Geloof jij in de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 27 mei 2005 18:17

geen slow-chat hier he! :)
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 27 mei 2005 18:21

mystery schreef:geen slow-chat hier he! :)

is goed mysterie.. ik moest shadow toch even gerust stellen he :D

maar de ware.. tja iedereen roept dat ie de ware ontmoet heeft als ze aan een relatie beginnen.. maar aan het eind was dat toch niet de ware..
beetje verwarrend allemaal... :shock:

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 27 mei 2005 18:31

tinos schreef:is goed mysterie.. ik moest shadow toch even gerust stellen he :D

Goed hoor :wink:

maar de ware.. tja iedereen roept dat ie de ware ontmoet heeft als ze aan een relatie beginnen.. maar aan het eind was dat toch niet de ware..
beetje verwarrend allemaal... :shock:

Ja, dat is zeker verwarrend. Daarom moet je ook niet te snel roepen dat iemand de ware voor je is vind ik. En voor je weet dat het écht de ware is...
Ik denk zo dat God je 'vanzelf', op Zijn tijd en manier, een vriend(in) zal geven, die dan de ware zal zijn. Dat weet je niet gelijk, ook een relatie waarin je weet dat God het zo bestuurd heeft, kan uitgaan. Maar dan moest je daar waarschijnlijk wat van leren. Als je gelooft dat God het goed zal doen, kan je ook veel geruster met 'is hij/zij wel de ware voor mij' omgaan. Dan is het niet meer verwarrend.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 27 mei 2005 18:58

danserijn schreef:::)) :8>

en ook al zullen er nog 23457643213546 ware op de wereld rondlopen.. ik hoef ze niet :mrgreen:

ze zullen nooit zo waar zijn als TheShadow :8>

huh? Er bestaan toch maar 6.000.000.000 mensen op de aarde? Zijn de andere 23451643213546 onbekenden dan marsmannetjes :D
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 27 mei 2005 19:04

dit is geen slow-chat!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2005 23:30

Wat is eigenlijk het nut van geloof in de 'ware'?

I mean: waar brengt het je, heeft het een doel, etc?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2005 17:43

Ik zal ook nog even mijn mening geven.

Er bestaat niet vooraf "een enige ware" voor je. Dat is sinds de wereld bestaat maar bij één iemand het geval geweest: Bij Adam. Die had dan ook weinig keuze... dus Eva moest wel de enige ware zijn :D

Liefde is gevoel... maar vervolgens ook een keuze. Een gevoel van verliefdheid en van iemand gaan houden is iets wat je niet van 1 specifiek iemand kan krijgen... daar zijn er meerderen...

Vervolgens komt de keuze voor zo iemand om er echt mee verder te gaan, je leven er mee te delen.

Veel mensen draaien de zaken om: Ze zeggen: Iemand is de enige ware... en daarom heb ik die keuze gemaakt, daarom ben ik er mee getrouwd etc. Dat is erg overgeromantseerd. Volgens mij is het andersom. Je kiest niet voor diegene omdat het de enige ware is. Je houdt van iemand maar vervolgens kies je voor die persoon, en door die keuze wordt het je enige ware. (ook dat is trouwns niet altijd het geval, hoeveel mensen scheiden er later niet... of scheiden niet omdat dat niet mag maar zijn na een poos helemaal niet zo gelukkig met hun/haar partner)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 mei 2005 09:46

helemaal mee eens :d (dan kun je je natuurlijk af gaan vragen welk nut deze post heeft :roll: )
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Wils
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Wils » 30 mei 2005 19:24

Ik denk dat voor misschien sommige mensen de ''ware'' wel bestaat als ze bijv 1 partner hebben gehad en daar ook mee zijn getrouwd. Maar ik zelf geloof eigenlijk niet in de ware er zijn echt zoveel jongens op de wereld het is een vreemd idee om te denken dat 1 daar van de ware voor mij zou zijn. 8-[ :yum:
Vrees minder, hoop meer; eet minder kauw meer;
klaag minder, adem meer, praat minder zeg meer;
haat minder, bemin meer

jagertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jagertje » 31 mei 2005 08:55

Ik heb jullie discussie gelezen, best interessant om te lezen. Maar ik snap jullie allebei. Menselijk bekeken kan ik kurtyo begrepen dat hij zo denkt. Dat zegt hij ook zelf, hij zegt: Nee. Ten eerste zit er denk ik een verschil in het menselijke begrip 'de ware' en het feit dat men gelooft dat God 1 iemand voor hen bestemd heeft.
En hij zegt ook: de menselijke 'ware' kan een ander zijn dan degene die God in gedachte heeft, althans: dat heb ik om me heen gezien bij diverse mensen. Ik geloof zelf namelijk niet dat God iemand voor je bestemd heeft. Maar ik denk niet dat Kurtyo goed denkt. Want in de bijbel staat toch dat God alle dingen bestuurt. Dus dan toch ook deze. Daarom denk ik dat Lausnitz toch gelijk heeft.
groet Jagertje

nonno
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor nonno » 31 mei 2005 11:12

Cybercurse schreef:Iemand is niet de ware, iemand wordt de ware.

Vandaar dat je in je leven dus meerdere 'waren' kan tegenkomen.

Conclusie: 'de (enige) ware' bestaat dus niet.

Tjonge... helemaal met je eens.. :P
"zonder mannen aten we de hele dag moorkoppen"

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 31 mei 2005 14:21

jagertje schreef:Ik heb jullie discussie gelezen, best interessant om te lezen. Maar ik snap jullie allebei. Menselijk bekeken kan ik kurtyo begrepen dat hij zo denkt. Dat zegt hij ook zelf, hij zegt: Nee. Ten eerste zit er denk ik een verschil in het menselijke begrip 'de ware' en het feit dat men gelooft dat God 1 iemand voor hen bestemd heeft.
En hij zegt ook: de menselijke 'ware' kan een ander zijn dan degene die God in gedachte heeft, althans: dat heb ik om me heen gezien bij diverse mensen. Ik geloof zelf namelijk niet dat God iemand voor je bestemd heeft. Maar ik denk niet dat Kurtyo goed denkt. Want in de bijbel staat toch dat God alle dingen bestuurt. Dus dan toch ook deze. Daarom denk ik dat Lausnitz toch gelijk heeft.
groet Jagertje

Ik hoop niet dat je het erg vind, maar ik volg je niet helemaal. Al snap ik dat het er op neer komt dat ik geen gelijk heb volgens jou. Maar je argument tegen is me enigszins onduidelijk. God bestuurt alle dingen? Ja, misschien wel, misschien niet. Laten we aannemen dat hij dat doet: wil dat zeggen dat hij 1 ware voor je bestemd heeft? En waarom? Bestuurt God dan dingen zo letterlijk dat hij mensen geen vrijheid meer geeft en geen eigen keuze? Want in dat geval: God bestuurt alle dingen, dus zorgt hij er ook voor dat al die mensen die branden in de hel niet in de hemel zijn gekomen, althans: volgens jouw redenatie is dat wel het geval.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 31 mei 2005 20:23

nonno schreef:

ik ben het ook helemaal met je eens :)
Iemand kan hier nu -in Nederland- wel voor jouw idee de ware zijn, maar als je in Amerika had gewoond zou daar ook wel vast een ware zijn geweest voor je :)

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 01 jun 2005 07:55

Jannoek schreef:
nonno schreef:

Iemand kan hier nu -in Nederland- wel voor jouw idee de ware zijn, maar als je in Amerika had gewoond zou daar ook wel vast een ware zijn geweest voor je :)

Het is maar net hoe je het interpreteert; ik geloof dat God je dan specifiek naar die plek heeft "gebracht". God heeft er écht wel een doel mee waar jij op deze aarde wordt "geplant". Ik denk dat God meer bestuurt dan wij denken. Als wij om een vriend of vriendin bidden, mogen wij er toch vanuit gaan dat diegene door God is gegeven?
Laatst gewijzigd door Lausnitz op 01 jun 2005 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
www.cgjf.nl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jun 2005 08:19

Jannoek schreef:
nonno schreef:

Rare redenering, kun je net zo goed zeggen dat de ouders die je nu hebt misschien wel helemaal niet als jou ouders bedoeld waren (of jij niet als hun kind) omdat als je in een ander gezin geboren was je hun ook niet als ouders gehad had...
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”