Komt er een scheuring in de GG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 feb 2005 14:23

valt zeker uit elkaar, over er stappen heel veel mensen over na een andere kerk.

eigenlijk is de schuring er al lang. maar ja. (linkse predikanten mogen neit in rechtse kerken komen en andersom.)

ach ja.. wij hoeven niet te zorgen dat gemeentes bij elkaar blijven. Dat de kerkverbanden samen komen. Maar ons streven moet zijn, het lichaam van Christus opbouwen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 20 feb 2005 13:00

Raido schreef:De ruzie wordt niet gemaakt om of over God, maar over de leer..

Maar als je gewoon de Bijbel aanhoudt, de geboden volgt en Jezus belijdt. Ik ben persoonlijk niet voor de 'leer' zoals de Dordtse Leerregels en al die soort regels. Ik vind het belangrijk dat je God volgt en Hem belijdt. Als je luistert naar God's woord en Zijn Geboden, dát vind ik belangrijk!
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 feb 2005 14:43

Annemieke86 schreef:

Maar als je gewoon de Bijbel aanhoudt, de geboden volgt en Jezus belijdt. Ik ben persoonlijk niet voor de 'leer' zoals de Dordtse Leerregels en al die soort regels. Ik vind het belangrijk dat je God volgt en Hem belijdt. Als je luistert naar God's woord en Zijn Geboden, dát vind ik belangrijk!

Jij gelooft dus in de werken en niet in vrije genade?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 20 feb 2005 15:44

Nog even over het wel dan niet een scheuring:
In de Bijbel lezen we, omdat Ik rekening hou met de hardheid van uw harten, is het u toegestaan haar een scheidbrief te geven.

1. Hiermee is niet gezegt dat je daarna heiden bent.
2. Waarom kun je deze bijbelse grond niet toepassen m.b.t. kerkscheuringen.
3. Ik vind het altijd knap dat men blijkbaar in de toekomst kan/wil kijken.
4. Probeer er persoonlijk voor te zorgen voor zover je vermogen reikt dat je aan de opdracht van Matth. 28 laatste verzen blijft voldoen.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 20 feb 2005 15:58

jas schreef:
Annemieke86 schreef:

Ik heb geen verstand van al die 'thermen' sorry :oops: Ik vind het gewoon een beetje onzin dat ze ruzie hebben over de leer. Zijn de Dordtse Leerrgels niet in elke gemeente hetzelfde of spreken we over een andere leer?
Afbeelding

SanderW

Berichtdoor SanderW » 20 feb 2005 16:23

jas schreef:
Annemieke86 schreef:

Als je gelooft zoals Annemieke86 zegt geloof je niet persé in werken hoor. Ik heb persoonlijk ook helemaal niks met Dordse leerregels, allerlei geschriften e.d. Als je de bijbel leest lees je dat iedereen die Jezus aanneemt als zijn/haar Verlosser gered is. Zie o.a. Johannes 3:16. Om gered te worden hoef je geen Dordse leerregels e.d. uit je hoofd te leren.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 20 feb 2005 17:25

SanderW schreef:Als je gelooft zoals Annemieke86 zegt geloof je niet persé in werken hoor. Ik heb persoonlijk ook helemaal niks met Dordse leerregels, allerlei geschriften e.d. Als je de bijbel leest lees je dat iedereen die Jezus aanneemt als zijn/haar Verlosser gered is. Zie o.a. Johannes 3:16. Om gered te worden hoef je geen Dordse leerregels e.d. uit je hoofd te leren.
Gelukkig want ik ben slecht in iets uit m'n hoofd leren :wink:
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 feb 2005 23:06

SanderW schreef:
jas schreef:
Annemieke86 schreef:

Als je gelooft zoals Annemieke86 zegt geloof je niet persé in werken hoor. Ik heb persoonlijk ook helemaal niks met Dordse leerregels, allerlei geschriften e.d. Als je de bijbel leest lees je dat iedereen die Jezus aanneemt als zijn/haar Verlosser gered is. Zie o.a. Johannes 3:16. Om gered te worden hoef je geen Dordse leerregels e.d. uit je hoofd te leren.

Het ging er mij niet om te stellen dat het nodig is de D.L. uit het hoofd te kennen, maar dat de dingen die Annemieke opnoemde, allemaal dingen waren die de mens zelf doet. Ik mis het belangrijkste, nl. wat God doet.
Annemieke noemt 3 dingen, God volgen, Hem belijden en naar Zijn woord en geboden luisteren. Dit klinkt mij in de oren als een werkheiligheid vanuit de mens om zalig te worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 feb 2005 01:58

Jas, datgene wat God doet was in dit geval niet zo aan de orde. Ik kan nergens uit opmaken dat ze een verband legt tussen de dingen die ze noemde en het verkrijgen van de zaligheid..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 08:58

In de kern gaat het hier dus ook om, het navolgen van Jezus, zijn geboden onderhouden.. en inderdaad niet om de D.L (die ik al niet snap), de NGB, waar ik het vaak oneens mee ben en de HC, die je alleen van God afhoud..

Het gaat om Jezus, het was zondag avondmaal, 2000 man in de kerk, en er waren twee en een halve tafel... Toen we Ds. Kleppe hadden waren het er vaak vijf.. leve de dominees die je van de tafel afpreken, en onder tussen zeggen: nee dit is niet om u van het avondmaal af te houden...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 feb 2005 09:09

Raido schreef:Het gaat om Jezus, het was zondag avondmaal, 2000 man in de kerk, en er waren twee en een halve tafel... Toen we Ds. Kleppe hadden waren het er vaak vijf.. leve de dominees die je van de tafel afpreken, en onder tussen zeggen: nee dit is niet om u van het avondmaal af te houden...

Raido schreef: ik nodig je uit om eens te komen luisteren naar Ds. Schreuder, Ds. van Dieren, Ds. Clemens... of wie ook...

Vind je 't vreemd dat ik een zekere tegenstrijdigheid bespeur tussen beide citaten, Raido?
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 09:35

O Nee hoor... :) Het gaat om Jezus, niet om het avondmaal, ik ken veel mensen die echt 'in Jezus' zijn, maar toch niet aan het avondmaal gaan, omdat van Dieren en nogal op hamerd met 'je een oordeel eten'... wat het inhoud weet ik niet, maar ik zou er niet om aan het avondmaal durven.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SanderW

Berichtdoor SanderW » 21 feb 2005 10:11

Ik ben benieuwd hoe deze predikanten zich tegenover God hierover kunnen verantwoorden. Ze maken op deze manier een beeld van God als een boze boeman die alles streng controleerd en bij het minste geringste je zwaar straft terwijl we in de bijbel juist lezen dat God vol liefde, genade en rechtvaardigheid is. Hoewel de rechtvaardigheid uit de bijbel heel wat anders is dan sommige predikanten dit vanaf de kansel uitleggen...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 14:08

SanderW schreef:Ik ben benieuwd hoe deze predikanten zich tegenover God hierover kunnen verantwoorden. Ze maken op deze manier een beeld van God als een boze boeman die alles streng controleerd en bij het minste geringste je zwaar straft terwijl we in de bijbel juist lezen dat God vol liefde, genade en rechtvaardigheid is. Hoewel de rechtvaardigheid uit de bijbel heel wat anders is dan sommige predikanten dit vanaf de kansel uitleggen...

Ik begrijp wel dat jullie argwanend staan tegen dominees die mensen 'van het Avondmaal afpreken'. Maar die zelfde argwaan zou ook op zijn plaats zijn bij dominees waar de hele kerk aan het Avondmaal gaat.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 14:09

Aragorn schreef:Jas, datgene wat God doet was in dit geval niet zo aan de orde. Ik kan nergens uit opmaken dat ze een verband legt tussen de dingen die ze noemde en het verkrijgen van de zaligheid..

Ze zei; 'dat vind ik belangrijk.' Volgens mij noem je dan in elk geval het belangrijkste niet, maar ik ga er niet om strijden hoor.

Terug naar “Archief”