Lalage schreef:Mwah, ik vind dat God mooie muziek verdient en in sommige kerken zing ik af en toe maar niet mee, omdat ik op zulke melodieen niet vanuit m'n hart God kan eren en ik wil niet zingen wat ik niet begrijp.
Ik zing in de kerk niets mee behalve opwekking (wat vaak nog op dat rotorgel verkracht wordt
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
). De muziek deprimeert me gewoon.
André schreef:Wat ik ook een beetje in de 2de bijdrage van Javaca "proef" is een soort van "op" zijn in de zin van de "verplichtingen" groeien mij boven het hoofd.
IK WIL RUST, zoiets.
Whatever je er van denkt ik zeg het toch maar, misschien moet je ff een tijdje dingen gaan doen die JIJ leuk vind, en eens kijken of je daar een beetje van tot rust komt.
Want ik heb het gevoel dat je te veel wilt en dat je moeite hebt met NEE zeggen.
Misschien zit ik er wel helemaal naast, maar dat hoor ik dan wel van je...........
Je hebt gelijk.
Een vriendin zei gisteren; "Jij probeert 48 uur in een halve dag te proppen." Dit doe ik al m'n hele leven. Meer dan 5-6 uur per nacht slaap ik niet.
Binnen de kerk is het ook vaak dat dingen uiteindelijk op mij neer komen. A.s. vrijdag neemt er een predikant afscheid. Ik kreeg het eerste mailtje over wat we met de cathechesatiegroep gaan doen op de afscheidsavond. Dit mailtje heb ik doorgestuurd naar de rest van de groep, meteen maitjes terug; "Wat gaan we doen?" Toen heb ik aangegeven dat ze zelf ook wel eens wat kunnen verzinnen en ondernemen. Nu zijn we 5 weken verder en is er nog niets in gang gezet. Ik vind het ondertussen wel goed, ze zoeken het maar uit. Die predikant is iemand die ik een warm hart toedraag maar ik kan het niet meer opbrengen.
Ook werk ik veel mee aan jeugddiensten en probeer ik vaak (soms wat prikkelend

) dingen te veranderen.
Van de jongeren in de kerk ben ik de enige die fulltime (in de zomer naast werk ongeveer 40 uur per week) meewerkt aan de rommelmarkt (opbrengst gaat naar het jeugdwerk van de Katholieke en PKN kerken). Vanavond weer de halve avond aan het sjouwen geweest. Dit is iets wat ik niet wil laten schieten, want ondanks dat het veel tijd en energie kost geeft het ook veel voldoening en plezier.
Er zijn andere dingen in m'n leven waar ik veel tijd en energie in steek.
Een goede vriendin is depressief en het komt geregeld voor dat we haar op moeten vangen of tegen zichzelf beschermen. Ondanks dat het soms te zwaar is kan en wil ik hiermee niet stoppen.
School schiet vaak bij andere bezigheden in, toch zal ik aan het eind van het jaar 40 punten moeten hebben.
Dit zijn maar een paar dingen van wat ik doe. Verder veel hobby's en werk. Het wordt me allemaal een beetje te veel. De kerk is het enige wat ik eigenlijk kan en wil laten schieten. Het is niet makkelijk, maar het is iets waar ik bijna altijd met lood in m'n schoenen heen ga. Zonder God kan ik niet, maar de kerk is me gewoon te veel. Een instituut wat me al jaren tegenstaat en -werkt, sorry ik heb het geprobeerd maar de fut is er uit.
M'n ouders zien me liever stoppen met andere hobby's en bezigheden. We hebben hier geregeld ruzie over. (Op zondag gaat er meestal een gitaarversterker met een stapel boeken onder de deurklink, maar dan gaan ze nog aan de andere kant van de deur staan roepen en schelden -lekker christelijk-) Hoe meer ze me dwingen hoe meer het me tegen gaat staan. Als m'n moeder weer eens begint over "Je taak als Christen" kan ik wel over haar heen kotsen. Ze is opgegroeid in de Oud Gereformeerde kerk (krimpen ad ijssel) en met thuislezen (ze waren het enige oud-gereformeerde gezin in het katholieke Lage Zwaluwe). M'n vader komt van Christelijk Gereformeerd en is later naar de Bondskerk gegaan. Na ongeveer 8 jaar huwelijk en een tijdje uit de kerk weggeweest te zijn gingen ze naar de Ned herv kerk in Doorn waar we nu nog steeds zitten. M'n ouders vinden dit al heel vrij (wat het naar refo-maatstaven natuurlijk ook is).
Verder hebben ze er moeite mee mij los te laten (ben 18 jaar en de oudste). Ze blijven op tot ik thuis ben e.d. Hier schop ik steeds meer tegenaan. We zien wel wie de langste adem heeft.