Pierro schreef:Aragorn schreef:Pierro schreef:Aragorn schreef:Ik had het niet over mensen die dwingen, maar over omstandigheden en je eigen gedachten. Het is niet zo dat je ervoor kiest om het een of het ander te geloven. Hoe graag je het ook zou willen, jij zou jezelf er niet toe kunnen zetten om in Allah te geloven. Of heb jij voor het christendom gekozen omdat je dat wel leuk vond en niet omdat je eigenlijk niet anders kon dan het geloven?
Het gaat erom dat je ook iets kunt willen en jezelf ergens in kunt gaan verdiepen.... Ik kan moslim worden en dan mezelf gaan verdiepen in de leer en naar de moskee gaan en vooral met gelovige moslims gaan praten over hun geloofsbeleving. En hoe zij in contact komen met hun God, hoe ze denken over het leven e.d.
Zo kun je dat ook doen bij het christendom, lijkt mij.... En daarbij komt dat het hier niet gaat of je iets leuk vindt maar of het rust geeft voor je ziel! Het zijn levensbelangrijke vragen!
Precies. Als je naar de moskee gaan je ziel rust geeft dan voel je dat dus als een oplossing, de waarheid. En dan kun je in feite niet anders dan dat geloven. Hetzelfde geldt andersom. Als je geen rust vindt in het christendom, als je alle twijfels en tegenwerpingen aangaande de betrouwbaarheid van dat geloof niet kunt tenietdoen met een 'ik geloof', dan heb je ook geen keus. Dan kun je je daar simpelweg niet aan toevertrouwen, netzomin als jij een onguur uitziend type niet zult kunnen vertrouwen tenzij je positieve ervaringen met hem hebt. (Beetje strange voorbeeld, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
Ja oke, maar gaat het dan om jezelf rust geven of daadwerkelijk rust voelen? En in hoeverre kun je het ook verstandelijk beredeneren? Of kan het niet zo zijn dat je jezelf niet zo goed voelt bij een godsdienst maar wel feitelijk met de leerstellingen eens bent?
Toch blijf ik erbij dat je die twijfels wel degelijk met een 'ik geloof' kunt tenietdoen, aangezien het om geloven gaat! Geloof zou in principe de twijfels weg moeten nemen, toch?! Je vertrouwt volledig op iets wat je nu niet kunt zien, maar waar je wel in gelooft en op hoopt....Daarbij vraag ik me altijd af waarom iemand niet zou kunnen vertrouwen... Persoonlijk vraag ik me dan af in hoeverre het toch een niet willen is....
Nuja, je kwam zelf met het criterium van het vinden van rust voor je ziel, dus ik anticipeerde daar maar op.. Je kunt het inderdaad ook verstandelijk beredeneren, maar dan kom je soms juist tot de conclusie dat het geloof minder aannemelijk lijkt dan het was. Dat had ik ook in gedachten toen ik zei dat je die twijfels niet zomaar teniet kunt doen. En nee, dan vertrouw je niet volledig op iets, maar dan wordt je geplaagd door twijfel en kun je niet meer zeggen: ik geloof. Want er knaagt iets..
En in dit voorbeeld ging het over het geloof dat er wel was, als ik het goed begrijp maar dat door anderen ontmoedigd werd. Op een dusdanige wijze dat er gestopt is met geloven. Maar het geloof was wel dierbaar.... Dat vind ik een aparte redenering. Aangezien het geloof een relatie is met God en boven alles van mensen uitstijgt!
Hm, opzich was het niet de bedoeling om over anderen te praten, maar ik kan me voorstellen dat je ontmoedigd raakt als je gelooft in een reddend God en je krijgt geen antwoord. En als mensen om je heen die zeggen een relatie met die God te hebben ook weinig liefde uitstralen.
Ik kan me ook best voorstellen dat je ontmoedigt raakt maar als je zegt dat je geloof je (eerst) dierbaar is en er dan later volledig mee breekt blijf ik mn twijfels houden bij het dierbare van het geloof daarvoor....
(ik weet niet of ik dit zo mocht zeggen omdat we niet meer over personen zouden praten, maar deze hele discussie, en dus ook mijn antwoord, zijn daar wel mee begonnen)
Ik kan me goed voorstellen dat het geloof je dierbaar was, maar dat het gewoon niet 'werkt' voor je. En dat je het dan op moet geven, ondanks dat dat pijn doet.
(Ik heb gepoogd je vorige post qua quotes wat te 'repareren', moet nog even zien of het goed is gegaan..