afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2005 20:36

Ik ben ook geen voorstander, maar zie er geen kwaad in
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 10 mar 2005 20:40

johannes1 schreef:ik heb ook geen bezwaar tegen een kruis hoor, maar meer bezwaar tegen het afbeelden van Jezus. overigens hoef je niet te tekenen je kan het afbeelden met je vinger :wink:

Tja, is dat nu zo bezwaarlijk? Kun je Jezus dan wel met je vinger tekenen? Ach, ik ben bang dat deze discussie zometeen weer muurvast loopt. Laten we het daarom maar op onze eigen meningen houden.

Mening 1: - Jezus niet afbeelden, want Hij is ook op aarde, God.
Mening 2: - Jezus mag afgebeeld worden, want Hij is op aarde is zijn volle mensverschijning geweest.

Tja, en wat is er nu nog meer over te zeggen? Ik zou het niet weten. Ik ben nu ook niet iemand die meteen vanalles gaat tekenen met afbeeldingen van Jezus, want ik zou dan ook wel een duidelijk beeld van Hem willen hebben. Maar ja, het kan soms misschien bevorderlijk zijn voor evangelisatie bijvoorbeeld, en dan zou ik er geen bezwaar tegen hebben.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 10 mar 2005 22:04

Ik herhaal:
Taytelbaum schreef:Persoonlijk getuigenis:
Toen ik 23 was (nu 40) zat ik op de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunten (Den Haag). Ik was nog niet lang wederomgeboren maar wandelde wel zo dicht mogelijk bij G-d en las de Schrift van kaft tot kaft.
Op het binnenhof was een broeder die in verschillende talen traktaten en boeken aanbood aan voorbijgangers; ik ging van tijd tot tijd naar hem toe en bad dan voor zijn werk en deed af en toe ook een woordje (er kwamen vaak gesprekken met de voorbijgangers). 1x per maand kwam ook een groep katholieken tegen abortus demonstreren.
Op zekere dag kwam een van die katholieken op mij toe en prees dat ik op de Akademie zat, want dan kon ik mooie afbeeeldingen van G-d en Jezus maken. Ik antwoorde dat ik dit niet zou doen, want er staat geschreven: Gij zult geen beeld maken van iets wat in de hemel op de aarde of [etc.]. Hij antwoorde daarop met dat de Heer toch in mensengedaante op de aarde verschenen was, dus dat er dus best wel afbeeldingen van Hem gemaakt mochten worden. Dit bracht me in verwarring, maar ik voelde een weerstand in mijn hart dit zomaar aan te nemen. Even later pakte ik de tram naar het station en begon in mijn binnenste tot G-d te bidden in de trant van: "Heer, hoe zit het dan?". Toen kreeg ik direct een antwoord te horen (en zoiets is mij niet vaak ten deel gevallen!): "Hoe zagen mijn leerlingen Mij na de opstanding?". Ik begreep het antwoord niet en vroeg wat Hij hiermee bedoelde. I.p.v. een stem in mijn binnenste kwamen nu alle Schrift passages voor ogen waarin de ontmoetingen na de opstanding worden beschreven. Zij herkende Hem steeds niet qua uiterlijk, alleen in Zijn handelen en spreken en aan de tekenen in zijn armen/handen. Alleen G-d kan zo'n antwoord geven! Niemand hoeft mij in deze te overtuigen.
Later vond ik nog meer bevestiging in de Schrift:
Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christos (Masjiach) naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees. (2 Kor.5:16)

Sam

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2005 23:07

Daar beroepen de oorsters-orthodoxen zich trouwens ook op, dat Jezus een menselijke natuur had, en dus afgebeeld mocht worden. De theoloog Johannes van Damascus (Johannes Damancenus, leefde omstreeks 700, zie http://www.katholieknederland.nl/heiligenkalender/index_december_10934.html en http://www.newadvent.org/cathen/08459b.htm) heeft op die manier ook het recht van de ikonen verdedigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2005 02:22

Tja, je tekent als je Jezus tekent Zijn uiterlijk.

Jezus is God, maar had Zijn uiterlijk toen ook goddelijke eigenschappen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 mar 2005 13:29

Divrei Shmuel schreef:Ik herhaal:
Taytelbaum schreef:Persoonlijk getuigenis:
Toen ik 23 was (nu 40) zat ik op de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunten (Den Haag). Ik was nog niet lang wederomgeboren maar wandelde wel zo dicht mogelijk bij G-d en las de Schrift van kaft tot kaft.
Op het binnenhof was een broeder die in verschillende talen traktaten en boeken aanbood aan voorbijgangers; ik ging van tijd tot tijd naar hem toe en bad dan voor zijn werk en deed af en toe ook een woordje (er kwamen vaak gesprekken met de voorbijgangers). 1x per maand kwam ook een groep katholieken tegen abortus demonstreren.
Op zekere dag kwam een van die katholieken op mij toe en prees dat ik op de Akademie zat, want dan kon ik mooie afbeeeldingen van G-d en Jezus maken. Ik antwoorde dat ik dit niet zou doen, want er staat geschreven: Gij zult geen beeld maken van iets wat in de hemel op de aarde of [etc.]. Hij antwoorde daarop met dat de Heer toch in mensengedaante op de aarde verschenen was, dus dat er dus best wel afbeeldingen van Hem gemaakt mochten worden. Dit bracht me in verwarring, maar ik voelde een weerstand in mijn hart dit zomaar aan te nemen. Even later pakte ik de tram naar het station en begon in mijn binnenste tot G-d te bidden in de trant van: "Heer, hoe zit het dan?". Toen kreeg ik direct een antwoord te horen (en zoiets is mij niet vaak ten deel gevallen!): "Hoe zagen mijn leerlingen Mij na de opstanding?". Ik begreep het antwoord niet en vroeg wat Hij hiermee bedoelde. I.p.v. een stem in mijn binnenste kwamen nu alle Schrift passages voor ogen waarin de ontmoetingen na de opstanding worden beschreven. Zij herkende Hem steeds niet qua uiterlijk, alleen in Zijn handelen en spreken en aan de tekenen in zijn armen/handen. Alleen G-d kan zo'n antwoord geven! Niemand hoeft mij in deze te overtuigen.
Later vond ik nog meer bevestiging in de Schrift:
Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christos (Masjiach) naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees. (2 Kor.5:16)

Het is een mooi verhaal Sam, maar een puur persoonlijke beleving. De tekst die je aanhaalt is geen gebod, maar de constatering van een feit.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 mar 2005 13:45

Lastige vragen
Enerzijds...Jezus is nu een Geest, Jezus was Mens.....
Ik vraag me af wat sde meerwaarde is om het de doen of te laten....?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2005 15:19

Wat is de meerwaarde van een kinderbijbel?

Volgens mij heel wat voor kinderen.

Kijk, we hebben het als doorgewinterde christenen misschien niet nodig, maar voor anderen kan het wel heel erg helpen. Door The Passion hebben er een heleboel mensen gehoord en afgebeeld gezien wat Jezus voor heeft gedaan. Hoewel de film niet reeel is kunnen ze zich daar nu wel beter een beeld van vormen. Dan kan dus zeker een meerwaarde zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mar 2005 15:23

essieee schreef:Lastige vragen
Enerzijds...Jezus is nu een Geest, Jezus was Mens.....
Ik vraag me af wat sde meerwaarde is om het de doen of te laten....?
Is Hij dat? ik geloof dat hij met lichaam en geest naar de Hemel is opgevaren..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2005 15:32

En zoals Hij is opgevaren zal Hij ook weer terugkomen. Jezus kreeg bij zijn opstanding een verheerlijkt lichaam.... een lichaam dus. Bij zijn verschijning aan Thomas wordt dat wel heel duidelijk....

jacobine16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: afbeelding van Jezus mag?

Berichtdoor jacobine16 » 19 mar 2005 22:41

Yael schreef:Op internet vind ik het leuk om naar plaatjes te zoeken van Jezus. Zitten soms hele mooie tussen. Maar vraag me af of het iig wel mag volgens de Bijbel een afbeelding van Jezus?

voorbeeld:

http://www.machiventa.org/David_Campus/ ... 0Earth.gif

dit mag niet!!! de 10 geboden verbied ons dit!
EeN dAg NiEt GeLaChEn, Is EeN dAg NiEt GeLeEfD!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 23:08

jacobine16 schreef:
Yael schreef:Op internet vind ik het leuk om naar plaatjes te zoeken van Jezus. Zitten soms hele mooie tussen. Maar vraag me af of het iig wel mag volgens de Bijbel een afbeelding van Jezus?

voorbeeld:

Waar staat dat dan?

Faith
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faith » 20 mar 2005 12:28

jas schreef:
jacobine16 schreef:

voorbeeld:

Waar staat dat dan?

Volgens mij is deze discussie weer terecht gekomen zoals in de eerste posts van dit onderwerp geschreven werd :?
Beauty, so they say, isn’t only skin deep.
It’s about what’s on the inside that counts, it’s the heart that really shines.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mar 2005 20:06

Faith schreef:
jas schreef:
jacobine16 schreef:

voorbeeld:

Waar staat dat dan?

Volgens mij is deze discussie weer terecht gekomen zoals in de eerste posts van dit onderwerp geschreven werd :?

Ja, klopt.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 21 mar 2005 21:16

Tja, samenvatting:

1. Beelden van iets in de hemel
2. Beelden van iets op de aarde

Dus Jezus op aarde en Jezus in de hemel tekenen heeft een hele andere waarde... (vind ik dan)
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”