Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 18 feb 2007 19:01

Hallo Zareb,

Je reageert weer aardig. Ik wil even op dit gegeven wijzen:

-God zendt profeten om ons zijn bedoelingen te openbaren Amos 3:7
-De gave der profetie zal bestaan totdat de kerk volledige rijpheid en ŽŽnheid heeft bereikt Efezi‘rs 4:11-13
-Er zullen ook in de laatste dagen profeten zijn Jo‘l 2:28-29
-Gods overblijfsel heeft de Geest der profetie Openbaring 12:17 en 19:10
-In bijbelse tijden schreven niet alle profeten boeken die in de Bijbel zijn opgenomen. Sommige profeten, gaven of Leraars Isra‘l werden geen deel van de Bijbel. Zij werden alleen door de Heilige Geest bekend gemaakt aande personen die God voor het Dienstwerk bijzondere opdrachten heeft en nog zal geven 2 Samu‘l 7:3-11 / Lucas 2:36 / 1 Kor. 29:29 2 Kronieken 9:29

Gods profeten ontvangen gezichten en dromen. Numeri 12:6 en Handelingen 2:14-21

Een ware profeet is niet in tegenspraak met Gods Openbaring door de profeten en zijn Zoon Jezus Christus in het verleden. Hebree‘n 1:1-3 /Jesaja 8:20 en Lucas 24:25-27

Ware profeten worden gekend aan de goede vruchten die hun boodschap voortbrengen. Mattheus 7:15-20

De vraag is nu:
Waarom zou het voor God van belang zijn om ook in de laatste dagen profeten of een profeet te zenden.

Alwel Zareb, we gaan eens kijken wie of wat de werken van een profeet of profetes tot stand brengt in het hart van de mens.

De Heilige Geest is de bron van onze gaven. 1 Kor. 12:9-11

Het is de Heilige Geest die voorziet in alle gaven welke nodig zijn voor het werk van de kerk en ngeen gave is onbelangrijkl 1 Kor. 12:20-25 en Handelingen 6:1-7

De Heilige Geest leert waardheid en weer houdt de kerk ervan dat zij in fouten vervalt. Johannes 16:13

Het is dus de Heilige Geest die er voor zorgt dat een beweging of een kerk van de Geestelijke voeding voorziet wordt. Indien wij getrouw zijn in de Geestelijke relatie met de wet, die Christus ons voorhoudt, des te meer is het voor de Heilige Geest mogelijk om in die kerk te werken.

Persoonlijk zie ik, steeds meer, dat vele Adventgelovigen de basis, het fundament dat aangaande deze kerk vanuit het Heiligdom ontsproten, door menselijke geboden en wetten, gestalte willen geven. Ik ontdek ook dat steeds meer Adventisten daardoor hun fundament niet meer erkennen, terwijl juist Joden ontdekken dat o.a. Zr. E.G. White Joods-Geestelijke zaken heeft geopenbaard, die zo zij menen, van Hebreeuwse oosprong (taal) zou moeten zijn. (Patriarchen en Profeten)

De Adventkerk groeit echter tegen de weerwil van velen in, gestaag, gemiddeld met zo`n 1200 personen per maand, wereldwijdt.
Geen voorbeeld van een sekte, integendeel want blijkbaar denkt God daar anders over! ***

De Adventkerk heeft een Sateliet waarmee zij 365 dagen per jaar 24 uur per dag het evangelie wereldwijst brengt. Recent is er een Russische tegenhanger operationaal geworden en bereikt in het Russisch en andere slavische talen miljoenen over de aardbol. Deze Russische Adventzender is zelfs door de minister van Justitie van Rusland erkend en toegejuicht.

De Adventkerk als menselijke denominatie is echter niet dŽ kerk die -allen- of in het bijzonder verlost zal zijn. Immers het volk waar Christus over spreekt komt uit alle taal, stam, natie en volk. Dat God echter een "school" in de wereld heeft gesteld om "uit te kunnen gaan van het Grote Babylon" is logisch.

Jij kunt beweren wat je wilt en je bent daar ook vrij in. Ikzelf noem mij Bijbels Christen omdat ik er van overtuigd ben dat God Zijn belofte houdt. Voor mij betekent "uit gaan van het Grote Babylon" ook uit te gaan van een menselijke denominatie, dus ook de Adventkerk. Juist omdat dezelfde profetie, en dus ook Zr. White nooit gewezen heeft op het feit dat de Adventkerk de "waarheid" bezat of had.

Aan de voorgaande voorbeelden van Bijbelse passages echter, kunnen we weten dat het de Heilige Geest is die de autoriteit van God openbaart.
Aangezien Christus ons in Mattheus 28 Žn Openbaring 14:1-10 de opdracht gegeven heeft om " alle volkeren tot Zijn volgelingen te maken", is het ook niet meer dan logisch Zareb, dat God aan het einde der tijden , toen Christus in 1844 het Heilige der Heiligen binnenging, het oordeel over de wereld liet gaan, sindsdien.

Dat het gewoon dus mensen zijn uit alle taal, stam, natie en volk die hun hebben en houwen hebben opgegeven om die opdrachte gestalte te geven, is dus niet verwonderlijk.

Ik ben altijd iemand geweest die twijfelaars langzaam maar zeker naar de bron van " Waarheid" heeft proberen te leiden. Het is immers de Geest die ons tot God brengt (Openbaring 22:17 / Joh. 16:7-13 / 2 Kor. 3:18 ).

Dus leer ŽŽn ding duidelijk Zareb als je twijfelt aan Gods plannen; Gods autoriteit staat boven alles. De Adventbeweging is niet te begrijpen zolang de Heilige Geest geen deel kan hebben aan je besneden hart. De Adventkerk is te begrijpen in het licht van Christus Žn de Gave der profetie.
Immers dat zegt God zelf! Hij leert ons dat na de 2300 ochtenden en avonden er een herstel is van de Gemeente van het witte Paard uit Openbaring 6.

Als je dus ook Geestelijk Gods wet gestalte probeert te geven door je nederig op te stellen tegenover God de Schepper, door ook andersgelovigen of andersdenkenden vanuit een besneden hart te erkennen en hen te openbaren dat de Tegenstander een valse doctrine in de wereld heeft gebracht, dan zul je het leren nalaten om je tegen de Heilige Geest te verzetten en dus een zonde aan te leren die onvergeeflijk is. De Adventkerk is de enige denominatie die ook grootschalig bestreden wordt, maar dat heeft God zelf al aangegeven (Dan
Laatst gewijzigd door biblebook op 19 feb 2007 04:57, 3 keer totaal gewijzigd.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 18 feb 2007 20:52

Zareb schreef:
biblebook schreef:Mw E.G. White is niet de vertegenwoordigster van de Adventkerk, in de zin als de"ware" of "enige".

Inderdaad hebben de 7da de invloed van vrouwtje White proberen te ontkracten.

Blijft staan dat de 7da de Bijbel minder belangrijk achten dan de voorschrijdende profetie. Als je de gehele geloofsleer van deze SEKTE bestudeert dan zie je dan hun filesofie afhangt van een of andere dame die z.g. visioenen verwoorde. Het feit dat deze waandenkbeelden rechtstreeks tegen de Bijbel ingingen speeld voor de 7DA geen rol.
Een citaat van deze dame

Op de ene tafel waren er vier en op de andere zes. De vier op de eerste tafel schitterden meer dan de zes andere. Maar het vierde, het Sabbatsgebod, blonk boven alle uit; want de Sabbat was afgezonderd om gehouden te worden tot eer van Gods heilige naam. De heilige Sabbat was luisterrijk en was omgeven met een lichtkrans. Ik zag dat het Sabbatsgebod niet aan het kruis genageld was. Als dit het geval was, dan waren de andere negen geboden dat ook en het staat ons vrij om ze alle te breken, evengoed als het vierde.

Ik zag dat God de Sabbat niet had veranderd, want Hij verandert nimmer. Maar de paus had de dag veranderd van de zevende in de eerste dag van de week; want hij zou de tijden en de wetten veranderen.

En ik zag, dat indien God de Sabbat veranderd had van de zevende in de eerste dag, dan zou Hij het geschreven Sabbatsgebod ook veranderd hebben, het gebod, dat geschreven stond op de stenen tafelen, die nu in de ark zijn, in het heilige der heiligen van de tempel in de hemel en het zou aldus luiden: De eerste dag is de Sabbat van de Heer uw God. Maar ik zag, dat er hetzelfde stond als toen door Gods vinger op de stenen tafelen geschreven en aan Mozes op Sinaï gegeven werd: “Maar de zevende dag is de Sabbat des Heren uws Gods”. Ik zag dat de heilige Sabbat de scheidsmuur is en zijn zal, tussen het ware Israël Gods en de ongelovigen; en dat de Sabbat de grote kwestie is, die de harten van Gods geliefde, wachtende heiligen aaneen zal binden.
EINDE CTAAT

IK ZAG, daarop is uiteindelijk de hele leer van deze club gestoeld. Wel is waar met enige commerciële uitvluchten, maar uiteindelijk komt hheeet allemaal neer op vrouwtje White. Ben ik te scherp? Misschien, maar ik heb genoeg onzin uit Huis ter Heide gehoord om de sekte ook maar enigszins het voordeel van de twijfel te geven.

Hallo zareb,

Korte biografie over het leven van Ellen G. White

Het leven van E. G. White stond onder bijzondere goddelijke leiding. — Zij werd op 27 november 1827 als kind van gelovige ouders te Gorham, Maine (U.S.A.) geboren en ontving een christelijke opvoeding. Een tra­gisch ongeval, dat haar op negenjarige leeftijd op weg naar school over­kwam en een grote invloed had op haar leven, bracht haar aan de rand van de dood.

Maar God had voor haar een groot werk te doen. Haar ziekte beschouwde zij als een bijzondere beproeving van God om haar „hart van de wereld en zijn onbevredigende genoegens af te keren".

Ze bezocht dikwijls opwek­kingsvergaderingen, die zulk een indruk op haar maakten, dat zij vanaf die tijd, ondanks haar lichamelijke zwakte, veel liefdediensten verrichtte en ten slotte haar gehele leven in dienst van een wereldwijd zendingswerk stelde. Iedere gespaarde cent offerde ze voor de verkondiging van het evangelie. Er ging een geweldige invloed van haar uit. Na haar huwelijk in 1864 leidde zij te zamen met haar echtgenoot, James White, een leven voor Christus.

Vele reizen brachten haar in grote delen van de wereld. Overal ontstonden onder haar invloed levendige zendingsgroepen, ziekenhuizen, sanatoria, scholen en drukkerijen. Waarheen Ellen G. White ook ging, kwamen velen bijeen om haar te horen spreken. Dikwijls waren het duizenden die haar toespraken met grote aandacht volgden, en de pers wijdde aan haar lezingen hele pagina's.

Toen haar man in 1881 stierf, ging zij vol vertrouwen en blijdschap met haar zendingswerk verder. Op 16 juli 1915 sloot zij, in geloof aan haar Verlosser, de ogen. Maar nog heden werkt haar goede invloed verder door haar boeken, die in vele talen zijn verschenen en voor duizenden in hun geloofsleven tot een hulp zijn. Haar boeken zijn in de meeste moderne talen vertaald en uitgegeven.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 nov 2007 20:59

De Bijbel maakt in ieder geval op drie afzonderlijke plaatsen duidelijk dat die eerste dag der week bijzonder is.

A. Joh. 20:1: "En op den eersten [dag] der week ging Maria Magdalena vroeg, als het nog duister was, naar het graf; en zag den steen van het graf weggenomen." Oftewel de opstandingsdag van Christus.

B. Hand. 20:7: "En op den eersten [dag] der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte [zijne] rede uit tot den middernacht." Blijkbaar was het gebruikelijk dat de discipelen die dag bij elkaar kwamen.

C. 1. Kor. 16:2: "Op elken eersten [dag] der week, legge een iegelijk van u [iets] bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet [eerst] geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn." Blijkbaar kwam ook de gemeente die dag bijeen en adviseerde Paulus op die dag te collecteren.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 27 nov 2007 11:08

Omega schreef:De Bijbel maakt in ieder geval op drie afzonderlijke plaatsen duidelijk dat die eerste dag der week bijzonder is.

A. Joh. 20:1: "En op den eersten [dag] der week ging Maria Magdalena vroeg, als het nog duister was, naar het graf; en zag den steen van het graf weggenomen." Oftewel de opstandingsdag van Christus.

In het laatste deel van het Johannes-evangelie worden veel dagen genoemd. Op het moment dat Maria Magdalena bij het graf kwam, was het graf al leeg. Wie weet hoelang al? Wat maakt duidelijk dat Christus op de eerste dag is opgestaan? Mijns inziens niet 1 tekst.

B. Hand. 20:7: "En op den eersten [dag] der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte [zijne] rede uit tot den middernacht." Blijkbaar was het gebruikelijk dat de discipelen die dag bij elkaar kwamen.

Als ik naar de kanttekeningen kijk, zie ik er staan: Op een der sabbatten.
Wie kan me uitleggen waarom dat overal in het N.T. door de Statenvertalers met 'de eerste dag der week' is vertaald? Welke aanname zit daar achter?

C. 1. Kor. 16:2: "Op elken eersten [dag] der week, legge een iegelijk van u [iets] bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet [eerst] geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn." Blijkbaar kwam ook de gemeente die dag bijeen en adviseerde Paulus op die dag te collecteren.

Ook hier vind ik het Grieks, zoals aangegeven door de Statenvertalers in de kanttekeningen, anders dan de Nederlandse vertaling. Het wordt: op elken een der sabbatten i.p.v. op elken eersten der week. Wie weet hier meer over?
Bij zichzelf iets wegleggen is trouwens heel wat anders dan elke week een collecte.
Zonder Mij kunt gij niets doen

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 27 nov 2007 12:18

huub schreef:
Omega schreef:De Bijbel maakt in ieder geval op drie afzonderlijke plaatsen duidelijk dat die eerste dag der week bijzonder is.

In het laatste deel van het Johannes-evangelie worden veel dagen genoemd. Op het moment dat Maria Magdalena bij het graf kwam, was het graf al leeg. Wie weet hoelang al? Wat maakt duidelijk dat Christus op de eerste dag is opgestaan? Mijns inziens niet 1 tekst.

Als ik naar de kanttekeningen kijk, zie ik er staan: Op een der sabbatten.
Wie kan me uitleggen waarom dat overal in het N.T. door de Statenvertalers met 'de eerste dag der week' is vertaald? Welke aanname zit daar achter?

Ook hier vind ik het Grieks, zoals aangegeven door de Statenvertalers in de kanttekeningen, anders dan de Nederlandse vertaling. Het wordt: op elken een der sabbatten i.p.v. op elken eersten der week. Wie weet hier meer over?
Bij zichzelf iets wegleggen is trouwens heel wat anders dan elke week een collecte.

We kunnen een oplossing zoeken gegeven het feit dat er in een week meerdere sabbatten kunnen zijn, bijvoorbeeld de eerste en laatste dag van het Pascha worden ook sabbat genoemd. Wij weten dat de Heere Jezus aan de avond voor het Pascha is gestorven, toen is hij net voor de grote sabbat (zoals deze dag wordt genoemd) begraven en op de derde dag opgestaan. Dat kan heel goed in de avond van de wekelijkse sabbat zijn geweest. Want de eerste dag van de week begint op onze zaterdagavond.
We moeten in de gaten houden dat er in een week meerdere sabbatten kunnen zijn. Onze vaderen hebben dit blijkbaar niet gezien.

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 27 nov 2007 20:45

We kunnen een oplossing zoeken gegeven het feit dat er in een week meerdere sabbatten kunnen zijn, bijvoorbeeld de eerste en laatste dag van het Pascha worden ook sabbat genoemd. Wij weten dat de Heere Jezus aan de avond voor het Pascha is gestorven, toen is hij net voor de grote sabbat (zoals deze dag wordt genoemd) begraven en op de derde dag opgestaan. Dat kan heel goed in de avond van de wekelijkse sabbat zijn geweest. Want de eerste dag van de week begint op onze zaterdagavond.
We moeten in de gaten houden dat er in een week meerdere sabbatten kunnen zijn. Onze vaderen hebben dit blijkbaar niet gezien.

Op het Pascha volgde altijd zo'n week: de 14e was het Pascha en de 15e was de 1e dag van het feest van de ongezuurde broden. De 1e, ofwel 15e, werd dan sabbat genoemd (niemand mocht dan werken) en de 7e, ofwel 21e, ook. dit staat allemaal in Leviticus 23.
N.a.v. lev. 23 denk ik, dat Jezus op Pascha, de 14e, is gestorven. 'Die dag des sabbats was groot' (Joh. 19:31) zou dan op de 1e dag van de ongezuurde broden wijzen en Jezus moest voor die dag, de 15e, begraven zijn. Maar ik kan niet plaatsen, dat ze dan schijnbaar op Pascha zelf wel mochten kruisigen. Ook het feit dat Jezus Zelf het Paasfeest met Zijn discipelen de dag voor Zijn kruisiging hield, vind ik lastig te plaatsen.
Daartegenover staat, dat 1 Kor. 5:7b dan wel heel gepast zou zijn.
Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 30 nov 2007 05:07

Beste vrienden,

Aangaande de Sabbatdag, als 4e gebod van Gods decaloog, is het toch duidelijk dat diŽ Sabbatdag de dag van rust is in relatie tot God de Vader. Het is ook diŽ Sabbatdag waar Jezus, Heer over is.
Willen wij nu twijfelen aan diŽ Žne weekdag, de 7e nog wel. We weten toch als "trouwe" navolgers van Christus dat "7" als een heilig getal is.

Afgezien daarvan, de Sabbat als 7e dag, die Žne als dag van directe relatie tussen God de Vader en zijn volk is toch duidelijk de basis van het Hemels Koninkrijk. Als nu de Sabbatdag nog steeds in de hemel, de afgezonderde werelden, de Sabbatdag wordt onderhouden, wat weerhoudt Christus Žn Zijn Evangelie er dan van af, om de Sabbat-rustdag in ere te herstellen, opdat wij voorbereid zijn op de hernieuwing van onze relatie en woonplaats.

Er is op de nieuwe aarde, alsook in het Hemels Jeruzalem geen plaats voor -de- zonde. De Zondagviering is een menselijke instelling, geen Goddelijke. In de Bijbel wordt de 1e dag der week wel een dag van samenkomst genoemd, maar dat betekent dus ook dat de 7e dag, ook in stand gehouden wordt en dus ook de Sabbatsdag als rustdag. of staat er in de Bijbel dat de 1e dag de nieuwe sabbatsdag is.

Is Christus nu ineens Heer over de 1e dag! Dat staat toch nergens in de Bijbel. Bovendien leert bijvoorbeeld de Rooms Katholieke Kerk op diverse plaatsen van haar schriftuurlijke reactie hier op dat zij die Christus waarlijk navolgen de Sabbat van het 4e gebod dienen te onderhouden en zij die de christelijke kerk van Rome willen navolgen, de zondag dienen te onderhouden. Heel simpel en duidelijk.

Sabbatviering is niet alleen een Bijbels gegeven in relatie tot het 4e gebod het is ook basis van de 5 boeken van Mozes, de feitelijke boeken voor de Geestelijke Isra‘liet, niet voor de wereldse! (Genesis 2:1-3 en Exodus 20:8-11). De Sabbat als 7e dag is er voor alle mensen en niet voor ŽŽn specifiek volk Jesaja 56:6,7 en Marcus 2:27. God voorspelde ook dat de Sabbat een strijdpunt zou worden, en door zijn vijanden zou worden aangevallen Žn ontkent Dani‘l 7:25.

Dit terwijl Jezus -notabene door zovelen hun voorbeeld en verlosser genoemd- het juiste voorbeeld van Sabbatvieren gaf.

De Sabbatdag dient dan ook een dag in de verlustiging in de Heer. Nehemia 13:15-19 en Exodus 16:22-30 alsook Jesaja 58:13,14

Door de Sabbat in Geestelijk opzicht inhoudt te geven, tonen wij trouw aan Christus en aanvaarding van Zijn voorbeeld om te groeien (Ezechi‘l 20:12,20)

Het is ook een bijzonder teken in de relatie tussen ons en Christus en tussen ons en God de Vader. Exodus 31:13-17

Herstel van de Sabbatswaarheid is het fundament van Gods laatste oproepen om "uit te gaan van het Grote Babylon" Exodus 20:11 /Openbaring 14:6-10

De zondag is het teken van Satan, om als 1e te zijn! Numer˜ Uno. In plaats van de 7e kiest Satan voor de aanbidding de 1e dag der week.

Deze aarde zal verdwijnen en, uiteindelijk vernietigd Žn daarna vernieuw worden. Dan zal Gods Koninkrijk ook hier op aarde hersteld zijn en Gods wetten ook hier weer volledig zijn. Dan is er geen sprake meer van zondag of sabbat of het vrijdagsgebed, neen dan is de Sabbat als 4e gebod gewoon het altoos voorgehouden rustdaggebod, dat al eeuwig heeft bestaan. Het is nooit een andere rustdag geweest vanuit Gods Regering, dan de Sabbatsrust.

mayflower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mayflower » 30 nov 2007 07:32

Dag des Heren en de Sabbat.

De “uitdrukking” dag des Heren komen we alleen in:
Openbaring 1:10 tegen:
“Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin…”

Maar de uitdrukking de Sabbat komt veel vakervoor met name het OT.

Nu is de vraag is de Dag des Heren een voortzetting van de Sabbat, ofwel is de Dag des de nieuwe Sabbat ?

Waar komen we de Sabbat het eerst tegen ?

Genesis 2:1-3
“ Alzo werden voltooid de hemel en de aarde en al hun heer. Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht..”

Iemand schreef ooit:
Sabbat is de verjaardag van de wereld (voor mens is dit elk jaar), maar God laat dit elke week vieren, waardoor we God mogen aanbidden.

Sabbat is een instelling van God, die voort komt vanuit de scheppingsorde. Scheppingsorde is tijdloos en universeel, net zoals het huwelijk en de relatie verhoudingen tussen man en vrouw.

God zelf, is ons voort gaan en heeft ons een model geven voor die ene rust dag in de week.

Genesis 2, daarin mogen we zien, dat God ruste, en als we het hier over God zelf gaat, dan hebben we het over de Here Jezus Christus.

Kolossenzen 1:16
“want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen…”

Als Jezus Christus daadwerkelijk de wereld heeft gemaakt en daarna de sabbat nam, dan zien we het volgende van Genesis 2:1-3 : (1) Wereld gemaakt (2) Rust (3) Zegende het (4) en heiligde deze.

Jezus noemt zich daarom zelf in Math. 12:8 :
“ Want de Zoon des mensen is heer over de sabbat..”

De Sabbat was van oorsprong niet alleen voor de Joden, maar de mens algemeen.

Marcus 2:27
“De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat..”

Juist omdat een scheppingsorde was, geloof ik dat de Sabbat al voor Exodus 20 (10 geboden op de berg Sinai) ingesteld was.
Exodus 20:8
“ Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt..”

Genesis 4:3 (Statenvertaling !!!!, NBG na verloop …van tijd…)
En het geschiedde ten einde van enige dagen, dat Kaïn van de vrucht des lands de HEERE offer bracht.

Exodus 16:22-23 (voor Exodus 20!!!)
“ En op de zesde dag verzamelden zij tweemaal zoveel brood, twee gomer voor ieder; en al de vorsten der vergadering kwamen het Mozes berichten. Toen zeide hij tot hen: Dit is wat de HERE gezegd heeft: een rustdag, een heilige sabbat is het morgen voor de HERE; bakt wat gij bakken wilt en kookt wat gij koken wilt; laat al wat overblijft liggen om het tot de volgende morgen te bewaren..”

Naast dat het een morele betekenis had, had de gehele sabbat vanaf de schepping en door het gehele OT heen profetische verwijzing, ook wel een schaduw van de komende Messias. Dus niet door onze werken, maar door het volbrachte werk van de Messias, mogen we door zijn genade de geestelijke Sabbat rust ingaan.

Deze schaduw zou eens ophouden door dat dit vervult zou worden door Christus.
Dat deze 7e dag van de Sabbat tot een einde zou komen, kunnen we lezen in:

Hosea 2:10
“ Ik zal doen ophouden al haar vreugde, haar feest, haar nieuwemaansdag en haar sabbat, ja, al haar hoogtijden.”

Nu in het NT, zijn al de schaduwen vervult en niet meer nodig om deze te onderhouden, maar de scheppingsorde van die ene rust dag, die blijft in werking en krijgt vanuit de vervulling een andere dag, namelijk de 1e dag van de week, de dag van de opstanding.

De dag veranderd, maar het principe van die rust dag, dus niet werken, dag des Heren voor aanbidding en geestelijk zaken blijven in werking.

Vertaling Sabbat word ook gebruik voor de dag des Heren ofwel de zondag. Niet in het Nederlands of Engels maar in het Grieks bijv.:

Lukas 24:1
“..maar op de eerste dag der week gingen zij reeds vroeg in de morgenstond met de specerijen, die zij gereedgemaakt hadden, naar het graf..”

Johannes 20:1
“..En op de eerste dag der week ging Maria van Magdala vroeg, terwijl het nog donker was, naar het graf en zij zag de steen van het graf weggenomen..”

Handelingen 20:7
“…En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken..”

Vertaling is : “Te de mia ton sabbaton” = 1e dag van de Sabbatten.

Luther had deze vertaling ook met Sabbatten vertaald

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2007 14:20

Bibliebook, je redeneringen van zondag als eerste dag, het teken om no.1 te willen zijn is volstrekt belachelijk. Als de zondag ergens niet om wordt gehouden is het wel daarom :)

Ik lees wel dat de satan probeert christenen tegen elkaar op te zetten en elkaar te laten veroordelen. Zoals Tolkien schreef: Nergens kan je de macht van de donkere vorst zo duidelijk zien, dan in de verdeeldheid tussen zijn tegenstanders. Laat je daar niet voor gebruiken.... zoals je nu doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 01 dec 2007 07:36

Beste Marnix,

Het is Satan die de Overste der wereld is, in strijd tegen Christus en het Gezag van God de Vader, wil de Draak zich boven God stellen. Wat een vinding dan om de 7e dag te negeren en de 1e dag der week te kiezen als aanbidding van hem. De mens beseft voor de helft niet wat het betekent om God daadwerkelijk de eer te geven en dat wat Satan nastreeft om de mens zelf, zich boven zijn Schepper te laten uitstijgen. Niet alleen is het onderhouden van de 1e dag der week, gemeend als Gods rustdag een overtreden van het 4e gebod, de mens die zich samen met de Tegenstander van God verheft boven God, stelt zichzelf, ongewild wellicht, buiten het Hemels Koninkrijk, misleid en menende goed te doen. Oprechtheid beste vriend is niet voldoende.

De mens ontkomt niet aan Gods liefdevolle oordeel. Want natuurlijk is het ook zo dat het 4e gebod een stel- en wetsregel is. Indien men die niet aanvaarden wil, dan aanvaard men ook niet de inwoning in het Hemels Rijk en, vooral -en daar gaat het om- de inwoning van de Heilige Geest in het persoonlijke hart.

Je kunt mijn stelling wel belachelijk vinden, maar denk er maar eens over na wat Satan, de Draak waarvan de wereldse koningen hun kracht en macht van ontvangen (Openbaring 13)alzo hen dagelijks toe aanzetten om de wereldmacht hen tot " EŽn gedachte" aanzetten teneinde een One World Orde te rechtvaardigen. Zelfverheffing en de No 1 te zijn van de wereld, binnen die ŽŽnheidsgedachte, is dus op zich al een[color=brown] ŽŽn[/color]heid -zijn-boven God. En is het ook niet zo Marnix dat met name de twee Beesten, de USA zich als ŽŽn, en Rome zich als ŽŽn macht opstellen. Waarvan binnen afzienbare tijd de EŽnwording zichtbaar zal worden en zij daardoor de wereld tot EŽn van Gedachten zullen maken den de wereld daardoor van Gods Genade zal vallen.

Lees dit eens:

http://www.hetoordeelsuur.nl/index.php? ... &Itemid=76

Dan is het mogelijk dat je begrijpt dat binnen de EU aan die EŽnheidsgedachte wordt gewerkt, door slimme en geluidloze wetten en verdragen en dat de profetie‘n van o.a. Openbaring 13 precies in vervulling gaan. Satan op de ŽŽrste plaats. Satan, de Draak en de mensenmoordenaar van den beginne, Numero Uno. De EU als animator van de USA en Rome, tot de vorming van een NWO.

Er zijn meerdere artikelen op het Internet, waar zowel de juridische als burgelijke gevolgen van het Europese Arrestatie Bevel uitvoerig beschreven worden. Mensen beginnen zich ongerust te maken over de stiekeme besluiten en achterkamer politiek van onze politici. Vanuit profetisch perspectief voor de Christen van vandaag, zoals weergegeven in het Oordeelsuur, is het een ernstige waarschuwing om zich voor te bereiden en te bidden voor openheid, en de 3 engelenboodschap van Openbaring 14, te leren begrijpen door de werking van de Heilige Geest aan het persoonlijke hart, want de Genade deur zal, ŽŽnmaal gesloten, niet weer worden open gedaan.

groet

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 01 dec 2007 15:55

Nu is de vraag is de Dag des Heren een voortzetting van de Sabbat, ofwel is de Dag des de nieuwe Sabbat ?

De 'dag des Heeren' is heel wat anders dan de sabbat of de zondag.
Ik vind het maar vreemd dat de Statenvertalers in de kanttekeningen dachten dat hier de 1e dag van de week mee bedoeld werd.
Bekijk maar eens (een selectie van) de andere teksten, waar de 'dag des Heeren' in voorkomt:

Jes. 2:12
Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen allen verhevene, opdat hij vernederd worde;
Jes 13,6
Huilt gijlieden, want de dag des HEEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van den Almachtige.
Jer 46,10
Maar deze dag is des Heeren, des HEEREN der heirscharen, een dag der wrake, dat Hij zich wreke van Zijn wederpartijders, en het zwaard zal vreten, en verzadigd, en dronken worden van hun bloed; want de Heere, HEERE der heirscharen, heeft een slachtoffer in het land van het noorden, aan de rivier Frath.
Ez 30,3
Want de dag is nabij, ja, de dag des HEEREN is nabij, een wolkige dag, het zal der heidenen tijd zijn.
Joel 2,31
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.

Het punt dat ik wil maken is, dat het niet verantwoord is om de term 'dag des Heeren' te betrekken in de kwestie sabbat/zondag.
Het is een ander verhaal om de betekenis van 'dag des Heeren' na te gaan.
Maar dat wordt dan off-topic, wat niet de bedoeling is.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 04 dec 2007 04:52

De Dag des Heren is de Sabbatdag van het 4e gebod. Want Jezus is Heer over de Sabbat. Ik kom daar, schriftuurlijk, nog uitgebreid op terug.

Wie echter de informatie op deze link bekijkt: http://www.dagdesheren.nl/ moet wel zeer verward worden, over dit onderwerp. Deze link is een typische "Oecumenische" weergave van Gods rustdagen. Hier lijkt het alsof God -notabene- 3x een 4e gebod zou hebben ingesteld. Deze site geeft een babylonische weergave weer van "een God" maar niet die ene God van verlossing en redding, laat staan Schepping.

De Bijbel is duidelijk en leert dat er geen twijfel is over Gods dag van relatie Žn rust voor alle mensen. Jesaja 56:6,7 / Marcus 2:27.

En wie Jezus de Christus erkent en respecteert vanuit Zijn Dienstwerk weet dat Hij alleen Heer over de Dag des Heren is, die ook in dat verband gebracht wordt als de Dag de Wederkomst gezien in de relatie tussen de Sabbatdag Žn het Oordeel. Immers de Sabbatdag van het 4e gebod is en wordt aangemerkt -ook- als een herstel van aanbidding, als onderdeel van de boodschap der kerk, in de eindtijd vlak voor de wederkomst van Christus Exodus 20:11 en Openbaring 14:7

Als Jezus "Heer over de Sabbat" is dan betekent dat in essentie ook dat wij, Bijbels gezien slechts rust kunnen vinden in Christus in de herdenking en ervaring van God de Vader, onze God en Vader alsook de God en Vader van Christus. Duidelijk te vinden in, Jesaja 58:13,14 / Matt 12:1_12 / Hebree‘n 4:1-11

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 dec 2007 08:14

huub schreef:

Ik vind het maar vreemd dat de Statenvertalers in de kanttekeningen dachten dat hier de 1e dag van de week mee bedoeld werd.

In Openbaring 1:10 staat in het grieks voor dag des Heeren een uitdrukking (κυριακη ημερα) die alleen op deze plek voorkomt. Andere plaatsen in de Bijbel die met "dag des Heeren" worden vertaald (Hand. 2:20, 1 Tess. 5:2, 2 Petr. 3:10), gebruiken een andere griekse uitdrukking, nl. ημερα κυριου. In het laatste geval gaat het om de toekomstige dag des Heeren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 04 dec 2007 11:30

elbert schreef:
huub schreef:

In Openbaring 1:10 staat in het grieks voor dag des Heeren een uitdrukking (êõñéáêç çìåñá) die alleen op deze plek voorkomt. Andere plaatsen in de Bijbel die met "dag des Heeren" worden vertaald (Hand. 2:20, 1 Tess. 5:2, 2 Petr. 3:10), gebruiken een andere griekse uitdrukking, nl. çìåñá êõñéïõ. In het laatste geval gaat het om de toekomstige dag des Heeren.

Ik ben geen expert in grieks, maar ik weet er wel zoveel van af, dat het bijna, of in wezen misschien helemaal, hetzelfde is. Het gaat om dezelfde woorden, alleen wel in een andere naamval. Ik zou niet weten waarom het hier niet over de toekomstige dag gaat en in de andere teksten wel.
De Statenvertalers hebben het verschil blijkbaar toch ook niet zo groot gevonden, dat zij het in de vertaling anders vertaald hebben.
Ook de majesteitelijke, koninklijke verschijning van Christus duidt hier m.i. op.

Elbert, hoe krijg je die griekse letters er in? ik heb ze van jou gekopieerd en geplakt, maar dan krijg ik weer die rare letters erin, als ik op ok druk

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 dec 2007 11:50

huub schreef:Ik ben geen expert in grieks, maar ik weet er wel zoveel van af, dat het bijna, of in wezen misschien helemaal, hetzelfde is. Het gaat om dezelfde woorden, alleen wel in een andere naamval. Ik zou niet weten waarom het hier niet over de toekomstige dag gaat en in de andere teksten wel.
De Statenvertalers hebben het verschil blijkbaar toch ook niet zo groot gevonden, dat zij het in de vertaling anders vertaald hebben.
Ook de majesteitelijke, koninklijke verschijning van Christus duidt hier m.i. op.

Het is inderdaad een interpretatiekwestie hoeveel gewicht je verleent aan het verschil in de grondtekst. Daar zijn de meningen over verdeeld. De kanttekeningen bij de Statenvertaling verwijzen wel naar de zondag.

huub schreef:Elbert, hoe krijg je die griekse letters er in? ik heb ze van jou gekopieerd en geplakt, maar dan krijg ik weer die rare letters erin, als ik op ok druk

Ik vermoed dat het afhangt van bepaalde instellingen op je computer. Geen idee welke.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”