Wil God dat alle mensen behouden worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 16 okt 2004 09:01

ik denk dat het grote probleem is dat we vaak denken dat de kerk de brug is. en dan is zo'n brug vaak niet betrouwbaar. Kijk de ene loopt met groot plezier over een touwbrug die hangt over een kloof van 30 meter diep. maar een ander heeft toch meer vertrouwen in een houtenbrug met grote gaten zodat je af en toe springen moet met gevaar voor eigen leven.

We moeten God weer gaan zien als de brug. De kerk is enkel een logisch gevolg van een opeenstapeling van gelovigen. Logisch, want God vraagt gelovigen elkaar op te zoeken en GOd te prijzen en dus drukt Gods Geest ons naar elkaar toe.

Als we Jezus als brug zien (das beter dan GOd) dan kan het niet anders of het moet een aantrekkelijke brug zijn en kunnnen wij mensen weer over de brug helpen. Maar dan moet je er wel eerst zelf van overtuigd zijn dat Jezus een veilige brug is!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 10:55

Helemaal mee eens... inderdaad zien veel mensen de kerk als brug... waar Jezus dat is. Mooi samengevat en uitgebeeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 11:48

joris schreef:ik denk dat het grote probleem is dat we vaak denken dat de kerk de brug is. en dan is zo'n brug vaak niet betrouwbaar. Kijk de ene loopt met groot plezier over een touwbrug die hangt over een kloof van 30 meter diep. maar een ander heeft toch meer vertrouwen in een houtenbrug met grote gaten zodat je af en toe springen moet met gevaar voor eigen leven.

We moeten God weer gaan zien als de brug. De kerk is enkel een logisch gevolg van een opeenstapeling van gelovigen. Logisch, want God vraagt gelovigen elkaar op te zoeken en GOd te prijzen en dus drukt Gods Geest ons naar elkaar toe.

Als we Jezus als brug zien (das beter dan GOd) dan kan het niet anders of het moet een aantrekkelijke brug zijn en kunnnen wij mensen weer over de brug helpen. Maar dan moet je er wel eerst zelf van overtuigd zijn dat Jezus een veilige brug is!

Ik kan hier behoudens enkele kanttekeningen wel mee instemmen. Waar ik moeite mee heb, is je toevoeging tussen haakjes (das beter dan God) In mijn optiek is Jezus God. Als je bedoelt dat we via God de Zoon naar God de Vader kunnen, sta ik er achter. Het tweede waar ik moeite mee heb is je stelling dat de kerk enkel een logisch gevolg is van een opeenstapeling van gelovigen. Is de kerk een grote vergaarbak van alle christenen? Is er geen meerwaarde dan? Ik vind dit toch te simplistisch gesteld daar de Kerk toch de Bruid van Christus is en ieder gelovige op zich is een ledemaat van Zijn Lichaam. En dan nog een puntje. (toch meer dan ik dacht :wink: ) Je zegt, je moet er eerst zelf van overtuigd zijn dat Jezus een veilige brug is. Daar ben ik het zeker niet mee eens. Als ik nl. in een totaal verloren positie verkeer, bijv. in een brandend huis. De enige uitweg is een touw wat uit het raam hangt. De keus is verbranden of langs het touw naar beneden. Denk jij dat ik me eerst ga overtuigen of dat touw wel sterk genoeg is? Ik niet hoor. En in die context kunnen we ook de geschiedenis van Esther lezen als ze zegt, 'kom ik om, dan kom ik om'. We grijpen Jezus onvoorwaardelijk, ook al weten we niet wat Hij voor ons kan betekenen. Want ja, ook die wetenschap zou nog een grond kunnen zijn voor onze bekering.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joris

Berichtdoor joris » 16 okt 2004 12:59

ja je begrijpt me goed denk ik. Jezus is de weg tot de vader. Dus Hij is de brug. En Jezus is zeker weten ook God, de Koning van de schepping tot d hemel op de aarde komt. Tot die tijd is Jezus onze grote aanspreekpunt.

Kerk heeft zeker wel meerwaarde, maar we doen vaak alsof het draait om dekerk. En dat is niet zo. Het christelijk geloof is zeker weten een gemeenschapsgeloof.

OVertuigd zijn van de brug. Ook die touwladder is op dat moment de enige brug die beschikbaar is. Grijp die dus met beide handen aan, daarvan kan ik je wel overtuigen hoor in een brand.
Als je niet zeker weet of Jezus wel voor je zonden gestorven is, zal je nooit iemand bij Jezus kunne brengen. Dan maak je dr alleen een nieuw twijfelaartje bij.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 okt 2004 16:13

joris schreef:ja je begrijpt me goed denk ik. Jezus is de weg tot de vader. Dus Hij is de brug. En Jezus is zeker weten ook God, de Koning van de schepping tot d hemel op de aarde komt. Tot die tijd is Jezus onze grote aanspreekpunt.

Kerk heeft zeker wel meerwaarde, maar we doen vaak alsof het draait om dekerk. En dat is niet zo. Het christelijk geloof is zeker weten een gemeenschapsgeloof.

OVertuigd zijn van de brug. Ook die touwladder is op dat moment de enige brug die beschikbaar is. Grijp die dus met beide handen aan, daarvan kan ik je wel overtuigen hoor in een brand.
Als je niet zeker weet of Jezus wel voor je zonden gestorven is, zal je nooit iemand bij Jezus kunne brengen. Dan maak je dr alleen een nieuw twijfelaartje bij.

Ok, dan ben ik het er zeker mee eens. ::))

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 21 okt 2004 09:38

Nee, iedereen is welkom!! En de uitverkiezing, dat is dogmatiek, ik denk dat je daar niet mee moet rekenen. Dat is iets van God, daar kom je niet uit!! Het lijkt mij duidelijk, dat de hele Bijbel een grote roep van God is: KOM TOT MIJ!!!!! Dat zegt Hij op duizenden manieren, zodat iedereen een manier vind die Hem aanspreekt!!! De uitverkiezing kun je hooguit toepassen als je tot geloof bent gekomen: 'O, ik geloof nu, dus ben ik blijkbaar uitverkoren door de Vader. Dank u Vader!!!'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2004 10:27

Komt tot mij allen die uitverkoren zijn en ik zal je rust geven? :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joris

Berichtdoor joris » 21 okt 2004 10:42

wij moetn het zout der aarde zijn, zodat anderen dorst krijgen. En dan zegt Jezus: komt alle dorstigen komt tot de wateren om niets!

WE MOETEN VOORAL KIJKEN NAAR ONZE EIGEN OPDRACHT; GAATHEEN EN MAAK DISCIPELEN.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 17:16

Marnix schreef:Komt tot mij allen die uitverkoren zijn en ik zal je rust geven? :D

Komt tot Mij, gij allen die vermoeid zijt en belast. U, die bekend bent met uw zonden en daardoor een pak meedraagt dat u veel te veel zou worden als u er uw hele leven mee zou moeten lopen.

Komt tot mij, bid, en u zal gegeven worden, maar: 'eer zij roepen, zo zal Ik antwoorden'.

Komt tot Mij, Udie door de Vader uitgenodigd bent op de bruiloft des Lams!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 okt 2004 17:32

Alex schreef:
Komt tot Mij, gij allen die vermoeid zijt en belast. U, die bekend bent met uw zonden en daardoor een pak meedraagt dat u veel te veel zou worden als u er uw hele leven mee zou moeten lopen.

huh dat laatste staat niet in mijn Bijbel. :?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 okt 2004 17:41

Yael schreef:Alex schreef:

Da's waarschijnlijk een vrije interpretatie van een tekst. Dat je bekend bent met je zonde, en eerst zwaar onder de schuld moet hebben gezeten, voordat je door God gerechtvaardigd wordt, dat kan ik nergens uit de Bijbel halen. Ik snap dus ook niet waar alex dat nu weer vandaan haalt. :x
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 19:54

Heb ik gezegd dat het letterlijk in de Bijbel staat???

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 19:56

Race406 schreef:

Da's waarschijnlijk een vrije interpretatie van een tekst. Dat je bekend bent met je zonde, en eerst zwaar onder de schuld moet hebben gezeten, voordat je door God gerechtvaardigd wordt, dat kan ik nergens uit de Bijbel halen. Ik snap dus ook niet waar alex dat nu weer vandaan haalt. :x

Allen die vermoeid en belast zijtstaat er. Wat denk jij, zou daar de aardse vermoeidheid mee bedoeld worden, dus als je wel goed uitgeslapen bent, dan mag je niet komen???

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 okt 2004 20:11

alex leusink schreef:
Race406 schreef:

Allen die vermoeid en belast zijtstaat er. Wat denk jij, zou daar de aardse vermoeidheid mee bedoeld worden, dus als je wel goed uitgeslapen bent, dan mag je niet komen???

Met dat wat je er zelf bij verzint moet je dit doen alex: Afbeelding

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 20:22

jas schreef:
alex leusink schreef:
Race406 schreef:

Met dat wat je er zelf bij verzint moet je dit doen alex: Afbeelding

Zal ik graag doen, maar wat met dat wat de Heere me Zelf heeft geleerd?

Terug naar “Archief”