Doortje schreef:Johnny99 schreef:leentje schreef:Johnny99 schreef:leentje schreef:hijwel schreef:God stuurt niet zo vaak een dominee naar de ger. gem in ned he?
dus?
Ben jij een fan van de GGiN toevallig?
wat heeft dat er nou weer mee te maken

Nou, dat vroeg ik me gewoon af. Telkens als er een wat minder positief woord gesproken wordt over de GGiN dan ben je er vlot bij om dat af te zwakken o.i.d. Ik vroeg me gewoon af of je de leer van de GGiN ook voor 100 % onderschrijft, en of je die ook begrijpt.
Dit slaat helemaal nergens op. wat is daar mis mee? en als ik het goed heb ben jij zelf ook gergem in ned of niet Johnny?
Nou, het slaat wel ergens op, en ik bedoel het helemaal niet negatief. Of er wat mis mee is, daar kun je over discussiëren.
En inderdaad, ik ben zelf dooplid bij de GGiN, maar ik onderschrijf de leer niet.
Oke sorry, volgens mij heb ik je opmerking dan een beetje verkeerd opgevat. maar in welk opzicht onderschrijf je de leer niet?
In veel opzichten niet, laat ik wat punten noemen: het aanbod van de genade, de rechtvaardigmaking (het belangrijkste onderdeel), de noodzaak van de rechtvaardiging in de vierschaar der conciëntie, het vraagstuk of geloofszekerheid tot het welwezen van het geloof behoort, de voorwaarden die gesteld worden aan bevinding, de lijdelijkheid in de gemeenten, het gemis aan openheid en gesprekken over het geloof (althans in mijn eigen omgeving), het op een voetstuk plaatsen van dominees en bekeerde mensen (en het toetsen van gestalten daaraan) en de beperking van de H. Doop.
Dat zeg ik allemaal niet om te schoppen of omdat ik het zo verschrikkelijk vind, en dat het overal beter is, maar ik constateer dit slechts. Maar dit is offtopic, dus een verdere discussie hier lijkt me niet zinvol. Je kan me natuurlijk ook PB-en.