Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 30 okt 2004 10:09

Net als bij onze Geloofsbelijdenis, menen we wel wat wij uitspreken? Wij zeggen:" Ik geloof in een algemene Christelijke kerk". Waar en wanneer dan? Niets geen eenheid of algemeen!
Onze RK vrienden spreken van een algemene Katholieke kerk en bedoelen in feite één algemene Rooms Katholieke kerk.
Wij geloven zelfs niet in wat wij uitspreken te geloven.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 okt 2004 10:32

BertV schreef:Net als bij onze Geloofsbelijdenis, menen we wel wat wij uitspreken? Wij zeggen:" Ik geloof in een algemene Christelijke kerk". Waar en wanneer dan? Niets geen eenheid of algemeen!
Onze RK vrienden spreken van een algemene Katholieke kerk en bedoelen in feite één algemene Rooms Katholieke kerk.
Wij geloven zelfs niet in wat wij uitspreken te geloven.

BertV.

Dat is nou juist het mooie: ondanks alle kerkelijke tegenstellingen, geloven we dat God Zijn kinderen overal heeft, dat overal een overblijfsel is, naar Gods verkiezing.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Riska

Berichtdoor Riska » 30 okt 2004 11:27

BertV schreef:Wij zeggen:" Ik geloof in een algemene Christelijke kerk". Waar en wanneer dan? Niets geen eenheid of algemeen!

Ik geloof er heilig in.
Ik weet niet wat jullie dominee zegt als hij/zij met de prediking begint.
De onze met: "Gemeente van onze Heer Jezus Christus"
Als ik de Apostlische Geloofsbelijdenis uitspreek, dan denk ik niet aan het instituut kerk (met al haar verscheidenheid en met al haar 'elkaar verketteren', maar dan denk ik aan de gemeente "Van onze Heer Jezus Christus".
Want hoezeer ook verschillend - wij belijden dát allemaal: Jezus Christus onze Heer en Heiland...

Riska

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 13:47

Waar ik van harte mee instem.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 30 okt 2004 15:00

Ik geloof in een algemene Christelijke kerk

Ik heb daar ook wel mijn gedachten bij gehad. Hoe kan ik nu in een algemene christelijke kerk geloven? dacht ik dan. Er zijn toch meerdere kerken. En welke is dan die algemene christelijke kerk?
Ik vroeg dat eens aan ons vorige dominee wat daar nu precies mee bedoeld word. Hij zei dat daarmee bedoeld word de kerk van onze Heere Jezus Christus. De mensen die hij vergadert uit alle kerken. Die maken die algemene christelijke kerk uit. Kijk dan kan ik ook zeggen daar geloof ik heilig in!
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 15:19

Helaas zijn er teveel mensen die beweren dat hun kerk de enig ware kerk is.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 30 okt 2004 16:40

Optimatus schreef:Helaas zijn er teveel mensen die beweren dat hun kerk de enig ware kerk is.
Ik denk dat het min of meer normaal is dat mensen hun eigen kerk 'het beste' vinden. Anders kiezen ze er immers niet voor?
Dat neemt echter niet weg dat er (volgens mij) erg weinig mensen zijn die zullen ontkennen dat in andere kerken geen volk van God zit.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 okt 2004 16:48

Hobbyist schreef:
Optimatus schreef:Helaas zijn er teveel mensen die beweren dat hun kerk de enig ware kerk is.
Ik denk dat het min of meer normaal is dat mensen hun eigen kerk 'het beste' vinden. Anders kiezen ze er immers niet voor?
Dat neemt echter niet weg dat er (volgens mij) erg weinig mensen zijn die zullen ontkennen dat in andere kerken geen volk van God zit.

Tussen jouw kerk "het beste" en "de enig ware kerk" zit een groot verschil.
Mijn plaatselijke kerk is voor mij het beste, omdat ik me er thuis voel, opgenomen weet in de gemeenschap en omdat er het Evangelie gepredikt wordt.
Er zijn helaas kerken - denominaties - die denken dat zij de 'enig ware kerk' zijn en alleen als je daartoe behoort, geloof je goed...

Riska

caprice

Berichtdoor caprice » 01 nov 2004 04:23

Dat zul je mij nooit horen zeggen. Die Kerk is er niet eens volmaakt op aarde, en dat deel van die Kerk dat nog wel op de aarde verkeert ligt als brokstukken verspreid over meerdere kerkverbanden hetgeen ons zeer bedroeven moest.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 nov 2004 22:52

Die zijn er maar heel weinig, denk ik. Dat is aan jouw kant meer een verkeerd interpreteren denk ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2004 22:56

Er zijn velen die veel op andere kerken lopen af te geven (vooral de PKN schijnt bij een aantal mensen niet al te populair te zijn, om over de RKK maar te zwijgen) met de intentie hun eigen kerk te posteren als goed en waar en zo. Dat vind ik ietwat kortzichtig, vooral omdat ze waarschijnlijk nog nooit in een dienst in de RKK, PKN, OKK of weet ik wat zijn geweest.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 nov 2004 23:00

Optimatus schreef:Er zijn velen die veel op andere kerken lopen af te geven (vooral de PKN schijnt bij een aantal mensen niet al te populair te zijn, om over de RKK maar te zwijgen) met de intentie hun eigen kerk te posteren als goed en waar en zo. Dat vind ik ietwat kortzichtig, vooral omdat ze waarschijnlijk nog nooit in een dienst in de RKK, PKN, OKK of weet ik wat zijn geweest.

Dat is dus ook maar direct een oordeel,of ga je daar van uit omdat je bewering zo makkelijk staaft?

Ik ben in alle kerken al weleens geweest, en God maakt in Zijn woord bekend wie en hoe Hij is, dus ik snap niet waarom er dan zoveel wordt verdraaid en geherinterpreteert.

En ik zal mijn eigen kerk helemaal niet als de enige beschouwen, sterker nog: ik heb op refoweb mijn eigen kerk nog nooit genoemd, maar ik vind het slap als je zegt dat het alleen om Christus vraagt, alsof Christus niet wil dat je Hem dient in Geest en Waarheid!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2004 23:03

alex leusink schreef:Dat is dus ook maar direct een oordeel,of ga je daar van uit omdat je bewering zo makkelijk staaft?

Voortschrijdend inzicht...

alex leusink schreef:Ik ben in alle kerken al weleens geweest, en God maakt in Zijn woord bekend wie en hoe Hij is, dus ik snap niet waarom er dan zoveel wordt verdraaid en geherinterpreteert.

Zo? Ben je wel eens in een Anglicaanse kerk geweest? En in een Oud-Katholieke? En in een Jehovahzaal? Hoe vond je de dienst bij de Vrijgemaakt Gereformeerden? En heb je iets kunnen volgen bij de Volle Evangeliegemeente?

alex leusink schreef:En ik zal mijn eigen kerk helemaal niet als de enige beschouwen, sterker nog: ik heb op refoweb mijn eigen kerk nog nooit genoemd, maar ik vind het slap als je zegt dat het alleen om Christus vraagt, alsof Christus niet wil dat je Hem dient in Geest en Waarheid!

Maar je kraakt de PKN af alsof je daar op kotst...

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 02 nov 2004 12:00

Oke, oke, in de volle breedte van het christendom.

Ik kan aan een dienst in een vrijgemaakt gereformeerde kerk echt wel wat hebben, dat ontken ik ook niet. En dat is met alle kerken denk ik wel, maar ik vind toch dat de oude waarheid de bekering het mooist en het wonderlijkst schildert, en daarom ben ik ervan overtuigd dat het op die manier ook alleen kan.

Ik wil hier helemaal niemand mee veroordelen, maar ik probeer eenieder, en ook mijzelf toe te roepen: Steek je hand in je boezem, en vraag of de Heere voor het eerst of vernieuwend in je wil werken.

En de pkn als gemeenten en gemeenteleden is voor mij hetzelfde als iedere andere kerk, maar ik vind dat ze verschrikkelijk onchristelijk optreden t.o.v. de HHK'ers.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 nov 2004 12:27

alex leusink schreef:
Ik kan aan een dienst in een vrijgemaakt gereformeerde kerk echt wel wat hebben, dat ontken ik ook niet. En dat is met alle kerken denk ik wel, maar ik vind toch dat de oude waarheid de bekering het mooist en het wonderlijkst schildert, en daarom ben ik ervan overtuigd dat het op die manier ook alleen kan.

Wat is dan de oude waarheid van de bekering? Die van de moordenaar aan het kruis? Die van de gedoopte Ethiopiër door Fillipus? Ik vind het nogal vreemd om te veronderstellen dat er een oude waarheid en een nieuwe waarheid van de bekering is. Net zoiets als het oude en het nieuwe verbond.

Ik wil hier helemaal niemand mee veroordelen, maar ik probeer eenieder, en ook mijzelf toe te roepen: Steek je hand in je boezem, en vraag of de Heere voor het eerst of vernieuwend in je wil werken.

Nu sla je de spijker op zijn kop, de hand in eigen boezem steken. Laten wij dat doen en ons niet op anderen richten.

En de pkn als gemeenten en gemeenteleden is voor mij hetzelfde als iedere andere kerk, maar ik vind dat ze verschrikkelijk onchristelijk optreden t.o.v. de HHK'ers.

Dat kan, en dat is gedeeltelijk ook zeker waar, maar dat geeft jou nog niet het recht op dit conflict eenzijdig te benaderen omdat jij toevallig HHK bent. Binnen de HHK zijn er ook misstanden, en die komen ook naar buiten.

Terug naar “Archief”