Wat zijn de vereisten van Jouw vriend(in)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 08 nov 2004 18:01

Hydro schreef:
joepie schreef:Het is ook de bedoeling dat je elkaar aanvult in een relatie. Niet dat je hetzelfde bent. :wink:

Helemaal mee eens, maar het is wel erg fijn en handig als je "normaal" met elkaar kunt praten enzo, zonder dat een iedere keer om uitleg moet vragen en de ander elke keer op moet letten om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan, 2 verschillende opleidingsnivo's, maar de kans is groot dat er op een gegeven moment een soort onbegrip op gaat treden van 'hij/zij begrijpt me toch niet...'. 't Kan alleen maar frustraties opleveren omdat de een zich onbegrepen voelt door de ander...

Maar dat is mijn bescheiden mening.

Toch zegt zelfde niveau niet dat je gelijk elkaars gedachtengangen volgt, om het nog ff wat ingewikkelder te maken. Zo nu en dan zit econoom-tot-in-z'n-botten-Jaco wel wat wonderlijk vragend te kijken naar socio-tot-in-haar-botten-Acire...

Ach... de praktijk wijst gewoon uit dat veel mensen op iemand vallen met ongeveer hetzelfde niveau. Maar uiteindelijk maakt dat ook weer geen sok uit. Als je maar een goeie relatie hebt, daar gaat ut om :D

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 09 nov 2004 19:19

Als reactie op Evelien:

Het spijt me maar ik hecht wel waarde aan opleidingen ( en ik denk dat velen dat misschien indirect doen..je valt toch op uiterlijk/uitstraling) Dat heeft niets met arrogantie te maken of weet ik veel wat maar met het denken en bewegen op hetzelfde nivo...
Ik ben het met je eens dat het geloof absoluut een vereiste is maar dat neemt niet weg dat je daarnaast geen eisen meer mag hebben. Kom op zeg, iedereen heeft toch eisen?
Bovendien heb ik twee jaar lang een relatie gehad met een persoon die aan deze eisen voldoet. Dus zo hoog zijn ze blijkbaar niet....

Enne, tis vaak niet alleen de manier waarop je met elkaar kunt praten ofzo.. Maar ook je hobbies enz. Ik hou zelf bijv. erg van musea, kunst en muziek ( klassiek)...Dan kan ik ook beter een vriend hebben die dit begrijpt en ook bereid is af en toe belangstelling er in te tonen. Ik zou n iet kunnen leven met iemand die elke voetbalwedstrijd moet zien ofzo...De interesses liggen dan dus te ver uiteen..
Laatst gewijzigd door Lorijntje op 09 nov 2004 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 09 nov 2004 19:22

Evelien schreef:
Acire schreef:
Evelien schreef:Waar ik op stuitte in de posting van Lorijntje was dat ze iemand wilde hebben die HBO/WO nivo heeft.

En daar erger ik me enorm aan als je opzoek gaat naar iemand die HBO/WO achtergrond heeft qua nivo ben je echt fout bezig. (ken je lang zoeken dan).

Ik vind dat helemaal niet raar! Als je zelf de denkmanier hebt van HBO/WO dan kan ik me heel goed voorstellen dat je dan ook graag iemand met die denkmanier hebt!!

Evelien schreef:Ik kan trouwens en zit trouwens op een lijn met iemand die een Universitaire opleidng doet!!!

Hartstikke leuk, het kan ook wel. Maar het komt gewoon niet zo vaak voor is mijn ervaring.

in mijn omgeving wel :D

(mijn broer doet universitaire opleiding zijn vrouw werkt op een kdv en heeft spw gedaan).

(mijn zus deed mbo is met een man getrouwd die op de universitaire opleiding zat).

etc.

Ik ben het totaal niet met je eens Acire over het denknivo.

Dan is het rollenpatroon nog anders he. Als de vrouw lager opgeleid is...Tis allemaal persoonlijk maar ik zou dus al niet vallen op iemand die ehm, in een andere wereld qua interessen ed leeft...
Bovendien wil ik later werken, ook met kinderen, en ik weet niet hoe iemand die ehm, een andere opleiding heeft, daarover denkt...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 nov 2004 22:36

met jou zit ik zeker niet op 1 lijn.... (t is maar goed dat ik niet voldoet aan de eisen die jij stelt,)

en trouwens, later werken? dat kun je ook als je mbo gedaan heb maar ook net zo goed als je HBO/WO gedaan heb.

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 10 nov 2004 09:18

ehm niet meer nodig voor mij :lol:

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 10 nov 2004 09:40

Mijn ervaring is dat er inderdaad een soort frustraties in de zin van "ze begrijpt me toch niet" op gaan treden. Gevolg is dat je dingen over je studie en / of je werk verzwijgt of in een soort jip en janeke termen kort verteld en daarmee de werkelijkheid die je zelf zo interessant vind geweld aan doet.
Het gaat er denk ik niet om dat je allebei bijvoorbeeld een exacte studie doet, al is dat wel erg prettig merk ik nu ;-) maar gewoon het niveau van praten en het begrijpen van bepaalde subtiliteiten.
Al wil ik hier wel aan toevoegen dat het ook zo kan zijn dat een academisch opgeleid persoon wellicht goed sommetjes kan maken maar in het werkelijke leven een wrak is en helemaal niet bereid is om over de gewone zaken na te denken laat staan te praten. Daar heb je dus ook nix aan
Declare this an Emergency...

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 10 nov 2004 10:05

Lorijntje schreef:Enne, tis vaak niet alleen de manier waarop je met elkaar kunt praten ofzo.. Maar ook je hobbies enz. Ik hou zelf bijv. erg van musea, kunst en muziek ( klassiek)...Dan kan ik ook beter een vriend hebben die dit begrijpt en ook bereid is af en toe belangstelling er in te tonen. Ik zou n iet kunnen leven met iemand die elke voetbalwedstrijd moet zien ofzo...De interesses liggen dan dus te ver uiteen..

hey kijk, dat snap ik! Maar moet iemand dan aan een vereiste voldoen zoals opleiding? Ik hecht er wel veel waarde aan of ik met iemand kan praten! Maar daarnaast wil ik ook veel lol hebben :mrgreen: Het gaat om de "chemie" ?:| :8>
Dus, dat.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 10 nov 2004 17:34

Evelien schreef:met jou zit ik zeker niet op 1 lijn.... (t is maar goed dat ik niet voldoet aan de eisen die jij stelt,)

en trouwens, later werken? dat kun je ook als je mbo gedaan heb maar ook net zo goed als je HBO/WO gedaan heb.

Wat kan jij toch altijd heerlijk je mening geven joh :) Komt af en toe iets te fel over...Maar goed, je kunt idd blijven werken als je mbo gedaan hebt. Maar de praktijk wijst uit dat lageropgeleide vrouwen vooral in christelijke gezinnen meestal voor de kinderen kiezen en daarbij hun baan opgeven ( wel of niet tijdelijk.) En ik zou dat dus zonde van mijn studie vinden ( en van de ingestopte kosten en energie).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 18:36

Lorijntje schreef:
Evelien schreef:met jou zit ik zeker niet op 1 lijn.... (t is maar goed dat ik niet voldoet aan de eisen die jij stelt,)

Wat kan jij toch altijd heerlijk je mening geven joh :) Komt af en toe iets te fel over...Maar goed, je kunt idd blijven werken als je mbo gedaan hebt. Maar de praktijk wijst uit dat lageropgeleide vrouwen vooral in christelijke gezinnen meestal voor de kinderen kiezen en daarbij hun baan opgeven ( wel of niet tijdelijk.) En ik zou dat dus zonde van mijn studie vinden ( en van de ingestopte kosten en energie).

Hm, wijst de praktijk niet hetzelfde uit voor (christelijke) vrouwen met een WO- of HBO-opleiding? Ik weet het niet precies hoor, maar ik heb de indruk dat het elkaar niet veel ontloopt en dat men een paar jaar na het trouwen hooguit parttime werkt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 nov 2004 18:45

Lorijntje schreef:

daar ben ik het niet met je eens. Ik zou het bijvoordeeld heerlijk vinden als ik getrouwd zal zijn en kids zal hebben dat ik bijv. thuis zou blijven voor de kids en mijn man zal gaan werken. En het zou zonde zijn van je ingstopte kosten en energie van je studie? Daar vergis je je wel een beetje in. Wat als straks je kinderen groot zijn een jaar of 16 zijn en tussen de middag niet meer thuis komen?? (t is maar een voorbeeld).
Ik zou bijv. heel graag volledig vrijwilligers werk willen gaan doen, maar tja dat kan helaas niet!!!! Dr moet toch geld binnen komen. :wink:

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 10 nov 2004 20:55

tja, t hangt misschien ook wel af van wat je in je studie stopt. Ik zal 4 of 5 jaar een opleiding volgen (aan de universiteit) en zou het heel jammer vinden om als ik getrouwd ben en kids heb daar helemaal niets meer mee te doen. dan kan ik net zo goed aan t werk gaan nu. Kun je alvast sparen voor trouwen, aflossen van studieschulden van wederhelft ofzo. Ik zou het echt vergeefse moeite vinden om niet te gaan werken.
Liefst ga ik later ook parttime werken, wil niet ontwikkeling van mijn kids missen, maar helemaal thuis zitten ook niet... tussenversie dus maar...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 10 nov 2004 20:59

parkiet schreef:tja, t hangt misschien ook wel af van wat je in je studie stopt. Ik zal 4 of 5 jaar een opleiding volgen (aan de universiteit) en zou het heel jammer vinden om als ik getrouwd ben en kids heb daar helemaal niets meer mee te doen. dan kan ik net zo goed aan t werk gaan nu. Kun je alvast sparen voor trouwen, aflossen van studieschulden van wederhelft ofzo. Ik zou het echt vergeefse moeite vinden om niet te gaan werken.
Liefst ga ik later ook parttime werken, wil niet ontwikkeling van mijn kids missen, maar helemaal thuis zitten ook niet... tussenversie dus maar...

*eens eens*

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 21:04

Toch zijn die parttime-werkende vrouwen wel een beetje een maatschappelijk probleem, vooral bij geneeskunde. Er is een tekort aan artsen en de opleidingsplaatsen zijn beperkt. Als degenen die het dan doen ook nog eens parttime gaan werken of er na 10 jaar helemaal mee stoppen schiet dat niet zo op..

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 10 nov 2004 21:08

ja, das waar aragorn...
gelukkig doe ik geen geneeskunde...
en ik heb niet echt het idee (als ik naar het aantal medestudenten kijk) dat er te weinig (ortho)pedagogen hierzo rondlopen... dus ik voel me niet bezwaard.
maar idd kan het vervelend zijn, veel parttime werkende vrouwen, en dan slepen ze hun man daar ook nog wel eens in mee (was ik wle van plan iig :mrgreen: )....
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 11 nov 2004 17:28

Ik wil wel geneeskunde gaan doen en vind parttime werken prima. Je werkt toch ook voor jezelf enzo. I mean, ik werk dan omdat ik het werk leuk vind. Gisteren stond er nog een artikel in de krant dat iemand heeft bedacht dat er maar minder vrouwen tot de studie toegelaten moeten worden omdat ze toch parttime gaan werken. Mwoh, dat lijkt me toch nog steeds werken hoor. En Evelien, er zijn maar weinig mensen die eerst studeren, vervolgens zestien jaar thuis zijn met de kinderen en daarna weer hun beroep oppakken. Dan ben je er toch helemaal uit enzo en velen gaan dan wel werken maar iets anders dan waar ze voor gestudeerd hebben. Of je moet je weer helemaal laten bijscholen maar wie doet dat...

Terug naar “Archief”