2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 16 nov 2004 16:11

chickie schreef:Vraag:
in Corinthiërs staat dat wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, hij niet van haar mag scheiden en wanneer een gelovige vrouw een ongelovige man heeft zij niet van hem mag scheiden. Beide ongelovigen behoren door hun huwelijk God toe. Tevens staat er nog van: wie weet, u zou uw man toch kunnen redden? En wie weet, u zou uw vrouw toch kunnen redden.

Het gaat hier om mensen die al een huwelijk met elkaar zijn aangegaan.
Blijkbaar staat de betekenis van het huwelijk hier boven alles en wordt de relatie met een ongelovige een soort van getolereerd.
Waarom mag het hier dan wel? Waarom als het zo'n zwaarwegend iets is en het zo'n risco voor de gelovige zou zijn geeft God geen toestemming om te scheiden? Is dit een soort van gedoogbeleid? En let ook eens op de laatste toevoeging (1 Cor. 7:16)

Volgens mij gaat het hier om de situatie dat beiden ongelovig waren op het tijdstip van trouwen. Als na hun trouwerij een van beiden tot geloof komt, mag diegene niet scheiden van degene die niet gelooft. Dat is heel wat anders dan dat jij als christen (of althans christelijk opgevoedt) een ongelovige trouwt (hoewel je je bij je vriend(in) uit de kerk ook af kunt vragen of die wel of niet gelooft).

Als jij met een ongelovige vriend(in) uit "de wereld" wilt trouwen met de gedachte in he achterhoofd 'misschien gaat hij.zij door mij wel geloven', dan kun je je toch beter afvragen of dit echt Gods wil en weg met jou is. De kans is namelijk zéér groot dat het geloof op een gegeven moment een struikelblok wordt en dat jij op een gegeven moment niet meer naar de kerk gaat. Tuurlijk gaat het wel eens goed, dat de ander ook tot geloof komt, maar het gaat veel vaker niet goed, maar gebeurt het omgekeerde. De verstandigste weg om aan deze "problemen" te ontkomen is van te voren al besluiten dat je geen verkering wilt met een onkerkelijk iemand en dat je God bid om een vriend of vriendin die (ook) in Hem gelooft.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2004 21:02

Inderdaad. Bovendien is 'gaan trouwen' iets heel anders dan 'getrouwd zijn', dat is toch niet zo moeilijk te bedenken?

Verder: voor je eventuele kindertjes (uitgekauwd argument, maar goed) is het ook niet ideaal als je partner ongelovig is. Wat valt hier eigenlijk nog voor zinnigs aan toe te voegen? Trouwen met een ongelovige als je zelf je geloof serieus neemt is dom.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 21:03

Gershwin schreef:Trouwen met een ongelovige als je zelf je geloof serieus neemt is dom.

Niet gehinderd door enige nuance.. :? :mrgreen:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2004 21:05

Inderdaad. Maar ik luister vandaag even naar mijn gevoel :mrgreen:

Goodbye.

André

Berichtdoor André » 18 nov 2004 01:19

Gershwin schreef:Inderdaad. Maar ik luister vandaag even naar mijn gevoel :mrgreen:

Best wel praktisch in dezen zo'n rationeel gevoel. 8)
Hmmz, ik wordt ook al aangestoken door dat oude Nederlandsch :?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2004 03:57

:D
-------------
Maar als iemand mij 1 goed argument kan noemen om met een ongelovige te trouwen... ik heb ze nog niet gezien. Zoals ik al zei: het ligt er maar net aan hoe belangrijk je je geloof vindt... 8) :|

Goodbye.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 18 nov 2004 20:51

Ik zocht alleen naar uitleg voor dat stukje uit de bijbel, niets meer en niets minder. Ik geef zelf al aan dat het gaat over twee mensen die al getrouwd zijn, dus ja, ik snap dat het over iets anders gaat dan 'nog gaan trouwen'. Het was meer een algemene vraag, ik vroeg me af hoe het zat, that's all.

Voor wat betreft de rest: ik ben christen en dat ik misschien in de toekomst niet meer naar de kerk zal gaan is zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk. Dat is zelf iets wat mijn (zeer christelijke) ouders (die in het begin toch vrij veel verzet boden) zelfs zien. Mensen die mij en mijn situatie van haver tot gort kennen. Ik blijf het raar vinden dat vreemden die een paar posts van mij lezen denken te weten hoe het zit, dat ik dom ben, dat ik mijn geloof misschien wel niet zo belangrijk vind etc.

Denk niet dat ik hier nog langer kom. Ik stoor me een beetje aan het oordelende gedag van sommigen hier.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 20:56

Gershwin schreef::D
-------------
Maar als iemand mij 1 goed argument kan noemen om met een ongelovige te trouwen... ik heb ze nog niet gezien. Zoals ik al zei: het ligt er maar net aan hoe belangrijk je je geloof vindt... 8) :|

Ehm, misschien omdat je zielsveel van diegene houdt, omdat je met diegene je leven wilt delen, oud wilt worden, enz?

Nerd.. :? 8)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 nov 2004 21:00

"En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde." :wink:

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 19 nov 2004 01:25

Aan de ene kant zou het heel mooi zijn als je dmv een relatie met een ongelovige diegene tot geloof kunt brengen.

Aan de andere kant lijkt het me ook ontzettend moeilijk om te leven met het idee dat er voor degene van wie je het meeste houdt na de dood niets meer is, dat diegene verloren gaat.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

joepie

Berichtdoor joepie » 19 nov 2004 17:35

Er stond in het ND vandaag een stuk over iemand die een relatie heeft met een ongelovige, en die heeft een site opgericht om daar met elkaar van gedachten te wisselen.
Denk zal hem even doorgeven, misschien zijn er die er wat aan hebben.
www.mijnliefgelooftniet.nl

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 nov 2004 19:57

Blijven bidden als gelovigen onder elkaar!!!

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 03 dec 2004 15:20

Mijn vriendin gelooft in God, ik niet. Is verder geen enkel probleem, want van mij krijgt ze alle ruimte om haar geloof uit te oefenen. In een relatie draait het om respect voor elkaar, dus ik snap niet waarom het zo moeilijk zou moeten zijn om een relatie te hebben met iemand van een ander geloof. Als dat respect er vanaf het begin niet is, heb je dus al geen goede relatie (en ben je ook erg closed-minded naar mijn idee).

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 03 dec 2004 15:26

Wat ga jij zeggen als jouw vriendin jullie eventuele latere kinderen wil laten dopen? Of hen een christelijke opvoeding wil geven?

Zo maar twee vragen die best eens tot een conflict in je relatie zouden kunnen leiden...

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 03 dec 2004 15:28

Pieter schreef:Wat ga jij zeggen als jouw vriendin jullie eventuele latere kinderen wil laten dopen? Of hen een christelijke opvoeding wil geven?

Zo maar twee vragen die best eens tot een conflict in je relatie zouden kunnen leiden...

Geen conflict, ik vind het allemaal goed. Ik ben namelijk niet tegen het geloof op zich, ik geloof alleen zelf niet. We gaan ook gewoon trouwen in de kerk en onze kinderen mogen ook gewoon naar een christelijke school.

Terug naar “Archief”