meezingen in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 28 jan 2003 15:33

Ik was in een kinderkerkdienst, die ging over het leven van Zacheus. Aan het eind van de dienst gaf de dominee het lied: "Neem mijn leven, laat het Heer." op. Er waren ook heel veel ouders aanwezig, die misschien wel nooit in de kerk kwamen. Dus stelde de dominee voor: Als nu diegenen die net als Zacheus de Heere Jezus willen volgen hard meezingen en de rest maar zachtjes meezingt en eens nadenken over waarom wel/niet.

Was echt een mooie oplossing. Als je nu twijfelt of je wel mee mag/kan zingen, doe het dan maar zachtjes, en leg dit ook voor aan God.

Ik denk dat je je de vraag wel mag stellen wat er mis is als je niet mee kam/mag zingen. Wordt het dan niet eens tijd om daar een oplossing voor te zoeken?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 jan 2003 15:57

De mensen in het ambt zingen ook niet allemaal even goed mee
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jan 2003 16:06

Ik wil zingen al mijn dagen: Halleluja, prijs de Heer.
Psalm en lied, Hem opgedragen, zal ik wijden aan Zijn eer.
Juich, mijn ziel, in Hem verblijd,
Heel mijn aardse levenstijd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jan 2003 17:45

De mensen in het ambt zingen ook niet allemaal even goed mee
ow....Dus hoeven de andere kerkgangers het ook niet zo nauw te nemen?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 mei 2003 10:24

Rudolf Meuser schreef:De mensen in het ambt zingen ook niet allemaal even goed mee

dat zegt niks..........

joris

Berichtdoor joris » 01 mei 2003 11:43

DenKTenk schreef:Ik was in een kinderkerkdienst, die ging over het leven van Zacheus. Aan het eind van de dienst gaf de dominee het lied: "Neem mijn leven, laat het Heer." op. Er waren ook heel veel ouders aanwezig, die misschien wel nooit in de kerk kwamen. Dus stelde de dominee voor: Als nu diegenen die net als Zacheus de Heere Jezus willen volgen hard meezingen en de rest maar zachtjes meezingt en eens nadenken over waarom wel/niet.

Was echt een mooie oplossing. Als je nu twijfelt of je wel mee mag/kan zingen, doe het dan maar zachtjes, en leg dit ook voor aan God.

Ik denk dat je je de vraag wel mag stellen wat er mis is als je niet mee kam/mag zingen. Wordt het dan niet eens tijd om daar een oplossing voor te zoeken?

Ik denk dat het tijd is dat ieder zich afvraagt: wil ik Jezus volgen. Het zingen gaat daarna vanzelf.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 01 mei 2003 13:11

Ik denk dat het tijd is dat ieder zich afvraagt: wil ik Jezus volgen. Het zingen gaat daarna vanzelf.

Zeker! Misschien zal het niet altijd Halleluja worden, maar zingen is een wezenlijk onderdeel van het volgen van Christus!
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

joris

Berichtdoor joris » 01 mei 2003 13:16

DenKTenk schreef:

Zeker! Misschien zal het niet altijd Halleluja worden, maar zingen is een wezenlijk onderdeel van het volgen van Christus!

Stromen van levend water zullen uit uw binnenste vloeien! Als je tegenzin hebt om te zingen, dan moet je toch kijken naar jou relatie met God.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 01 mei 2003 14:02

Ook al heb je geen persoonlijke relatie met God, dan nog zou je mee moeten zingen in de kerk, vind ik. Je neemt immers deel aan een eredienst, en zang vormt daar een wezenlijk onderdeel van.
Laat dan de psalmen die je zingt, net als de prediking, een aansporing zijn tot bekering!!

Bovendien is zingen gewoon heel erg leuk... 't Is voor mij dan ook erg moeilijk om m'n mond dicht te houden, ook al herken ik mijzelf niet altijd in de inhoud van sommige psalmen.

joris

Berichtdoor joris » 01 mei 2003 15:22

ik denk wel dat je moet uitkijken met 'ongelovig' zingen. Want als je zingt: heer ik kom tot u, leg mijn leven voor u; bijvorobeeld, dan moet je wel weten wat je zingt. Anders lieg je namelijk ook nog!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: meezingen in de kerk

Berichtdoor hijwel » 01 mei 2003 22:28

JialiKelly schreef:zingen jullie allemaal mee in de kerk?
de meesten denk ik wel...
ik weet alleen niet of ik dat zomaar kan.
Hoe denken jullie hierover:
Je mag niet liegen, dat is algemeen bekend.
Maar als je een psalm zingt, en je meent er niks van, of je weet dat het niet waar is voor jouzelf wat je zingt, mag je dan toch meezingen??

volgens een paar mensen met wie ik gesproken heb wel.
zij zeggen: iemand anders heeft die psalm geschreven, jij niet.

maar dat vind ik geen argument.
als iemand iets tegen mij zegt waar ik het niet mee eens ben, ga ik die mening ook niet aan anderen verkondigen onder het mom van : ja het maakt toch niet uit, dit heeft iemand anders gezegd.

Dus mijn vraag is :
mag je meezingen als je weet dat het niet waar is?

Mag niet niet zingen van uit je verlangen?
Of biddend zingen? Als je iets zingt wat je eigenlijk nog niet kan zingen mag je toch tegelijk biddend zingen of je dit ook mag zingen!

Ik vindt dat je alle psalmen mee mag zingen. Niet persee omdat je het zelf zo beleeft maar omdat je het zelf wel zo wil beleven! en daar tegelijkertijd om bid.

Zo kan ik oprecht meezingen zonder te liegen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 05 mei 2003 09:36

Ja tuurlijk Hijwel!!!! Maar laat het niet bij een verlangen blijven!!! spring in het diepe!!!!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2003 09:43

joris schreef:Ja tuurlijk Hijwel!!!! Maar laat het niet bij een verlangen blijven!!! spring in het diepe!!!!!

Ik bid hem elke dag of hij mij uit dit verlangen wil helpen want alleen kan ik dit niet al probeer ik het wel steeds weer. Maar ik zal blijven kloppen!!
Tot dat hij open doet.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 mei 2003 09:49

En als dat nooit gebeurd Hijwel?

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 05 mei 2003 09:55

hijwel, een vraagje: wie denk je dat je bent, Jezus? Op die deur waar jij op doelt wordt namelijk maar van één kant geklopt: de kant van Jezus. Heb je wel eens een situatie gezien waarbij mensen van twee kanten op een deur kloppen?
tenzij je bent opgesloten en er nodig uit moet, dat tellen we maar niet mee, klop je alleen op een deur om binnengelaten te worden. En wie moet er in wie z'n hart?
Ik lees dit terug en zie dat het nogal fel is. Toch laat ik het staan omdat dit de woorden zijn die ik bedoel. Zie het niet als lullig doen, maar als echte bezorgdheid en verdriet bij zulke woorden.

en ikke: God zal niet opendoen. vergeet het maar. God heeft álles gedaan wat Hij kon, wil je nou dat Hij nog meer doet dan Zijn Zoon geven. God heeft Zijn deur al opengedaan. God wil dat wíj nu de deur opendoen. De klink zit aan onze kant.

groetjes Chaja

Terug naar “Archief”