Angst voor het onderwerp seks(ualiteit)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 03 mar 2005 14:36

Flex187 schreef:
joepie schreef:
Flex187 schreef:Andere vraag; wat doe je als jij wel zin hebt en je partner niet, of juist andersom. Jij hebt geen zin en je partner wel?

Niks :?:

Ok, maar stel dat dit nou altijd zo is. Zeg maar weken of maanden aan een stuk. Dat levert toch op een gegeven moment wrijving op. Ik ga uit van de hypothetische situatie dat je verder een prima relatie hebt. Alleen een probleem op het sexuele vlak. De ene heeft de hele dag zin en de ander helemaal niet.
Wat doe je dan?

daarom is liefde en sex volgens mij ook onlosmakelijk aan elkaar verbonden.. als je ene behoefte niet vervult kan worden wordt dat ondervangen door het andere...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 mar 2005 15:55

Boekenlezer schreef:
Flex187 schreef:En seks moet je ook wel gewoon seks kunnen noemen vind ik. Anders krijg je allemaal van die moeilijk termen zoals sexuele omgang, gemeenschap. Pff, ik word daar eerlijk gezegd een beetje nerveus van. Als het dan eens een keer wat 'platter' is dan zou je ineens verkeerd bezig zijn.

Gershwin schreef:Mee eens, Flex. Dat seks vaak een negatieve bijklank heeft wil niet zeggen dat het geen seks meer is. En semantisch gezien is seksuele omgang precies hetzelfde als seks, alleen klinkt het gereformeerder :) Maar zwaar subjectief allemaal natuurlijk :wink:

De wereld hangt niet slechts van het rationele (objectieve) aan elkaar vast. In het menselijke verkeer spelen nu eenmaal vele niet-rationele factoren.
Ik vind dat je zoiets als smaakvolheid ook mag laten meewegen. Of je 'seks' zegt, of 'seksuele omgang' maakt wel uit voor de sfeer. In het eerste geval heb je een woord van de straat geplukt - waar dat uiteraard gebruikt wordt in de vrijpostige betekenis - en krijg je dus een seculiere sfeer. In het tweede geval creëer je een andere sfeer in je spreken. Allemaal dingen die invloed op anderen hebben! Immers, je hoort niet slechts woorden, maar sferen spelen ook een sterke rol, bijv. in het beïnvloeden van anderen/invloed ondergaan.

Ok, heb je een punt, denk ik, maar ik hou niet zo van eufemistische code-taal. Heb een keer een dominee gehoord die er 5 minuten over deed om te zeggen dat je niet met elkaar naar bed mocht voor je getrouwd was, puur omdat hij zo goed op zijn woorden wilde letten. Misschien bedoel ik dat een beetje :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 03 mar 2005 16:39

Dat is in ieder geval wat ik bedoel.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 mar 2005 17:07

Volgens mij is het voor iedereen anders. We zijn allemaal verschillend en voelen oook allemaal verschillend en vinden ook andere dingen belangrijk.
De ene vindt sex wel heel erg belangrijk en de andere niet.
Er zijn mensen die er helemaal geen behoefte aan hebben en ook mensen die er samen erg veel behoefte aan hebben.
Ik denk dat je alleen voor jezelf kan beslissen of het wel of niet goed is.
Ik zou stapelgek worden zonder sex, of met weinig sex, maar er zijn mensen die er totaal geen behoefte aan hebben.
Dus iedereen voelt anders.
Het libido van elk persoon is anders.
Maar daarom is het ene of het andere nog niet slecht.
Het is alleen wel handig als je een partner hebt die wat dat betreft op dezelfde golflengte zit als jezelf zit. Anders heeft 1 van de 2 een probleem.
Net als met eten, de ene houdt van vanille en de andere houdt van chocolade, over smaak en gevoel valt niet te twisten.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 mar 2005 17:58

Mariamagdalena schreef:Het is alleen wel handig als je een partner hebt die wat dat betreft op dezelfde golflengte zit als jezelf zit. Anders heeft 1 van de 2 een probleem.

Jammer alleen dat je daar pas echt na je huwelijk achter komt........ :roll:
ALs je het al eerder doorhebt, zou je dan daarom de relatie verbreken?

Net als met eten, de ene houdt van vanille en de andere houdt van chocolade, over smaak en gevoel valt niet te twisten.

Dit is echter wat minder ingrijpend dan 'de liefde bedrijven' (deze vin ik het mooist :wink: ook al zie ik het soms een biologisch gebeuren waardoor je allebei beter gaat presteren)

Flex187 schreef:Andere vraag; wat doe je als jij wel zin hebt en je partner niet, of juist andersom. Jij hebt geen zin en je partner wel?

Moet ie zorgen dat ik zin krijg :lol:
En als ik zin heb en hij niet.............dat heb ik nog noooooooit meegemaakt 8)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 mar 2005 18:47

Cathy schreef:En als ik zin heb en hij niet.............dat heb ik nog noooooooit meegemaakt 8)

Ik ook nooit.
Maar waarom zou je er pas na je huwelijk achterkomen hoeveel libido iemand heeft? Als je wilt wachten met de "liefde te bedrijven" kun je toch ook op vele andere manieren vrijen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mar 2005 20:03

Je kunt toch ook zin maken? Als de ene zin heeft en de ander nog niet, moet je elkaar verleiden, even lekker knuffelen ofzo. Of werkt het niet zo... ;)

Mister_L
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mister_L » 03 mar 2005 20:12

als de ander niet wil moet je niet gaan pushen en gaan zitten drammen.... is i goed dan hel p je jezelf maar een handje

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2005 20:40

Boekenlezer schreef:De wereld hangt niet slechts van het rationele (objectieve) aan elkaar vast. In het menselijke verkeer spelen nu eenmaal vele niet-rationele factoren.
Ik vind dat je zoiets als smaakvolheid ook mag laten meewegen. Of je 'seks' zegt, of 'seksuele omgang' maakt wel uit voor de sfeer. In het eerste geval heb je een woord van de straat geplukt - waar dat uiteraard gebruikt wordt in de vrijpostige betekenis - en krijg je dus een seculiere sfeer. In het tweede geval creëer je een andere sfeer in je spreken. Allemaal dingen die invloed op anderen hebben! Immers, je hoort niet slechts woorden, maar sferen spelen ook een sterke rol, bijv. in het beïnvloeden van anderen/invloed ondergaan.

Hm, ik dacht dat jij juist zo hield van het dingen bij de naam noemen, rationeel, etc? :)
En seks seculier? :shock: Sinds wanneer heeft religie er iets mee te maken dan..?

Lalage schreef:Je kunt toch ook zin maken? Als de ene zin heeft en de ander nog niet, moet je elkaar verleiden, even lekker knuffelen ofzo. Of werkt het niet zo... :wink:

Idd, je hoeft je er toch niet gelijk bij neer te leggen als een van de twee niet wil lijkt me..

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 04 mar 2005 14:49

Ik heb geen angst over het onderwerp 'seks' op zich, maar er zijn heel veel die er weer 'teveel' achter zoeken. Probeer ik het serieus te houden, dan gaan ze vanzelf in die richting van "Jij hebt het zeker nog niet gedaan, je weet zo weinig." Of juist "Jij hebt t gedaan!! Waarom begin je anders?" Ik heb geen angst, maar DAT vind ik gewoon jammer.
Afbeelding

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 mar 2005 15:16

Ik vraag me eigenlijk ook af wat de topicstarter nou eigenlijk bedoelt met over sex praten?
Gaat het over voorlichting van ouders aan kinderen?
Of gaat het over binnen een relatie over sex praten of met vriendinnen onder elkaar?
Want dat zijn nogal verschillen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 mar 2005 17:59

Gershwin schreef:
Boekenlezer schreef:
Flex187 schreef:En seks moet je ook wel gewoon seks kunnen noemen vind ik. Anders krijg je allemaal van die moeilijk termen zoals sexuele omgang, gemeenschap. Pff, ik word daar eerlijk gezegd een beetje nerveus van. Als het dan eens een keer wat 'platter' is dan zou je ineens verkeerd bezig zijn.

Gershwin schreef:Mee eens, Flex. Dat seks vaak een negatieve bijklank heeft wil niet zeggen dat het geen seks meer is. En semantisch gezien is seksuele omgang precies hetzelfde als seks, alleen klinkt het gereformeerder :) Maar zwaar subjectief allemaal natuurlijk :wink:

De wereld hangt niet slechts van het rationele (objectieve) aan elkaar vast. In het menselijke verkeer spelen nu eenmaal vele niet-rationele factoren.

Ok, heb je een punt, denk ik, maar ik hou niet zo van eufemistische code-taal. Heb een keer een dominee gehoord die er 5 minuten over deed om te zeggen dat je niet met elkaar naar bed mocht voor je getrouwd was, puur omdat hij zo goed op zijn woorden wilde letten. Misschien bedoel ik dat een beetje :)

Eufemisme... even opzoeken... (Op internet ja. Op http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/ Ik ga er niet voor van mijn stoel af om naar mijn boekenkast te lopen!)

eu·fe·mis·me (het ~, ~n)
1 verzachtende omschrijving van iets onaangenaams of aanstotelijks <=> dysfemisme

Aha, dus dat bedoel je. Het woord ziet er nogal grieks uit moet ik zeggen.

Je mag het best bij z'n naam noemen, als het maar niet zo plat klinkt. Daar gaat het mij om. 5 minuten erover doen om uit te leggen dat je niet met elkaar naar bed mag voordat je getrouwd bent, dat is inderdaad onnodig. Dat overdreven preutse, daar kan ik de reden ook niet van zien.
Seksualiteit is best wel iets teers. Het is alleen mooi binnen het kader van ware liefde. Daarom vind ik het ook mooi als er bewoordingen voor worden gebruikt die binnen het kader van de liefde passen, en die je in normale toestand kunt gebruiken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 mar 2005 18:11

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:De wereld hangt niet slechts van het rationele (objectieve) aan elkaar vast. In het menselijke verkeer spelen nu eenmaal vele niet-rationele factoren.

Hm, ik dacht dat jij juist zo hield van het dingen bij de naam noemen, rationeel, etc? :)
En seks seculier? :shock: Sinds wanneer heeft religie er iets mee te maken dan..?

Je mag het ook best bij de naam noemen, maar geef het dan wel een mooie naam. Net zoals ik hierboven betoogd heb.
'Seks' klinkt me inderdaad seculier in de oren. Zo van: 'je doet het met iedereen met wie je het lekker vindt.' 'Verkering? Hoort seks bij. Verkering uit? Doe je het weer met de volgende met wie je verkering krijgt.' Tja, zo voelt dat woord voor mij een beetje. Zo zal het ook best wel gebruikt worden in onze wereld. Ik voel behoefte om nadrukkelijk afstand te nemen van wat in dit opzicht gangbaar is in onze wereld. Al was het alleen maar omdat ik het smakeloos en barbaars vind om er zo mee om te gaan. Want het is het kostbare servies van de ware liefde niet op waarde schatten en achteloos in scherven neergooien.

Noem het gewoon seksualiteit, seksuele omgang, en het klinkt me een stuk beter in de oren. Zo gebruikt kan het immers nog de geoorloofde betekenis hebben, naar mijn gevoel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mar 2005 20:16

Tja, nouja, laten we het dan maar houden op subjectieve associaties. :wink:
Want of je het nu seks of seksuele omgang noemt, de daad blijft hetzelfde. Het zijn de omstandigheden die het 'goed' of 'fout' maken, niet de daad zelf.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 06 mar 2005 15:25

Aragorn schreef:Want of je het nu seks of seksuele omgang noemt, de daad blijft hetzelfde. Het zijn de omstandigheden die het 'goed' of 'fout' maken, niet de daad zelf.
Ligt er aan :wink:
Afbeelding

Terug naar “Archief”