Barmhartig en begripvol????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 feb 2005 16:34

Aragorn schreef:
jas schreef:Jullie proberen mensen die het moeilijk hebben te troosten buiten God om.

Er wordt hier toch niemand getroost?

En al was het zo, waar is jouw troost, binnen God om, dan?

Daar gaat het topic niet over. Maar God troost op Zijn tijd. Die troost kun je niet afdwingen. Waar het om gaat is dat je gelooft dat Hij altijd het beste met Zijn kinderen voor heeft. Ik zeg niet dat dat gemakkelijk is, maar het is wel waar.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2005 17:21

Yael schreef:Zelf ben ik van mening dat je boos mag zijn op God en dit ook naar Hem mag uiten. Maar volgens mij is het niet goed als je boos en opstandig en wantrouwerig naar God toe blijft

En ik meen dat ik al heel vaak gezegd heb dat het goed is tussen God en mij, dat ik mij - met alle lek en gebrek - in Hem geborgen weet...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 feb 2005 17:29

Riska schreef:
Yael schreef:Zelf ben ik van mening dat je boos mag zijn op God en dit ook naar Hem mag uiten. Maar volgens mij is het niet goed als je boos en opstandig en wantrouwerig naar God toe blijft

En ik meen dat ik al heel vaak gezegd heb dat het goed is tussen God en mij, dat ik mij - met alle lek en gebrek - in Hem geborgen weet...

Als je dat weet, is het goed. Maar laat het dan ook eens rusten. Je kwetst jezelf voortdurend door slachtoffer te blijven. God begeert geen slachtoffers. "slachtoffer heb Ik niet begeerd", en Hij maakt ook geen slachtoffers.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 feb 2005 17:51

Riska schreef:

lieve schat ik bedoelde het in het algemeen :wink: iig had ikhet een beetje over mezelf maar das er blijkbaar toch niet uit te halen... :oops: :oops:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 feb 2005 17:53

jas schreef:Als je dat weet, is het goed. Maar laat het dan ook eens rusten. Je kwetst jezelf voortdurend door slachtoffer te blijven. God begeert geen slachtoffers. "slachtoffer heb Ik niet begeerd", en Hij maakt ook geen slachtoffers.

daarin heb je gelijk jas 8)

bv. met zelfmedelijden kom je volgens mij niet zover dan alleen met je vuist naar de hemel toe. :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 feb 2005 17:59

jas schreef:"slachtoffer heb Ik niet begeerd"

niet grappig

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2005 18:16

Jas schreef:Als je dat weet, is het goed. Maar laat het dan ook eens rusten. Je kwetst jezelf voortdurend door slachtoffer te blijven. God begeert geen slachtoffers. "slachtoffer heb Ik niet begeerd", en Hij maakt ook geen slachtoffers

Ik ben al jaren geen slachtoffer meer, hetgeen niet wil zeggen dat op de bodem van mijn bestaan niet een zeer diep verdriet ligt.
Wat ik probeer is mensen die zo heel zeker weten hoe het moet, vragen stellen vanuit de positie waarin ik jaren en jaren verkeerd heb, van de worstelende, strijdende mens die geen gat meer ziet in wat dan ook.
En dan kan ik alleen maar hopen dat mensen ontdekken dat een Bijbeltekst niet altijd werkt, dat mensen niet getroost zijn met het 'stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw' - dus met het hierNAmaals, maar dat zij leven in het hierNUmaals...
En wanneer dan zo ongelooflijk fel en soms veroordelend gereageerd wordt, ja, dan wordt geraakt aan dat diepe verdriet, de diepe levenspijn...
Kan ik me voorstellen dat je zegt: "reageer dan niet op die manier". Maar dat is nou eenmaal de aard van het beestje, de overtuiging dat ik juist móet spreken, (na het ondubbelzinnige gebod te zwijgen, want anders... ) dat bepaalde dingen bespreekbaar moeten worden - er is te lang over gezwegen waardoor dingen voortwoekeren.
Wie zei er ook alweer: "Hier sta ik, ik kan niet anders?" Ik voel mij zeer aan hem verwant...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 19:04

Luther... en ik voel me aan jou verwant..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 19:59

Riska schreef:
Jas schreef:Als je dat weet, is het goed. Maar laat het dan ook eens rusten. Je kwetst jezelf voortdurend door slachtoffer te blijven. God begeert geen slachtoffers. "slachtoffer heb Ik niet begeerd", en Hij maakt ook geen slachtoffers

Ik ben al jaren geen slachtoffer meer, hetgeen niet wil zeggen dat op de bodem van mijn bestaan niet een zeer diep verdriet ligt.
Wat ik probeer is mensen die zo heel zeker weten hoe het moet, vragen stellen vanuit de positie waarin ik jaren en jaren verkeerd heb, van de worstelende, strijdende mens die geen gat meer ziet in wat dan ook.
En dan kan ik alleen maar hopen dat mensen ontdekken dat een Bijbeltekst niet altijd werkt, dat mensen niet getroost zijn met het 'stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw' - dus met het hierNAmaals, maar dat zij leven in het hierNUmaals...
En wanneer dan zo ongelooflijk fel en soms veroordelend gereageerd wordt, ja, dan wordt geraakt aan dat diepe verdriet, de diepe levenspijn...
Kan ik me voorstellen dat je zegt: "reageer dan niet op die manier". Maar dat is nou eenmaal de aard van het beestje, de overtuiging dat ik juist móet spreken, (na het ondubbelzinnige gebod te zwijgen, want anders... ) dat bepaalde dingen bespreekbaar moeten worden - er is te lang over gezwegen waardoor dingen voortwoekeren.
Wie zei er ook alweer: "Hier sta ik, ik kan niet anders?" Ik voel mij zeer aan hem verwant...

Goed dan blijft het dus een verschil van mening. Ik blijf er nog steeds bij dat we in alles op Hem moeten vertrouwen en over dit leven heen moeten zien, hoe moeilijk het hier ook is... Wat zijn nu die paar jaartjes in het licht van de eeuwigheid. En dat jij het anders ziet vanuit je omstandigheden, weet ik inmiddels ook... Maar dat wil niet zeggen dat wij die op de Bijbel vertrouwen en daar onze troost uithalen constant als mensen getypeerd worden die het zogenaamd zo goed weten. Dat stoort mij nog steeds. Maar goed, ik vraag me af in hoeverre het nog nuttig is om over dit onderwerp door te gaan.....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 20:00

Niet... gewoon een slotje :) verhard u niet, maar laat u leiden... Maar dit kun je pas als je Jezus kent!
Laatst gewijzigd door Raido op 25 feb 2005 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 20:00

Riska schreef:

Gewaagde uitspraak.... Wat bedoel je hiermee?

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 20:01

Raido schreef:Niet... gewoon een slotje :) verhard u niet, maar laat u leiden... Maar dit kun je pas als je Jezus kent!

Wat wil je daar mee zeggen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 20:07

ik vind het nog veel gewaagder om te denken dat je kunt weten wat God wel en niet wil, als God bij Job niet zou willen dat Job boos was, waarom zou Hij het dan ook niet willen hebben bij Riska, of bij mij? God is de zelfde... maar is Hij ook voor iedereen hetzelfde?

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 20:11

Raido schreef:ik vind het nog veel gewaagder om te denken dat je kunt weten wat God wel en niet wil, als God bij Job niet zou willen dat Job boos was, waarom zou Hij het dan ook niet willen hebben bij Riska, of bij mij? God is de zelfde... maar is Hij ook voor iedereen hetzelfde?

Ik probeer alleen maar de bijbel te interpreteren en God in alles centraal te houden. Mijns inziens blijft het boos zijn op God wel menselijk maar toch verdeerd. Dit aangezien we ons dan toch een soort van verheffen boven God. We stellen onze eigen gevoelens centraal omdat we dingen zien die wij anders geregeld zouden hebben. Dit gaat tegen God's almacht, wijsheid en leiding in... En dat vind ik diep droevig dat je daar zomaar achter kunt staan...!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 feb 2005 20:15

Aragorn schreef:
jas schreef:"slachtoffer heb Ik niet begeerd"

niet grappig

Nee, en zo is het ook niet bedoeld. Ik ben serieus.

Terug naar “Archief”