Jas schreef:Als je dat weet, is het goed. Maar laat het dan ook eens rusten. Je kwetst jezelf voortdurend door slachtoffer te blijven. God begeert geen slachtoffers. "slachtoffer heb Ik niet begeerd", en Hij maakt ook geen slachtoffers
Ik ben al jaren geen slachtoffer meer, hetgeen niet wil zeggen dat op de bodem van mijn bestaan niet een zeer diep verdriet ligt.
Wat ik probeer is mensen die zo heel zeker weten hoe het moet, vragen stellen vanuit de positie waarin ik jaren en jaren verkeerd heb, van de worstelende, strijdende mens die geen gat meer ziet in wat dan ook.
En dan kan ik alleen maar hopen dat mensen ontdekken dat een Bijbeltekst niet altijd werkt, dat mensen niet getroost zijn met het 'stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw' - dus met het hierNAmaals, maar dat zij leven in het hierNUmaals...
En wanneer dan zo ongelooflijk fel en soms veroordelend gereageerd wordt, ja, dan wordt geraakt aan dat diepe verdriet, de diepe levenspijn...
Kan ik me voorstellen dat je zegt: "reageer dan niet op die manier". Maar dat is nou eenmaal de aard van het beestje, de overtuiging dat ik juist móet spreken, (na het ondubbelzinnige gebod te zwijgen, want anders... ) dat bepaalde dingen bespreekbaar moeten worden - er is te lang over gezwegen waardoor dingen voortwoekeren.
Wie zei er ook alweer: "Hier sta ik, ik kan niet anders?" Ik voel mij zeer aan hem verwant...