bindingsangst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rainbowgirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rainbowgirl » 19 mar 2005 17:18

aaaargh had ik maar een beetje 'bindingsangst' oid in mijn hartje! :(
ik ga me afgrijselijk snel aan iemand hechten in m'n hart en dat is ook heel moeilijk voor die ander, omdat het soms heel claimend over kan komen :(
misschien kunnen mensen met bindingsangst me een beetje de goede richting op helpen? (would be very nice :D... dan krijgen jullie een beetje van mijn hechtingsgedrag en dan krijg ik een beetje van jullie bindingsangst :P)
of... zou bindingsangst uit slechte ervaringen voortkomen (wat ik hier al een beetje gelezen heb...)?

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 19 mar 2005 18:08

Rainbowgirl schreef:aaaargh had ik maar een beetje 'bindingsangst' oid in mijn hartje! :(
ik ga me afgrijselijk snel aan iemand hechten in m'n hart en dat is ook heel moeilijk voor die ander, omdat het soms heel claimend over kan komen :(
misschien kunnen mensen met bindingsangst me een beetje de goede richting op helpen? (would be very nice :D... dan krijgen jullie een beetje van mijn hechtingsgedrag en dan krijg ik een beetje van jullie bindingsangst :P)
of... zou bindingsangst uit slechte ervaringen voortkomen (wat ik hier al een beetje gelezen heb...)?

Mmm, ik zou zeggen dat je een hoog risico hebt om bindingsangst te krijgen als je je zo snel aan iemand hecht. Ik weet niet, maar mijn persoonlijke ervaring is dat het ene leidt naar het andere.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 mar 2005 00:25

Ik heb een vriend die hier pas over zei.....ik heb geen bindingsangst....maar ook geen bindingsbehoefte!

Een reeel verschil!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mar 2005 03:01

essieee schreef:Ik heb een vriend die hier pas over zei.....ik heb geen bindingsangst....maar ook geen bindingsbehoefte!

Een reeel verschil!

Ha, dat is een mooie! :D

Ik heb geen bindingsbehoefte. :)

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 20 mar 2005 03:29

Ja, ok, als je heb over bindingsangst is het dus zoiets: ik heb wel bindingsbehoefte maar ook bindingsangst.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 mar 2005 12:30

Flex187 schreef:Ja, ok, als je heb over bindingsangst is het dus zoiets: ik heb wel bindingsbehoefte maar ook bindingsangst.

Ja dat denk ik wel. Bindingsangst heeft volgens mij veel meer te maken met ook verlatingsangst, onzekerheid, angst om gekwetst te worden en bang voor je vrijheid en postitieve toekomst!

Het niet hebben van bindingsbehoefte heeft meer te maken met het alleen willen blijven ipv een relatie (alhoewel....je bent dan ws de ware nog niet tegengekomen).

André

Berichtdoor André » 20 mar 2005 15:08

Rainbowgirl schreef:... zou bindingsangst uit slechte ervaringen voortkomen (wat ik hier al een beetje gelezen heb...)?
Zou kunnen, als je in je jonge jaren b.v. veel in het ziekenhuis bent "achtergelaten" voor langere periodes en meerdere periodes, kun je daar op latere leeftijd hinder van gaan ondervinden.

Over het woord bindingsbehoefte, ik denk dat daar het aspect angst niet zo'n rol speelt, iig niet dat soort angst die door bindings en verlatingsangst wordt beleeft.
Maar misschien ervaren andere mensen dit anders?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 mar 2005 21:04

Ik heb wel een periode lang gedacht dat er iets aan mij markeerde. Om me heen waren zoveel jongeren, soms van nog maar 17/18 jaar, die al zo uit waren op een relatie. Ik heb nooit een vaste relatie toegelaten, wel hele goede vriendschappen met jongens, maar dat ging maar tot een bepaalde grens. Als Ik zoek er ook helemaal niet naar en ik sta er ook niet om te springen.

Anderzijds sta ik er wel open voor, als God iemand op mijn pad stuurt die echt een maatje wordt, waar ik echt van ga houden, lijkt me dat wel een meerwaarde aan mijn leven. Dus bindingsangst is het ook niet....
Ik bid ook wel dat God iemand voor mij heeft , maar het hoeft echt niet binnen nu en 5 jaar.
Heel veel mensen geloven dat niet als ik dat zeg. Gelukkig kom ik nu hier veel jongeren tegen met dezelfde instelling die mij verzekeren dat ik niet raar ben. DAt het puur een traditiie/cultuur is die op een bepaalde manier over relatie versus leeftijd denkt en die als ''normaal'' wordt ervaren. De vraag is alleen of dat zo is...

Mijn reactie op o.a JK is dan ook, ga niet gelijk aan jezelf twijfelen, misschien heb je gewoon een andere instelling/behoefte die haaks staat op de gevestigde tradities, maar niet gelijk abnormaal hoeft te zijn.

*geruststelling* :mrgreen:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 21 mar 2005 18:56

JialiKelly schreef:Ehm, volgens mij heb ik een soort van bindingsangst.. (eerste keer dat ik dit zo uitspreek hoor 8) )

Ik vind alles leuk en aardig, tot het moment dat ik me realiseer dat ik ergens aan vast ga zitten, dan word ik gek en ren hard weg. (figuurlijk dan ;) )

heu, das herkenbaar... :mrgreen:
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Tirza
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tirza » 23 mar 2005 22:18

ik denk dat bindingsangst vooral te maken heeft met je verleden. of je in een ''goede'' omgeving bent opgegroeid. Het is gebleken dat jonge kinderen van gescheiden ouders later meer moeite hebben met binden aan iemand.
Ik kende ook iemand met bindingsangst :roll: daar moest ik voor hem achterkomen, auwtsch, minder prettig was dat.

maar als ik het goed begrijp denken jullie dus dat bindingsangst voortkomt uit het te snel hechten (in het verleden of nu) aan een persoon.

Ik denk juist dat het andersom is! Als jij je nooit hebt kunnen hechten aan personen (doordat je ouders zijn gescheiden of omdat je erg gepest bent waardoor je dus constant heen en weergeslingerd wordt tussen verschillende verzorgers en vrienden bijvoorbeeld) dan weet je niet hoe je emotioneel kan investeren in een persoon (die mss echt wel degene is voor jou)
Als die andere partij dat wel weet dan ontstaat een bepaalde afstand. omdat degene met bindingsangst hier niet mee om kan gaan, hij is dat immers niet gewend!

Maja dat is mijn idee erover :) niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen hor, jullie zullen heus niet allemaal gescheiden ouders hebben of gepest zijn vroeger (omdat ik las dat sommigen van jullie denken bindingsangst te hebben), maar dit denk ik dus gewoon over bindingsangst.
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 23 mar 2005 23:12

Tirza schreef:maar als ik het goed begrijp denken jullie dus dat bindingsangst voortkomt uit het te snel hechten (in het verleden of nu) aan een persoon.
Ehm, nee dat is iig niet mijn bevinding zo als ik die hier een eindje terug heb genoemd.

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 23 mar 2005 23:47

Tirza schreef:maar als ik het goed begrijp denken jullie dus dat bindingsangst voortkomt uit het te snel hechten (in het verleden of nu) aan een persoon.

Uhm, jah, en als ik het goed lees dan denk jij er net zo over.
Het zit zo, denk ik dan. Je hecht je aan je ouders, vervolgens gaan ze scheiden en raak je ze min of meer kwijt, in ieder geval één van de twee. Daar komen waarschijnlijk ervaringen bij van ruzies of in ieder geval toch wel een bepaalde spanning. Je ouders zijn dan een voorbeeld van een slechte relatie. Als je zelf een relatie wil gaan beginnen ben je bang dat het net zo gaat lopen. Dat is dan bindingsangst, of misschien is verlatingsangst een beter woord in dit geval, komt een beetje op hetzelfde naar, denk ik.

doornroosje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor doornroosje » 31 mar 2005 19:43

ik heb zoiets als: ik neem verkering alles gaat goed maar altijd na een maand ofzo maak ik het weer uit. ik kan er gewoon niet tegen heel vaag! heeft iemand dit ook?
leven is het meervoud van lef!

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 01 apr 2005 10:55

doornroosje schreef:ik heb zoiets als: ik neem verkering alles gaat goed maar altijd na een maand ofzo maak ik het weer uit. ik kan er gewoon niet tegen heel vaag! heeft iemand dit ook?

Meid, je bent nog maar 13! Waarom neem je verkering? Wat is je reden? Waar kan je niet tegen? Om gebonden te zijn?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 01 apr 2005 11:52

Ik zou er ook niet tegen kunnen om verkering te hebben als ik dertien was. :wink:

Terug naar “Archief”