De doodstraf in het nieuwe verbond.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2005 12:15

Yael schreef:Dat jij het niet leest wil nog niet zeggen dat het er niet staat... De Bijbel is toch niet inconsequente? Waar staat dan dat de doodstraf is afgeschaft in het NT? dat moet er dan wel staat ergens lijkt me.

Ik lees dat Jezus de doodstraf kreeg in plaats van ons.

Yael als we niet inconsequent moeten zijn... lees dan even waar in het oude testament allemaal de doodstraf op stond..... Vind je dat we dat allemaal weer precies zo moeten overnemen in deze tijd?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 14:38

Marnix schreef:
Yael schreef:Dat jij het niet leest wil nog niet zeggen dat het er niet staat... De Bijbel is toch niet inconsequente? Waar staat dan dat de doodstraf is afgeschaft in het NT? dat moet er dan wel staat ergens lijkt me.

Jezus kreeg de doodstraf voor onze zonden naar Goddelijk recht, niet naar onze overtredingen naar burgerlijk recht. Jou opvatting doortrekkend zou dan het hele strafrecht afgeschaft moeten worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 apr 2005 22:29

In elk geval is jouw standpunt volledig onbijbels als je stelt dat het mogelijk is dat iemand nog tot geloof had kunnen komen als hij langer geleefd had. Het is immers God die een eind maakt aan het leven en dus ook aan de genadetijd.

Tja, da's jouw mening hè. Laat ik daar nou net wat anders over denken ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 apr 2005 22:29

gurl schreef:
essieee schreef:Tsja.,....indirect wel door God...(voorzienig heid), al vind ik dat een linke uitspraak...

Dus je wilt zeggen dat God er voor zorgt dat diegene iemand vermoord zodat ie dan de doodstraf krijgt en dan dood gaat ofzo... ::((
Je zou zeggen dat er makkelijkere manier zijn om iemand dood te krijgen maar goed...

Ik geloof dat God alles, maar dan ook alles al bepaald heeft voordat wij op deze aardkloot waren, dus ...ja!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 22:57

Klaas schreef:
In elk geval is jouw standpunt volledig onbijbels als je stelt dat het mogelijk is dat iemand nog tot geloof had kunnen komen als hij langer geleefd had. Het is immers God die een eind maakt aan het leven en dus ook aan de genadetijd.

Tja, da's jouw mening hè. Laat ik daar nou net wat anders over denken ;-)

Klaas

Dan durf ik ook zeggen dat mijn mening hierover Bijbels is en de jouwe niet. Tenzij je stelt dat God niet Heere en Meester is over leven en dood.

Ik lees in Pred. 3:14;
" Ik weet, dat al wat God doet, dat zal in der eeuwigheid zijn, en er is niet toe te doen, noch is er af te doen; en God doet dat, opdat men vreze voor Zijn aangezicht."

De wedergeboorte, de zaligheid van de mens, is een eenzijdig Godswerk wat in eeuwigheid vastligt. Dat ontken jij dus als je beweert dat voor sommigen de genadetijd te kort kan zijn.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 apr 2005 23:06

Dan durf ik ook zeggen dat mijn mening hierover Bijbels is en de jouwe niet. Tenzij je stelt dat God niet Heere en Meester is over leven en dood.

Jij en ik hebben behoorlijk verschillende ideeën over de uitverkiezing. Is het nou erg zinvol dat ik benadruk dat mijn interpretatie bijbels is en dat jij het tegenovergestelde gaat beweren? Als 1 van ons beiden zou menen dat de eigen mening niet bijbels was zouden we toch direct van mening veranderen?

Dat ontken jij dus als je beweert dat voor sommigen de genadetijd te kort kan zijn.

Dat beweer ik helemaal niet. Ik stel enkel dat jij t.a.v. de uitverkiezingsleer met 2 maten meet.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 23:21

Klaas schreef:

Jij en ik hebben behoorlijk verschillende ideeën over de uitverkiezing. Is het nou erg zinvol dat ik benadruk dat mijn interpretatie bijbels is en dat jij het tegenovergestelde gaat beweren? Als 1 van ons beiden zou menen dat de eigen mening niet bijbels was zouden we toch direct van mening veranderen?

Dat ontken jij dus als je beweert dat voor sommigen de genadetijd te kort kan zijn.

Dat beweer ik helemaal niet. Ik stel enkel dat jij t.a.v. de uitverkiezingsleer met 2 maten meet.

Klaas

Nee, je gaat niet inhoudelijk op mijn argument en de tekst die ik heb aangehaald heb in. Het is niet belangrijk of je een andere mening hebt dan ik, maar of jouw mening of de mijne Bijbels is. Op basis van de tekst kan ik jouw opvatting over uitverkiezing, maar ook m.b.t. de eeuwigheid van Gods werken slechts verwerpen als onschriftuurlijk.
Ik zou zeggen, ontmantel de tekst.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 apr 2005 23:23

En dan? Weer een discussie over de uitverkiezing?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 23:55

Klaas schreef:En dan? Weer een discussie over de uitverkiezing?

Klaas

Wat jij wilt. Ik reageer slechts op jou hoor, je krijgt toch graag inhoudelijke reacties? Hoewel dit allemaal erg offtopic is hier.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 18 apr 2005 06:19

essieee schreef:
gurl schreef:
essieee schreef:Tsja.,....indirect wel door God...(voorzienig heid), al vind ik dat een linke uitspraak...

Dus je wilt zeggen dat God er voor zorgt dat diegene iemand vermoord zodat ie dan de doodstraf krijgt en dan dood gaat ofzo... ::((
Je zou zeggen dat er makkelijkere manier zijn om iemand dood te krijgen maar goed...

Ik geloof dat God alles, maar dan ook alles al bepaald heeft voordat wij op deze aardkloot waren, dus ...ja!

Maar als Hij alles bepaalt waarom is er dan zonde? Als wij geen vrije wil hebben om te kiezen voor zonde waarom is het er dan?
stomp niet af, blijf slijpen

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 apr 2005 14:59

Sorry als ik daar op in ga hier ga ik en offtopic en een heleboel oude discussie's quoten.....

Dus lees anders eerst de oude discussie's door....
( en Genesis 1-)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 apr 2005 15:59

Marnix schreef:

Yael als we niet inconsequent moeten zijn... lees dan even waar in het oude testament allemaal de doodstraf op stond..... Vind je dat we dat allemaal weer precies zo moeten overnemen in deze tijd?

Ik had het niet over onze inconsequente maar over vermeende inconsequentie in de Bijbel. Het uitspelen van het OT tegenover het NT.
de God van het OT is Dezelfde als de God van het NT hoor. ja en God had in het OT op veel dingen de doodstraf staan. en van mij hoeven we dat niet over te hevelen naar onze tijd en dat allemaal weer opnieuw te gaan invoeren. Maar als duidelijk in het NT staat dat de doodstraf is afgeschaft dan hoor ik dat graag. 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 17:51

gurl schreef:
essieee schreef:
gurl schreef:

Maar als Hij alles bepaalt waarom is er dan zonde? Als wij geen vrije wil hebben om te kiezen voor zonde waarom is het er dan?

Hij heeft bepaald dat Hij wanneer de mens in het paradijs voor de zonde zou kiezen, Hij dat zou toelaten. Hij is niet de Auteur van de zonde. Overigens is de mens door die éne zonde wel zn vrije wil kwijtgeraakt. Hij kan nu alleen nog maar zondigen want een kwade boom kan geen goede vrucht voortbrengen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 apr 2005 18:20

probeer a.u.b. niet verder af te dwalen, het meeste hier heeft volgens mij niet zoveel met de doodstraf te maken :(
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 apr 2005 20:29

Marnix schreef:Ik heb nog geen antwoord op deze vraag gekregen, ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord van de mensen hier die voor de doodstraf zijn

Maar om even op die straf in te gaan, wat is dan de meerwaarde van de doodstraf boven levenslange cel? Als je mensen dan toch wil straffen voor hun fouten (wat me heel terecht lijkt) kan je beter levenslang cel geven dan de doodstraf, het eerste is namelijk een veel grotere straf, en oko veel effectiever.

Ik spreek even vanuit een neutraal standpunt: het werd volgens mij vroeger ook al gedaan (denk aan het kruis waar Jezus aan hing, eigenlijk moest daar Barabbas hangen). Ik zou niet inzien waarom het dan ineens afgeschaft is die doodstraf.

Ja, maar denk je ooit dat je het voor elkaar krijgt om die mensen levenslang te geven? Ze zijn dan toch zo weer vrij en volgens mij geeft het ook een grotere voldoening als men de dader straft (voor het slachtoffer dan). Maar ik ben er iig niet voor om zomaar meteen iemand de doodstraft te geven, ik wil dan wel 100% bewijs, en het moet een zeer zwaar delict zijn geweest.

Denk je niet dat dat afschrikt, zo'n doodstraf? Volgens mij ligt dat psychisch nog verder hoor!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”