De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schaapje » 16 feb 2012 14:50

quote="schelpje3"
Gevoelswaarde?
M.a.w. als je 22 bent en je denkt, toe maar, nog een keer, is dat dan een levenslange garantie? Ik ken mensen die op hun 40e of 60e er nog de brui aan geven, omdat het leven heel erg tegen zit. En zij een liefhebbend God verwachten, omdat zij immers hadden gekozen?

Ja die kom je overal tegen vooral......

De oudjes zeiden vroeger, kijk het nog maar eens aan, laat de zomer en daarna de herststormen en de winter er maar eens overgaan.

Dan hebben die oudjes het fout, want in de Bijbel staat heel wat anders, en hoe weet je dat je in zomer en herfststormen en in die winter niet het leven laat.....tja telaat is het dan.
Is het blijvend? Is het een zaak van het hart geweest of slechts emotie?

Of het blijvend is dat hangt elke dag weer van de keuze van die mens af. en het is een zaak van het hart en de emotie komt daar ook zeker bij kijken, vooral op het moment van bekering als je zo overtuigd wordt door je zonden, en je weet dat Jezus de enige uitweg is.
Maar een mens kan ook blind zijn voor het Werk dat God in de wil van die mens aan het bewerken is.
Overgave is wat Hij wil.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 14:52

Optimatus schreef:Artikel 34 uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis (Confessio Belgica):

Van den Heiligen Doop
Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops, door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religies afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader. Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods. Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken. Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Doch deze Doop is niet alleen nut zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.

Dat zegt Paulus volgens mij niet!
Paulus heeft het niet over DE (joodse)besnijdenis, maar over EEN (onbepaald lidwoord!) besnijdenis.
Een die NIET het werk van mensenhanden is, maar een door het afleggen vn het lichaam des vleses!
lees Col 2;11-15 nu eens een keer aandachtig.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2012 15:42

schaapje schreef:
Ja die kom je overal tegen vooral......
Nee, het gaat hier over mensen die BEWUST gekozen hebben!

Dan hebben die oudjes het fout, want in de Bijbel staat heel wat anders, en hoe weet je dat je in zomer en herfststormen en in die winter niet het leven laat.....tja telaat is het dan.
Die oudjes hadden het zeker niet fout! Ik heb het over de tegenspoeden in het leven, is het blijvend? Is het echt?

Of het blijvend is dat hangt elke dag weer van de keuze van die mens af. en het is een zaak van het hart en de emotie komt daar ook zeker bij kijken, vooral op het moment van bekering als je zo overtuigd wordt door je zonden, en je weet dat Jezus de enige uitweg is.
Maar een mens kan ook blind zijn voor het Werk dat God in de wil van die mens aan het bewerken is.
Overgave is wat Hij wil.

Nee dat hangt Goddank! NIET van de keuze van de mens af. Het zou maar een armzalige gebeurtenis zijn en geen Wonder van God. De Heilige Geest werkt in je hart en opent die blinde ogen en bewerkstelligt die overgave.
Heb even wat merktekentjes aangebracht, ik kreeg hem niet goed gequoted.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 16:10

HuibertJohannes schreef:Als ik heel eerlijk ben, ben ik meer voor de volwassen doop. Dat heeft in mijn optiek een grotere gevoelswaarde.
Maar het punt blijft: gedoopt is gedoopt; of dat nu met besprekelen, onderdompeling (in een bad of in de natuur), bij een kind of bij een volwassenen gebeurt.

Ik sta dus zeker niet achter nog een keer dopen!

Dat laatste lijkt mij heel goed. Wat betreft de manier waarop er gedoopt wordt, ook daar kieze men wat men kiezen wil. Waar ik me immer tegen verzetten wil, is tegen de onreformatorische visie van de wederdopers etc. ad inf. pp., dat de kinderdoop onbijbels zou zijn. Dat is pertinent niet waar (de diverse Bijbelcitaten zijn meervoudig in dit topic geplaatst) en de soms onbeschaamde, vermaledijde en onterechte kritiek op onze kerken en gemeenten die deze wederdopers en hun vrienden menen te kunnen uiten, hier op Refoweb, waar christenen van juist deze kerken en gemeenten zich thuis zouden moeten voelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 feb 2012 16:13

Nee dat hangt Goddank! NIET van de keuze van de mens af. Het zou maar een armzalige gebeurtenis zijn en geen Wonder van God. De Heilige Geest werkt in je hart en opent die blinde ogen en bewerkstelligt die overgave.

We gaan op dit topic niet de uitverkiezing doen, maar God verlangt van jou ook overgave en geloof in wat Jezus heeft gedaan voor jou.
Ik weet dat er wat anders wordt geleerd in jouw kerk, maar zoek maar eens in het NT wat van ons verlangt wordt. Het zijn niet alleen beloften we hebben ook plichten, zoals gehoorzamen aan de HG

Jezus zei: wie zijn leven wil behouden zal het verliezen,... overgave dus .....zie je het woordje wil hierin staan?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 feb 2012 16:22

schelpje3 schreef:De oudjes zeiden vroeger, kijk het nog maar eens aan, laat de zomer en daarna de herststormen en de winter er maar eens overgaan. Is het blijvend? Is het een zaak van het hart geweest of slechts emotie?

Die oudjes hadden het zeker niet fout! Ik heb het over de tegenspoeden in het leven, is het blijvend? Is het echt?

Met alle respect voor 'de oudjes' maar in de Bijbel staat het toch echt anders. De kamerling werd meteen na zijn geloofsbelijdenis gedoopt evenals de duizenden op de pinksterdag.

De echtheid blijkt niet doordat er herfststormen en winters overheen gegaan zijn.
De gelovige leeft elke dag in afhankelijk van God, vanaf het begin van zijn/haar nieuwe leven tot zijn laatste dag toe.
Na honderd stormen en tig winters kan hij nog steeds niets vanuit zichzelf, maar dat hoeft gelukkig ook niet Filp.4:13 Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.

Dus het heeft geen enkele zin om te laten overwinteren ... De Heilige Geest woont in de gelovige vanaf het moment van zijn/haar wedergeboorte.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2012 16:26

1a2b3c schreef:
Met alle respect voor 'de oudjes' maar in de Bijbel staat het toch echt anders. De kamerling werd meteen na zijn geloofsbelijdenis gedoopt evenals de duizenden op de pinksterdag.

De echtheid blijkt niet doordat er herfststormen en winters overheen gegaan zijn.
De gelovige leeft elke dag in afhankelijk van God, vanaf het begin van zijn/haar nieuwe leven tot zijn laatste dag toe.
Na honderd stormen en tig winters kan hij nog steeds niets vanuit zichzelf, maar dat hoeft gelukkig ook niet Filp.4:13 Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.

Dus het heeft geen enkele zin om te laten overwinteren ... De Heilige Geest woont in de gelovige vanaf het moment van zijn/haar wedergeboorte.

De kamerling ja, maar dat kwam niet uit zichzelf, hij wist immers van tevoren niets?
Dit voorbeeld geldt niet allen die tot geloof komen, want het kan "uit de mens" komen en dan is het gedoemd te mislukken.
De oudjes bedoelden hiermee, loop niet meteen achter zo iemand aan, maar kijk het eerst even aan, en beproef of het echt is.
Als de H.G. werkzaam is geweest, komt dat openbaar en hoeft niemand eraan te twijfelen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 16:26

@ 1a2b3c
Maar dan ben ik benieuwd hoe jouw mening hierover zich verhoudt ten opzichte van het bovenstaande artikel uit onze Nederlandse Geloofsbelijdenis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2012 16:28

schaapje schreef:
We gaan op dit topic niet de uitverkiezing doen, maar God verlangt van jou ook overgave en geloof in wat Jezus heeft gedaan voor jou.
Ik weet dat er wat anders wordt geleerd in jouw kerk, maar zoek maar eens in het NT wat van ons verlangt wordt. Het zijn niet alleen beloften we hebben ook plichten, zoals gehoorzamen aan de HG

Jezus zei: wie zijn leven wil behouden zal het verliezen,... overgave dus .....zie je het woordje wil hierin staan?

Wat er in DE kerk geleerd wordt, als het goed is. Zo suggereer je dat wat er in MIJN kerk wordt geleerd dus anders is dan in het NT staat.
Een mens doet van nature de dingen die dwars tegen Gods geboden indruisen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 16:39

schelpje3 schreef:

Wat er in DE kerk geleerd wordt, als het goed is. Zo suggereer je dat wat er in MIJN kerk wordt geleerd dus anders is dan in het NT staat.
Een mens doet van nature de dingen die dwars tegen Gods geboden indruisen.[/quote]

Vandaar dat hij die Zijn Verzoening aanneemt en zichzelf veroordeelt zoals God in het openbaar Zijn Zoon heeft gestraft ipv ons, opgeroepen wordt, tegen die natuurlijke mens te blijven strijden.
Waarbij de gave van de Heilige Geest beloofd wordt.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 16:40

Optimatus schreef:@ 1a2b3c
Maar dan ben ik benieuwd hoe jouw mening hierover zich verhoudt ten opzichte van het bovenstaande artikel uit onze Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Col 2;11-15 inmiddels al gelezen?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 feb 2012 16:47

schelpje3 schreef:De kamerling ja, maar dat kwam niet uit zichzelf, hij wist immers van tevoren niets?
Dit voorbeeld geldt niet allen die tot geloof komen, want het kan "uit de mens" komen en dan is het gedoemd te mislukken.
De oudjes bedoelden hiermee, loop niet meteen achter zo iemand aan, maar kijk het eerst even aan, en beproef of het echt is.
Als de H.G. werkzaam is geweest, komt dat openbaar en hoeft niemand eraan te twijfelen.

Je vergeet er nog een paar duizend, ik noemde ook de mensen op de pinksterdag.
Verder lees ik in het hele N.T. nergens dat er gewacht moet worden met dopen, integendeel! Maar als jij een voorbeeld weet? (uit de Bijbel!!!)

Hoe de oudjes het ook bedoeld mogen hebben, het gaat erom wat God ervan zegt!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2012 16:50

Ik zeg niet zo dat we moeten wachten met dopen!
Dat is in onze kerken niet aan de orde, omdat baby's/kinderen worden gedoopt.
Komt er iemand van buiten de kerk, ongedoopt dus en meldt zich aan als lid, is de normale kerkordelijke weg dat hij eerst Bijbels onderwijs gaat volgen, tijdens de preken zowel als daarnaast op de volwassenengroep, evt. de j.v. of catechisatie.
Mijn man is afkomstig uit een ongelovig gezin, ik had nog geen belijdenis afgelegd, wij hebben samen de catechisatie gevolgd, samen belijdenis afgelegd, maar in diezelfde dienst is hij eerst gedoopt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 16:58

Heel mooi, Schelpje!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 16:59

Optimatus schreef:Heel mooi, Schelpje!

Wat denk je dat er kwalijker is ?
1.Iemand weerhouden van de kinderdoop en hem/haar de vrijheid te geven zelf te belijden wat hij gelooft?
2. Iemand dwingen tot iets waar hij geen weet van heeft en dus niet geldig is als zijnde een belijdenis (want niemand kan voor een ander iets belijden), en hem/haar te verbieden dat nog eens te herhalen, maar dan bewust?

Worden wij uitgehuwelijkt tot bruid of is het een liefdesrelatie?
vergelijk gerust Hagar en Sara.

Terug naar “Archief”