onvergeeflijke zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 16 jul 2003 11:02

ik heb het eens even opgezocht, want ik had toch niks te doen :wink: :wink:

hier is er in elk geval 1:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... oort3.html

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 16 jul 2003 19:29

Ikke21 schreef:Ik las gister een boekje van Reyl en die schreef daarin, dat je nooit hoe klein je ook ben mag spotten met het geloof en ook niet over gelovige mensen, als je dit wel zou doen zou je vroeg of laat gestraft worden, hij nam hierbij het voorbeeld van de kinderen die riepen Kaalkop ga op!!!

Dus wat jij zegt over pesten, je wordt er wel voor gestraft, maar is het echt zonde tegen de Heilige Geest??

Pesten is niet echt het goede woord, ik bedoel dus echt tegen de Heilige Geest ingaan, of mensen pesten met hun geloof in Christus. Dus eigenlijk Gods kinderen bespotten/pesten. Doordat de Heilige Geest in hen woont keer je, je dan ook tegen de Heilige Geest.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 jul 2003 20:23

surfer schreef:Hebben jullie dit niet gezien?

Hebreeen hoofdstuk 6:
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

valt niet veel aan toe te voegen. Dit is volgens mij het antwoord
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jul 2003 22:47

Ik heb er moeite mee Hebreeen 6 zo te interpreteren als zou er voor iemand die ooit geloofde en afvallig wordt geen vergeving mogelijk zou zijn. Als zo iemand berouw zou krijgen is er volgens mij altijd nog vergeving mogelijk.

Als de bijbel spreekt over afvalligen die niet tot geloof kunnen komen, dan heeft dat volgens mij veel meer een praktische betekenis. Iemand die zich afkeert van iets dat hij kent is veel moeilijker tot inkeer te brengen dan iemand die afkerig is van iets dat hij niet kent.

Volgens mij is maar 1 zonde onvergevelijk: het tot je dood niet gehoorzamen aan Gods oproep tot geloof.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 16 jul 2003 22:54

Gershwin schreef:
surfer schreef:Hebben jullie dit niet gezien?

Hebreeen hoofdstuk 6:
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

valt niet veel aan toe te voegen. Dit is volgens mij het antwoord

Wil jij hiermee zeggen dat mensen die eerst in God geloofden en daarna niet meer de lastering tegen de Heilige Geest hebben gedaan?

Hoe kan het dan dat Petrus eerst de Heere Jezus verloochende maar toch bij Hem bleef horen?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 17 jul 2003 07:20

Charity schreef:
Ikke21 schreef:Ik las gister een boekje van Reyl en die schreef daarin, dat je nooit hoe klein je ook ben mag spotten met het geloof en ook niet over gelovige mensen, als je dit wel zou doen zou je vroeg of laat gestraft worden, hij nam hierbij het voorbeeld van de kinderen die riepen Kaalkop ga op!!!

Dus wat jij zegt over pesten, je wordt er wel voor gestraft, maar is het echt zonde tegen de Heilige Geest??

Pesten is niet echt het goede woord, ik bedoel dus echt tegen de Heilige Geest ingaan, of mensen pesten met hun geloof in Christus. Dus eigenlijk Gods kinderen bespotten/pesten. Doordat de Heilige Geest in hen woont keer je, je dan ook tegen de Heilige Geest.

Volgens mij is het geen zonde tegen de Heilige Geest hoe jij het noemt.
Zonde tegen de Heilige Geest is, wat hier dus ook al een paar keer gezegd is, het keihard ontkennen van Gods werk en zeggen dat Gods werk duivels werk is.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 17 jul 2003 21:33

Charity schreef:Hoe kan het dan dat Petrus eerst de Heere Jezus verloochende maar toch bij Hem bleef horen?

Een zonde tegen de Zoon is inderdaad te vergeven. En daar ging het bij Petrus om. Toch? Niet tegen de H. Geest!
Niet het aanzien, maar het wezen!

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 22:38

volgens mij is zonde van de Heilige Geest dat je ontkent dat je werken van de heilige Geest ziet. Dus bewust zijn werking onder tafel schuiven. In dat kader gebruikt Jezus het ook, als de farizeers Hem aanpakken als Hij demonen uitdrijft. Dit moet werk van de Heilige Geest zijn je kan er niet onderuit en toch wordt het ontkent, dat is zonde tegen de Heilige Geest.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 22:54

Toriso:
Een zonde tegen de Zoon is inderdaad te vergeven. En daar ging het bij Petrus om. Toch? Niet tegen de H. Geest!

Duh. Wat een lvreemde ogica. Is de Heilige Geest soms heiliger of meer God dan Jezus dan? Waarom zou een zonden tegen de Heilige Geest zwaarder wegen dan een zonde tegen de Zoon of de Vader?

Joris:
volgens mij is zonde van de Heilige Geest dat je ontkent dat je werken van de heilige Geest ziet. Dus bewust zijn werking onder tafel schuiven.

Dus al die dominees die beweren dat de EO Jongerendag geen werk van God is zondigen tegen de Heilige Geest en gaan dus verloren?

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 23:28

Een tekst die we in dit kader niet mogen vergeten is Lukas 12:10

En een iegelijk, die enig woord spreken zal tegen den Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar wie tegen den Heiligen Geest gelasterd zal hebben, dien zal het niet vergeven worden.

Traditioneel gezien wordt dat Zoon des mensen vaak betrokken op Jezus. Jezus zou dan zeggen dat voor zonden tegen de Zoon wel vergeving mogelijk is maar voor zonden tegen de Heilige Geest niet. Zoals ik al aangaf vind ik dat een vreemde gedachte.

Als we echter de traditionele uitleg loslaten en 'zoon des mensen' zien als synoniem voor 'mens' of 'mensenkind' (wat vanuit het Aramees heel goed kan) dan komt de tekst in een ander licht te staan. De tekst blijkt dan een opmerkelijke parallel in het OT te hebben nl. 1 Sam.2:25. Eli zegt daar:

Wanneer een mens tegen een mens zondigt, zo zullen de goden hem oordelen; maar wanneer een mens tegen den HEERE zondigt, wie zal voor hem bidden?

Wellicht dat deze insteek wat ander licht op de zaak werpt ;-) Misschien...

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 18 jul 2003 06:48

klaas zei
Joris: Quote:
volgens mij is zonde van de Heilige Geest dat je ontkent dat je werken van de heilige Geest ziet. Dus bewust zijn werking onder tafel schuiven.

Dus al die dominees die beweren dat de EO Jongerendag geen werk van God is zondigen tegen de Heilige Geest en gaan dus verloren?

fijn klaas ,dat je de heilige Geest bezig ziet p de EO jongerendag.

Ik wil helemaal nergens over oordelen. Hoeft ook niet, want dat doet God wel. Maar soms ben ik er wel beetje bang voor ja. Neem bijvoorbeeld de dominee die tegen mijgezegd heeft; je gaat niet de weg die de HEre met je gaat. Terwijli k zo duidelijk merk dat juist God het is die mij leidt op dit moment. Maar goed, ik neem graag een voorbeeld aan mijn naamgenoot MICHAEL die het niet durfde de duivel te oordelen Ik wil geen mensen oordelen. Ik wil ze niet voorsorteren voor hel of hemel.

ik denk dat we beter allemaal zelf kunnen uitkijken en er voor zorgen dat we het werk van de Heilig egEEst eerbiedigen

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jul 2003 10:48

Klaas schreef:Ik heb er moeite mee Hebreeen 6 zo te interpreteren als zou er voor iemand die ooit geloofde en afvallig wordt geen vergeving mogelijk zou zijn. Als zo iemand berouw zou krijgen is er volgens mij altijd nog vergeving mogelijk.Klaas

Dit is een bijzonder krachtige bemoediging voor mensen die vrezen de zonde tegen de Heilige Geest begaan te hebben. Want, zoals veel dominees terecht zeggen, als je vreest de zonde tegen de Heilige Geest begaan te hebben (bij deze interpretatie), dan heb je die niet gedaan.

Overigens heeft George MacDonald een andere (algemenere) interpretatie van de zonde tegen de Geest, nl. het bewust ontkennen van de waarheid, in welke vorm dan ook. Het gevolg hiervan is geestelijke verduistering en afsterving, waardoor een mens niet langer toegankelijk is voor de Geest. Hij heeft daar een meditatie over gehouden ('it shall not be forgiven', http://www.george-macdonald.com, unspoken sermons, volume 1).

Bij elke leugen sterf je dus eigenlijk een beetje.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 19 jul 2003 00:18

Klaas schreef:Duh. Wat een lvreemde ogica. Is de Heilige Geest soms heiliger of meer God dan Jezus dan? Waarom zou een zonden tegen de Heilige Geest zwaarder wegen dan een zonde tegen de Zoon of de Vader?

Tegen de Vader hééft iedereen gezondigd. Tegen de Zoon kán gezondigd worden, door Hem te verwerpen. Wie echter tegen de Heilige Geest zondigd, ís verworpen. Wat een logica... vreemd?

Klaas schreef:Traditioneel gezien wordt dat Zoon des mensen vaak betrokken op Jezus. Jezus zou dan zeggen dat voor zonden tegen de Zoon wel vergeving mogelijk is maar voor zonden tegen de Heilige Geest niet. Zoals ik al aangaf vind ik dat een vreemde gedachte.

Ach dan ben ik maar traditioneel. Mij best. Die gedachte vind ik niet vreemd of onlogisch zoals ik al aangaf.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 jul 2003 19:56

Toriso,

Kun je misshien ook aangeven waarom je dat wel logisch vindt?
Ik zie de logica nl. echt niet. Waarom zou een zonde tegen de Vader of de Zoon minder zwaar wegen dan een zonde tegen de Heilige Geest. Is daar een logische verklaring voor of bedoel je dat het zo (volgens jou) in de bijbel staat en dat je het daarom zo gelooft. Dat laatste vind ik prima maar datheeft niets met logica te maken.

Klaas

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 19 jul 2003 21:42

Ik waag een poging. Daarbij aantekenend dat het mysterie van de Heilige Drieëenheid nooit echt te bevatten is.

Ik denk dat het te maken heeft op welke manier de Heilige Geest zich manifesteert. In het verborgen. De Heilige Geest werkt heel subtiel. Met eerbied gesproken is God daarin 'kwetsbaar'.

Waarom vielen Ananias en Saffira spontaan dood op de grond? Ze lasterden tegen de Heilige Geest!

Zo zijn er wellicht meer illustraties te geven.

Terug naar “Archief”