er staat ook nergens dat ieder gedoopt kind een kind van God is. Het gaat erom dat iemand wederomgeboren wordt (Joh 3:3), dit gebeurt niet bij de doop.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 17 feb 2003 15:16

Ok voor kinderdoop zie http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm

Voor de rest zie 1 korinthe 7 en natuurlijk het gebruik van enkelvoud en meervoud in de woorden van Paulus tot de gevangenisbewaarder: Geloof (in het enkelvoud) en zalig worden, gij en uw huis (meervoud) ik geloof niet in automatismes, doen ze bij Gereformeerd vrijgemaakte kerk ook niet trouwens. Maar het is de houding van hoe naar de kinderen in de gemeente wordt gekeken. Ik denk dat deze houding Bijbels goed onderbouwt is.

Vaya con Dios,

parsifal

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 feb 2003 15:23

De praktijk in de Geref Kerk Vrijgemaakt (GKV) is zo dat iedereen een verbondeling is. Van wedergeboorte snappen die mensen sowieso niets. In de Heidelbergse Cat. (HC) staat dat de kerk de sleutelen van het hemelrijk hebben. Dit betekent dat als iemand een kerkdienst heeft bezocht aan het eind weet of hij een kind van God is of niet. Dit wordt in de GKV niet gedaan. Iedereen daar wordt gelovig genoemd, verder kunnen ze midden in de wereld leven. Alles kan en mag en toch een verbondeling. Dit is niet wat de Bijbel leert. De HC leert ellende-verlossing-dankbaarheid. Dit is iets wat ik niet hoor bij de GKV. Daar wordt algemene verzoening geleerd. In het leven wordt ook nog voor Jezus gekozen, e.d. De Bijbelse leer is een persoonlijke verzoening dat ook aan de mens moet worden toegepast (wedergeboorte).

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 17 feb 2003 15:45

Ook Paulus spreekt in zijn brieven de hele gemeente als gelovigen aan. Daar is op zich weinig mis mee denk ik. Zelfs in de eerste (of tweede?) Korinthe brief waarin wordt opgeroepen om jezelf te onderzoeken of je in Christus bent. Verder wat betreft de sleutels ben ik het met je conclusie niet zo eens. Er is meer dan de vraag of iemand binnen of buiten is? Er is meer dan de vraag of je zelf wedergeboren bent? Al is dit heel belangrijk zo niet het belangrijkste, hoeft het niet in iedere dienst duidelijk te worden. De Bijbel moet voor Zich spreken en wij moeten niet de Bijbel laten zeggen wat wij denken dat Hij moet zeggen.

Ik ken genoeg mensen uit de GKV, die er niet van uitgaan dat alles maar kan voor een verbondeling. Misschien is het juist een teken van de juiste prediking als er mensen zijn die reageren dat ze maar raak kunnen leven. Dit was wat met de prediking van Paulus gebeurde, dit was wat met de prediking van Luther en Calvijn gebeurde. Natuurlijk wordt hier tegen gewaarschuwd, maar dat gebeurt ook in de vrijgemaakte kerk voor zover ik weet.
Laatst gewijzigd door parsifal op 17 feb 2003 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 feb 2003 15:48

dus jij vind de GKV een kerk met de ware kerk? Ben je zelf een GKV'er?
als iemand bij de doop in het wezen van het genadeverbond is, waarom is dit dan niet zo gergem, oudgergem, gergeminned, hervormd?

Terug naar “Archief”