Vrouw in gezin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 feb 2005 15:38

Sabra schreef:
parsifal schreef: De vraag van Philindertje is niet onlogisch. De antwoorden van jou zijn geen antwoorden op de vraag, enkel een diskwalificatie van de vragensteller.

De vraag is wel onlogisch als zij mijn bijdrages goed gelezen had. En inderdaad mijn laatste opmerking was een diskwalificatie, en nog zo bedoeld ook.

In de wiskunde noemen we zoiets een bewijs door intimidatie, meestal zegt dat iets over de luiheid en/of onkunde van degene die het bewijs levert. Hier op het forum bevordert het in ieder geval de sfeer niet.

Verder heb ik je bijdragen hier nog eens doorgelezen en ik zie verbazingwekkend weinig argumenten, buiten dat het idee wat anderen hebben achterhaald is. Zou je ook nog eens willen aangeven waarom je vind dat bepaalde standpunten onbijbels zijn, en waarom bijvoorbeeld de reactie van Maja de Bij geen hout snijdt?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

sela

Berichtdoor sela » 16 feb 2005 16:09

in de discussie hiervoor kwamen voor- en tegenstanders van emancipatie aan het woord.

onlangs kwam ik dit artikel tegen.

het artikel quotte ik eerder en begint met de volgende alinea

'Het christendom was in de eerste eeuwen van zijn bestaan de motor van de vrouwenemancipatie. Vrouwen begrepen dat ze eindelijk een gelijkwaardige plaats konden innemen, ook in de kerk. [...]'

dit en te veel zaken om in deze post uit te doeken te doen [maar het artikel is er een voorbeeld van] had ik in het hoofd toen ik reageerde met 'je kunt tradities volgen, maar wat is je eikpunt.' hoe kun je de bijbel juist interepreteren?

mijns inziens doe je dat niet door slechts tradities te volgen. want die staan met de tijd steeds verder af van het woord van God.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 16:27

Door hem uit de tijd te nemen en toe te passen met oog voor de toemalige situatie in kerk en samenleving.. dus vrouwelijk ambtsdragers?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 16 feb 2005 16:29

Raido schreef:Door hem uit de tijd te nemen en toe te passen met oog voor de toemalige situatie in kerk en samenleving.. dus vrouwelijk ambtsdragers?

wat bedoel je met 'hem'?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 feb 2005 16:30

sela schreef:
Raido schreef:Door hem uit de tijd te nemen en toe te passen met oog voor de toemalige situatie in kerk en samenleving.. dus vrouwelijk ambtsdragers?

wat bedoel je met 'hem'?

Raido heeft een mannelijke Bijbel denk ik :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 16:32

hoe kun je de bijbel juist interepreteren?
door hem... snaps?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 16 feb 2005 16:35

wat ik bedoelde is dat je misschien bepaalde zaken verkeerd begrijpt als je puur een traditie volgt.
kijk naar wat er hiervoor gezegd is over vrouwenemancipatie. en in dat artikel. het bracht bij mij een opnieuw nadenken over dingen teweeg. het zit altijd weer anders dan je aannam.

er is iets mis met tradities als je ze blijft volgen. die staan met de tijd steeds verder af van het woord van God.

Melody

Berichtdoor Melody » 16 feb 2005 16:48

trijntjejohanna schreef:
Raido schreef:Waarom zou je dat niet kunnen hebben? Als jij een fulltime job hebt en je gezin daar onder lijdt dan ben je inderdaad niet goed bezig, het huisgezin is prio een voor de vrouw.

waarom een prio voor een vrouw... waarom niet voor een man

idd! als een gezin lijdt onder de activiteiten van de vrouw, gaan alle alarmbellen rinkelen. als het gezin lijdt onder de activiteiten van de man, houdt iedereen zijn mond. waarom is het belangrijker voor een vrouw om er altijd voor haar gezin te zijn dan dat dat voor een man is?

Melody

Berichtdoor Melody » 16 feb 2005 17:02

PeterD schreef:
sela schreef:

wat bedoel je met 'hem'?

Raido heeft een mannelijke Bijbel denk ik :mrgreen:

dat heb jij wss ook, want het woord bijbel is idd mannelijk (hoewel het afstamt van een onzijdig woord)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 16 feb 2005 17:30

En zoiets vind ik nou echt HYPERbelachelijk, lachwekkend, als mij vrouw later zou werken zal ik haar brood smeren, niet omdat ik dat zo graag doe maar omdat ik van haar hou, en zo zal het ook andersom zijn.

Whaha, wat een heftige reactie. Het ging mij op de posting van PeterD, die het op een ietwat vrouwonvriendelijke manier bracht, op een manier die het deed voordoen alsof de vrouw niet anders behoeft te doen dan voor haar man te zorgen.

Quote:
Als ik dan even voor mezelf spreek: waar doe je dat dan allemaal voor als je toekomstige man zegt: jij blijft later maar thuis bij de kinderen?
Ligt er aan wat je studeerd, rechten of antropologische sociologie of wat voor maffe opleidingen er zijn.. En als de kids het huis uit zijn, begin je toch gewoon weer duurt maar 20 jaar, als je ze goed opvoed

Naja zeg! Dus een vrouw die in jouw ogen een nutteloze studie doet, moet na 5 jaar alsnog lekker thuis zitten bij de kinderen? Ik vraag me af of jij een vrouw uberhaupt wel wat vrijheid en eigen mening gunt :?
Engaged @ 07-01-2005

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 16 feb 2005 19:06

Weet je wat het gewoon is...volgens mij moet iedereen dit zelf uitzoeken.
Als je als man een drukke baan hebt en graag een vrouw wilt die thuis is bij de kids en je vind die en jullie zijn samen gelukkig mooi toch?
Maar er zijn ook net zo goed mannen die liever thuis zijn of die bereid zijn om 4 dagen te werken ofzo.
Ik denk dat je Gods roeping voor jou leven moet volgen hoe dan ook.
En natuurlijk moet je niet allebei fulltime werken want dan lijden de kids er wel onder, als je allebei keihard carriere wilt maken moet je maar geen kinderen nemen denk ik.
De tijden zijn gewoon veranderd. En dat betekent niet dat je alles uit de Bijbel zomaar aan de kant moet schuiven ofzo maar je leeft ook in deze tijd. En als ik naar mezelf kijk, ik ben zeker niet van plan om mijn toekomstige kids in een kinderdagverblijf te dumpen ofzo maar ik zit hier ook niet voor jan *censuur* mijn havo-diploma te halen...
Vrouwen van tegenwoordig zijn nu eenmaal beter opgeleid, mondiger en zelfstandiger.
stomp niet af, blijf slijpen

joepie

Berichtdoor joepie » 16 feb 2005 19:40

Volgens mij waren de vrouwen uit de Bijbel dat ook al.
Denk maar aan de vrouwen van Jakob die met elkaar even hun man gingen verhandelen. Dus wie er die nacht met Jakob mocht slapen.
En Jakob???? Die deed het gewoon! Dus mondig genoeg die vrouwen.

Maar ik denk dat we tegenwordig in een situatie zijn gekomen dat het gewoon bijna noodzakelijk is dat de vrouw blijft werken buitenshuis.
Want alles is zo schrikbarend duur dat je haast niet ander kan.
Ik heb nog de luxe gehad dat ik thuis kon blijven. En als ik bij sprong als het financieel niet zo lekker ging dat deed ik dat altijd als mijn man thuis was. Dus sávonds van 18.00u tot 20.00 u kantoren schoon maken of een school. Dan legde hij de kids op bed en deed de afwas. Zodat als ik thuis kwam we gelijk aan de koffie konden.
En ik heb ook al 16 jaar oppaskinderen. Want ik wil er gewoon zijn voor de kinderen als ze thuis komen.
Maar ik vind het huishoudelijk werk ook erg leuk.
En houd erg veel van kinderen.
Werk er ook graag mee. Heb tussendoor nog wel weer een paar jaar het werk gedaan waar ik voor opgeleid ben (kraamverzorgster) maar mijn zoon kon er gewoon niet tegen als ik niet thuis was als hij thuis kwam.
En ik heb altijd gezegd dat ik het niet zou doen als het niet kon voor thuis.
Dus ben ik weer gestopt en aan de oppaskinderen gegaan.

Maar samen werken als man en vrouw ook na je huwelijk is bijna een noodzaak tegenwordig.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 feb 2005 19:41

M@rije schreef:
En zoiets vind ik nou echt HYPERbelachelijk, lachwekkend, als mij vrouw later zou werken zal ik haar brood smeren, niet omdat ik dat zo graag doe maar omdat ik van haar hou, en zo zal het ook andersom zijn.

Whaha, wat een heftige reactie. Het ging mij op de posting van PeterD, die het op een ietwat vrouwonvriendelijke manier bracht, op een manier die het deed voordoen alsof de vrouw niet anders behoeft te doen dan voor haar man te zorgen.

Lol, zo was het in ieder geval niet bedoeld, maar het is wel gelukt wat heftige reacties uit te lokken :D

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 feb 2005 19:45

joepie schreef:Volgens mij waren de vrouwen uit de Bijbel dat ook al.
Denk maar aan de vrouwen van Jakob die met elkaar even hun man gingen verhandelen. Dus wie er die nacht met Jakob mocht slapen.
En Jakob???? Die deed het gewoon! Dus mondig genoeg die vrouwen.

Maar ik denk dat we tegenwordig in een situatie zijn gekomen dat het gewoon bijna noodzakelijk is dat de vrouw blijft werken buitenshuis.
Want alles is zo schrikbarend duur dat je haast niet ander kan.
Ik heb nog de luxe gehad dat ik thuis kon blijven. En als ik bij sprong als het financieel niet zo lekker ging dat deed ik dat altijd als mijn man thuis was. Dus sávonds van 18.00u tot 20.00 u kantoren schoon maken of een school. Dan legde hij de kids op bed en deed de afwas. Zodat als ik thuis kwam we gelijk aan de koffie konden.
En ik heb ook al 16 jaar oppaskinderen. Want ik wil er gewoon zijn voor de kinderen als ze thuis komen.
Maar ik vind het huishoudelijk werk ook erg leuk.
En houd erg veel van kinderen.
Werk er ook graag mee. Heb tussendoor nog wel weer een paar jaar het werk gedaan waar ik voor opgeleid ben (kraamverzorgster) maar mijn zoon kon er gewoon niet tegen als ik niet thuis was als hij thuis kwam.
En ik heb altijd gezegd dat ik het niet zou doen als het niet kon voor thuis.
Dus ben ik weer gestopt en aan de oppaskinderen gegaan.

Mij bekruipt het angstige gevoel dat ik het helemaal met je eens bent :mrgreen:

Maar samen werken als man en vrouw ook na je huwelijk is bijna een noodzaak tegenwordig.

Gelukkig, je zegt er nog "bijna" bij... Ik ben er van overtuigd dat het mogelijk is. Tja, dan heb je misschien wel wat minder dan je vriend of vriendin die net zo oud is als jij en wel een dure auto rijdt of een groter huis heeft. Of een huis heeft gekocht ipv te huren.
Ook hierin geldt het dat je als Christen keuzes moet maken!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 feb 2005 19:56

parsifal schreef:

Verder heb ik je bijdragen hier nog eens doorgelezen en ik zie verbazingwekkend weinig argumenten, buiten dat het idee wat anderen hebben achterhaald is. Zou je ook nog eens willen aangeven waarom je vind dat bepaalde standpunten onbijbels zijn, en waarom bijvoorbeeld de reactie van Maja de Bij geen hout snijdt?

Je kunt vinden dat ik weinig argumenten noem. Ik geef enkel aan dat het niet gepast is vanuit een bijbelse visie om de vrouw collectief achter te stellen, zoals gebeurd door veel orthodoxe mannen.

Daarnaast ga ik van een andere visie op de bijbel uit dan de meesten hier. Ik ben van mening dat de bijbel grotendeels tijdgebonden is en dat je dergelijke opmerkingen over de rol van vrouwen en mannen vooral moet zien vanuit de toenmalig cultuur.

Paulus was een Farizeeër, en die stonden niet echt bekend om hun progressieve ideeën. Wanneer ik van Jezus lees, dan zie ik Hem weinig dingen zeggen over de verhouding tussen man en vrouw. Ik weet enkel dat Hij het belangrijk vond dat Martha bij Hem zat om naar Hem te luisteren. Zij zat te midden van andere leerlingen van Hem.

Terug naar “Archief”