Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 25 feb 2003 18:08

Simson mag ik je wat vragen?
Ga jij als je ziek bent naar de dokter, of vertrouw je op God dat Hij je wel beter zal maken?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 feb 2003 18:09

Goed bezig, Simson!

Als je geen kinderen kunt krijgen, zou het dat niet zo kunnen zijn dat God daarmee een boodschap overbrengt?

Je kunt wel zeggen dat dat een lichamelijke stoornis is, maar God werkt meestal via de natuurlijke weg dus ook via het lichaam (hoe zou God anders kunnen werken?) (Je kunt bv ook zeggen dat liefde een kwestie van hormonen is, maar de hormonen zijn het voertuig van de emotie. Hoe zou je verliefd kunnen zijn zonder hormonen?).

Zelf vind ik vind er veel voor te zeggen om erin te berusten. Zelf zou ik het ook zeker doen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 feb 2003 18:11

ik vind naar een dokter gaan als je ziek bent toch wezenlijk verschillen van geen kinderen kunnen krijgen. Kinderen zijn geen noodzaak voor een gezond leven.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 feb 2003 18:24

Dus als blijkt dat je geen kinderen kunt krijgen ga je ook niet laten onderzoeken of daar een bepaalde oorzaak voor is.

En er zullen heel veel echtparen ziek van verdriet geworden zijn omdat ze geen kinderen konden krijgen. Mag het dan wel?
Ook Sara kon er niet in berusten en gaf aan abraham haar bijvrouw.
Zo ook Hanna.
Dus ik vind dat grote onzin. Om dat je ziek bent mag je naar de dokter, maar geen kinderen krijgen omdat er misschien een lichamelijke oorzaak is kan eigenlijk niet. Dan ben je niet ziek. Soms zijn het sinpele dingen waardoor je geen kinderen kunt krijgen die gemakkelijk opgelost kunnen worden door een arts. Ik zou niet weten waarom je dus niet naar de dokter ermee zou mogen. Komt bij mij erg hypocriet over.
Alleen zul je bij alles wat je doet God ervoor moeten bidden en danken.

Geloof me ik ben het er mee eens dat je allereerst God erom moet vragen, en blijven vragen, Hij is tenslotte degene die leven laat groeien.
Maar dat je daarbij verantwoordt gebruik gaat maken van de medische wetenschap die tenslotte ook het verstand van God heeft gekregen, vind ik niet meer dan logisch. Want ook als je wel naar een dokter gaat zal God toch de genezing moeten schenken.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 feb 2003 18:30

Alleen zul je bij alles wat je doet God ervoor moeten bidden en danken.
zolang Hij maar netjes onze wensen vervuld...

Ik denk trouwens niet zozeer aan simpele ingrepen maar aan gecompliceerde, kunstmatige behandlingen als IVF etc, waarbij er echt in bochten gewrongen moet worden voor resultaat.

Simson

Berichtdoor Simson » 25 feb 2003 19:42

joepie schreef:Simson mag ik je wat vragen?
Ga jij als je ziek bent naar de dokter, of vertrouw je op God dat Hij je wel beter zal maken?

He,
je mag me alles vragen. Ik zal er ook op antwoorden. Mits het normaal is.
Ik zou naar dokter gaan want ik vertrouw niet op God.
Vertrouw jij op God? Als dat zo is ga jij niet naar dokter. Want Jezus zou dat niet doen. (WWJD daar is iedereen toch zo weg van?)
En jij bent toch volgeling van Hem?
Okey, als het ernstig is ga je toch want je mag je leven niet ingevaar stellen.
Anders kan je wel bidden om behoud en met een blind doek de snelweg over steken.

Geef toe: God staat het toe als je dood gaat en of dat je beter word.
Het is dan Gods wil. En het zal geschieden ook al ga jij naar dokter of haal jij die inenting!
Die dokter kan niet zonder God. De dokter is alleen medium.

Mzzl,
Simson

Simson

Berichtdoor Simson » 25 feb 2003 19:45

Gek eigenlijk!
Ik doe er alles aan om geen kinderen te krijgen
En een ander doet er alles aan om ze wel te krijgen.
Het is aan God. Je hebt je er bij neer te leggen!
Te schikken heet dat.
"Uw wil geschiede" Toch?
Maar bij (sommige van jullie) "Uw wil geschiede alleen als het mij uitkomt en anders niet!"

Mzzl,
Simson

Simson

Berichtdoor Simson » 26 feb 2003 17:54

joepie schreef:Simson mag ik je wat vragen?

Joepie je bent net ongelovige Tomas. Eerst naar dokter en als je beter wordt heeft de dokter dat gedaan!. Geeft de dokter geen hoop DAN ga jij pas biddend naar God toe!
Of heb ik het mis?

Mzzl,
Simson

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 26 feb 2003 18:01

Simson schreef:Gek eigenlijk!
Ik doe er alles aan om geen kinderen te krijgen
En een ander doet er alles aan om ze wel te krijgen.
Het is aan God. Je hebt je er bij neer te leggen!
Te schikken heet dat.
"Uw wil geschiede" Toch?
Maar bij (sommige van jullie) "Uw wil geschiede alleen als het mij uitkomt en anders niet!"

Mzzl,
Simson

Simson,
in jouw prikkelende verhaal zie ik wel een scherp verwijt, wat misschien wel terecht is.
"Uw wil geschiede", hoe vaak zeggen we het niet? Ik minimaal een keer per dag (of mn huisgenoot, als die begint voor de maaltijd). Maar als het niet gaat zoals ik wil, dan ga ik maar hard bidden of het kan veranderen.
Je hebt gelijk, vaak denken we er inderdaad bij: Uw wil geschiede, en nu maar hopen dat ik mn zin krijg...

Anderzijds mogen we bidden om dat wat God beloofd heeft, en waarvan Hij gezegd heeft dat we er om mogen bidden. Kort samengevat: alles voor geest en lichaam. (Met wat ouderwets taalgebruik: om alle geestelijke en lichamelijke nooddruft...)

Misschien moeten we wel meer beseffen dat God het goede met ons voor heeft. En dan kom ik weer terug op het onderwerp, ook als we geen kinderen kunnen krijgen, is dat onder Gods toelating. En als we dat niet vinden, dan moeten we inderdaad bidden zoals Simson zegt: Uw wil geschiede, behalve dan bij onze kinderloosheid, want dat is absoluut niet naar onze zin...
(Ik bedoel dit zeker niet kwetsend, vat het AJB ook niet zo op dus)
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

Simson

Berichtdoor Simson » 26 feb 2003 19:02

Ja ik verwijt nog al eens iemand. Zeker de kerk.
Die heeft hoop werk laten liggen ook in jaren '60

He en bid alleen om hetgeen dat je wilt. Dus niet leid ons niet inverzoeking en zelf naar ....... gaan.
Maar je mag ook hoop hebben. Maar je moet er zelf wel in geloven.

Mzzl,
Simson

joepie

Berichtdoor joepie » 26 feb 2003 21:58

Weet je simson je moet beter mijn reacties lezen, dan weet je dat ik geen ongelovige thomas ben.
Als je me goed zou kennen zou je zoiets nooit gezegt hebben,
en dat neem ik je ten zeerste kwalijk.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 feb 2003 22:07

Zoals denktenk schrijft zou het ook kunnen worden dat je gewoon leidelijk je leven ondergaat. Want God die bepaald het en ik kan niets eraan doen. Ik ben een marionet en God trekt aan de touwtjes de kant op die Hij wil. Dus ik zal maar volgen.
Maar zo heeft God ons niet geschapen. Hij wil gebeden zijn.
En wij weten helemaal niet wat de wil van God zal zijn. Wij zullen ook zelf ons leven in moeten vullen. Wij kennen Zijn weg met ons niet. Daarom zullen we ook moeten Bidden en werken. Niet maar bidden en vervolgens leidsaam ons leven ondergaan want het is tenslotte Gods wil.Willen wij erachter komen wat de weg is die Hij met ons wil gaan, zullen we ook gebruik mogen maken van de mogelijkheden die Hij op deze aarde heeft gegeven in allerlei zaken.
We gaan ook niet bidden, geef ons heden ons dagelijks brood, en vervolgens thuis zitten wachten tot dat brood komt. Nee we zullen er wel degelijk wat voor moeten doen.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 27 feb 2003 15:23

Simson schreef:Joepie je bent net ongelovige Tomas.

Mag ik hier op reageren dat Thomas niet ongelovig, maar kleingelovig was?
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

pippylangkous
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pippylangkous » 27 feb 2003 16:12

ik vind dit heel moeilijk aan de ene kant denk ik van het is een middel van God aan de andere kant denk ik je moet je schikken naar Gods wil. eh sorry maar hier zul je ook wel niet veel aan hebben.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 09 mar 2003 10:49

Het is gewoon een feit, wij bepalen alles zelf! als we gewoon kinderen kunnen krijgen, doen we dat ook op een tijd dat het ons uitkomt. En dan durven we nog op het geboortekaartje te zetten: God schonk ons een kind. Volgens mij moet er dan bij: God schonk ons een kind, op onze tijd! Dus kunnen wij geen kinderen krijgen, na lichamelijke oorzaken te hebben onderzocht, dan nemen we de toevlucht tot KI en ivf, want wij willen een kind. Voor de vorm bidden we er dan nog bij, want we moeten toch dankbaar zijn dat die mogelijkheden er zijn. Wie zegt trouwens dat die medische wetenschap van God afkomt? Misschien heeft de duivel die kennis wel ingegeven.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Terug naar “Archief”