protestants terrorisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 mar 2005 19:14

Raido schreef:
maar wat doe je met andere gezagsdragers (zoals politie) en militairen die christen zijn?
voordat wij als christenen gezagsdragers zouden doden, in een situatie waarbij het militaire apparaat wordt gebruikt om christenen bijvoorbeeld op te pakken, waarbij gericht geschoten wordt, dan vind ik dat je terug mag schieten of een bankkluis uit een bovenraampje mag gooien.

Ik vermoed dat dit nooit gebeurd, als het zover is zullen christenen ook geen militair meer mogen zijn. En dat van gijzeling was alleen een voorbeeld wat mag, ik zeg niet dat gijzeling moet, of zelfs nuttig is.

Wat je hier beschrijft doet me denken aan de Grote Verdrukking oftewel de laatste (7) jaar van de aarde, waarin de anti christ geopenbaard wordt, al moet je wel de aantekening maken dat als je gelooft in de Opname het vetgedrukte gedeelte niet van toepassing is, want dan zijn de gelovigen opgenomen in de hemel. niet dat er dan geen gelovigen meer zullen zijn, maar wel kleinschaliger dan nu.

Voor de rest ben ik het met je eens dat je jezelf dan verdedigen mag in zo'n situatie zoals je die omschreef.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2005 10:00

Joltje schreef:Hoe kan je dit rechtvaardigen?
Eerder is al aangehaald:

Zacharia 4 vers 6b:
Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen.

Volgens mij is dat niet te combineren met bezettingen, gijzelingen en zelfs het doden van mensen!

Dus we hadden de duitsers niet mogen bestrijden... Foei geallieerden, wat zijn jullie goddeloos bezig geweest...

Verder geloof ik niet dat geweld veel oplost, al zeg ik nooit 'nooit'. Ik kan wel in Javaca's gezegde komen: 1 iemand die zich vreedzaam verzet bereikt inderdaad meer dan miljoenen doden...

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: protestants terrorisme

Berichtdoor scape » 04 mar 2005 12:43

Maja de Bij schreef:Wat vinden jullie: mogen we als gereformeerde christenen ons met geweld verzetten tegen onchristelijke maatregelen genomen door de overheid? Is er een grens waarbij we zeggen: tot hier en niet verder?

hm, jammer dat het gelijk gaat over geweld . . . jammer ook dat het over principiele zaken gaat . . . wat duidelijk onchristelijk is in deze wereld is alle ongelijkheid. En dat komt ook voort uit ons eigen gedrag, niet alleen een overheid. Ik vraag mij af wat belangrijker is, scholing ipv kinderarbeid of een vaag begrip als 'protestantse waarden? Wat is actueleer? Kyoto of pilgrim fathers (of is er een verband?) :wink:

Ik zou eeerder spreken van calvinactivisme, maatschappelijke verandering van binnen naar buiten. Campagne voeren, bewust worden, netwerken opbouwen, verantwoorden!

Begin dus iets ipv bedenken of hypothetische terreur (t.b.v. kerkpolitieke gevoeligheden en heilige huisjes) te rechtvaardigen is. . .

succes, Scape

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mar 2005 19:50

Maja de Bij schreef:Ik citeer nog even uit het artikel :
Willem van Oranje verdedigde het recht op revolutie. Als een vorst zijn christelijke plichten verzaakt, verliest hij de titel van door God ingesteld gezag. Als vreedzame middelen niet meer werken om hem vervolgens af te zetten, is gewapend verzet gerechtvaardigd. De tirannieke onderdrukking door Philips II van de religieuze gewetensvrijheid en de belastingrechten in de Nederlanden liet Oranje geen andere keus dan te vechten.

Naar mijn mening zit er licht tussen de opvattingen van Raido en Willem.
Had Nederland destijds een prins Raido van Oranje gehad, dan werden we nu nog geknecht door de spanjaarden.
Het artikel geeft meer voorbeelden van christelijke leidslieden (Luther, Calvijn, Bonhoeffer) die doortastend waren tegenover onchristelijke regeringen. Zijn wij -moderne refo's- niet gewoon watjes vergeleken met deze Godsmannen, in slaap gewiegd door de verstikkende welvaart?

Ik vindt de vergelijkingen met Willem van Oranje volkomen misplaatst. Hij streed tegen onderdrukkin (Inquisitie) en voor godsdienstvrijheid, niet eens direct voor het protestantisme, dat was min of meer toevallig de underdog. Hetzelfde geldt voor Bonhoeffer, het Nazi-regime beperkte de vrijheid van denken, en daar kwam hij tegen in opstand. In ons land is er geen sprake van onderdrukking en iedereen mag geloven en belijden wat hij wil.

In het geval van Calvijn gaat de vergelijking wel enigszins op, maar ik ben het dan ook ganschelyck oneens met Calvijns opvattingen over een politiek christelijke staat. Religie mag nooit een excuus zijn om geweld te gebruiken en de bijbel (het OT daargelaten) is daar vrij expliciet in.

Floefloe schreef:Misschien een vraag die hier mee te maken heeft ... moet een Christen streven naar een politieke Christelijke staat, of moet hij zich conformeren aan de huidige regeringsvorm.

Dat is inderdaad de vraag die hierachter ligt. Ik ga in ons geval nadrukkelijk voor het laatste. 'Conformeren' heeft in dit verband echter wel een misleidende connotatie. In een democratie conformeer je je niet aan een regeringsvorm, hooguit aan wetten die met steun van de meerderheid aangenomen zijn. Dat zijn de regels van het spel, en zolang je niet gedwongen wordt om dingen te doen die tegen je principes ingaan zie ik geen noodzaak om andere mensen met het zwaard of de bom te dwingen tot het overnemen van jouw overtuigingen. Sterker nog, ik vind het een walgelijk en verachtelijk idee.

Maja de Bij schreef:Kijk, dit is nou slappe hap :) . Je vindt iets goed of niet goed. En als je het niet goed vindt, moet je het willen verbieden. Je verbiedt toch ook iedereen te moorden? Geeft dit juist niet aan hoe onzeker we zijn over onze eigen standpunten?

Dat is niet slap, dat is beseffen dat andere mensen ook de vrijheid en het recht hebben om hun standpunten te bepalen. Dat ik iets niet goed vind, wil niet zeggen dat dat voor een ander ook geldt. En natuurlijk, als ik tegen abortus ben zal ik ervoor strijden met alle medestanders die ik kan vinden om het verboden te krijgen. Maar de vergelijking met moorden gaat niet op. Een meerderheid is het eens over de verwerpelijkheid van moorden, dus wordt het iedereen verboden. Als een meerderheid het eens is over de toelaatbaarheid van abortus wordt het voor iedereen toegestaan, maar wie niet wil mag dat natuurlijk zelf weten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 mar 2005 21:50

kurtyo schreef:
Joltje schreef:Hoe kan je dit rechtvaardigen?
Eerder is al aangehaald:

Zacharia 4 vers 6b:
Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen.

Volgens mij is dat niet te combineren met bezettingen, gijzelingen en zelfs het doden van mensen!

Dus we hadden de duitsers niet mogen bestrijden... Foei geallieerden, wat zijn jullie goddeloos bezig geweest...

Hoi Kurtyo, ook weer terug? Nee hoor, niks ervan, die Duitser hun gang laten gaan. Ik ben niet Kerstiaans en al helemaal deel ik diens opvatting niet dat de Duitsers het wettig gezag uitvoerden. Ons gezag was er nl. nog, zij het in ballingschap. Bovendien, volgens mij stonden die grenspalen er niet voor niets. Dus hadden die Duitsers netjes aan de andere kant moeten blijven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2005 02:59

jas schreef:Bovendien, volgens mij stonden die grenspalen er niet voor niets. Dus hadden die Duitsers netjes aan de andere kant moeten blijven.

Nee, die grenspalen stonden er historisch gezien verkeerd. Nederland is vanouds namelijk gewoon een onderdeel van het Groot-Germaansche rijk. Dat moest maar eens teruggegeven worden aan het volk. 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 mar 2005 09:35

Aragorn schreef:
jas schreef:Bovendien, volgens mij stonden die grenspalen er niet voor niets. Dus hadden die Duitsers netjes aan de andere kant moeten blijven.

Nee, die grenspalen stonden er historisch gezien verkeerd. Nederland is vanouds namelijk gewoon een onderdeel van het Groot-Germaansche rijk. Dat moest maar eens teruggegeven worden aan het volk. 8)

Gek!
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 mar 2005 09:45

:), on topic maar weer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 15:57

en toen durfde niemand meer... wie gaat er de barricade op? wie richt er een groep christenactivisten op? wie durft zich als christen in het grote publieke debat te storten? wie durft er om een christelijk manifest op te stellen? En ik verwacht toch eigenlijk wel een American Idiot parodie van de gebroeders Kurtyo en Aragorn

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 08 mar 2005 16:29

Christenen zijn veel te verlicht om actief actie te gaan voeren. Geef je pogingen maar op Raido :P
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2005 16:33

Raido schreef:en toen durfde niemand meer... wie gaat er de barricade op? wie richt er een groep christenactivisten op? wie durft zich als christen in het grote publieke debat te storten? wie durft er om een christelijk manifest op te stellen? En ik verwacht toch eigenlijk wel een American Idiot parodie van de gebroeders Kurtyo en Aragorn

Ik lees wel eens van die berichten over Amerikaanse christenen die helemaal uit hun dak gaan en de meest vreselijke dingen gaan doen als er iets gebeurt wat hen niet zint. Daar moeten wij niet in mee gaan, dat is voor waanzinnigen, niet voor rechtzinnigen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 16:37

ik zeg ook niet dat we abortusartsen moeten lynchen :)

sela

Berichtdoor sela » 08 mar 2005 16:42

idd geen globalisering!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2005 18:36

Raido schreef:en toen durfde niemand meer... wie gaat er de barricade op? wie richt er een groep christenactivisten op? wie durft zich als christen in het grote publieke debat te storten? wie durft er om een christelijk manifest op te stellen? En ik verwacht toch eigenlijk wel een American Idiot parodie van de gebroeders Kurtyo en Aragorn

Als je even iets omhoogkijkt zie je dat er nog een forse post van mij is waar jij je activistische lusten op kunt botvieren.. :)

André

Berichtdoor André » 08 mar 2005 18:59

LOL

Terug naar “Archief”