andere godsdienten: van de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2005 21:44

Heej Shiva, het klinkt allemaal heel mooi.

Maar het feit dat God liefde is komt volgens mij in Jezus Christus helemaal tot uiting.

Stellen dat iedere religie geod is, als er maar in God wordt geloofd, zou betekenen dat het christendom geen waarde meer heeft. de hele bijbel kan overboord worden gezet, want het is allemaal toch niet helemaal zo met zonde en verlossing... het valt allemaal wel mee.

Het klinkt leuk... maar met die manier van "liefde" bereik je uiteindelijk helemaal niks... omdat iedereen er achter zal komen dat we een schuld hebben bij God die we zelf niet kunnen betalen. Dat we die schuld misschien hebben willen relativeren in ons leven... maar dat we als mensen die die schuld hebben de schuld niet kunnen relativeren. En dat alleen Jezus die schuld betaalde. Want het betalen voor de schuld van anderen kom ik in andere religies niet tegen. Dat is het grote verschil en daarom kan je niet zeggen dat alle religies maar het zelfde zijn. Dat kan je bij de wederkomst niet tegen God vertellen wanneer Jezus naast Hem staat.

Juist omdat christenen geloven dat Jezus stierf voor de zonden van de mensen en dat Hij de enige weg naar God is, is het liefde die christenen er toe drijft om mensen over Jezus te vertellen... ook als ze zelf een andere religie hebben. Niet ons eigen gelijk willen hebben staat centraal, maar Jezus. Je roept ons op om liefde te leven.... en dat is mijn motivatie om anderen over Jezus als de weg naar God te vertellen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bharat

Berichtdoor Bharat » 24 mei 2005 22:05

Marnix schreef:
Want het betalen voor de schuld van anderen kom ik in andere religies niet tegen.

In sommige religies noemen ze dat karma, het verschil hierbij is dat ze de mens zelf verantwoordelijk stellen, wat in de Bijbel toch ook regelmatig terukomt; wat zaait, zal je .......

Stellen dat iedere religie geod is, als er maar in God wordt geloofd, zou betekenen dat het christendom geen waarde meer heeft. de hele bijbel kan overboord worden gezet, want het is allemaal toch niet helemaal zo met zonde en verlossing... het valt allemaal wel mee.

Dat zie ik niet zo, het hele verhaal van zonde en verlossing is zeer betekenis vol je moet het alleen niet letterlijk nemen. Het gaat om de boodschap die er achter zit, die heel diep gaat.
En wat betreft je laatste opmerking; het valt allemaal wel mee. Nee het is zo als het is, jij bent verantwoordelijk voor je daden (en gedachten)en de gevolgen hiervan. De rol van Jezus blijft onbeschrijfelijk belangrijk want wanneer je alles aan Hem opdraagt zullen je daden zuiver zijn en dus de gevolgen ook en zal je tot Hem komen en uit eindelijk in Hem opgaan.

Niet ons eigen gelijk willen hebben staat centraal, maar Jezus

Precies, en is Jezus niet het voorbeeld van Liefde, dus...
Leef in liefde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2005 23:18

Precies... we moeten het allemaal niet zo letterlijk nemen. We zijn zelf verantwoordelijk, het is niet allemaal echt zo gebeurt, neem het niet te serieus. Je kan het zelf wel oplossen, Jezus is niet nodig, de Bijbel is niet letterlijk te nemen.

Wat heb ik dan nog aan mijn geloof?

Jezus is inderdaad het voorbeeld van liefde. En Hij vertelde dat Hij de enige weg naar de Vader is. En gaf aan christenen de opdracht het evangelie van verlossing van de zonde en eeuwig leven door Hem, de wereld in te brengen. Ook aan hen die andere religies aanhangen. Want als je zelf verantwoordelijk wordt gehouden voor je daden, heeft geloven weinig zin... Daarom is Jezus ook voor Hen van levensbelang.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Collateral

Berichtdoor Collateral » 25 mei 2005 01:05

Riska schreef:
Raido schreef:Bij gelovig zijn hoort ook antwoord krijgen

ja, maar dat hoeft niet onmiddellijk te zijn - soms ontdek je pas heel veel later, dat iets beantwoord is.

En de antwoorden zijn ook niet altijd wat je verwacht, denk ik... :)

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2005 06:49

Shiva schreef:gurl schreef:
Quote:
Misschien kun je een btje uitkijken met wat je zegt lijkt me niet echt aardig voor zieke mensen zeg maar...Het is namelijk meestal niet je eigen keuze om ziek te worden of beter te worden...je kan niet beter worden door je ziekte te negeren...and believe me I tried...

Ik weet dat het hard klinkt maar dat is het niet, het maakt je allen verantwoordelijk en dat is eng. En beter worden hoeft niet perse gelinkt te worden aan een gezond lichaam, eerder een gezonde geest en nog belangrijker een Puur hart.

En toch ga je hier veel en veel te kort door de bocht.
Je kunt nog zo positief in het leven staan, je kunt de hemel platbidden, maar helaas - toch verliezen mensen - en soms nog heel jonge - de strijd tegen kanker, CF (taaislijmziekte) en andere rotziekten.
Er zijn mensen die bidden vechten,bidden vechten,bidden vechten, er zijn mensen om hen heen die bidden, bidden, smeken, smeken... Maar uiteindelijk gaat die persoon tóch dood. En gurl heeft gelijk als ze zegt dat zoals jij het nu weergeeft, er iets van 'eiegn schuld' in zit.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 mei 2005 07:48

gurl schreef:
Shiva schreef:Elbert schreef:
In de tweede plaats geeft je aanhaling uit de Bhagavad Gita wellicht het juiste doel aan (nl. beter worden door te leven met God), maar geeft een pertinent onjuiste diagnose (nl. dat de patient niet ziek is).
We worden niet beter door te doen alsof we niet ziek zijn.
We kunnen beter naar een Dokter gaan die het vertelt zoals het is, ook al is de diagnose niet zo prettig.

En dat is nou net wat ik bedoel met vast lopen. De ware kern van het hele zonde verhaal is na mijn inziens verkeerd geinterperteerd. We zijn namelijk niet ziek maar kunnen wel ziek worden, die keuze is aan ons, dat is het spel. Eenmaal ziek kan je altijd weer beter worden omdat zoals jullie dat noemen de Heilige Geest in zit en deze wacht tot jij Hem aanroept.

Misschien kun je een btje uitkijken met wat je zegt lijkt me niet echt aardig voor zieke mensen zeg maar...Het is namelijk meestal niet je eigen keuze om ziek te worden of beter te worden...je kan niet beter worden door je ziekte te negeren...and believe me I tried...

Ik heb het hier niet over zieke mensen, maar over ons allemaal. Bovendien gebruikt Jezus ook een dergelijke vergelijking:

Mark. 2:17 En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

En de apostel Paulus drukt het nog krasser uit:

Ef. 2:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;

Dus het gaat me er niet om om zieke mensen te beledigen (daar gaat het helemaal niet over), maar om een vergelijking te maken over hoe we van nature staan tegenover God. En dat geldt voor ieder mens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 mei 2005 07:59

Raido schreef:
elbert schreef:in de eerste plaats geloof ik niet dat er iemand geweest is die met Jezus is vastgelopen.

Al die mensen die van het christendom af gaan zijn in Jezus vast gelopen, waarom, omdat het zo onmogelijk is van onze kant, omdat er miljoenen mensen niet geloven (doet satan natuurlijk allemaal) en omdat er zoveel andere opties zijn, en mensen niet zien dat Jezus het enige ware is..

Die mensen zijn niet met Jezus vastgelopen, maar met zichzelf.
Het is ook onmogelijk van onze kant, maar van Zijn kant zijn alle dingen mogelijk.

Ps. 18:3 De HEERE is mijn Steenrots, en mijn Burg, en mijn Uithelper; mijn God, mijn Rots, op Welken ik betrouw; mijn Schild, en de Hoorn mijns heils, mijn Hoog Vertrek.
18 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

Ik weet dat ik dit nu vanuit een relatief gemakkelijke positie opschrijf (veel mensen hebben het daar moeilijk mee, dat besef ik ook wel), maar zie het maar als bemoediging dat het ook anders kan. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 25 mei 2005 08:00

elbert schreef:
gurl schreef:
Shiva schreef:Elbert schreef:
In de tweede plaats geeft je aanhaling uit de Bhagavad Gita wellicht het juiste doel aan (nl. beter worden door te leven met God), maar geeft een pertinent onjuiste diagnose (nl. dat de patient niet ziek is).
We worden niet beter door te doen alsof we niet ziek zijn.
We kunnen beter naar een Dokter gaan die het vertelt zoals het is, ook al is de diagnose niet zo prettig.

En dat is nou net wat ik bedoel met vast lopen. De ware kern van het hele zonde verhaal is na mijn inziens verkeerd geinterperteerd. We zijn namelijk niet ziek maar kunnen wel ziek worden, die keuze is aan ons, dat is het spel. Eenmaal ziek kan je altijd weer beter worden omdat zoals jullie dat noemen de Heilige Geest in zit en deze wacht tot jij Hem aanroept.

Ik heb het hier niet over zieke mensen, maar over ons allemaal. Bovendien gebruikt Jezus ook een dergelijke vergelijking:

Mark. 2:17 En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

En de apostel Paulus drukt het nog krasser uit:

Ef. 2:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;

Dus het gaat me er niet om om zieke mensen te beledigen (daar gaat het helemaal niet over), maar om een vergelijking te maken over hoe we van nature staan tegenover God. En dat geldt voor ieder mens.

Ik had het heel niet tegen jou maar tegen Shiva die beweert dat er zelf voor kiest om ziek te worden en er dus ook weer zelf voor kan kiezen om beter te worden...terwijl iedereen die ziek is weet dat dat niet de realiteit is. Volgens mij zijn wij het zelfs eens...
stomp niet af, blijf slijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mei 2005 08:23

Er zijn genoeg ziektes die echt ingebeeld zijn, een ander voorbeeld, is een depressie, ook een ziekte (niet ingebeeld) maar als je je zelf in een slachtofferrol blijft drukken kom je er nooit meer uit, dat is toch een indirecte keuze om wel of niet ziekt te zijn/blijven.

Elbert, elke tekst is voor een gelovige een versterking, maar voor een ongelovige een afwijzing.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 25 mei 2005 09:19

Raido schreef:Er zijn genoeg ziektes die echt ingebeeld zijn, een ander voorbeeld, is een depressie, ook een ziekte (niet ingebeeld) maar als je je zelf in een slachtofferrol blijft drukken kom je er nooit meer uit, dat is toch een indirecte keuze om wel of niet ziekt te zijn/blijven.

Voor elke ziekte geld natuurlijk dat als je je in een slachtofferrol drukt je niet beter wordt...dat snap ik maar dat is wel wat anders als er zelf bewust voor kiezen om ziek te worden...
stomp niet af, blijf slijpen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2005 10:53

Volgens mij ging het helemaal niet letterlijk over zieke mensen, maar over ziekte als metafoor voor de zonde.

hetsgaapje

Berichtdoor hetsgaapje » 25 mei 2005 11:13

FF ontopic: Stel andere religies zijn van de duivel hoe kan het dan dat moslims de duivel stenigen tijdens de hadj (Bedevaart in Mekka). Een huis kan toch niet tegen zichzelf verdeelt zijn, zoals Jezus zegt?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 mei 2005 11:19

hetsgaapje schreef:FF ontopic: Stel andere religies zijn van de duivel hoe kan het dan dat moslims de duivel stenigen tijdens de hadj (Bedevaart in Mekka). Een huis kan toch niet tegen zichzelf verdeelt zijn, zoals Jezus zegt?

Brengt dat stenigen van de duivel de mensen dichter bij Jezus als hun Verlosser? :?
Volgens mij laat de duivel zich zonder bezwaar "stenigen" (het is nog maar zeer de vraag of de duivel daar zo'n last van zal hebben), zolang de mensen maar niet bij Jezus terecht komen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mei 2005 12:23

De Satan is de tegenstander van Jahweh, de duivel die zei stenigen is de tegenstander van Allah, en is dus een andere ;-)

Elk geloof heeft een goede en een kwade personage, maar zijn die dan het zelfde?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mei 2005 12:40

Klaas schreef:
Nee het komt van de mens, niet van Satan.

Ik weet niet of je zo stellig kunt ontkennen dat Satan er ook de hand in heeft, maar het is zeker goed te beseffen dat zulke zaken ook uit de mens voortkomen. Ik heb in mijn reformatorische opvoeding altijd meegekregen dat we te strijden hebben tegen de Satan, de wereld en ons eigen vlees. Tegenwoordig wordt alles wat niet uit God is toegeschreven aan de Satan. Persoonlijk vind ik de reformatorische benadering dan stukken gebalanceerder. Let's face it: we hebben geen influisteringen van Satan nodig om tegen God in te gaan. Het zit in ons allemaal....

Klaas

Klaas, schrik niet: ik ben het helemaal met je eens. :D
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”