Elbert schreef:Hmm, en zit de betekenis van Pasen dan ook niet in dat fysieke?
Je kunt iig zeggen dat het fysieke aspect van de overwinning op de dood slechts een deel is van de hele betekenis. Toch?
Ik vind dat er tussen het fysieke aspect van de opstanding en de hemelvaart een groot verschil zit. Terecht merkt Jas op dat Paulus wijst op de werkelijkheid van de opstanding. Ook bij de beschrijvingen van de verschijningen is het fysieke belangrijk: zo wordt er gegeten en Thomas mag zijn hand in de wonden steken. Het fysieke wordt hier duidelijk benadrukt. Dit is m.i. bij de hemelvaart niet het geval. Bij mijn weten wordt nergens het fysieke aspect van de hemelvaart benadrukt als zijnde van belang voor de betekenis van die hemelvaart.
Bij de hemelvaart kun je hooguit wijzen op uitdrukkingen als "zittend aan de rechterhand van God", maar m.i. kun je dat moeilijk als een fysiek zitten interpreteren. Het zou dan gaan om een fysiek zittende Jezus aan de niet-fysieke rechterhand van een niet-fysieke God. Het ene deel van die uitspraak zou dus wel fysiek zijn terwijl het andere deel aansluit bij het antropomrofe spreken over God zoals we dat ook uit het OT kennen. Het lijkt me consequenter om dan de hele uitdrukking te zien als aansluitend bij dat antropomorfe spreken over God. Als we de citaten uit Psalm 110 erbij halen wordt dat m.i. nog duidelijker. Ik neem aan dat 'jullie' ook niet van mening zijn dat er fysiek vijanden als een voetbank onder Jezus' voeten (zullen) liggen....
Klaas