twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 09 jun 2005 11:33

Green schreef:Doortje schreef:
Als ik het zo goed begrijp is de twijfel en het ongeloof dus Gods schuld? de mens kan er immers niks aan doen als Gods Geest er niet in mee komt. Dit lijkt me toch niet helemaal kloppen..

Vertel eens hoe jij het ziet? Kan iemand van zichzelf geloven?

Nee iemand kan niet van zichzelf geloven. Ik ben het ook helemaal met je eens hoor. Het geloof is een gave Gods. Als Gods Geest er niet in mee komt kan een mens nooit geloven, dat is zo. Maar ik reageerde eigenlijk op wat Airke zei
Oke dat zal best waar zijn. Antwoord op de topicvraag is dus: niets, want als Gods Geest geen getuigenis geeft in je hart zul je nooit geloven.

Dit kwam een beetje op mij over alsof het Gods schuld is als een mens twijfelt, en dus ongelovig is. En dit kan nooit Gods schuld zijn. Maar misschien heb ik het niet helemaal goed opgevat, kan ook.

Toch blijft het erg moeilijk vind ik. De mens wordt opgeroepen om te geloven en zich te bekeren, dat is een eis, maar toch kan de mens dat nooit buiten Gods Geest. Dus God moet het doen, maar als God het niet doet is het toch de schuld van de mens dat het niet gebeurd.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 09 jun 2005 12:01

Green beweert dat het hier (alleen) gaat over twijfel bij Gods kinderen. Dat klopt niet. Zie de beginpost.

Ik begon erover dat mensen nogal geconditioneerd zijn (mogelijk wordt dat bedoeld met voorbestemd..). Je wordt geboren in een moslimgezin, om maar een zijstraat te noemen; hoe groot is dan de kans dat je overgaat tot het 'ware geloof' nl. het christelijk geloof? Nihil, lijkt me. En dan zou het toch je eigen schuld zijn dát je dat geloof niet aanhangt? Het wil er bij mij niet in. Dit heeft weinig met verantwoordelijkheid te maken.
En toch is volgens de Bijbel Jezus de enige weg.
(Eigenlijk komt het op hetzelfde neer als je in een rechtse refogemeenschap geboren wordt. Dan is de kans ook nauwelijks aanwezig dat je ooit tot geloof komt. Maar goed.)

Het onlogische van het geheel veroorzaakt bij mij twijfel aan de waarheid ervan.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 09 jun 2005 13:09

Airke schreef:Green beweert dat het hier (alleen) gaat over twijfel bij Gods kinderen. Dat klopt niet. Zie de beginpost.

Ik begon erover dat mensen nogal geconditioneerd zijn (mogelijk wordt dat bedoeld met voorbestemd..). Je wordt geboren in een moslimgezin, om maar een zijstraat te noemen; hoe groot is dan de kans dat je overgaat tot het 'ware geloof' nl. het christelijk geloof? Nihil, lijkt me. En dan zou het toch je eigen schuld zijn dát je dat geloof niet aanhangt? Het wil er bij mij niet in. Dit heeft weinig met verantwoordelijkheid te maken.
(Eigenlijk komt het op hetzelfde neer als je in een rechtse refogemeenschap geboren wordt. Dan is de kans ook nauwelijks aanwezig dat je ooit tot geloof komt. Maar goed.)

Het onlogische van het geheel veroorzaakt bij mij twijfel aan de waarheid ervan.

En aan welke waarheid twijfel je nu precies?Hoe zie jij het dan?

Green

Berichtdoor Green » 09 jun 2005 15:16

Airke schreef:Green beweert dat het hier (alleen) gaat over twijfel bij Gods kinderen. Dat klopt niet. Zie de beginpost.

Je hebt gelijk. Kheb niet goed opgelet.
Wat betreft je voorbeeld van het geboren worden in een moslimgezin. In de Bijbel staan voorbeelden genoeg waaruit blijkt dat alle dingen mogelijk zijn bij God. Hij haalt Zijn volk overal vandaan. Naar welke weduwe moest Elia? Ruth, Naaman, de samaritaanse vrouw, Rachab
We moeten niet te klein van God denken.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 09 jun 2005 16:15

Green schreef:

Je hebt gelijk. Kheb niet goed opgelet.
Wat betreft je voorbeeld van het geboren worden in een moslimgezin. In de Bijbel staan voorbeelden genoeg waaruit blijkt dat alle dingen mogelijk zijn bij God. Hij haalt Zijn volk overal vandaan. Naar welke weduwe moest Elia? Ruth, Naaman, de samaritaanse vrouw, Rachab
We moeten niet te klein van God denken.

Zucht. Dat weet ik. Dat zijn enkele voorbeelden op de hele wereldbevolking. En de rest dan?

@Doortje: je krijgt nog antwoord.

Green

Berichtdoor Green » 10 jun 2005 05:22

Airke schreef:Zucht. Dat weet ik. Dat zijn enkele voorbeelden op de hele wereldbevolking. En de rest dan?

@Doortje: je krijgt nog antwoord.

Daar is de bijbel toch niet onduidelijk over. De ganse wereld voor God verdoemelijk. Maar er zijn maar weinig plaatsen waar God woord niet gebracht is. Waarom heeft God daar de kandelaar van Zijn woord weggenomen? Denk aan de 7 gemeenten van klein Azie.
Wat een verantwoordelijkheid geeft dat ook ons. Wij zijn verantwoordelijk, ook voor ons nageslacht.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 10 jun 2005 10:58

Toch blijft het erg moeilijk vind ik. De mens wordt opgeroepen om te geloven en zich te bekeren, dat is een eis, maar toch kan de mens dat nooit buiten Gods Geest. Dus God moet het doen, maar als God het niet doet is het toch de schuld van de mens dat het niet gebeurd.[/quote]

Juist... en hier kwam ik ook mee vast te zitten.. Ik ga nog eens verder lezen. Ik hoorde onderlaatst in een chat gesprek dat God mij uit moet kiezen. Dat alles al helemaal bekent is bij God. Ook dat God een pad voor mij heeft gemaakt dat ik uit zal lopen. Goed daarin kon ik mee komen. Maar als God het dus al bij voorbaat niet wil dat ik bekeerd zal worden en dat is al zo besloten dus... Wat maakt het dan uit dat ik mijn best zal doen het toch goed te doen. Dat heeft dan toch ook weinig tot helemaal geen zin? Lijkt me sterk dat niemand behoefte eraan heeft om af en toe te horen dat we het goed doen. Nee, dat zou het ook niet zijn. Maar wat het dan zou kunnen zijn, wist ze ook niet. Ik denk dat we toch een stukje prestatie moeten leveren voor God. Een stukje inzet waarin we willen laten zien dat we God als onze Vader zien en dat ons leven de Zijne mag zijn. Dan kun je toch moeilijk af gaan wachten en dan hopen dat Hij je misschien uit zou willen kiezen? Als ik de verantwoorlijk ben of iets fout of goed zal doen, dan heb ik ook de beschikking dat ik God toe laat of niet. Alleen Hij zal als een Barmhartige Vader ons elke keer weer voor houden dat we Hem moeten kiezen. En eens zal het te laat zijn. Dan zal God rechtvaardig zijn en je het resultaat er van presenteren. De gelijkenis van Jezus waarin Hij vertelde dat eens de deur gesloten zal zijn en je niet meer mag binnenkomen. Dat idee heb ik dus ook. Het is nu genade tijd en de tijd om te laten zien dat je alleen het goede wil dus voor God wil kiezen.

Groet,
Fly29

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 10 jun 2005 11:49

trek je door te zeggen in God te GELOVEN het niet al in twijfel?

Geloof je in God? Of ben je overtuigt van Zijn bestaan?

In dat geval is het geen christelijk geloof......maar een christelijke overtuiging, in mijn ogen...

bij een overtuiging lijkt me er geen ruimte voor twijfel.....
bij geloven is er volgens mij wel twijfel, want door te zeggen dat je ergens in gelooft....geef je aan het niet zeker te weten.....

ik vind het moeilijk om dit goed onder woorden te brengen.....
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 10 jun 2005 11:52

Doortje schreef:Toch blijft het erg moeilijk vind ik. De mens wordt opgeroepen om te geloven en zich te bekeren, dat is een eis, maar toch kan de mens dat nooit buiten Gods Geest. Dus God moet het doen, maar als God het niet doet is het toch de schuld van de mens dat het niet gebeurd.

Fly29 schreef:Juist... en hier kwam ik ook mee vast te zitten.. Ik ga nog eens verder lezen. Ik hoorde onderlaatst in een chat gesprek dat God mij uit moet kiezen. Dat alles al helemaal bekent is bij God. Ook dat God een pad voor mij heeft gemaakt dat ik uit zal lopen. Goed daarin kon ik mee komen. Maar als God het dus al bij voorbaat niet wil dat ik bekeerd zal worden en dat is al zo besloten dus... Wat maakt het dan uit dat ik mijn best zal doen het toch goed te doen. Dat heeft dan toch ook weinig tot helemaal geen zin? Lijkt me sterk dat niemand behoefte eraan heeft om af en toe te horen dat we het goed doen. Nee, dat zou het ook niet zijn. Maar wat het dan zou kunnen zijn, wist ze ook niet. Ik denk dat we toch een stukje prestatie moeten leveren voor God. Een stukje inzet waarin we willen laten zien dat we God als onze Vader zien en dat ons leven de Zijne mag zijn. Dan kun je toch moeilijk af gaan wachten en dan hopen dat Hij je misschien uit zou willen kiezen? Als ik de verantwoorlijk ben of iets fout of goed zal doen, dan heb ik ook de beschikking dat ik God toe laat of niet. Alleen Hij zal als een Barmhartige Vader ons elke keer weer voor houden dat we Hem moeten kiezen. En eens zal het te laat zijn. Dan zal God rechtvaardig zijn en je het resultaat er van presenteren. De gelijkenis van Jezus waarin Hij vertelde dat eens de deur gesloten zal zijn en je niet meer mag binnenkomen. Dat idee heb ik dus ook. Het is nu genade tijd en de tijd om te laten zien dat je alleen het goede wil dus voor God wil kiezen.

Groet,
Fly29

Fly, ik ben het hierin grotendeels wel met je eens, maar ik vraag me wel af wat je precies met de laatste zin bedoelt. Want wil een mens zelf wel voor God kiezen? En je zegt ook: ik denk dat we toch een stukje prestatie moeten leveren voor God. Dat doet me een beetje denken aan goede werken, om daarmee de zaligheid te verdienen. Maar ik ben het er helemaal mee eens dat je nooit moet gaan afwachten of God je misschien uit zal willen kiezen. Je moet niet vanuit de uitverkiezing gaan rekenen, want daar doe je God ernstig tekort mee. [/quote]

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 10 jun 2005 12:23

jostitosti schreef:trek je door te zeggen in God te GELOVEN het niet al in twijfel?

In dat geval is het geen christelijk geloof......maar een christelijke overtuiging, in mijn ogen...

bij geloven is er volgens mij wel twijfel, want door te zeggen dat je ergens in gelooft....geef je aan het niet zeker te weten.....

Ben ik niet met je eens. Geloof is volgens de Bijbel een bewijs van zaken die je niet ziet. Nota bene.
Weliswaar dat het begrip geloof aan erosie onderhevig is geweest, waardoor het nu de betekenis in zich heeft van niet zeker weten. Oorspronkelijk had het die betekenis echter niet.
(Hetzelfde geldt voor het begrip hoop.)
Maar om het helder te houden is deze verduidelijking wel nuttig. Taal verandert tenslotte, en dan wordt het soms wat vaag wanneer men beide betekenissen blijft hanteren.

Green

Berichtdoor Green » 11 jun 2005 13:50

Airke schreef:
jostitosti schreef:trek je door te zeggen in God te GELOVEN het niet al in twijfel?

Ben ik niet met je eens. Geloof is volgens de Bijbel een bewijs van zaken die je niet ziet. Nota bene.
Weliswaar dat het begrip geloof aan erosie onderhevig is geweest, waardoor het nu de betekenis in zich heeft van niet zeker weten. Oorspronkelijk had het die betekenis echter niet.
(Hetzelfde geldt voor het begrip hoop.)
Maar om het helder te houden is deze verduidelijking wel nuttig. Taal verandert tenslotte, en dan wordt het soms wat vaag wanneer men beide betekenissen blijft hanteren.

Airke: Ik ben het helemaal met je eens! Geloven uit de bijbel is anders dan wat wij er nu van zeggen.

Voor de liefhebbers nog een stukje van Boston over de onmacht van de mens. Het is maar een klein stukje uit de 4 voudigestaat. Ik zou zeggen lees het hele boek!
Ten Laatste. Hoewel gij uzelf niet kunt herstellen, en ook de zaligmakende hulp die u in het Evangelie wordt aangeboden, niet kunt aangrijpen, toch kunt u zelfs door de kracht van de natuur, deze uiterlijke en gewone middelen gebruiken, waardoor Christus de weldaad van de verlossing meedeelt aan bedorven zondaren, die ten uiterste onmachtig zijn om zichzelf te herstellen uit de staat van zonde en toorn. Gij moogt en kunt, als het u behaagt, vele dingen doen, die u in een schone weg voor hulp van de Heere Jezus Christus zouden stellen. Gij moogt zover voortgaan, dat u niet ver bent van het Koninkrijk Gods, zoals de bescheiden schriftgeleerde had gedaan (Mark. 12:34), al was hij, naar het schijnt, ontbloot van bovennatuurlijke vermogens. Hoewel gij uzelf niet kunt genezen, kunt u toch naar het badwater komen, waar vele zieken zoals u, zijn genezen. Hoewel gij niemand hebt om er u in te werpen, kunt u echter aan de zijde daarvan gaan liggen, En wie weet, Hij mocht Zich wenden en berouw hebben, en Hij mocht een zegen achter Zich overlaten, zoals in het geval van de verlamde man. (Joh. 5:5-8 ). Ik hoop dat de satan u niet in uw huis vastketent of dat hij u aan een paal bindt op uw akkers op de dag des Heeren, maar dat u vrij bent en de posten van de deuren van de Wijsheid kunt waarnemen, als u dat wilt. En als u daar komt, maakt hij geen geraas aan uw oren, dat u niet zoudt kunnen horen wat er gezegd wordt; er rust ook geen dwang op u, om alles wat u hoort op anderen toe te passen; u moogt op uzelf toepassen wat tot uw staat en toestand behoort. En als u thuiskomt, dan zijt u niet in uw huis waar misschien geen godsdienstig gesprek te horen is, vastgeketend, maar u kunt u terugtrekken naar de een of andere afgezonderde plaats, waar u kunt mediteren en uw consciëntie kunt oefenen met toepasselijke vragen naar aanleiding van wat u gehoord hebt. Gij zijt niet bezeten met een stomme duivel, zodat gij uw mond kunt opendoen om tot God te bidden. Gij zijt niet zo uit uw bedden tot uw wereldse bezigheden gedreven, en van uw wereldse bezigheden weer naar uw bedden, maar u kunt, zo u wilt, enige gebeden tot God besteden aan de toestand van uw omkomende ziel. Gij kunt uzelf op een plechtige wijze beproeven wat betreft de staat van uw ziel, als in de tegenwoordigheid van God. Gij kunt waarnemen dat u geen genade bezit en dat u verloren en verdorven bent als u die mist, en u moogt erom tot God roepen. Deze dingen liggen binnen het bereik van de natuurlijke vermogens en zij kunnen in praktijk gebracht worden daar waar geen genade aanwezig is. Het moet uw schuld verzwaren dat u zich niet zoveel moeite wilt geven over de staat en toestand van uw kostbare ziel. En als u niet doet wat u kunt doen, dan zult u niet alleen veroordeeld worden voor uw gemis aan genade, maar ook, omdat u haar veracht hebt.

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 12 jun 2005 21:58

Stukje van mijn weblog van vanavond:

Wat een discussies de laatste tijd toch weer over geloof.

En ik heb dan ook alweer een tijdje het weblog niet bijgewerkt, dus ik besloot maar weer eens een stuk te gaan schrijven om jullie mee bezig te houden ;).
Dus nu met Boudewijn de Groot op de achtergrond en een kopje thee weer eens een stukje over vanalles en nog wat.

Wat is geloof?
Geloof is ergens van overtuigd zijn.
Tenminste, dat ligt aan de klemtoon die je legt.
Leg je de klemtoon op IK, in de zin ‘Ik geloof’, dan ben je ergens van overtuigt.
Is echter GELOOF beklemtoond in die zin, dan is er nog enige twijfel, maar je acht zelf de kans zeer groot dat jij gelijk hebt.

En ik ben er nog steeds niet uit waar je de klemtoon bij ‘het geloof’ moet leggen.
Op het moment dat de klemtoon bij IK ligt, klinkt het veel dogmatischer dan wanneer de klemtoon op GELOOF ligt..

Persoonlijk hang ik meer naar de nadruk op GELOOF.
Het geloof in God, in een hemel en een hel, in Jezus Christus en de Heilige Geest..
In mijn opinie een vleesgeworden hoop. Een hoop die een zeker weten is geworden.
Er is een Godheid die de wereld en ons geschapen heeft, daar ben ik van overtuigd.
En ik denk ook zeker te weten dat het God is.
Maar als ik in Saoudi Arabie had gewoond, had die Godheid voor mij Allah geheten.
En als ik in India was geboren had die godheid Shiva, Visnu of hoe dan ook geheten.
En ik denk dat mijn visie zeker geen verkeerde is, ik ben opgegroeid in deze westerse cultuur, in deze vorm van het aanbidden van de algehele godheid die ik God noem, die dit alles geschapen heeft.

En dan zie ik al veel mensen weer wenkbrauwen optrekken: ,,als je gelooft, geloof je toch dat wat jij gelooft waar is?”
Nee, daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.
Tenminste, tot op zekere hoogte.
Ik geloof zeker dat dat wat ik geloof waar is, tot op zekere hoogte, omdat wij simpelweg het totaalplaatje dat God (of ‘de godheid die ik God noem’) ziet niet kunnen zien.
Wij zien het plan niet, wij zien het doel niet, zelfs de weg is vaak moeilijk te vinden.

,,Twijfel je dan aan God? Aan het bestaan van God en aan Jezus Christus en de Heilige Geest?”

Nee, ik zie ze zoals ik ze zie, en voel ze zoals ik ze voel bezig in mijn ziel.
Maar op het moment dat er geen vragen meer zijn, als je je niet meer afvraagt waarom er ziektes zijn, waarom zulke goede mensen moeten sterven door ziektes of ongelukken..
Als je je niet (meer) afvraagt hoe de hemel eruit ziet, als je niet meer nadenkt over wat wel en wat niet kan en dit relativeert vanuit de bijbel naar onze eigen tijd, en klakkeloos vanuit je opvoeding de dogmatiek van je ouders overneemt, heb je zelf geen keuze gemaakt, heb je je nooit zelf afgevraagd waarom je gelooft.
Op het moment dat je zelf bent gaan denken: waarom geloof ik? Wat doet God persoonlijk met mij? Waarom doet hij dit? Waarom staat Hij dat toe als hij zoveel om mij geeft? Waarom was Hij er toen niet? Waarom gaan mensen dood? Etc. Als je je dat afvraagt ben je op een goede actieve manier met geloof bezig.
Klakkeloos geloven wat er in de bijbel staat en wat de dominee zegt is niet persoonlijk, terwijl geloof op de eerste plaats iets heel persoonlijks is.
Er zijn een aantal stromingen binnen het christendom, en als er 1 miljard christenen zouden zijn, dan zijn er ook 1 miljard verschillende ervaringen van geloof, 1 miljard verschillende beelden, 1 miljard verschillende vormen van geloof die allemaal uitkomen op die ene godheid die wij aanduiden met God.

En dat er zoveel verschillen zijn is niet erg, zolang je als je christen claimt te zijn, maar de grootheid van God aanvaart EN vragen blijft stellen in je gebeden.
Een mens is nieuwsgierig en nooit uitgeleerd, en ik kan me dus niet voorstellen dat je nooit vragen bij je geloof hebt.
Ik geloof echt wel dat God er is, maar natuurlijk twijfel soms nog wel eens als er iets gebeurt wat ik niet kan rijmen met wat er in de bijbel te vinden is, wat de kerken preken en wat mijn opvoeding me heeft geleerd.
Maar het is gezonde twijfel. Twijfel zet me namelijk aan het denken, aan het brainstormen, en uiteindelijk kom ik elke keer weer tot de conclusie dat wij het geheel wederom niet zien en leg ik elke keer mijn vertrouwen weer in Zijn hand.
Er moet een doel zijn, we moeten van elke ervaring, positief of negatief lering trekken en ermee in ons hart doorleven, zonder de negatieve dingen te laten overheersen.
Als we alles meenemen in ons hart en niet bang zijn voor onze eigen fouten en deze in de loop van het leven proberen te compenseren met goede acties, hebben we niets te vrezen voor de toekomst.
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

Terug naar “Archief”