is de duivel alomtegenwoordig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 feb 2003 09:19

Dat de duivel de macht over deze wereld heeft blijkt uit de verzoeking van de duivel. Als de duivel de wereld niet in zijn bezit had, hoe kon hij dan de aarde aan Jezus aanbieden?

ik denk een valse belofte van de duivel om Jezus te verleiden om hem te aanbidden. lees dat hele hoofdstuk maar dan zie je dat de duivel Jezus op verschillende manieren probeert te verleiden.

Maar er zal een periode van 3,5 jaar komen dat de duivel wel totale macht krijgt en mag beslissen wie er blijft leven en wie niet. Lees maar na in openbaring.

kan je even precies zeggen waar dit staat in openbaringen. want volgens mij was dit duizend jaar. en hij zal verslinden wie hij verslinden kan. tenminste dat staat mij bij.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 24 feb 2003 10:37

Johannes1 schreef:ik denk een valse belofte van de duivel om Jezus te verleiden om hem te aanbidden. lees dat hele hoofdstuk maar dan zie je dat de duivel Jezus op verschillende manieren probeert te verleiden.

Het doet mij nogal Faustiaans in de oren klinken. De duivel heeft veel te geven, maar de prijs is erg hoog.

Maar er zal een periode van 3,5 jaar komen dat de duivel wel totale macht krijgt en mag beslissen wie er blijft leven en wie niet. Lees maar na in openbaring.

Dit verhaal komt me ook bekend voor. Maar ik wist niet dat het zo was dat de duivel dan over de aarde zou regeren. Klinkt als een interessante tijd voor journalisten van de CHE ;)
Maar werkelijk. Dat zou betekenen dat God toestaat dat mensen in de hel terecht komen. Wat zit daar achter?
Je kan zeggen wat je wilt, maar openbaring is definatly het spannenste boek uit de bijbel. ;)

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 feb 2003 11:13

johannes1 schreef:Ik denk een valse belofte van de duivel om Jezus te verleiden om hem te aanbidden. lees dat hele hoofdstuk maar dan zie je dat de duivel Jezus op verschillende manieren probeert te verleiden.

Best, maar waarom is er dan zoveel ellende in deze wereld als Satan geen macht heeft, volgens jouw?

kan je even precies zeggen waar dit staat in openbaringen. want volgens mij was dit duizend jaar. en hij zal verslinden wie hij verslinden kan. tenminste dat staat mij bij.

Hier moet ik je gelijk geven. De tijdsperiode staat niet in openbaring maar in Daniel hoofdstuk 12. Jezus refereert in matt 24 naar Daniel.
De duizend jaar is een periode op deze wereld na de grote verdrukking dat Jezus zal heersen, met degene die gelooft hebben in het getuigenis van Jezus Messias. Duizend jaar lang zal de Satan gebonden zijn en niet in staat de mensen te verleiden. Na deze periode wordt Satan voor een korte periode losgelaten en daarna zal het oordeel komen. Het oordeel is dus nog minimaal 1003,5 jaar van ons verwijdert.
In openbaring 20 staan deze dingen beschreven.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 feb 2003 12:01

maranatha je zei in je posting dat de duivel de wereld aan Jezus wou geven, maar wat je niet hebt kan je niet geven. Hij wilde dat Jezus hem aanbad. dat er zoveel ellende is staat wel ergens in de openbaringen: en hij zal rondgaan als een briesende leeuw en verslindende die hij verslinden kan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 feb 2003 12:08

johannes1 schreef: Hij wilde dat Jezus hem aanbad. dat er zoveel ellende is staat wel ergens in de openbaringen: en hij zal rondgaan als een briesende leeuw en verslindende die hij verslinden kan.

Lees het stuk over de verzoeking nog maar eens. Hij bood de aarde eerst aan, dan waarom hij dat kon en als laatste de reden en dat is dat Jezus hem zou aannbidden.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 24 feb 2003 15:10

Maranatha
Een koning van een land knapt zelf ook niet de vieze klusjes op dat laat hij anderen doen.

Wat een tegenstelling met de echte Koning der Joden, namelijk Jezus Christus.

Maranatha
Dus wie regeert deze wereld, juist de duivel.

Sterker nog de bijbel noemt hem de god van deze tijd/wereld

Maranatha
Hij heeft nog geen totale macht, want God verhindert dat momenteel. Maar er zal een periode van 3,5 jaar komen dat de duivel wel totale macht krijgt en mag beslissen wie er blijft leven en wie niet. Lees maar na in openbaring.

Openbaringen 12
Vers 6: 1260 dagen = 3,5 x 360 dagen = 3,5 jaar (Ook Openb. 11:3)
Vooral vers 14: een tijd, en tijden, en een halven tijd = 2+1+0,5 = 3,5
Vergelijk met Daniël 4: 16,23,25,32 ; 7:25 ; 12:7

Johannes1

In de tweede helft van de laatste jaarweek, komt de macht van satan op een hoogtepunt, de hele wereld trekt ten strijde tegen God en zijn Volk Israël. Lees ook de profeet Zacharia. God wint deze oorlog en bindt de satan duizend jaar. Dan wordt satan nog eenmaal losgelaten (Openb. 20:3,7) om te verslinden die er te verslinden valt. En dan volgt het definitieve oordeel over satan.

Storyteller
De duivel heeft veel te geven, maar de prijs is erg hoog.

Des te indrukwekkender is de prijs die Christus voor ons betaald heeft.

Storyteller
Dat zou betekenen dat God toestaat dat mensen in de hel terecht komen.

God wil dat niet, maar een mens heeft nu eenmaal een eigen keus.
Wij zijn geen marionetten.

Storyteller
Je kan zeggen wat je wilt, maar openbaring is definatly het spannenste boek uit de bijbel.

Absoluut. Openbaringen is back to the future.

Johannes1
maranatha je zei in je posting dat de duivel de wereld aan Jezus wou geven, maar wat je niet hebt kan je niet geven.

God heeft de mens de heerschappij over de aarde gegeven, Genesis 1.
De mens heeft zijn ziel aan de duivel verkwanselt. Betekend dat niet dat de satan heerst over de aarde.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 feb 2003 18:54

Bedankt hemelburger voor je toevoegingen. De rode draad door de bijbel ken ik wel, maar als het op tekstplaatsen e.d. aankomt is mijn geheugen een zeef. Ik weet dat het in de bijbelstaat, maar waar???? Dat is heel vaak het probleem bij mij.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 feb 2003 18:59

Tip:

zoek een online-bijbel op internet met zoekfunctie.

Weet je altijd precies waar het staat!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 feb 2003 19:42

surfer schreef:Tip:

zoek een online-bijbel op internet met zoekfunctie.

Weet je altijd precies waar het staat!

Hoeft niet ik heb de cdrom online bijbel, heel handig als ik met jullie aan het bakkeleien ben.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 25 feb 2003 21:16

Lukas 4: 6 En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver [koninkrijken] geven; want zij is mij overgegeven, en ik geef ze, wien ik ook wil;

De kanttekeningen bij deze tekst zijn:
want zij is mij overgegeven,
Hoewel de duivel tegen de waarheid zichzelven dit toeschrijft, als zijnde een leugenaar, Joh.8:44, nochtans misbruikt hij dikwijls, door Gods toelating en rechtvaardig oordeel tegen de zonden der mensen, de eer en de rijkdommen der wereld, om de mensen te verleiden, zichzelven gedragende als een overste en god dezer wereld; Joh.12:31; Ef.6:12; 2 Cor.4:4.

De duivel heeft deze macht dus niet, maar vindt dat hij die heeft!

Ditzelfde zie je ook bij de zondeval:
Gen. 3: 1 De slang nu was listiger dan al het gedierte des velds, hetwelk de HEERE God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: Is het ook, dat God gezegd heeft: Gijlieden zult niet eten van allen boom dezes hofs?
4 Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven;
5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.
Kanttekeningen:
Is het ook
De duivel speelt hier met Gods gebod, en poogt door dubbelzinnigheid hetzelve in twijfel te trekken, of te verduisteren, en zo te vernietigen.
Gijlieden
Een stoute, onbeschaamde, openbare leugen des duivels; waarom hij terecht een leugenspreker en vader der leugens benoemd wordt, Joh.8:44.
niet sterven
Hebr. niet stervende sterven. Anders, niet zekerlijk sterven.
God wezen,
Of, als goden.
kennende
Het woord kennen heeft tweeërlei zin, te weten, wijsheid vatten en begrijpen, die den mens heerlijk en gelukzalig maakt; of ellende gevoelen, die denzelven schandelijk en verdoemelijk maakt. Het eerste belooft de satan den mens bedriegelijk, wel wetende dat anders niet dan het tweede hem volgen zou.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 25 feb 2003 21:51

Elsa
Lukas 4: 6 En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver [koninkrijken] geven; want zij is mij overgegeven, en ik geef ze, wien ik ook wil;

De kanttekeningen bij deze tekst zijn:
want zij is mij overgegeven,
Hoewel de duivel tegen de waarheid zichzelven dit toeschrijft, als zijnde een leugenaar, Joh.8:44, nochtans misbruikt hij dikwijls, door Gods toelating en rechtvaardig oordeel tegen de zonden der mensen, de eer en de rijkdommen der wereld, om de mensen te verleiden, zichzelven gedragende als een overste en god dezer wereld; Joh.12:31; Ef.6:12; 2 Cor.4:4.

De duivel heeft deze macht dus niet, maar vindt dat hij die heeft!

De schrijvers van de kanttekeningen wekken onterecht de indruk dat de duivel enkel kan liegen, zodat we alleen zijn woorden maar hoeven om te draaien. Een duivel spreekt ook wel eens de waarheid.

Mark 1:23-26 En er was in hun synagoge een mens, met een onreinen geest, en hij riep uit,
24 Zeggende: Laat af, wat hebben wij met U [te doen], Gij Jezus Nazarener, zijt Gij gekomen om ons te verderven? Ik ken U, wie Gij zijt, [namelijk] de Heilige Gods.
25 En Jezus bestrafte hem, zeggende: Zwijg stil, en ga uit van hem.
26 En de onreine geest, hem scheurende, en roepende met een grote stem, ging uit van hem.
(SV)

Mark 3:10 Want Hij had er velen genezen, alzo dat Hem al degenen, die [enige] kwalen hadden, overvielen, opdat zij Hem mochten aanraken.
(SV)

Mark 5:7 En met een grote stem roepende, zeide hij: Wat heb ik met U [te doen], Jezus, Gij Zone Gods, des Allerhoogsten? Ik bezweer U bij God, dat Gij mij niet pijnigt!
(SV)

Daarnaast blijft het opmerkelijk dat Jezus Christus de macht van de satan niet ontkent.

Ten slotte staat in de bijbel dat de satan absoluut niet machteloos is.

1 Corinthians 15:24-28 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.
25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben. (HB Jezus Christus is dus nog geen koning op aarde)
26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.
27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat [Hem] alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.
28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.
(SV)

Ephesians 6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
(SV)

Colossians 1:13 Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;
(SV)

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 25 feb 2003 22:21

hemelburger schreef:De schrijvers van de kanttekeningen wekken onterecht de indruk dat de duivel enkel kan liegen,
(...)
Daarnaast blijft het opmerkelijk dat Jezus Christus de macht van de satan niet ontkent.
(...)
Ten slotte staat in de bijbel dat de satan absoluut niet machteloos is

Dit wordt hier niet gezegd. Er wordt duidelijk gemaakt dat, in dit geval, de duivel een halve waarheid spreekt. Dit is gevaarlijker dan een hele leugen.

Niemand ontkent de macht van de satan. Maar wat jij zei, als uitleg op dat vers uit Lukas 4, dat gaat niet over macht, maar over álmacht!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 25 feb 2003 22:52

Luke 4:5-6 En als Hem de duivel geleid had op een hogen berg, toonde hij Hem al de koninkrijken der wereld, in een ogenblik tijds.
6 En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver [koninkrijken] geven; want zij is mij overgegeven, en ik geef ze, wien ik ook wil;
(SV)

Elsa
dat gaat niet over macht, maar over álmacht!

Werkelijk?
Almacht gaat verder dan de heerschappij op aarde. Het gaat hier dus niet op almacht, maar om de angst van de satan voor de komst van het Koninkrijk waarin Christus de Koning zal zijn. De satan zegt dat eigenlijk dat het Koninkrijk mag komen, als Christus zich maar onderwerpt aan hem en niet aan God de Vader.

Toch blijft het opmerkelijk dat Christus de macht van satan niet ontkend.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 25 feb 2003 23:51

Elsa schreef:De kanttekeningen bij deze tekst zijn:

Heb je deze kanttekeningen, direct als waar aan genomen of onderzocht in de bijbel dat deze kanttekeningen niet strijdig zijn met de rest van de bijbel?

Ik kom door de hele bijbel heen voorbeelden tegen van mensen, die zich vreemdeling voelde in deze wereld, niet behorend tot deze wereld zie bv onderstaande teksten (hebr. 11 is trouwens een opsomming van mensen uit het OT, deze 2 teksten beslaan dus zowel de tijd voor als na Jezus komst).
Hebreen 11:13 In dat geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde.

1 Petrus 2:11 Geliefden, ik vermaan u als bijwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerten, die strijd voeren tegen uw ziel;

Als God de scepter op aarde zou zwaaien, waarom spreekt Petrus dan dat de christenen vreemdelingen en bijwoners zijn.

Waarom pin je jezelf zo vast op wat andere mensen zeggen en of schrijven. Een advies lees de bijbel en sla de stukken niet over, die je eigenlijk niet wil lezen, omdat die misschien strijdig zijn met wat je gelooft.
Het doet misschien even autsj, maar wat is belangrijker: dat wat God in de bijbel ons duidelijk wilt maken of misschien dat wat mensen over de bijbel zeggen.

Voor mij is dat duidelijk dat wat God in Zijn bijbel schrijft is voor mij belangrijk. Alles wat mensen er over geschreven hebben, hoe geleerd misschien ook, neem ik met een grote korrel zout.

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 28 feb 2003 18:02

Ik geloof niet dat duivel alomtegenwoordig is. Ik heb er pas een jeugdcontactavond over gehad. De dominee had toen dit verhaal over hoe de duivel te werk ging, vond ik zelf heel mooi.

Satan zit op zijn troon. Zijn trawanten staan voor hem. Opeens zegt hij tegen een van zijn trawanten: 'Je moet gauw naar dat ziekenhuis daar gaan, want daar ligt een man en als we daar niet gauw bij zijn, dan is het waarschijnlijk te laat.' Zijn trawant gaat op pad en komt in het ziekenhuis aan, maar al gauw staat hij weer voor satan. Satan ziet hoe bedeesd zijn trawant daar op een afstand van zijn troon blijft staan en ziet dat het niet goed is gegaan. Hij vraagt: 'hoe is je reis vergaan, wat is er gebeurt'? Nou, zegt zijn trawant. Ik ging naar het ziekenhuis gelijk als u tot mij had gezegt. Na even zoeken had ik de kamer gevonden, waar de man moest liggen. Ik deed de deur open tot een kleine kier, zodat ik er net onhoorbaar binnen kon komen, maar opeens was daar een heel fel licht en sloeg ik aan de andere kant van de gang tegen de muur. Ik kon ook onmogelijk teruggaan ik werd tegengehouden.
'o', zei satan toen 'en heb je nog meer gezien?' 'ja'zei zijn trawant. 'Ik zag de man daar liggen op zijn bed, met gevouwen handen.'
'Dan begrijp ik het', zei satan. 'tegen gevouwen handen kunnen wij niets doen'.

Dus satan is niet overaltegenwoordig, dit in een onmededeelbare eigenschap van God. Maar de duivel is met 1/3 van alle engelen gevallen. Dit moet een ontelbaar groot leger zijn. Al zijn trawanten zijn over de hele wereld verspreidt en brengen rapport uit bij de 'echte' duivel.

Terug naar “Archief”