Gershwin schreef:Boekenlezer schreef:Flex187 schreef:En seks moet je ook wel gewoon seks kunnen noemen vind ik. Anders krijg je allemaal van die moeilijk termen zoals sexuele omgang, gemeenschap. Pff, ik word daar eerlijk gezegd een beetje nerveus van. Als het dan eens een keer wat 'platter' is dan zou je ineens verkeerd bezig zijn.
Gershwin schreef:Mee eens, Flex. Dat seks vaak een negatieve bijklank heeft wil niet zeggen dat het geen seks meer is. En semantisch gezien is seksuele omgang precies hetzelfde als seks, alleen klinkt het gereformeerder

Maar zwaar subjectief allemaal natuurlijk

De wereld hangt niet slechts van het rationele (objectieve) aan elkaar vast. In het menselijke verkeer spelen nu eenmaal vele niet-rationele factoren.
Ik vind dat je zoiets als smaakvolheid ook mag laten meewegen. Of je 'seks' zegt, of 'seksuele omgang' maakt wel uit voor de sfeer. In het eerste geval heb je een woord van de straat geplukt - waar dat uiteraard gebruikt wordt in de vrijpostige betekenis - en krijg je dus een seculiere sfeer. In het tweede geval creëer je een andere sfeer in je spreken. Allemaal dingen die invloed op anderen hebben! Immers, je hoort niet slechts woorden, maar sferen spelen ook een sterke rol, bijv. in het beïnvloeden van anderen/invloed ondergaan.
Ok, heb je een punt, denk ik, maar ik hou niet zo van eufemistische code-taal. Heb een keer een dominee gehoord die er 5 minuten over deed om te zeggen dat je niet met elkaar naar bed mocht voor je getrouwd was, puur omdat hij zo goed op zijn woorden wilde letten. Misschien bedoel ik dat een beetje

Eufemisme... even opzoeken... (Op internet ja. Op
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/ Ik ga er niet voor van mijn stoel af om naar mijn boekenkast te lopen!)
eu·fe·mis·me (het ~, ~n)
1 verzachtende omschrijving van iets onaangenaams of aanstotelijks <=> dysfemisme
Aha, dus dat bedoel je. Het woord ziet er nogal grieks uit moet ik zeggen.
Je mag het best bij z'n naam noemen, als het maar niet zo plat klinkt. Daar gaat het mij om. 5 minuten erover doen om uit te leggen dat je niet met elkaar naar bed mag voordat je getrouwd bent, dat is inderdaad onnodig. Dat overdreven preutse, daar kan ik de reden ook niet van zien.
Seksualiteit is best wel iets teers. Het is alleen mooi binnen het kader van ware liefde. Daarom vind ik het ook mooi als er bewoordingen voor worden gebruikt die binnen het kader van de liefde passen, en die je in normale toestand kunt gebruiken.