Als het bevrijdend is voor het slachtoffer (wat ik ook geloof), dan "moet" het op een bepaalde manier natuurlijk ook, alleen dan vanuit een ander perspektief (en daar ging het je waarschijnlijk om).
Maar nee, dit is precies de quote die ik wilde maken.
Je schrijft dat vergeven niet moet, maar hoe leg je de bede dan uit: "En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren." en ook: "Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven.
Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven."
Je redeneert vanuit je gevoel dat God begripvoller is dan we denken, maar hoe zit het dan met Zijn geopenbaarde wil?
Overigens zat ik nog eens te kijken naar de uitleg van het vijfde gebod en de kanttekeningen gaven het volgende commentaar bij het "opdat uw dagen verlengd worden"
Anders, opdat zij uw dagen verlengen; zij, te weten vader en moeder, door hun gebed, of zegen, welke veel bij God vermogen, gelijk ook ter contrarie hun vloek.
Dus het verlengen van onze dagen kan ook komen op het gebed van onze (gelovige) ouders en het verkorten door het ontbreken van hun gebed.
Deze uitleg kende ik nog niet, maar heeft ons natuurlijk wel het nodige te zeggen, met name in deze materie.

sela schreef:vraagje: er staat dus in de bergrede dat als een incestslachtoffer de dader niet vergeeft dat God dat niet door de vingers ziet?
Er staat dit:
Matth. 6: 14 Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven.
15 Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.
Laat ik erbij zeggen dat ik het in dit verband een moeilijke tekst vind, maar ik laat hem wel staan. Dit alles in overeenstemming met de Bijbelse context zoals ik die hiervoor al genoemd heb (berouw/schuldbelijdenis enz.).

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)