Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2013 10:43

Salamander schreef:Dat is waar. Maar dat gebeurt met behulp van de medische wetenschap ook nog vaak genoeg.

Mensen gaan nu eenmaal dood. Verwacht je nou echt onsterfelijkheid van de (medische) wetenschap?

Wat niet wil zeggen dat chaos zo'n geweldige verklaring is.

Klopt, maar zeggen dat het dus niet werkt gaat veel te ver.

Ik redeneer niet vanuit de marathon, maar gewoon vanuit de wedstrijd over 1 millimeter. Het verschil is er dus niet, want dat is nietszeggend. Ik hoef helemaal geen kloof van ruim 42 kilometer te overbruggen, want die kloof is ondefinieerbaar. Een marathon van 1 millimeter is alleen maar vrijwel onmogelijk als je eerst stelt dat de marathon van 42,1 km de echte marathon is en dat de marathon van 1 millimeter exact dezelfde eigenschappen moet hebben.

Jawel, dat verschil is er wel. Men doet een meting aan X. Men komt tot de conclusie: 42,1 km. Jij zegt: nee, want ik weet via openbaring dat het 1 mm is, dus jullie maken een meetfout van miljarden procenten. JIJ bent degene die de eigenschappen van te voren vaststelt. JIJ bent degene die STELT (niet meet) hoe lang de marathon 'echt' is. Dus dan moet JIJ ook met een verklaring komen waarom alle metingen er miljarden procenten naast zitten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 12 dec 2013 21:11

Salamander schreef:Het gaat dus niet om dat punt. Het gaat erom dat je de wetenschappelijke verklaring van de werkelijkheid hoger stelt dan ik dat doe.

En dat is onzin. We accepteren allebei de wetenschappelijke verklaring voor het bestaan van seizoenen. Dat is een verklaring van de werkelijkheid die jij net zo hoog acht als ik. Of de bevruchting van bloemen. Ik noem maar wat. Dat achten wij allebei precies even hoog. [/quote]

Je blijft me continue op het wetenschappelijk vlak trekken. Dat mag hoor, maar alleen dan heb je gelijk met je punt, anders namelijk totaal niet.

Wat bedoel je precies? We Hébben het gewoon over wetenschap. Je bedoelt dat ik geen voorbeelden mag aandragen??

hettys schreef:Helaas is het zo dat jongeaarde creationisten dingen claimen die absoluut onmogelijk zijn, wetenschappelijk gezien. Dus je zegt niet alleen dat de wetenschap het soms wel es fout heeft (wat zo is) maar ook dat er dingen gebeurd zijn die volgens wetenschappelijke inzichten gewoon niet kunnen. Dus eigenlijk is het aan ons om jouw visie op wetenschap heel erg sceptisch op te vatten....

Salamander schreef:1) Ze zijn VOORLOPIG onmogelijk.
2) Al zouden ze echt wetenschappelijk onmogelijk zijn, dan wil dat helemaal niet zeggen dat het niet gebeurd kan zijn. Natuurlijk wordt dan de verklaring wetenschappelijk gezien totaal onbevredigend, maar daar kan ik prima mee leven.

Ik discussieer dus met iemand die nu al pagina's lang zegt dat hij de wetenschap onvoldoende betrouwbaar vindt, en vervolgens zegt dat creationisme op geen enkele manier wetenschappelijk betrouwbaar hoeft te zijn.
Is dat geen spagaat van jewelste?

Wetenschappelijk onmogelijk. Dat betekent: Nu niet, dan niet en nooit niet. Zoals een berg van 8 kilometer hoog in één jaar. of rivierdalen binnen enkele duizenden jaren.
Ik was laatst nog op Lanzarote, een vulkanisch eiland. Daar lag gewoon pikzwart zand op het strand. heel fijn zand. ALS creationisten willen uitleggen dat dit in minder dat 6000 jaar is geërodeerd , ja DAN hebben ze een verklaring nodig.

hettys schreef:Nou, nee. Wetenschappers werken niet maar zo voor zichzelf. De uitkomsten worden wel degelijk vergeleken. En omdat religie geen rol speelt en de methode wereldwijd hetzelfde is, begrijpen wetenschappers over de hele wereld elkaar (op zeer kritische wijze) . Daar gaat het juist om.

Trouwens. als er wel rekening gehouden moet worden met religie, dat moet de hele wetenschappelijke methode op de schop. En dan raakt de hele wereld verdeeld. (omdat elke religie nu eenmaal anders is)

Natuurlijk controleren wetenschappers hun bevindingen. Dat zit namelijk in de wetenschappelijke methode en daarom gaf ik ook aan dat het praktisch onuitvoerbaar wordt (het kan namelijk niet door de wetenschappelijke methode, en omdat er teveel verschillende religies zijn) om de uitkomsten te vergelijken met de Bijbel.

Oh bedoel je het zo.

Salamander schreef:Ik wil ook niet beweren dat creationisten klaar zijn. De vraag is of creationisten een wetenschappelijke onderbouwing van de Bijbel moeten zoeken. Die eis komt alleen maar van de aanhangers van bijvoorbeeld de evolutietheorie.

Welnee. Als creationisten gewoon zouden zeggen: okee. wij geloven de wetenschap niet, en ze zouden zich er ook niet mee bemoeien, dan hoefde niemand zich er druk over te maken. Er is tenslotte ook niemand die zich echt druk maakt over de holle aarde theorie. Dat is gewoon iets 'onder ons' en niemand die erover valt.

Maar sinds de evolutietheorie en de geologische bevindingen gewoon in de schoolboeken staan, zijn creationisten in verweer gegaan met allerlei wilde theorieën die meestal iets te maken hebben met die goeie ouwe zondvloed.
De aanhangers van de evolutietheorie eisen helemaal niets, als creationisten niet van die gekke theorieën hadden verzonnen.
En geologen, biologen, paleontologen, archeologen etc etc houden zich totaal niet bezig met creationisten. Of het nu een holle aarde is of een jonge aarde.

hettys schreef:Het argument blijft ongeldig. Het maakt m.i. niet zoveel uit hoe zwaar dit weegt in jouw visie. Sommige takken van wetenschap zijn wat chaotisch, zoals klimaatwetenschap. Daar zijn we het gewoon over eens. Bij jou schijnt dat zwaarder te wegen, maar dat maakt niets uit. feitelijk blijft het hetzelfde.

Salamander schreef:Daarom blijft het argument nog wel geldig, of het nou feitelijk hetzelfde is of niet. Jij gebruikt het namelijk helemaal niet als argument. En dat is ook logisch. Als een auto een deuk in zijn motorkap heeft dan zal de verkoper die deuk niet gebruiken in zijn verhaal, maar de koper wel! Maar goed, ik bedoel uiteraard dat ik, om onder andere de hiervoor genoemde reden, gewoon bij mijn standpunt blijf.

Onzin. Die 'deuk' wordt gewoon vermeld in de wetenschap. Want wetenschappers verkopen geen auto's aan naïeve kopers, maar ze moeten hun publicatie's ten toon stellen in vakbladen die door heel erg kritische personen wordt gelezen. vakgenoten die niet kunnen wachten op een fout of een misinterpretatie.

Dus de deuk in de klimaatwetenschap en meteorologie wordt gewoon vermeld. Aan elke koper. Wetenschap is geen autoverkoop.

Jouw argument is vooral ongeldig omdat jij in je eentje (of met een paar anderen) echt geen invloed kunt hebben op de geldigheid van de wetenschap. Mocht je dat soms denken. Wetenschappers weten hoe betrouwbaar hun uitkomsten zijn en die worden weer vergeleken met de uitkomsten van anderen enzovoorts.
Ook gif is geschapen.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 13 dec 2013 10:13

hettys schreef:
Wetenschappelijk onmogelijk. Dat betekent: Nu niet, dan niet en nooit niet. Zoals een berg van 8 kilometer hoog in één jaar. of rivierdalen binnen enkele duizenden jaren.
Ik was laatst nog op Lanzarote, een vulkanisch eiland. Daar lag gewoon pikzwart zand op het strand. heel fijn zand. ALS creationisten willen uitleggen dat dit in minder dat 6000 jaar is geërodeerd , ja DAN hebben ze een verklaring nodig.

Ik heb wel een leuke uitleg van een vulkaan waar ze dateringen aangeven die absoluut niet kloppen met de werkelijkheid, misschien interessant voor je vulkanen verhaal?
Deze "marathon" is 1 millimeter maar de gegevens toonden 42 kilometer aan. :-k

Conclusie:

We weten de werkelijke leeftijden van deze rotsen omdat werd waargenomen dat ze minder dan 50 jaar geleden gevormd zijn. Toch leveren zij een ‘leeftijd’ tot wel 3,5 miljoen jaar, welke dus foutief is. Hoe kunnen we deze zelfde ‘dateringmethode’ toepassen op rotsen waarvan we de leeftijd niet kennen? Als de methode faalt op rotsen waarvan we onafhankelijke ooggetuigen-verslagen hebben, waarom zouden we deze dan vertrouwen op andere rotsen waar er geen onafhankelijke historische controlemogelijkheden zijn?

http://www.scheppingofevolutie.nl/index ... ering2.htm
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 14 dec 2013 07:53

Mortlach schreef:Mensen gaan nu eenmaal dood. Verwacht je nou echt onsterfelijkheid van de (medische) wetenschap?

Het was maar een voorbeeld om aan te tonen wat wetenschap ook is.

Mortlach schreef:Klopt, maar zeggen dat het dus niet werkt gaat veel te ver.

Wetenschappelijk gezien is er geen andere oplossing, maar toch is het soms voor wetenschappers behoorlijk onbevredigend. De wetenschappelijke methode werkt prima!

Mortlach schreef:Jawel, dat verschil is er wel. Men doet een meting aan X. Men komt tot de conclusie: 42,1 km. Jij zegt: nee, want ik weet via openbaring dat het 1 mm is, dus jullie maken een meetfout van miljarden procenten. JIJ bent degene die de eigenschappen van te voren vaststelt. JIJ bent degene die STELT (niet meet) hoe lang de marathon 'echt' is. Dus dan moet JIJ ook met een verklaring komen waarom alle metingen er miljarden procenten naast zitten.

Maar hierin zit ook de fout van de vergelijking. Er zit namelijk ten eerste wel een groot verschil tussen een live te controleren meting en een meting uit het verleden. Ten tweede heb ik aangegeven dat het verschil nietszeggend is. Dat komt omdat de eigenschappen van de marathon van 1 mm absoluut anders zullen zijn dan de marathon van 42,1 km die zogenaamd gemeten is. Het zou dus ook kunnen zijn dat de meetmethode gewoon fout is. Volgens mij valt het verschil niet eens te definiëren, anders dan alleen maar 42100000 - 1. Maar dat is gewoon een wiskundige sommetje en heeft verder geen enkele inhoud.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2013 08:30

Salamander schreef:Maar hierin zit ook de fout van de vergelijking. Er zit namelijk ten eerste wel een groot verschil tussen een live te controleren meting en een meting uit het verleden. Ten tweede heb ik aangegeven dat het verschil nietszeggend is. Dat komt omdat de eigenschappen van de marathon van 1 mm absoluut anders zullen zijn dan de marathon van 42,1 km die zogenaamd gemeten is. Het zou dus ook kunnen zijn dat de meetmethode gewoon fout is. Volgens mij valt het verschil niet eens te definiëren, anders dan alleen maar 42100000 - 1. Maar dat is gewoon een wiskundige sommetje en heeft verder geen enkele inhoud.

Hoe haal je in vredesnaam een meting uit het verleden? Alles wat we meten, meten we NU. Soms moeten de meetgegevens wel wat geïnterpreteerd worden, maar dat moet in principe met een lengtemeting ook.

En nee, deze keer kom je er niet mee weg. Want het gaat weer dezelfde kant op dat je net doet alsof je een punt maakt, terwijl je eigenlijk niets zegt en als men je daar dan op aanspreekt, dan doe je net of je neus bloedt.

Natuurlijk zijn de eigenschappen van een 1 mm marathon anders. JIJ bent degene die beweert dat dat de 'echte' eigenschappen zijn. Dus JIJ zult moeten aangeven hoe het kan dat de methode zo fout is. Als de marathon-vergelijking dan wat lastig wordt, mag je van mij ook gewoon terugschakelen naar iets concreters zoals leeftijd universum/aarde. Wat jij wilt.

Ik ben gewoon benieuwd hoe jij denkt dat het komt dat de wetenschap een meetfout/interpretatiefout van een factor miljoen maakt.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 14 dec 2013 09:04

Mortlach schreef:Hoe haal je in vredesnaam een meting uit het verleden? Alles wat we meten, meten we NU. Soms moeten de meetgegevens wel wat geïnterpreteerd worden, maar dat moet in principe met een lengtemeting ook.

En nee, deze keer kom je er niet mee weg. Want het gaat weer dezelfde kant op dat je net doet alsof je een punt maakt, terwijl je eigenlijk niets zegt en als men je daar dan op aanspreekt, dan doe je net of je neus bloedt.

Natuurlijk zijn de eigenschappen van een 1 mm marathon anders. JIJ bent degene die beweert dat dat de 'echte' eigenschappen zijn. Dus JIJ zult moeten aangeven hoe het kan dat de methode zo fout is. Als de marathon-vergelijking dan wat lastig wordt, mag je van mij ook gewoon terugschakelen naar iets concreters zoals leeftijd universum/aarde. Wat jij wilt.

Ik ben gewoon benieuwd hoe jij denkt dat het komt dat de wetenschap een meetfout/interpretatiefout van een factor miljoen maakt.

Je doet een meting en die zet je wel zeker in verband met het verleden. En ik ben wel eerlijk gezegd blij om te zien dat er iemand is die in ieder geval toegeeft dat dus niet de meting wat zegt over het verleden, maar wel de conclusie die eruit getrokken wordt.

Jij weet overigens best hoe ik denk. Ik heb al eerder aangegeven dat de wetenschap op dit moment (puur op basis van correlatie!) niet anders kan dan vrijwel alleen maar beargumenteren dat we een oude aarde hebben.

Want weer wordt er een ander punt weergegeven dan ik gemaakt heb. Het is heel jammer, maar zoals ik al aangegeven heb zie ik totaal niet in waarom ik een wetenschappelijke onderbouwing zou moeten geven. En dan kan je zeggen dat je alles dus vervolgens kunt verzinnen, maar dat is alleen al op voldoende logische gronden lariekoek. Ik geef keurig aan waarom ik het niet met de wetenschap op DIT punt eens ben. Die redenen liggen buiten de wetenschap, maar vervolgens moet ik wel een wetenschappelijke onderbouwing geven waarom het dus anders is. En die claim zie ik iedere keer weer terug komen.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 14 dec 2013 09:19

hettys schreef:En dat is onzin. We accepteren allebei de wetenschappelijke verklaring voor het bestaan van seizoenen. Dat is een verklaring van de werkelijkheid die jij net zo hoog acht als ik. Of de bevruchting van bloemen. Ik noem maar wat. Dat achten wij allebei precies even hoog.

Ja, maar vervolgens scheer ik helaas niet alles over 1 kam, want dat kan niet. Je haalt nu voorbeelden aan, het gaat mij om wetenschap als verklaring voor de hele werkelijkheid.

hettys schreef:Ik discussieer dus met iemand die nu al pagina's lang zegt dat hij de wetenschap onvoldoende betrouwbaar vindt, en vervolgens zegt dat creationisme op geen enkele manier wetenschappelijk betrouwbaar hoeft te zijn.

Alleen dan als je creationisme ziet als (pseudo)-wetenschappelijke stroming. Voor mij is het een levensovertuiging en ik heb ook soms minstens zoveel kritiek op de uitkomsten van creationistisch onderzoek. Maar dat is ook logisch, gezien vanuit mijn standpunt. Dus dan is het helemaal geen spagaat meer.

hettys schreef:Wetenschappelijk onmogelijk. Dat betekent: Nu niet, dan niet en nooit niet. Zoals een berg van 8 kilometer hoog in één jaar. of rivierdalen binnen enkele duizenden jaren.

Daarom LIJKT het ook wetenschappelijk onmogelijk. Je kunt nooit stellen dat iets onmogelijk is, behalve als je zelf afspraken hebt gemaakt dat 1 geen 2 is.
Inderdaad, maar dat heeft iedereen.

hettys schreef:Welnee. Als creationisten gewoon zouden zeggen: okee. wij geloven de wetenschap niet, en ze zouden zich er ook niet mee bemoeien, dan hoefde niemand zich er druk over te maken. Er is tenslotte ook niemand die zich echt druk maakt over de holle aarde theorie. Dat is gewoon iets 'onder ons' en niemand die erover valt.

Nou ja, de evolutietheorie doet natuurlijk in die zin haar uiterste best om het creationistisch wereldbeeld onderuit te halen. In combinatie met de plicht om als christen mensen te behouden voor het goede, kan ik me iets van die ijver voorstellen.

hettys schreef:Maar sinds de evolutietheorie en de geologische bevindingen gewoon in de schoolboeken staan, zijn creationisten in verweer gegaan met allerlei wilde theorieën die meestal iets te maken hebben met die goeie ouwe zondvloed.
De aanhangers van de evolutietheorie eisen helemaal niets, als creationisten niet van die gekke theorieën hadden verzonnen.
En geologen, biologen, paleontologen, archeologen etc etc houden zich totaal niet bezig met creationisten. Of het nu een holle aarde is of een jonge aarde.

Nee, dat doet geen enkele wetenschapper. Dus dat punt zegt niets.
Wat dat eerste betreft: Daar zitten zeker wilde theorieën bij, die weinig grond hebben. Dat zal ik zeker beamen.

hettys schreef:Onzin. Die 'deuk' wordt gewoon vermeld in de wetenschap. Want wetenschappers verkopen geen auto's aan naïeve kopers, maar ze moeten hun publicatie's ten toon stellen in vakbladen die door heel erg kritische personen wordt gelezen. vakgenoten die niet kunnen wachten op een fout of een misinterpretatie.

Dus de deuk in de klimaatwetenschap en meteorologie wordt gewoon vermeld. Aan elke koper. Wetenschap is geen autoverkoop.

Jouw argument is vooral ongeldig omdat jij in je eentje (of met een paar anderen) echt geen invloed kunt hebben op de geldigheid van de wetenschap. Mocht je dat soms denken. Wetenschappers weten hoe betrouwbaar hun uitkomsten zijn en die worden weer vergeleken met de uitkomsten van anderen enzovoorts.

Het gaat niet om de deuk binnen het wetenschappelijk onderzoek, maar de deuk in de wetenschap. En die deuk kan diverse redenen hebben. Ik interpreteer de deuk totaal anders. Die deuk is zichtbaar en dat is wat de wetenschappers doen. De interpretatie ligt aan jou en aan mij.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2013 09:24

Salamander schreef:Je doet een meting en die zet je wel zeker in verband met het verleden. En ik ben wel eerlijk gezegd blij om te zien dat er iemand is die in ieder geval toegeeft dat dus niet de meting wat zegt over het verleden, maar wel de conclusie die eruit getrokken wordt.

Ja, duh! Als ik met een stopwatch meet hoe lang ik erover doe om door de tuin te lopen, dan kijk ik aan het eind op die stopwatch en interpreteer ik die cijfertjes als conclusie dat ik er in het (zeer nabije) verleden 2 minuten over heb gedaan om de tuin over te steken. Dat is allemaal niet zo wereldschokkend, toch?

Jij weet overigens best hoe ik denk. Ik heb al eerder aangegeven dat de wetenschap op dit moment (puur op basis van correlatie!) niet anders kan dan vrijwel alleen maar beargumenteren dat we een oude aarde hebben.

Hoezo, correlatie? Sommige zaken zijn gewoon direct meetbaar. Ratio's radioactieve producten en hun verval-producten bijvoorbeeld. Maar goed, jij vindt dus dat het sowieso niet klopt, en ik vraag me dan af hoe dat kan. Waarom kan dat niet? Het begint erop te lijken dat je het standpunt hebt dat de Aarde wel stokoud LIJKT, maar niet IS. Ik moet een beetje gissen naar je standpunten, want jij weigert die helder te verwoorden.

Want weer wordt er een ander punt weergegeven dan ik gemaakt heb. Het is heel jammer, maar zoals ik al aangegeven heb zie ik totaal niet in waarom ik een wetenschappelijke onderbouwing zou moeten geven. En dan kan je zeggen dat je alles dus vervolgens kunt verzinnen, maar dat is alleen al op voldoende logische gronden lariekoek. Ik geef keurig aan waarom ik het niet met de wetenschap op DIT punt eens ben. Die redenen liggen buiten de wetenschap, maar vervolgens moet ik wel een wetenschappelijke onderbouwing geven waarom het dus anders is. En die claim zie ik iedere keer weer terug komen.

Ja, natuurlijk komt dat terug. Je weigert immers aan te geven waar de wetenschap concreet de fout ingaat, wat ze anders zou moeten doen en de gevolgen van die veranderingen vermijd je al helemaal als de pest. En ook de vragen over consistentie en waar precies je het oneens bent en waar eens en hoe je dat onderscheid maakt. Het komt er nu op neer "Ik geloof dit, want X. Wetenschap doet het fout, al zeg ik niet waarom." En dan zeg ik: "Prima, het staat je vrij te geloven wat je wilt, ik zie niets wat voor mij ook maar enigszins overtuigend is noch geef je concreet aan waar de problemen zitten. Ik leg jouw mening dus naast mij neer" en kunnen we weer verder met de orde van de dag.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2013 09:28

Salamander schreef:Alleen dan als je creationisme ziet als (pseudo)-wetenschappelijke stroming. Voor mij is het een levensovertuiging en ik heb ook soms minstens zoveel kritiek op de uitkomsten van creationistisch onderzoek. Maar dat is ook logisch, gezien vanuit mijn standpunt. Dus dan is het helemaal geen spagaat meer.

Creationisme is geen wetenschappelijke stroming, maar een politieke.

Nou ja, de evolutietheorie doet natuurlijk in die zin haar uiterste best om het creationistisch wereldbeeld onderuit te halen. In combinatie met de plicht om als christen mensen te behouden voor het goede, kan ik me iets van die ijver voorstellen.

Heb je gezien met welke bizarre modellen crea's komen? Creationisten doen hun uiterste best hun eigen modellen onderuit te halen. En daarmee doen ze meer kwaad dan goed. Het gaat er allemaal om om een wit voetje te halen bij 'de baas', maar voor mij zijn die lui het levende bewijs dat ik nooit of te nimmer iets met die vorm van christendom te maken wil hebben.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 dec 2013 12:01

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 14 dec 2013 14:38

Mooi artikel inderdaad. Maar dat mag niet volgens degenen hier in dit topic. Je moet wetenschappelijk onderbouwd antwoord kunnen geven, anders doe je er eigenlijk niet toe. Ben wel benieuwd naar de reactie van bijvoorbeeld hettys of Harmonica op dit artikel.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2013 15:23

Salamander schreef:Mooi artikel inderdaad. Maar dat mag niet volgens degenen hier in dit topic. Je moet wetenschappelijk onderbouwd antwoord kunnen geven, anders doe je er eigenlijk niet toe. Ben wel benieuwd naar de reactie van bijvoorbeeld hettys of Harmonica op dit artikel.

Harmonica is definitief vertrokken, geloof ik.

Maar goed, als je beweert dat de wetenschap het allemaal fout doet, zul je dat wel moeten kunnen hardmaken. Maar dat gebeurt niet, men verschuilt zich achter geloofsuitspraken die verder niet kunnen of mogen worden aangevallen. Ik geloof dat omdat ik dat geloof, punt. En dan vindt men het heel gek dat men op een gegeven moment door de wetenschap wordt genegeerd.

Kijk, we hebben een systeem dat zonder twijfel gewoon wérkt. Marslanders en deeltjesversnellers en fossielen op plaatsen waar we ze voorspellen zijn gewoon bewijzen dat bepaalde zaken kloppen. Dan zul je echt ergens mee moeten komen als je iemand wilt overtuigen dat het toch anders zit. Of je moet heel specifiek gaan aangeven van "dit klopt wel, en dat klopt niet", maar dat is natuurlijk riskant omdat in de wetenschap alles met elkaar is verbonden. Je kunt simpelweg niet zeggen dat je wel in deeltjesversnellers gelooft, maar niet in relativiteitstheorie. De een bestaat niet zonder de ander en als je stellingnames hebben onvoorziene gevolgen. (vandaar natuurlijk ook dat je weigert stellingen in te nemen, want als je dat niet doet, kun je het ook nooit fout hebben...)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 15 dec 2013 14:02

hettys schreef:En dat is onzin. We accepteren allebei de wetenschappelijke verklaring voor het bestaan van seizoenen. Dat is een verklaring van de werkelijkheid die jij net zo hoog acht als ik. Of de bevruchting van bloemen. Ik noem maar wat. Dat achten wij allebei precies even hoog.

Salamander schreef:Ja, maar vervolgens scheer ik helaas niet alles over 1 kam, want dat kan niet. Je haalt nu voorbeelden aan, het gaat mij om wetenschap als verklaring voor de hele werkelijkheid.

Dat wil alleen maar zeggen dat je selectief bent in het accepteren van wetenschappelijke verklaringen, vanwege je geloof. Niet dat de ene verklaring beter zou zijn dan de ander.

hettys schreef:Ik discussieer dus met iemand die nu al pagina's lang zegt dat hij de wetenschap onvoldoende betrouwbaar vindt, en vervolgens zegt dat creationisme op geen enkele manier wetenschappelijk betrouwbaar hoeft te zijn.

Salamander schreef:Alleen dan als je creationisme ziet als (pseudo)-wetenschappelijke stroming. Voor mij is het een levensovertuiging en ik heb ook soms minstens zoveel kritiek op de uitkomsten van creationistisch onderzoek. Maar dat is ook logisch, gezien vanuit mijn standpunt. Dus dan is het helemaal geen spagaat meer.

Dat kan. Maar dan kom je weer uit op het niet accepteren van de werkelijkheid. In onze werkelijkheid kan een bewoonbaar vulkanische eilandengroep niet ontstaan binnen enkele duizenden jaren. Als dat alleen mogelijk is door middel van je levensovertuiging (wonderen) dan geloof je niet in de werkelijkheid zoals wij die zien.

hettys schreef:Wetenschappelijk onmogelijk. Dat betekent: Nu niet, dan niet en nooit niet. Zoals een berg van 8 kilometer hoog in één jaar. of rivierdalen binnen enkele duizenden jaren.

Salamander schreef:Daarom LIJKT het ook wetenschappelijk onmogelijk. Je kunt nooit stellen dat iets onmogelijk is, behalve als je zelf afspraken hebt gemaakt dat 1 geen 2 is.
Inderdaad, maar dat heeft iedereen.

Het IS absoluut onmogelijk volgens onze werkelijkheid. Je moet jezelf boven de werkelijkheid stellen om te denken dat het ooit wel mogelijk was.
En dat is niet gebonden aan 'afspraken' dat is onzin. Dat is meetbaar.

Er is geen enkel mechanisme in de natuur, (de schepping dus) waardoor zowel kalksteen, kalksteengrotten én druipstenen zo snel kunnen ontstaan. Hele ondergrondse kathedralen. Of dat een vulkaan zo snel erodeert dat er een fijn zandstrand floeps kan ontstaan.

Als jij zegt dat dit wel kan, dan zul je moeten zeggen hoe dan. Okee, bovennatuurlijk. Maar dan geloof je dus niet in de werkelijkheid.

Salamander schreef:Nou ja, de evolutietheorie doet natuurlijk in die zin haar uiterste best om het creationistisch wereldbeeld onderuit te halen. In combinatie met de plicht om als christen mensen te behouden voor het goede, kan ik me iets van die ijver voorstellen.

Nee. daar is de evolutietheorie over het algemeen niet mee bezig. Wetenschappers zouden daarmee bezig zijn, als creationisten echt een voet aan de grond zouden krijgen, wat betreft hun theorieën. Er zijn maar enkele wetenschappers die een verweer schrijven op creationistische artikelen.
En bijv. als een wetenschapper misbruikt wordt om het creationisme te promoten: Als ze bijvoorbeeld een deel van een tekst uit verband rukken om mensen te laten denken dat die wetenschapper creationistische ideeën zou hebben. (quote-mining)

Salamander schreef:Wat dat eerste betreft: Daar zitten zeker wilde theorieën bij, die weinig grond hebben. Dat zal ik zeker beamen.

ELKE creationistische theorie is uit de lucht gegrepen. creationistische theorieën zijn nooit gebaseerd op de werkelijkheid.

Salamander schreef:Het gaat niet om de deuk binnen het wetenschappelijk onderzoek, maar de deuk in de wetenschap. En die deuk kan diverse redenen hebben. Ik interpreteer de deuk totaal anders. Die deuk is zichtbaar en dat is wat de wetenschappers doen. De interpretatie ligt aan jou en aan mij.

Die snap ik niet.

Salamander schreef:Mooi artikel inderdaad. Maar dat mag niet volgens degenen hier in dit topic. Je moet wetenschappelijk onderbouwd antwoord kunnen geven, anders doe je er eigenlijk niet toe. Ben wel benieuwd naar de reactie van bijvoorbeeld hettys of Harmonica op dit artikel.

Ik zal er morgen es naar kijken, als ik tijd heb. Die is niet toegankelijk op zondag. (ik klikte gisteravond om 10 over 12 op die link, toen was het helaas net zondag)
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 15 dec 2013 17:57

PS en ter info: Kalksteen is organisch en bestaat uit resten van ooit levende zeedieren. Miljarden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalksteen

Dus al het kalksteen ter wereld, en moet je nagaan dat de piramiden al uit kalksteen zijn gemaakt, moet per direct tijdens de zondvloed of wat dan ook zijn ontstaan. Er is ontiegelijk veel kalksteen op de wereld, en wil je een kalkstenen vloertje, geen probleem.
Marmer is iets anders. Dat is ook kalksteen, maar dan anders.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marmer

Dat geldt ook voor veel edelstenen.

Afbeelding

Dus loop je in een kalksteengrot met druipstenen, zoals overal ter wereld te zien, dan moet je bedenken dat eerst al dat kalksteen is ontstaan, ooit. Daarna de grotten door sijpelend water die uitholden (hele kathedralen) en terwijl/ daarna de druipstenen waarvan de groeisnelheid per druipsteen kan worden vastgesteld. (gemiddeld enkele cm per eeuw)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Druipsteen

Allemaal meetbaar.
Ook gif is geschapen.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 16 dec 2013 08:11

hettys schreef:

Dus loop je in een kalksteengrot met druipstenen, zoals overal ter wereld te zien, dan moet je bedenken dat eerst al dat kalksteen is ontstaan, ooit. Daarna de grotten door sijpelend water die uitholden (hele kathedralen) en terwijl/ daarna de druipstenen waarvan de groeisnelheid per druipsteen kan worden vastgesteld. (gemiddeld enkele cm per eeuw)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Druipsteen

Allemaal meetbaar.

Ook nu is de marathon 1 mm maar de gegevens geven aan dat de marathon 42,1 km is, terwijl vorming van druipsteen in zeer korte tijd mogelijk is:

http://www.scheppingofevolutie.nl/index ... psteen.htm
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Terug naar “Archief”