Mag je je kind slaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 07 feb 2003 13:26

Het mooie is dat Salomo in deze dingen heel wijs was, maar dat we in de bijbel lezen hoeveel moeite hij er mee had en hoevaak hij er de fout mee in is gegaan. (broer moeten vermoorden maar niet kunnen en durven e.d.) Eigen zonen in opstand.. enz
Time flies when you have none!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 09 feb 2003 18:17

Toch ben ik het wel met surfer eens! Kijk maar eens naar kinderen die een vrije opvoeding krijgen. Vind ik echt niet zo geweldig. Alleen moet je wel een grens bepalen. lijkt mij.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 19 feb 2003 09:12

Zou je, als je als kind stelselmatig geslagen bent, daar wat van over kunnen houden?
als je dus geslagen bent omdat je stout was, niet uit mishandeling ofzo.

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 19 feb 2003 17:01

Ik vind dat je helemaal niet moet slaan.
just below my skin I'm screaming

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 19 feb 2003 21:14

Lotte schreef:Zou je, als je als kind stelselmatig geslagen bent, daar wat van over kunnen houden?

Zonder 'deuken' groeit niemand op. Iedereen heeft wel dingen uit zijn/ haar opvoeding die hem/ haar later nog pijn doen.
Een 'deuk' is echter geen 'barst'. Met deuken kun je leven. Word je misschien zelfs nog wel sterk van, maar een barst is een wezenlijke beschadiging die nooit meer weggaat. Dat is ernstiger.
Ik denk niet dat een kind dat slaag krijgt omdat het stout is, daar een trauma van oploopt. Ik denk wel dat het ook zonder klappen kan. Duidelijk en consequent zijn in je opvoeding heeft net zoveel gewicht en is voor beide partijen prettiger.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 20 feb 2003 15:21

Elsa schreef:
Lotte schreef:Zou je, als je als kind stelselmatig geslagen bent, daar wat van over kunnen houden?

Zonder 'deuken' groeit niemand op. Iedereen heeft wel dingen uit zijn/ haar opvoeding die hem/ haar later nog pijn doen.
Een 'deuk' is echter geen 'barst'. Met deuken kun je leven. Word je misschien zelfs nog wel sterk van, maar een barst is een wezenlijke beschadiging die nooit meer weggaat. Dat is ernstiger.
Ik denk niet dat een kind dat slaag krijgt omdat het stout is, daar een trauma van oploopt. Ik denk wel dat het ook zonder klappen kan. Duidelijk en consequent zijn in je opvoeding heeft net zoveel gewicht en is voor beide partijen prettiger.

Als je een deuk in je auto krijgt, laat je die ook uitdeuken. een deuk is wel schadelijk. Je kan ervoor in therapie moeten. Stel dat je een auto was, en je kreeg slaag, en na zo'n 14 jaar(z'n "jeugd") zit die auto hiervan zo ontzettend onder de deuken dat ie niks meer waard is. (dat is ie so wie so niet na 14 jaar, maar t gaat even om t idee) dan kan je n um uit laten deuken zodat ie weer wat waard word. zo zie ik t ook met n kind. 1 deuk is niet erg nee, maar als je er een aantal oploopt kan je ervoor in therapie. Deuken zijn volgens mij wel degelijk schadelijk.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 20 feb 2003 15:33

Haha, als je echt deuken slaat sla je te hard of ken je je eigen kracht niet. Slaan is prima, mits opvoedend is mijn mening!

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 20 feb 2003 15:37

ik bedoel dus dat je er geestelijke schade aan over houd. = deuken

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 20 feb 2003 18:58

Elsa heb jij al kinderen in de puberleeftijd?
Hoe ga je daar mee om?

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 21 feb 2003 00:05

Lotte schreef:Elsa heb jij al kinderen in de puberleeftijd?
Hoe ga je daar mee om?

Jazeker, Lotte. Drie zelfs.
Die krijgen nooit klappen. (de jongsten trouwens ook niet, zie vorige postings)
Daar praat ik mee tot ik een voering in mijn keel heb............... :(
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

pippylangkous
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pippylangkous » 21 feb 2003 08:44

he ik denk dat je kinderen wel mag slaan als corrigerende tik maar vaak bereik je er niet veel mee teminste dat was bij mij zo, bv zwijgen heb meer effect want dan ga je je onbehaagelijk voelen

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 apr 2003 20:34

ik denk dat je kinderen best af en toe een tik mag geven... en dat dat ook wel helpt... zolang het maar wel een corrigerende tik is, bijv als ze iets fout gedaan hebben.. ik kreeg thuis ook wel eens klappen en ik moet zeggen dat dat ook wel goed gewerkt heeft, ik heb er wel van geleerd in elk geval...

maar in sommige gevallen zie je dat het weer doorslaat naar de andere kant.. ik ben nu bezig met een werkstuk over kindermishandeling en als je dan sommige verhalen leest... huiveringwekkend gewoon

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 apr 2003 09:56

Ik ben voor een corrigerende tik. Een kind van twee dat telkens aan die mooie bloemen wil trekken, luistert waarschijnlijk niet naar je als je zegt dat die mooie bloempjes wellicht kunnen beschadigen. Een tikje op de vingers helpt volgens mij wel...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 apr 2003 10:00

Pieter schreef:Ik ben voor een corrigerende tik. Een kind van twee dat telkens aan die mooie bloemen wil trekken, luistert waarschijnlijk niet naar je als je zegt dat die mooie bloempjes wellicht kunnen beschadigen. Een tikje op de vingers helpt volgens mij wel...

Een kind van twee moet je inderdaad straffen voor iets wat niet mag, beloon het echter ook als het iets wel goed doet. Kinderen leren op die leeftijd vrijwel alleen door beloning en bestraffing (dat is heel breed, voor een kind is het ook een beloning als nieuwsgierigheid bevredigd wordt).

Pas als de kinderen wat ouder worden kan je het straffen en belonen ook uitstellen. Het heeft dus bij een tweejarige geen zin om het voor het naar bed gaan straf te geven voor al het slechte van die dag. Zoiets werkt pas vanaf een jaar of 3/4.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 apr 2003 10:03

Een kind van twee moet je inderdaad straffen voor iets wat niet mag, beloon het echter ook als het iets wel goed doet.

Uiteraard, anders mis je het leereffect compleet.

Terug naar “Archief”